Ontspoorde puber, niet meer te doen thuis. Wat nu?

zaterdag 12 december 2020 om 08:33
Ik ben alleenstaande moeder met een thuiswonende zoon van 19. Sinds zijn 15de zijn er problemen met hem. Hij werd steeds brutaler en ging op zijn 15de al blowen ( drinken, roken,enz). Ik heb toen een coach via een bureau toegewezen gekregen... een geitenwollensok, die vind dat ik niets moest verbieden, dan deden ze t stiekem, maar in gesprek moest gaan en blijven.
Een aantal jaren aangekwakkeld met betere en mindere periodes, tot zoon ruim een jaar geleden ineens wilde switchen van studie. Daarnaast begon hij te vertellen dat hij depressief was en paniekaanvallen had. Via de huisarts terecht gekomen bij een hulpverleningsinstantie, waar hij vooral medicatie kreeg voorgeschreven, die steeds veranderde, omdat niets leek te werken. Ondertussen werd mij door zoon dagelijks de huid vol gescholden, luisterde hij compleet niet meer naar mij, dagelijks verbaal zeer agressief.
Dit jaar is hij een nieuwe opleiding gestart, waar hij al heel snel weer spijbelde en ziek thuis kwam te zitten ( psychische problemen). Het gaat sinds 3 maanden heel slecht. Ws door de vele verschillende medicatie die hij heeft voorgeschreven gekregen heeft hij een medicatie obsessie ontwikkeld, en koopt ' op de straat' vanalles in de richting van oxazepam maar dan nog sterker. Hij denkt zelf wel beter dan de psychiater een cocktail van pillen samen te stellen waarop hij goed functioneert. Gevolg is al een keer een ambulance aan huis geweest, omdat hij niet wakker te krijgen was.
Inmiddels weet ik dat hij ook af en toe cocaine en andere aanverwante troep gebruikt. Ligt het liefst de hele dag in bed, als ik iets doe wat hij niet wil scheld hij me uit voor de meest vreselijke dingen, hij is niet meer 'vlot te trekken' thuis en ik ga er aan onderdoor.
Voor hem en mij, moet hij aan huis. Het stadium van medelijden ben ik voorbij, ik wil RUST en thuis komt het met hem toch niet meer goed. Ideaal zou zijn, mijns inziens, een opname waar aan zijn problemen en verslaving wordt gewerkt. En dat ik een beetje tot rust kan komen eer ik eraan onderdoor ga, want daar zit het niet ver vanaf....
Probleem 1. Ze willen hem nergens met spoed opnemen, ook niet na die overdosis medicijnen.
Probleem 2. Zoon vindt zichzelf niet verslaafd, dus wil DAAR iig ook niet voor behandeld worden.
Wie heeft advies?
Een aantal jaren aangekwakkeld met betere en mindere periodes, tot zoon ruim een jaar geleden ineens wilde switchen van studie. Daarnaast begon hij te vertellen dat hij depressief was en paniekaanvallen had. Via de huisarts terecht gekomen bij een hulpverleningsinstantie, waar hij vooral medicatie kreeg voorgeschreven, die steeds veranderde, omdat niets leek te werken. Ondertussen werd mij door zoon dagelijks de huid vol gescholden, luisterde hij compleet niet meer naar mij, dagelijks verbaal zeer agressief.
Dit jaar is hij een nieuwe opleiding gestart, waar hij al heel snel weer spijbelde en ziek thuis kwam te zitten ( psychische problemen). Het gaat sinds 3 maanden heel slecht. Ws door de vele verschillende medicatie die hij heeft voorgeschreven gekregen heeft hij een medicatie obsessie ontwikkeld, en koopt ' op de straat' vanalles in de richting van oxazepam maar dan nog sterker. Hij denkt zelf wel beter dan de psychiater een cocktail van pillen samen te stellen waarop hij goed functioneert. Gevolg is al een keer een ambulance aan huis geweest, omdat hij niet wakker te krijgen was.
Inmiddels weet ik dat hij ook af en toe cocaine en andere aanverwante troep gebruikt. Ligt het liefst de hele dag in bed, als ik iets doe wat hij niet wil scheld hij me uit voor de meest vreselijke dingen, hij is niet meer 'vlot te trekken' thuis en ik ga er aan onderdoor.
Voor hem en mij, moet hij aan huis. Het stadium van medelijden ben ik voorbij, ik wil RUST en thuis komt het met hem toch niet meer goed. Ideaal zou zijn, mijns inziens, een opname waar aan zijn problemen en verslaving wordt gewerkt. En dat ik een beetje tot rust kan komen eer ik eraan onderdoor ga, want daar zit het niet ver vanaf....
Probleem 1. Ze willen hem nergens met spoed opnemen, ook niet na die overdosis medicijnen.
Probleem 2. Zoon vindt zichzelf niet verslaafd, dus wil DAAR iig ook niet voor behandeld worden.
Wie heeft advies?

