Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
S is in eens aan het rommelen met zijn nachtvoeding! Gisteravond om 22.30 laatste voeding, toen kwam hij om 2.20 en 6.15 voor voeding, en daarna heeft hij geslapen tot 10.30. En ik heb dus ook lekker nog geslapen, ik schrok om 10.15 wakker!

's Avonds geeft manlief S een flesje afgekolfde melk (de laatste voeding) maar hoeveel geven jullie nou eigenlijk? Ik krijg soms het idee dat S onverzadigbaar is, heb al verschillende hoeveelheden geprobeerd, maar hij gaat niet langer slapen door meer voeding ofzo, niet dat ik hem vol wil proppen zodat hij misschien doorslaapt! Als ik zo'n bereking maak met zijn gewicht enzo, kom ik uit rond de 135 ml geloof ik, en dat drinkt hij zowiezo helemaal leeg. Wil alleen niet te weinig of te veel geven! Maar lijkt me wel fijn om eens wat gemiddelden te zien van jullie baby's
Pff hier ook weer knudde nachten... niet eens zoveel voedingen (3 vanaf 19:00 uur) maar ook tussendoor wakker en brullen. Wel makkelijk te troosten maarja als ik 2 uur aan een stuk geslapen heb vannacht dan is het veel...

Verder heeft dochter ook geen zin om te gaan slapen deze middag dus een tukje voor mij zit er ook niet in... vind het even niet meer zo leuk en weet ook even niet meer hoe ik de nachten kan verbeteren...
@Sperzie: die hoeveelheden vind ik ook lastig. In het begin leek J. onverzadigbaar als hij uit de fles dronk (misschien omdat het makkelijker ging dan hij gewend was met de borst) maar nu drinkt hij meestal ongeveer 140 cc. Toen ik laatst wat langer weg was is gebleken dat hij dan 3 uur geen honger heeft dus het is zeker voldoende! J.weegt nu 5850 gram.

@Linnepin: oef... sterkte!! Enig idee waarom ze brult?

Ik ben vanmorgen weer met J. bij het CB geweest. Hij weegt nu 5,85 kilo en is 61 cm lang. In de curves van het consultatiebureau liggen deze metingen allebei exact op de mediaan. De arts zei dat het grote inhalen nu voorbij is en hij netjes zijn eigen curve opzoekt. Verder is hij ook helemaal goedgekeurd: hij volgde de arts met zijn ogen, tilde lachend zijn hoofd mee op en liet zien dat we goed de pushups met hem geoefend hadden

Tijdens de inentingen zette hij een enorme keel op en liep helemaal rood aan van boosheid. Daarna trok hij een zielig pruillipje en zocht meteen troost door fanatiek naar melk te happen. Ik heb hem direct gevoed en daarna is hij in de wandelwagen in slaap gevallen.
Ohh Linnepin, ik heb wel met jou te doen zeg, wat een rot nachten hebben jullie! Heb je al tips gevraagd op het CB? Er moet vast een methode zijn om F beter te laten slapen hoor! Er zijn toch ook boeken over? Ik zou alles proberen hoor! Slaapt F overdag nu wel goed? Is hij niet zijn dag en nachtritme aan het omdraaien? Of is het eigenlijk dag en nacht bal?

S heeft hier nog steeds moeite met inslapen overdag, terwijl als je Ria Blom moet geloven, S na 2 weken gewend moet zijn aan het inbakeren, en de doeken ongeveer moet gaan toelachen omdat hij dan weet dat hij mag gaan slapen. Wij bakeren hem nu 3 weken in, en S slaapt echt wel beter als voorheen, maar nog steeds gaat hij huilen tijdens het inbakeren. Dit stopt dan wel als ik hem daarna op pak om in bed te leggen, maar als hij dan eenmaal in bed ligt, moet ik meestal echt nog 4 keer terug voor zijn speentje en een aai over zijn bol. Daartussen brult hij behoorlijk hard, soms duurt het wel 45 minuten voor hij in slaap valt. Dus dat toelachen? Dat is er hier niet bij hoor.

