ontlasting 2-jarige zoon

06-09-2008 10:43 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
....
Volgens mij is dit normaal. Anders probeer minder vezelig eten te geven.
Hoi Xana, bij ons hetzelfde.

Mijn oudste had altijd zachte ontlasting, echte smurrie in zijn luier zeg maar. Héél soms een hard keuteltje. Dus ik dacht dat hij eigenlijk altijd min of meer diarree had. Toen hij op de wc ging poepen, bleken het echter toch wel drolletjes te zijn. Het komt dus ook door het platdrukken in die luier. Zachte ontlasting - wat alleen maar goed is - wordt gewoon direct tot een plakaat geduwd in een luier.

Bij onze jongste is dat hetzelfde verhaal.

Ook hebben ze allebei wel snel echte diarree. Meestal blijft het bij een of twee keer.

Ook twee tot drie keer poepen per dag is voor allebei normaal.

Ik denk dus dat je je nergens zorgen over hoeft te maken.

xx lisa.
...
De ontlasting van mijn zoontje van 2 is altijd brij-ig. (jee hoe schrijf je dat?) Afhankelijk van hoeveel hij eet, poept hij soms ook 2 tot 3 keer per dag.

Hij groeit goed en heeft zelden diarree of obstipatie.

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan of dat wel of niet normaal is...
Ben zelf leidster op een kdv... vind het gezeur van die leidsters... elk kind poept anders. ZItten kinderen tussen waarvan ik nooit een poepluier hoef te verschonen en er zitten er ook tussen (van die leeftijd) die ik 3 keer op een dag heb. Niet te druk over maken. EN voor het kind is het prettiger dathet er "zo" uit komt dan dat ie verstopping heeft. Gewoon vesels geven en de leidsters lekker laten kletsen. (ik zeg er alleen wat van als de ontlasting anders ruikt of als het nog vaker dan gemiddeld voor DAT kind is.ben kleuterleidster en geen dokter denk ik dan...)
Dat heeft mijn oudste ook (4). Nu hij zindelijk is, zie ik inderdaad dat de ontlasting vaker normaal dan echt dun is, maar wel altijd aan de zachte kant. In de luier lijkt het dan al snel veel dunner. Maar hij heeft ook regelmatig diarree. Hoe dat komt weet ik niet, heb het zelf ook snel, dus wellicht wat overgevoelige darmen?
Hier een dietist. Dit is volkomen normaal.

Om te weten of er spake is van diaree, moet je eerst weten wat normaal is. Normaal: tot de leeftijd van 3 a 4 jaar heeft een gezonde peuter 1-3x per dag stevige of brijige ontlasting. Hierin kunnen onverteerde voedselresten aanwezig zijn (stukjes wortel, doperwten enz), doordat kinderen op deze leeftijd slecht kauwen. Slecht kauwen in combinatie met een snelle passage van de voeding door het maagdarmkanaal, leidt tot het voorkomen van onverteerde voedselresten in de ontlasting, ook bij gezonde kinderen.

Geen zorgen maken dus. Raar dat de leidsters dit niet weten en dat zelfs het CB je doorstuurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven