Onhygiënische schoonouder
maandag 12 augustus 2019 om 10:29
Hoi,
Ik wil even jullie mening horen betreft het volgende;
Voordat ik een kind (nu 1,5 jr) had wist ik dat mijn schoonouders de schoonste mensen niet zijn, maar dat interesseerde mij totaal niet omdat ikzelf daar geen last van had. Nu ik zelf een kind heb begin ik mij daar mateloos aan te irriteren aangezien mijn kind er wel mee wordt geconfronteerd. Naast dat hun woning heel erg vies is (maden die aan het plafond krioelen en keukenmotten die altijd rondvliegen, er wordt nooit gedweild, de koelkast ligt vol met bedorven en beschimmelde producten etc etc) zijn zij zelf als persoon de schoonste niet. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn schoonouders wel op leeftijd zijn. Mijn schoonvader is 85. Wat hij vaak doet is hoesten en niezen in zijn handen, wrijft ze over elkaar heen en met diezelfde handen zit hij aan het gezicht van mijn kind. Waar ik ook van gruwel is dat hij mijn kind ook weleens eten geeft met de lepel waarmee hij zelf ook aan het eten is. Ik vind dat smerig. Is dat overdreven? Handen wassen doet hij ook nooit. Laatst zat hij te sleutelen aan zijn fiets en zijn handen zaten helemaal onder het smeer en met die handen gaf hij haar stukjes brood. Ik voel me erg bezwaard om er wat over te zeggen omdat het ook een oude man is en ik wil hem niet beledigen. Mijn schoonmoeder is een stuk jonger. Ik weet dat zij het irritant vind dat ik vies ben van de bovengenoemde dingen. Ik heb er tot nu toe nooit concreet wat over gezegd, maar mijn houding doet dat wel. Ik kan dat niet verbergen ook al wil ik het zo graag. De laatste keer dat mijn kind eten kreeg van de lepel van haar opa zat ik onbewust ook viezig te kijken. Dat zag mijn schoonmoeder. Ik wil haar graag gewoon vertellen dat ik het niet fris vind dat ze hun handen niet wassen en ik ook niet wil dat ze haar eten geven van hun lepels zonder haar te kwetsen. Maar hoe doe ik dat? Iemand tips?
Ik wil even jullie mening horen betreft het volgende;
Voordat ik een kind (nu 1,5 jr) had wist ik dat mijn schoonouders de schoonste mensen niet zijn, maar dat interesseerde mij totaal niet omdat ikzelf daar geen last van had. Nu ik zelf een kind heb begin ik mij daar mateloos aan te irriteren aangezien mijn kind er wel mee wordt geconfronteerd. Naast dat hun woning heel erg vies is (maden die aan het plafond krioelen en keukenmotten die altijd rondvliegen, er wordt nooit gedweild, de koelkast ligt vol met bedorven en beschimmelde producten etc etc) zijn zij zelf als persoon de schoonste niet. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn schoonouders wel op leeftijd zijn. Mijn schoonvader is 85. Wat hij vaak doet is hoesten en niezen in zijn handen, wrijft ze over elkaar heen en met diezelfde handen zit hij aan het gezicht van mijn kind. Waar ik ook van gruwel is dat hij mijn kind ook weleens eten geeft met de lepel waarmee hij zelf ook aan het eten is. Ik vind dat smerig. Is dat overdreven? Handen wassen doet hij ook nooit. Laatst zat hij te sleutelen aan zijn fiets en zijn handen zaten helemaal onder het smeer en met die handen gaf hij haar stukjes brood. Ik voel me erg bezwaard om er wat over te zeggen omdat het ook een oude man is en ik wil hem niet beledigen. Mijn schoonmoeder is een stuk jonger. Ik weet dat zij het irritant vind dat ik vies ben van de bovengenoemde dingen. Ik heb er tot nu toe nooit concreet wat over gezegd, maar mijn houding doet dat wel. Ik kan dat niet verbergen ook al wil ik het zo graag. De laatste keer dat mijn kind eten kreeg van de lepel van haar opa zat ik onbewust ook viezig te kijken. Dat zag mijn schoonmoeder. Ik wil haar graag gewoon vertellen dat ik het niet fris vind dat ze hun handen niet wassen en ik ook niet wil dat ze haar eten geven van hun lepels zonder haar te kwetsen. Maar hoe doe ik dat? Iemand tips?

maandag 12 augustus 2019 om 11:00
Maar verder maak je je niet druk hoe de schoonouders wonen?mater_matuta schreef: ↑12-08-2019 10:55In zo'n vies huis kwam mijn kind niet binnen. Punt. En ik ben echt geen schoonmaakmiep hoor, ik roep hier ook bij mijn ongestofzuigde vloer "goed voor de weerstand!" Maar ongedierte... No way.
Verder, iedere keer dat schoonvader niest zou ik m een papieren zakdoekje geven. Bij hoesten roepen "hand voor de mond!" En daarna zeggen dat hij zijn handen moet wassen voordat hij aan je kind zit. Verder kind niet bij hem laten zitten als hij iets aan het eten is, kan hij het ook niet delen. Zijn ze dan beledigd, jammer dan. Ik zou liever het risico lopen op beledigde schoonouders dan dat mijn kind straks een voedselvergiftiging of erger (van de E-coli bacterie oftewel de poepbacterie kan je zelfs hersenvliesontsteking krijgen) zou krijgen. Los daarvan nog geven ze je kind het verkeerde voorbeeld met hun vieze gedrag.

maandag 12 augustus 2019 om 11:02
Ik vermoed dat het om de mades van meelwormen ofzo gaat, gezien de staat van keuken en koelkast.
Dat je kind eten krijgt van een lepel die al gebruikt is, zou ik niet zo´n ramp vinden. Vroeger was het niet abnormaal om een pink in het mondje van een huilende baby te stoppen ipv een fopspeen (die ook op de meest gekke plekken ligt...). Er bestaan mensen die het snot uit de neus van hun verkouden kindje zuigen. Ik ga ervan over mijn nek, maar op zich is je schoonvader gezonder dan een kind met een fikse verkoudheid. Smeer mag dan niet het lekkerste zijn, ik neem aan dat ie zijn handen wel afveegt, ergens aan. Kinderen zitten overal op en aan, ze krijgen heel wat viezigheid binnen en dat hoeft geen probleem te zijn.
Wat betreft het huis zou ik inderdaad eens aankaarten dat er hulp nodig is. Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je ruikt. Het kan goed zijn dat je schoonouders niet (meer) in de gaten hebben dat er dingen weg moeten. Als (ex)schoonmaakster kan ik je vertellen dat dit soort dingen best vaak voorkomt. En ik weet ook uit ervaring hoe moeilijk het is om meelmotten kwijt te raken. Die nestelen echt op de meest bizarre plekken. Ik heb een tijdlang schoongemaakt in een kleine bakkerij. Ik zal je de details besparen verder.
Maar ik weet ook uit diezelfde ervaring dat ze het graag zelf willen blijven doen, die hulp (ik dus
) doet het niet goed genoeg. Meestal, als één van de twee ziek wordt, accepteren ze die hulp wel. Misschien helpt het als je het als cadeautje brengt. Zo van: we weten niet meer wat we jullie moeten geven voor verjaardag, kerst enzovoorts, dus we hadden bedacht dat we hulp cadeau doen, dan hebben jullie meer tijd voor leuke dingen.
Ik vind die koelkast verontrustender dan die lepel.
Dat je kind eten krijgt van een lepel die al gebruikt is, zou ik niet zo´n ramp vinden. Vroeger was het niet abnormaal om een pink in het mondje van een huilende baby te stoppen ipv een fopspeen (die ook op de meest gekke plekken ligt...). Er bestaan mensen die het snot uit de neus van hun verkouden kindje zuigen. Ik ga ervan over mijn nek, maar op zich is je schoonvader gezonder dan een kind met een fikse verkoudheid. Smeer mag dan niet het lekkerste zijn, ik neem aan dat ie zijn handen wel afveegt, ergens aan. Kinderen zitten overal op en aan, ze krijgen heel wat viezigheid binnen en dat hoeft geen probleem te zijn.
Wat betreft het huis zou ik inderdaad eens aankaarten dat er hulp nodig is. Hoe ouder je wordt, hoe minder goed je ruikt. Het kan goed zijn dat je schoonouders niet (meer) in de gaten hebben dat er dingen weg moeten. Als (ex)schoonmaakster kan ik je vertellen dat dit soort dingen best vaak voorkomt. En ik weet ook uit ervaring hoe moeilijk het is om meelmotten kwijt te raken. Die nestelen echt op de meest bizarre plekken. Ik heb een tijdlang schoongemaakt in een kleine bakkerij. Ik zal je de details besparen verder.
Maar ik weet ook uit diezelfde ervaring dat ze het graag zelf willen blijven doen, die hulp (ik dus