zaterdag 12 december 2020 om 23:12
Nee hoor. En indien wel: dan schrijven veel van die gasten zich ergens anders voor in want dan kun je maximaal lenen voor je stufi. Dan heb je inkomsten

zaterdag 12 december 2020 om 23:58
Beste TO, even een hart onder de riem. Ten eerste heb ik veel respect voor je besluit om hem toch de deur te wijzen. Daar gaat een lang en pijnlijk proces aan vooraf, maar op dit moment kun je niet anders. Ik snap je wanhoop en behoefte aan rust.
Ik groeide op in een normaal gezin. Toch is mijn sibling in de puberteit totaal ontspoord. Verslaving en alles wat daarbij hoort. Mijn ouders was niets te verwijten. Het gezin ging er kapot aan. Er kwam rust toen mijn sibling het huis uitging, maar de zorgen bleven.
Zoek hulp voor jezelf, praat met je huisarts. En kijk hier eens:
https://stichtingnaast.nl
O, en trek je niets aan van al die meningen hier van mensen die niet weten waar ze over praten omdat ze nooit in zo'n situatie hebben gezeten, maar wel denken te weten wat de oplossing is.
Ik groeide op in een normaal gezin. Toch is mijn sibling in de puberteit totaal ontspoord. Verslaving en alles wat daarbij hoort. Mijn ouders was niets te verwijten. Het gezin ging er kapot aan. Er kwam rust toen mijn sibling het huis uitging, maar de zorgen bleven.
Zoek hulp voor jezelf, praat met je huisarts. En kijk hier eens:
https://stichtingnaast.nl
O, en trek je niets aan van al die meningen hier van mensen die niet weten waar ze over praten omdat ze nooit in zo'n situatie hebben gezeten, maar wel denken te weten wat de oplossing is.
zondag 13 december 2020 om 08:08
Wat een ellende voor jullie. Het is duidelijk dat je aan je taks zit.amarisa schreef: ↑12-12-2020 12:30Dank voor alle reacties. Er zitten goede tips tussen en fijn om meedeleven te voelen. Heb net heel rustig gezegd dat hij hoe dan ook het huis uit gaat, dus of een opname, of de straat op. Dat hij als hij zich gedraagt tot opname hier in huis mag blijven. Ben heel rustig gebleven. Dan komen er dingen als 'het hele leven boeit mij toch niet meer'blabla. Dat doet je moederhart pijn, maar ik moet echt voet bij stuk houden!!!!!
Is hij er nog op terug gekomen na het gesprek of doet hij of het gesprek er nooit is geweest?

zondag 13 december 2020 om 08:49
diyer schreef: ↑12-12-2020 16:18Ik zeg niet vaker. Maar ik heb het door mijn werk even vaak zien voorkomen bij gezinnen waar het heus niet allemaal perfect is, maar waar wél genoeg liefde, zorg en stimulans is. Het is écht niet alleen maar voorbehouden aan gezinnen waar vanalles mis is. Het lijkt toch ook voor een deel in de aanleg van het kind zelf te zitten, is mijn voorbarige conclusie.
Soms zie je het gebeuren bij 1 kind, terwijl 2 andere kinderen van hetzelfde gezin in de basis dezelfde opvoeding hebben meegekregen en wel prima meekomen.
Nogmaals. Kijk nog even terug, naar de post waar ik op reageerde, op een post van Cecile:
Wat ik nog even wil opmerken, mochten er mensen zijn die vinden dat TO zelf steken heeft laten vallen (arm kind!): Dergelijke excessen komen heel veel voor en juist opvallend vaak in gezinnen waarin het kind onvoorwaardelijke liefde en veiligheid ervaart.
Een kind kan zo ver gaan en durft zover te gaan omdat hij dondersgoed weet dat de ouders hem nooit zullen laten vallen, er alles aan zullen doen om hem te helpen en weer op poten te krijgen.
Natuurlijk is dit niet altijd zo, ook kinderen van minder liefdevolle ouders kunnen zich misdragen, maar zover gaan met uitschelden, regels aan de laars lappen, rottigheid uithalen zal een kind minder snel doen wanneer hij gevaar vermoedt.
Was sich liebt das neckt siech.
Volgens wie? Jou?
Wat een onzin.
Word echt een beetje vervelend dit.

zondag 13 december 2020 om 08:57
Dank jullie wel allemaal. Heel veel lieve reacties, herkenning, erkenning en goede tips. Teveel om allemaal persoonlijk op te reageren, maar heel fijn!!!
Voor die ene persoon die zegt dat ik bij een proffesional hulp moet zoeken en niet hier.... Zelfs toen hij half slapend en compleet van t padje van de medicatie ( van de straat, teveel genomen) zaten, werden we naar huis gestuurd. Regelmatig de crisisdienst gebeld, die dan zeggen 'Als je je zorgen maakt lichamelijk moet je de ambulance laten komen, ls hij gewelddadig wordt bel maar de politie' Waarvoor is de crisisdienst dan???
Ik ben van mijzelf behoorlijk streng en consequent, maar zoon heeft gewoon overal schijt aan. Ik ben geen mamaatje die m maar weer geld toestopt! Heb sinds enige tijd zn bankpasje omdat hij al schulden had en geld verbrastte. Hij krijgt nu geld van mij, van zn rekening en ik heb betalingsregelingen getroffen wbt schulden ( nog niet dramatisch), maar toch weten ze aan spul te komen.... Bijv sinterklaasgeld van familie dat contant gegeven is....
Ik heb inmiddels wat dingen gegoogled, de huisarts gemaild dat ik het niet meer trek, zoon gezegd 'Of opname, of onder een drug gaan slapen ( niemand wil hem zo in huis natuurlijk, er is ook niet veel familie)'. Morgen heeft de crisisdienst opnieuw overleg met de hoofdbehandellaar en verslavingszorg. Gelukkig vergat zoon vrijdag bij de ambulant begeleider crisisdienst zijn 'brave pet' op te zetten en deze man leek de ernst wel in te zien....
Voor die ene persoon die zegt dat ik bij een proffesional hulp moet zoeken en niet hier.... Zelfs toen hij half slapend en compleet van t padje van de medicatie ( van de straat, teveel genomen) zaten, werden we naar huis gestuurd. Regelmatig de crisisdienst gebeld, die dan zeggen 'Als je je zorgen maakt lichamelijk moet je de ambulance laten komen, ls hij gewelddadig wordt bel maar de politie' Waarvoor is de crisisdienst dan???
Ik ben van mijzelf behoorlijk streng en consequent, maar zoon heeft gewoon overal schijt aan. Ik ben geen mamaatje die m maar weer geld toestopt! Heb sinds enige tijd zn bankpasje omdat hij al schulden had en geld verbrastte. Hij krijgt nu geld van mij, van zn rekening en ik heb betalingsregelingen getroffen wbt schulden ( nog niet dramatisch), maar toch weten ze aan spul te komen.... Bijv sinterklaasgeld van familie dat contant gegeven is....
Ik heb inmiddels wat dingen gegoogled, de huisarts gemaild dat ik het niet meer trek, zoon gezegd 'Of opname, of onder een drug gaan slapen ( niemand wil hem zo in huis natuurlijk, er is ook niet veel familie)'. Morgen heeft de crisisdienst opnieuw overleg met de hoofdbehandellaar en verslavingszorg. Gelukkig vergat zoon vrijdag bij de ambulant begeleider crisisdienst zijn 'brave pet' op te zetten en deze man leek de ernst wel in te zien....
zondag 13 december 2020 om 09:07
Ja, dat was wat ik dus eerder al zei. Maar wanneer je op een hbo zit heb je al een startkwalificatie. Op het mbo de meesten nog niet. Dus mag de school wel iets meer inspanning verrichten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 13 december 2020 om 09:17
Klinkt als goede stappen. Hoop dat er nu iets in gang gezet gaat worden waar jullie beiden iets aan hebben. Take care!amarisa schreef: ↑13-12-2020 08:57Dank jullie wel allemaal. Heel veel lieve reacties, herkenning, erkenning en goede tips. Teveel om allemaal persoonlijk op te reageren, maar heel fijn!!!

zondag 13 december 2020 om 09:31
Als een student zonder diploma het mbo verlaat komt er een boete. Dus school verdient niks aan studenten die voortijdig worden uitgeschreven en je cijfers dalen, wat weer invloed heeft op je inspectie beoordeling.

zondag 13 december 2020 om 10:20

zondag 13 december 2020 om 10:56
Oh, Sterrenstof74, kan ik je pben? Wat herkenbaar!!! Ook dagen gehad dat ik s ochtends met een smoes naar boven riep om te kijken of ik nog antwoord kreeg..... Zoon heeft soms heeeeeele depressieve uitspraken en dan word je bang.... Maar ziet hij het leven echt niet meer zitten, of manipuleert hij mij daarmee? Met politie is zoon nog niet in aanraking geweest, heb ook niet het idee dat hij wat crimineels doet, nog niet....
Heb jij een man in huis of een ex waar je wat aan hebt in deze?
Heftig verhaal ook!
Heftig verhaal ook!
zondag 13 december 2020 om 11:09
Je mag me zeker pb'en! En nee, geen vader in beeld. Die heeft al 18 jaar niks van zich laten horen.amarisa schreef: ↑13-12-2020 10:56Oh, Sterrenstof74, kan ik je pben? Wat herkenbaar!!! Ook dagen gehad dat ik s ochtends met een smoes naar boven riep om te kijken of ik nog antwoord kreeg..... Zoon heeft soms heeeeeele depressieve uitspraken en dan word je bang.... Maar ziet hij het leven echt niet meer zitten, of manipuleert hij mij daarmee? Met politie is zoon nog niet in aanraking geweest, heb ook niet het idee dat hij wat crimineels doet, nog niet....
Heftig verhaal ook!
Ik heb inmiddels wel een goede vriend ingeschakeld. Hij is gisteren ook meegegaan om hem op te halen en zal hier wat vaker over de vloer komen. Een man reageert toch anders op dingen....

dinsdag 22 december 2020 om 22:29
Waarom wordt hij niet behandeld voor zijn ADHD? Dit kan zijn ontspoorde gedrag hebben veroorzaakt.amarisa schreef: ↑12-12-2020 09:03Zoon heeft geen nare jeugd gehad. Ik ben wel gescheiden, maar zelfs dat is in vrede gegaan. Hij heeft lichte ADHD, dat is t enige, en verder dingen die elk kind wel mee makt, mijn ouders bijv kort achter elkaar overleden toen hij 11 was...
Vader is er wel, maar kan door ziekte niets betekenen. Woont ook ver weg. Zoon kan nergens anders heen, zeg maar.... Maar ik wil hem hier ook niet meer hebben!!! Na zoveel gescheld ( denk hierbij aan de woorden van Holleder tegen zijn zussen) is de maat na 4 jaar vol. Heb van alles gedaan om hem te helpen..... Niks wordt gewaardeerd. ....