Eigenlijk is het ook wel zielig voor S, want hij valt soms heerlijk in slaap aan de borst, maar ik moet hem dan nog uitkleden en inbakeren, en dan is hij dus al lang weer wakker, arm kereltje!
even kort niet dat jullie mij nog missen. Ik ben een lang weekendje weg want mijn ouders zijn in Nederland. A heeft nu dus al twee nachten niet thuis geslapen en dat bevalt haar nog niet zo heel erg goed. Duurt lang voor ze in slaap valt en vaak wakker en ze huilt ook meer dan ik gewend ben van haar. Hopelijk went zij snel aan het campingbedje etc want ik heb weinig zin mij de komende maanden thuis op te sluiten en dan zie ik ook mijn familie amper meer. Dat is het nadeel van dat ze allemaal ver weg wonen.
Toch even bijgelezen,

Sperzie, Ria Blom heeft ook niet altijd gelijk natuurlijk. Ik vind het sowieso al vreemd dat in sommige boeken staat dat een bepaalde methode altijd zus of zo werkt. Al zegt zij dat trouwens ook helemaal niet nu ik erover nadenk maar geeft zij aan dat er iig een verbetering te zien zou moeten zijn en dat is bij jullie gelukkig wel zo. Je hoopt er natuurlijk op dat jouw baby zo meewerkt als in de voorbeelden.

Elize, hopelijk krijgt Joris ook niet meer bijwerkingen. Direct aanleggen nam hier ook direct het verdriet weg gelukkig.

Linnepin, enig idee waarom jouw zoon brullend wakker wordt?
Elize, ja dat het makkelijker gaat uit de fles heb ik ook gelezen, we houden S nu goed rechtop en houden de fles bijna horizontaal, zo moet hij meer moeite doen om te drinken, dat had ik ook ergens gelezen en het werkt wel, want hij doet nu langer over zijn fles. Wanneer hij daarna nog wil sabbelen krijgt hij zijn speentje.

Ik denk dat S nu zo'n 5,5 kilo is, dus dan zit ik ook wel goed met mijn 135/140

Was wel grappig laatst, ik had 's avonds 165 gekolfd, en ik dacht, dat zal hij wel drinken dan. Dus manlief gaf het, S lag echt languit, fles ondersteboven in zijn mondje, en S liet zich gewoon binnen 10 minuten vol gieten... Daarna een flinke boer, en een flinke golf spuug, dus dat was gewoon te snel en te veel!

De dag er na kolfde ik maar 140, en man gaf het weer op dezelfde manier als die dag er voor, en S ging na die fles happen en brullen, dus heb hem toen nog maar een paar minuutjes aangelegd, en daarna was het goed.

Totdat ik dus las dat borst gevoede kindjes heel goed getrainde kaakjes hebben, die een flesje zo snel leeg kunnen drinken, dat hun zuigbehoefte nog niet bevredigd is, maar dat ze eigenlijk wel nokkie vol zitten!

Dus nu hij rechtop drinkt, gaat het heel goed met die 135 ml!
Es, ja natuurlijk hoopt iedereen dat het dan zo volgens het boekje gaat wanneer je iets probeert, en als dat dan niet zo blijkt te zijn is dat best jammer. Ik vind het ook best jammer dat niet echt vragen beantwoord worden in de boekjes, en wat te doen bij 'problemen' enzo.

Het inbakeren wordt nogal verheerlijkt in de boekjes vind ik, maar er staan weinig tips in voor ouders die wat onzeker zijn wanneer het niet helemaal precies volgens het boekje gaat.

Zo ook dat je je kindje moet inbakeren met de armpjes strak langs het lichaampje, nou dat is mij nog geen 1 keer gelukt. S legt direct zijn onderarmen en handjes op zijn buik, en er staat dan dat je zo niet mag inbakeren, maar dat wanneer hij in zijn slaap zijn handjes op zijn buik legt het niet erg is.
Sperzie, ik weet dat "de tegenstanders van Ria Blom" om ze maar zo even te noemen vaak zweren bij het boek Lekker slapen zonder huilen van elizabeth pantley. Ik ken het zelf niet maar overweeg het puur uit nieuwsgierigheid een keer te lezen. Wellicht is het ook wat voor jou? Dan kun je misschien kiezen uit twee verschillende aanpakken en kijken wat voor jou kind het beste werkt of je haalt gewoon uit beide methodes die dingen die bij jullie passen.
zwaai!!!!

vanochtend de 2-maanden check. Vorige week hadden we natuurlijk al extra gewogen, dus geen zzorgen over de groei. Ook had meneertje na donderdag ook zondag (2x) en vanochtend gepoept. Hij is nu zo'n stuk relaxter.

Verder gewoon een lekker gezond, sterk en eigenwijs kereltje (tja wisten we al). Hij is nu met 2 maanden 4800gram en 58cm. Al is het gewicht een beetje een schatting want hij is zo boos op de weegschaal dat het niet een stabiel gewicht wordt .

