Ondankbaar gedrag
zondag 30 augustus 2020 om 11:55
Mijn zoon vertoont regelmatig ondankbaar gedrag. En het doet me zeer. Naarmate de vakantie verstrijkt word ik eigenijk steeds meer teleurgesteld in zijn gedrag. Het is een schat van een jongen die graag knuffelt. Maar het is ook een enorm lui kind wat het liefste alleen gamet, niet wil sporten of gezond eten, veel te dik is, niet naar buiten te krijgen is en graag klaagt. En dat laatste doet me zeer.
Ik voel me net zo een butler. Iedere dag boodschappen, schoonmaken en opruimen. Mijn partner en dochter zijn dankbaar. Maar mijn zoon is teleurgesteld als ik geen pasta gekocht heb (terwijl ik al zo vaak gezegd heb dat hij moet aangeven als het bijna op is), loopt met een lang gezicht door de apenheul (zijn zus wilde graag maar hij niet), klaagt dat hij voor zijn verjaardag geen slagroomtaart had gewild (eerder had hij gezegd van wel) enz. Eigenijk kan ik weinig goed doen als moeder.
En het geeft me eigenlijk en gefaald gevoel. Waar is dat heerlijk levendige, ondernemende, slanke, dankbare kind gebleven? Ik snap het niet. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Soms leeft hij op als hij met andere kinderen speelt of als we actief met zijn allen wat ondernemen wat hij wil doen. Het zal wel een uiting van verveling zijn maar het doet me echt pijn.
Aanvulling: het was een fase, dat ondankbare gedrag is weer weg.
Ik voel me net zo een butler. Iedere dag boodschappen, schoonmaken en opruimen. Mijn partner en dochter zijn dankbaar. Maar mijn zoon is teleurgesteld als ik geen pasta gekocht heb (terwijl ik al zo vaak gezegd heb dat hij moet aangeven als het bijna op is), loopt met een lang gezicht door de apenheul (zijn zus wilde graag maar hij niet), klaagt dat hij voor zijn verjaardag geen slagroomtaart had gewild (eerder had hij gezegd van wel) enz. Eigenijk kan ik weinig goed doen als moeder.
En het geeft me eigenlijk en gefaald gevoel. Waar is dat heerlijk levendige, ondernemende, slanke, dankbare kind gebleven? Ik snap het niet. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Soms leeft hij op als hij met andere kinderen speelt of als we actief met zijn allen wat ondernemen wat hij wil doen. Het zal wel een uiting van verveling zijn maar het doet me echt pijn.
Aanvulling: het was een fase, dat ondankbare gedrag is weer weg.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 07:37
2.59% gewijzigd

zondag 30 augustus 2020 om 11:59
zondag 30 augustus 2020 om 12:00

zondag 30 augustus 2020 om 12:01
Zo te lezen is het gewoon een beetje een pieperd, net als z'n moeder, die nu zit re piepen dat het kind dankbaar moet zijn. Waarom? JIJ wilde een kind. Kinderen hoeven niet continu dankbaar te zijn. Dat worden ze later pas, als jij ze fijn opgevoed en grootgebracht hebt.
Je zeurt dat hij te dik is. Wie is verantwoordelijk voor zijn voeding?
Je zeurt dat hij te lui is en alleen wil gamen. Wie LAAT hem gamen, ipv met hem samen de natuur in te trekken, te soorten, of te spelen?
Kijk eens in de spiegel ipv te zeuren over/tegen je kind.
Je zeurt dat hij te dik is. Wie is verantwoordelijk voor zijn voeding?
Je zeurt dat hij te lui is en alleen wil gamen. Wie LAAT hem gamen, ipv met hem samen de natuur in te trekken, te soorten, of te spelen?
Kijk eens in de spiegel ipv te zeuren over/tegen je kind.
zondag 30 augustus 2020 om 12:04
Hier ga je niet uitkomen, want je bent overduidelijk blind voor hoe jij zelf dit gedrag gecreëerd hebt en in stand houdt.
Dan kun je zeggen 'mijn dochter is wel leuk', maar jouw dochter is een ander persoon. Wat je man en jij doen, werkt niet voor je zoon. Tijd voor een onafhankelijke derde die een frisse blik kan werpen op de dynamiek in jullie gezin.
Vraag hulp aan de huisarts.
Dan kun je zeggen 'mijn dochter is wel leuk', maar jouw dochter is een ander persoon. Wat je man en jij doen, werkt niet voor je zoon. Tijd voor een onafhankelijke derde die een frisse blik kan werpen op de dynamiek in jullie gezin.
Vraag hulp aan de huisarts.

zondag 30 augustus 2020 om 12:08
Tjonge jij klinkt als een leuke moeder.Madeliefjees schreef: ↑30-08-2020 12:00Gametijd instellen, alleen gezond eten in huis halen, verplicht op een sport, en klagen doe je op je kamer en vervelen buiten.
Hoe oud is hij? Je moet m nu gaan opvoeden, als hij 14 is lukt dat niet meer en walst hij compleet over jullie heen.
zondag 30 augustus 2020 om 12:08

zondag 30 augustus 2020 om 12:09
Ik zou ze te vondeling leggen. Je hebt ook van die kleppen, maar ik denk dat je kinderen daar te dik voor zijn.Ballenbak888 schreef: ↑30-08-2020 12:08Zoals ik hier lees over het in dienst zijn van je kinderen omdat je ervoor gekozen hebt ben ik duidelijk niet gemaakt voor het moederschap.
Bedankt voor de adviezen. Ik heb medelijden met mijn kinderen die het met zo een moeder moeten doen. Geschaad voor het leven.
zondag 30 augustus 2020 om 12:10
Ballenbak888 schreef: ↑30-08-2020 12:08Zoals ik hier lees over het in dienst zijn van je kinderen omdat je ervoor gekozen hebt ben ik duidelijk niet gemaakt voor het moederschap.
Bedankt voor de adviezen. Ik heb medelijden met mijn kinderen die het met zo een moeder moeten doen. Geschaad voor het leven.
Jouw kind is dik, lui en ondankbaar. Maar gelukkig heeft ie wel een leuke moeder.
zondag 30 augustus 2020 om 12:10
Dan in overleg met je man, of met een opvoedkundige dit gedrag gaan aanpakken.
ik geef mn bek ook maar een douw

zondag 30 augustus 2020 om 12:11
Tja, je hebt bedacht dat een kind maakbaar is? Je kan het begeleiden, bijsturen etc maar maakt ook zelf keuzes. Het zou fijn zijn het daar met hem over te hebben op een positieve manier. Je klinkt erg negatief terwijl ik weinig geks eraan zie. Je kan proberen gezond eten te serveren en fruit en gezonde snacks in huis te halen om zijn keuzes om te buigen naar gezonde Alternatieve.
En stop met je dochter zo te prijzen.. als ik je zoon was zou ik daar me ook niet lekker bij voelen. En ook al zeg je het niet, hij is niet gek en voelt het heus wel.
Zoek positieve punten van je zoon en benoem die ook eens naar hem! Dit zal hem vast goed doen!
En stop met je dochter zo te prijzen.. als ik je zoon was zou ik daar me ook niet lekker bij voelen. En ook al zeg je het niet, hij is niet gek en voelt het heus wel.
Zoek positieve punten van je zoon en benoem die ook eens naar hem! Dit zal hem vast goed doen!