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 12 augustus 2019 om 11:10
Nou, ik zou absoluut geen moeite hebben om hier iets van de zeggen hoor.
Mijn kind kwam hier niet in!
Vreemde types ook, om zichzelf zo te verwaarlozen en daar zo onverschillig mee om te gaan, ook wat hun kleinkind betreft.
Tijd voor een goed gesprek, samen met je partner!
Mijn kind kwam hier niet in!
Vreemde types ook, om zichzelf zo te verwaarlozen en daar zo onverschillig mee om te gaan, ook wat hun kleinkind betreft.
Tijd voor een goed gesprek, samen met je partner!
arpeggio wijzigde dit bericht op 12-08-2019 11:12
0.73% gewijzigd
maandag 12 augustus 2019 om 11:10
Nee mijn schoonvader is 85 en mijn schoonmoeder is kerngezond en 20 jaar jonger. En wat ik bedoelde met “het boeide met niet” is omdat het mijn schoonmoeder ook niet boeit. Ik heb er ooit wat van gezegd voordat ik een kind had, maar toen zei ze zelf dat het haar niet interesseerde en schoonmaken niet leuk vind. Dat huis heb ik me mij al bij neergelegd en we hebben het bezoek bij hun ook al beperkt... maar als ik daar ben en er gebeuren dingen die ik eerder heb opgenoemd... dan heb ik daar moeite mee.
En de maden op het plafond (mijn man en ik hebben het opgezocht) zijn de larven van de keukenmotten. En die kunnen zich dus op het plafond vestigingen. Lekker smerig verhaal, maar goed. Ze zijn altijd zo geweest sinds ik ze ken. En dat is nu 10 jaar.
En de maden op het plafond (mijn man en ik hebben het opgezocht) zijn de larven van de keukenmotten. En die kunnen zich dus op het plafond vestigingen. Lekker smerig verhaal, maar goed. Ze zijn altijd zo geweest sinds ik ze ken. En dat is nu 10 jaar.

maandag 12 augustus 2019 om 11:21
Maar voor de rest vinden jullie de thuiszorg of een ander instantie niet nodig? Dit klinkt niet echt gezond.Successorize schreef: ↑12-08-2019 11:10Nee mijn schoonvader is 85 en mijn schoonmoeder is kerngezond en 20 jaar jonger. En wat ik bedoelde met “het boeide met niet” is omdat het mijn schoonmoeder ook niet boeit. Ik heb er ooit wat van gezegd voordat ik een kind had, maar toen zei ze zelf dat het haar niet interesseerde en schoonmaken niet leuk vind. Dat huis heb ik me mij al bij neergelegd en we hebben het bezoek bij hun ook al beperkt... maar als ik daar ben en er gebeuren dingen die ik eerder heb opgenoemd... dan heb ik daar moeite mee.

maandag 12 augustus 2019 om 11:41
Wat een treurnis als ik het zo lees. Ben je niet bang dat die larven naar beneden vallen, zo je nek in? Of bij je kind?
Het kan best zijn dat je schoonmoeder 20 jaar jonger is maar misschien heeft zij ook totaal geen overzicht.
Tijd om hulp in te schakelen al ben ik het wel met Ceylon eens dat zulke mensen vaak meer weerstand hebben maar daar hoef je je kind niet aan bloot te stellen.
Het kan best zijn dat je schoonmoeder 20 jaar jonger is maar misschien heeft zij ook totaal geen overzicht.
Tijd om hulp in te schakelen al ben ik het wel met Ceylon eens dat zulke mensen vaak meer weerstand hebben maar daar hoef je je kind niet aan bloot te stellen.

maandag 12 augustus 2019 om 11:55
Of je hulp moet inschakelen voor ze of niet, is niet je vraag. Je vraag gaat over jouw kind en het vieze huis van je schoonouders.
Ik zou dit, hoe pijnlijk ook, wel gaan zeggen. Desnoods met iets van: 'misschien ben ik te schoon ingesteld, maar ik vind het niet prettig als jullie zonder je handen te wassen, je vingers in de mond van mijn kind steken. En ik wil niet dat ze hier logeert zolang het vies is. Sorry, ik houd van jullie en vind het geweldig om te zien hoe gek jullie op jullie kleinkind zijn en mijn kind op jullie, maar er moet iets veranderen'.
Klaar.
Ik zou dit, hoe pijnlijk ook, wel gaan zeggen. Desnoods met iets van: 'misschien ben ik te schoon ingesteld, maar ik vind het niet prettig als jullie zonder je handen te wassen, je vingers in de mond van mijn kind steken. En ik wil niet dat ze hier logeert zolang het vies is. Sorry, ik houd van jullie en vind het geweldig om te zien hoe gek jullie op jullie kleinkind zijn en mijn kind op jullie, maar er moet iets veranderen'.
Klaar.
maandag 12 augustus 2019 om 14:00
Die schaamt zich ervoor en wilt hun niet beledigen met het aanbieden van hulp (dag gaan ze nooit aannemen). Zij ontkennen alles en nuanceren alles. Ze zeggen dat het wel meevalt etc etc. Het is ook lastig om de situatie uit te leggen. Mijn schoonouders zijn daarnaast ook nog eens gierig waardoor ze zo min mogelijk douchen, nauwelijks stofzuigen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is laten we zeggen.. hun way of life hoe triest het ook is. Oh en mijn man is echt een uitzondering god zij dank, andere waren wij nooit getrouwd!
Ik zit echt met het dilemma: hoe zeg ik iets zonder te kwetsen maar wel mijn punt duidelijk kunnen maken.
maandag 12 augustus 2019 om 14:03
Euh nee, als mijn man zich er niet druk om zou maken zou ik dat ook niet doen. Als hij zich er wel druk om zou maken is het aan hem om in actie te komen, daar zou ik hem wel bij helpen maar het initiatief zou wel bij hem moeten liggen.

maandag 12 augustus 2019 om 14:13
Is er dan een reden dat je daar vaak moet zijn?
Je gaat 1 keer met hun beider verjaardag en 1 keer met Kerst en de rest van de tijd inviteer je hen bij jullie of spreek je af in de stad of een park.
Kom je er dus nog 3 keer per jaar.
Je spreekt er niet over, maar zegt desnoods dat kind moe is / een dutje moet doen en dat dat handiger is in zijn eigen bed.
En dat ie thuis ook meer speelgoed heeft, dus dat het handiger is als zij jullie kant op komen.
Je gaat 1 keer met hun beider verjaardag en 1 keer met Kerst en de rest van de tijd inviteer je hen bij jullie of spreek je af in de stad of een park.
Je spreekt er niet over, maar zegt desnoods dat kind moe is / een dutje moet doen en dat dat handiger is in zijn eigen bed.
En dat ie thuis ook meer speelgoed heeft, dus dat het handiger is als zij jullie kant op komen.
maandag 12 augustus 2019 om 14:27
Thuiszorg kun je niet opdringen. Ik denk ook dat ze hier niet eens recht op hebben aangezien zij 20 jaar jonger is. Mijn hulpbehoevende opa die niet eens zonder rollator door het huis heen kan lopen krijgt met moeite twee uur thuiszorg en elk jaar gaat daar iets vanaf. Maar dit geval lijkt me dat schoonmoeder het echt niet kan schelen dus ik zou er gewoon niet meer komen met kind.
alejandralaura wijzigde dit bericht op 12-08-2019 14:28
Reden: Spelling
Reden: Spelling
0.53% gewijzigd
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

maandag 12 augustus 2019 om 21:25
Wat een lekker nuchter en relativerend stuk! (Wel een beetje kokhalzend gelezen.)Ceylon schreef: ↑12-08-2019 11:02Ik vermoed dat het om de mades van meelwormen ofzo gaat, gezien de staat van keuken en koelkast.
Maar ik weet ook uit diezelfde ervaring dat ze het graag zelf willen blijven doen, die hulp (ik dus) doet het niet goed genoeg. Meestal, als één van de twee ziek wordt, accepteren ze die hulp wel. Misschien helpt het als je het als cadeautje brengt. Zo van: we weten niet meer wat we jullie moeten geven voor verjaardag, kerst enzovoorts, dus we hadden bedacht dat we hulp cadeau doen, dan hebben jullie meer tijd voor leuke dingen.
dinsdag 13 augustus 2019 om 02:20
Ja und?
dinsdag 13 augustus 2019 om 08:35
Als beiden in staat zijn om het huishouden zelf te doen maar er simpelweg geen zin in hebben, zoals TO over schoonmoeder beweert, krijgen ze echt geen thuiszorg toegewezen.
dinsdag 13 augustus 2019 om 08:49
Ik denk dat je je partner moet vragen dit aan te kaarten bij zijn ouders.Successorize schreef: ↑12-08-2019 14:00Ik zit echt met het dilemma: hoe zeg ik iets zonder te kwetsen maar wel mijn punt duidelijk kunnen maken.
Als jullie met het gezin bij hun zijn en je ziet dat schoonpa met z’n vieze zwarte handen je kindje te eten geeft is het de rol van je partner in eerste instantie om hun daarop te wijzen en misschien in grapjesvorm hun corrigeren.
Zo van, pa moet je niet even je handen wassen?
dinsdag 13 augustus 2019 om 09:35
Kerst kan je ook naar jouw huis verplaatsen ("Zitten jullie niet met de troep en kan kind bijtijds naar zijn eigen bedje"). Blijven de verjaardagen over. Daar kan je evt man laten gaan want kind is net in slaap gevallen of niet lekker of .. Maar eerlijk gezegd zou ik helemaal geen zin hebben in smoesjes. Ik zou gewoon zeggen dat je respecteert dat zij niet van schoonmaken houden maar dat zij dan ook moeten respecteren dat jij je kind daar niet in huis wil hebben.Marnamai schreef: ↑12-08-2019 14:13Is er dan een reden dat je daar vaak moet zijn?

dinsdag 13 augustus 2019 om 14:17
Dat zou ik ook doen. Jammer als ze gekwetst zijn maar ik ga daar echt niet zitten. Mijn pa is ook niet zo een schoonmaakwonder. Daar maak ik altijd eerst de wc en keuken schoon. Als ik nog zin heb haal ik een stofzuiger erdoorheen. Maar die waardeert het en vraagt het soms zelfs.mater_matuta schreef: ↑13-08-2019 09:35Kerst kan je ook naar jouw huis verplaatsen ("Zitten jullie niet met de troep en kan kind bijtijds naar zijn eigen bedje"). Blijven de verjaardagen over. Daar kan je evt man laten gaan want kind is net in slaap gevallen of niet lekker of .. Maar eerlijk gezegd zou ik helemaal geen zin hebben in smoesjes. Ik zou gewoon zeggen dat je respecteert dat zij niet van schoonmaken houden maar dat zij dan ook moeten respecteren dat jij je kind daar niet in huis wil hebben.
dinsdag 13 augustus 2019 om 14:46
Ik zou ook niet zo zitten met dat kwetsen, weinig kans dat je dat weet te omzeilen..,.ze gaan in ieder geval niet blij zijn
Maar als mensen zoiets voor de hand liggends als maden tegen het plafond niet boeiend genoeg vinden om in actie te komen vinden ze vast nog meer dingen ok die ik niet ok vindt dus het contact zou alleen daarom al op het allerlaagste pitje gaan.
Maar als mensen zoiets voor de hand liggends als maden tegen het plafond niet boeiend genoeg vinden om in actie te komen vinden ze vast nog meer dingen ok die ik niet ok vindt dus het contact zou alleen daarom al op het allerlaagste pitje gaan.
Lorem Ipsum