De curve wordt wat ondergemiddeld, maar dochter zit ook altjid op -1.

inbakeren en huilen, ik blijf gewoon mijn gevoel volgen, daar voel ik me het beste bij.

Fles: J. doet nog best lang over een fles, dus geen ervaring met een sneldrinker....lijkt m lastig, maar een goede oplossing de fles horizontaal.
Ja, dat boek bedoelde ik eigenlijk voor Linnepin, haha! Ik heb er ook van gehoord, maar zelf niet gelezen. Bij bol .com kun je het boek inkijken, dat ben ik nu even aan het doen.

Maar in dat boek wordt volgens mij niet ingebakerd, en dat willen we zowiezo toch wel even blijven doen, omdat dat wel goed lijkt te werken.

Wij houden ons ook niet heel strak aan Ria's methode hoor, want dat laten huilen vind ik in onze situatie onzin, als S huilt is het vaak om zijn speen, of omdat hij gewoon even wat aandacht wil, en dan gaat slapen. En aangezien S eigenlijk best goed slaapt 's nachts, ben ik tevreden!

Maar ik ben ook best nieuwsgierig naar andere methodes hoor!
Sperzie: sorry, ik schreef "ze" maar bedoelde natuurlijk "hij"!

Ik vind het ook altijd zo jammer dat als Joris in slaap is gevallen aan de borst ik hem nog moet verschonen. Ik zag de foto van ingebakerde S. op Hyves. Ziet er heel schattig uit! Maar wel jammer dat het niet echt verbetert. Laten brullen is volgens mij geen oplossing, zoals je al zegt. Mopperen/miepen/jengelen is wat anders maar brullen gaat me echt te ver. Hopelijk gaat het snel beter...

Es: Joris is dit weekend ook voor het eerst uit logeren geweest, zonder ons zelfs! Hij was bij mijn moeder, met een koelbox vol gekolfde melk en wij sliepen een nachtje in een hotel (verjaardagscadeau van mij aan mijn man). Mijn moeder was laaiend enthousiast en zei de volgende dag ongeveer 400 keer hoe leuk en lief hij wel niet was geweest. Heel mooi natuurlijk! (mijn man moest zich wel even inhouden toen mijn moeder ging zeggen dat hij de luier niet goed omdeed terwijl hij al honderden luiers verschoond heeft, maar goed).
Tsja, waarom hij huilt... geen idee. Hij is altijd wel heel snel weer stil en in slaap (duurt nog geen 5 minuten als ik hem oppak en wieg) dus het is geen honger.... het zouden krampjes kunnen zijn.... nouja daar kan ik niks aan doen.... en wat blijft er dan over... algehele ellende...?? Overdag slaapt hij in de ochtend bijna niet (is zo 3 a 4 uur wakker met een hazeslaapje tussendoor), vervolgens slaapt hij de hele middag (met een voeding als onderbreking want ik zorg wel dat hij elke 3 uur een voeding krijgt) dan is hij wakker tot hij zijn avondvoeding krijgt en de nacht in gaat (is zo rond 20:00 uur). Dan begint hij ook aan zijn lange ruk (wat varieert van 3 tot 6 uur) om vervolgens weer elke 3 uur te komen met brul-onderbrekingen) Ik ga hem ook niet wakker maken voor een late voeding omdat ik niet wil wachten met zelf gaan slapen. Volgende week gaat dochter 2 dagen logeren bij oma, ik ga eens kijken hoe lang hij blijft huilen als ik er niet meteen naar toe ga.

Weer lang ego-verhaal, excuses daarvoor maar ben inmiddels niet meer zo gezellig en sociaal...
Linnepin, waarom geef je geen voeding meer rond een uur of 23.00?

En waarom voed je hem om de 3 uur? Als F slaapt, zou ik hem als ik jou was lekker even laten slapen! Er mag max. 4 uur tussen zitten overdag, en daar hou ik me aan. S wordt soms wel eerder wakker, maar zoniet dan maak ik hem pas wakker zodra er 4 uur tussen de voedingen zit.

Hier is het slaapje 's ochtends ook de lastigste, en tussen 17.00 en 19.00 heeft S een heel onrustige periode waarin hij gewoon niet in bed te leggen is, dus vaak hebben we dan even 2 voedingen waar maar 2 uur tussen zit.

Zo rond 18.30 krijgt hij dus een voeding, waarna hij gaat slapen en we hem echt wakker maken rond 22.30 voor een voeding, omdat hij anders ook zijn 'lange ruk' al doet :)!

Ik hoor S, ik ga eens bij hem kijken.. Laatste voeding was om 13.15, dus hij mag wel weer :)!
Omdat ik denk dat als ik zijn lange ruk onderbreek hij niet meer aan een nieuwe begint (nu 2x geprobeerd), daarnaast lig ik nu tussen 8 en 9 zelf in bed om toch wat uurtjes slaap te pakken en heb zelf geen zin om wakker te blijven.

Denk niet dat hij zijn dag nacht ritme verschoven heeft maar de 2e helft van de nacht `gewoon` onrustig is... weet alleen niet wat ik daaraan kan doen...
Ok je hebt het al geprobeerd dus. Maar toch lijkt me 20.00 de laatste voeding behoorlijk vroeg hoor voor zo'n kleintje!

Op hoeveel voedingen kom je nu gemiddeld per dag uit eigenlijk?
Elize, ik mag niet klagen eigenlijk, want het is al zoveel beter dan dat het geweest is! Maar S lacht de doeken gewoon nog niet toe!
ik heb J net een pcm zetpil gegeven omdat hij veel pijn heeft van de prikjes (hard huilen met tranen, heel zielig). hoe snel zou dat moeten werken?
Binnen een uur werkt dat wel hoor!
Hoi, hier ben ik ook weer.

Ik heb geen tips voor de nachten, want die van ons slaapt braaf van 00:00 tot een uur of 07:00 (afkloppen, wie weet wat er na een sprongetje gebeurt..) Maar ik leef wel met jullie mee! Het lijkt me echt frustrerend als een baby 's nachts ligt te brullen. En als je weinig energie hebt, dan is dat extra zwaar.

Linnepin, Ik kan me goed voorstellen dat je er even geen zin in hebt. Zorg je er wel voor dat je man/vriend ook voldoende zorgtaken heeft? Dus dat jij het niet elke keer bent die hem oppakt als hij huilt? En op dat momen je niet druk maken en je gewoon omdraaien. Lekker om de beurt doen.

Sperzieboontje: ik heb vandaag bij het cb nog gevraagd of je een kind ook kan overvoeden omdat ze op sommige momenten ook onverzadigbaar is. Volgens het cb konden we nu al naar ongeveer 140 ml gaan. En als ze meer wil, wil ze gewoon meer. Dit kan ook te maken hebben met de kwaliteit van de melk. Op het ene moment is het voedzamer dan op het andere moment.

Vandaag ook vaccinaties gehad. Zetpilletjes hebben we inmiddels in huis. Ben benieuwd. A was wel erg boos, maar gelukkig maar kort. Hier ook keurig haar best gedaan met lachen, omhoog komen met het hoofd enzo (we hadden haar ook even ingefluisterd dat ze goed haar best moest doen).

Ik heb het met het cb nog weer eens gehad over bed/box. Vooral omdat A 's avonds alleen hazeslaapjes doet. Hierdoor houden we haar vaak in de box omdat we anders constant op en neer aan het lopen zijn. Cb gaf toch aan om haar overdag zoveel mogelijk in bed te leggen. Maar vond het prima dat ze 's avonds veel bij ons zit/ligt als ze zoveel wakker is.

Sperzieboontje, is dat voor jullie ook niet rustgevender? Want je geeft ook aan dat naar bed brengen tussen 17:00 en 19:00 niet gaat.

Maar nu dilemma: Om 15:30 in bed gelegd. Om 16:00 weer wakker met honger. Viel in slaap op mijn arm. Weer terug in bed. Weer wakker, want had niet genoeg gedronken. Ligt me klaarwakker aan te kijken. Mee naar beneden. Brullen in box. Op mijn arm rustig geworden. Daarna even in wipstoeltje. Is nu in wipstoeltje in slaap gevallen. Als ik haar oppak, word ze vast weer wakker. En we gaan straks toch naar de supermarkt, dus word ze alsnog verplaatst.

Zo, even de schade ingehaald...
Ah, ze is alweer wakker geworden. Blij dat ik haar even heb laten liggen in het stoeltje. Al is traplopen wel goed voor de conditie en de extra kilo's ;)
Ik weet dat 20:00 vroeg is maar vind het ook niet erg om 1 of 2 nachtvoedingen te geven. Hij is een paar dagen hierna om 02:00 en 05:00 gekomen, prima functioneer ik goed op, kan ik hebben. Voordeel hiervan is dat ik ook geen late voeding hoef af te bouwen en dat F zelf regelt wanneer hij doorslaapt (dat is een beetje mijn theorie hierachter . Vriend helpt waar hij kan maar hij wordt niet wakker van F en ik wel daarbij slaapt hij erg slecht weer in en werkt hij weer 4 dagen in de week wat betekent dat ik de nachten voor mijn rekening neem. De dagen dat hij thuis is neem hij bijna de hele verzorging van dochter op zich en een gedeelte van zoon dus doet genoeg. Zijn een beetje verwend met een marmot als dochter die altijd goed geslapen heeft... zijn fluitend door haar babytijd heen gewandeld (snapte ook nooit zo goed waarom mensen vroegen naar onze gebroken nachten.... welke dan.... hadden we niet.... snap nu waar deze vraag over gaat....)
Fruitfris,

Vandaag geprobeerd, S gevoed om 16.30 en daarna gewoon in de woonkamer gehouden, lekker in de wipstoel gezeten en daarna nog in de box. Om 18.30 werd hij onrustig dus gevoed, nog even op schoot, en toen naar bed. Het heeft daarna nog 45 minuten geduurd, 7 keer naar hem toe gemoeten voor zijn speentje/aai over zijn bol. Maar nu slaapt hij. En hij slaapt nu denk ik zoals gewoonlijk wel tot 22.00 of 23.00 door. Dus weet nou niet echt of dit beter is dan wanneer ik hem gewoon rond 17.30 naar bed had gebracht, dan had hij ook niet geslapen, maar dan had ik hem na een voeding om 18.30 makkelijker weg kunnen leggen! Kortom, het huiluurtje is gewoon niet echt te omzeilen denk ik!

Linnepin, Ik wil ook dat S zelf regelt wanneer hij doorslaapt, maar ik ga zowiezo niet zo vroeg naar bed. Meestal tussen 22.00 en 23.00 Dus ik vind het dan juist geen probleem om hem om die tijd nog te voeden!

Maar om 2 uur en om 5 uur voeden, is ook niet zo heel erg, maar als hij daartussen ook nog wakker is, dat zou ik ook niet trekken hoor. Gaat hij na 5 uur ook nog wel een poos slapen?

Man kan hier trouwens ook geen nachtvoeding overnemen, anders ontploffen mijn ( . )( . ) echt hoor.. Ik moet of voeden, of kolven 's nachts, maar een hele nacht slapen kan echt nog niet. En daarbij komt dat ik nog 3 weken thuis ben, en man gewoon fulltime werkt.
* breekt in vanuit sep 2011 topic*

Linnepin , hier een beeb met zelfde ritme, volgens cb alhier zijn het vervroegde nachten wat blijkbaar vaker voorkomt in wintertijd met sommige kindjes. Kindjes gaan voor hun gevoel rond etenstijd al de nacht in en zijn daardoor midden in de nacht " wakker"

om 23 u nog een voeding heeft hier ook geen zin. Wat wij doen is om 20.30 wakker maken en even op houden zodat ze eraan gaan wennen dat het nog geen nacht is. Wij zijn al even bezig maar beeb slaapt nu vaak van 22u -5 u.... ipv 3 u en dan om het uur huilend wakker te worden.

Hoop dat je hier iets aan hebt , slopend en frustrerend is het.

Je bent dus niet de enige!

Mocht je nog vragen hebben zit ik op sep 2011 topic:)

* breekt uit*
Shit, we moeten met J. naar de huisartsenpost omdat hij nu al een half uur heeft liggen brullen. Om half 5 pcm gegeven, ging wel redelijk, hij was een tijdje zelfs best vrolijk maar ineens sloeg het om en was hij helemaal overstuur. Voeden helpt niet en troosten maar tijdelijk. Dus de huisartsenpost gebeld en kunnen meteen terecht. Man is niet thuis dus eerst die met veel moeite kunnen bereiken (die hoort echt NOOIT zijn telefoon, grmbl) en nu wachten tot hij thuis is met de auto.Ik maak me geen grote zorgen hoor maar het is gewoon zo zielig. Volgens mij is J. nu bezig in slaap te vallen op mijn schoot, zo uitgeput is hij.

O ja even snel over die vervroegde nachten: hier ook gehad. J. ging slapen van 18 tot 24 uur en was daarna onrustig. Hij huilde dan gelukkig niet veel maar meldde zich wel vaak voor voeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven