Ontwikkel achterstand dochter 5

22-10-2024 13:52 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen. Mijn dochter van 5 zit nu in groep 2. Eind vorig school jaar en begin dit schooljaar viel het mij op dat mijn dochter niet kan tellen. Dit viel de juf ook op.

Ze hebben nu een rekentoets bij haar afgenomen, met tellen, kleuren, meten, lengte en vragen begrijpen. En op alles scoorde ze slecht. Alleen kleuren was wel goed maar alsnog moest ze daar meer van kunnen dan ze liet zien.

De juf dacht eerst dat het een rekenprobleem is maar geeft aan dat ze het nu doortrekt naar haar algehele ontwikkeling. En wat ze qua ontwikkeling jonger is dan ze daadwerkelijk is. Ze gaf dat het lijkt alsof de stof voor haar te zwaar is en gaf aan dat ze nog niet met letters bezig is, terwijl ze thuis uit zichzelf letters schrijft.

Ze vroeg ook of we thuis wat merkte. Enigste wat wij thuis merken is dat tellen, dat ze dat niet kan. Voor de rest merken we niks anders aan haar.

Nu gaan ze bij een soort maandelijks overleg met de zorgcoördinator en andere professionals haar bespreken en daarna komt er een gesprek met ons en willen ze allerlei tests gaan doen en een plan van aanpak maken hoe haar te helpen. Daar sta ik ook allemaal achter. Ik wil ook dat mijn dochter de ondersteuning krijgt die ze nodig heeft. Maar ik word er gewoon verdrietig van.

ik vroeg me af of hier ouders zijn die een soort gelijk iets hebben meegemaakt en hoe dit is gegaan.
Ze nemen haar nu ook al wel apart om te werken aan taal en rekenen. Maar er is nog geen duidelijk plan en dat zijn ze nu aan het maken.
Ergens een stukje terug schreef je dit:
“Wel is mijn dochter nogal introvert en perfectionistisch. Ze was ook wel verlegen maar ik kan haar nu niet meer verlegen noemen. Wel heb ik het idee dat ze onzeker kan zijn en dat er veel meer in haar hoofd om gaat dan naar buiten komt. Maar ik heb wel eens het idee dat ze dingen pas doet of laat zien als ze het vertrouwen heeft dat ze het kan.”

Heb je dit ook nog aangegeven in het gesprek? Want dit zou wel eens van grote invloed kunnen zijn. Omdat je ook zegt dat je de problemen thuis niet hoewel ze bij het woordje vijf wel 5 vingers omhoog doet, dus eigenlijk weet ze wel wat van cijfers en tellen).
Meisjemetdeparel schreef:
05-12-2024 14:32
Ergens een stukje terug schreef je dit:
“Wel is mijn dochter nogal introvert en perfectionistisch. Ze was ook wel verlegen maar ik kan haar nu niet meer verlegen noemen. Wel heb ik het idee dat ze onzeker kan zijn en dat er veel meer in haar hoofd om gaat dan naar buiten komt. Maar ik heb wel eens het idee dat ze dingen pas doet of laat zien als ze het vertrouwen heeft dat ze het kan.”

Heb je dit ook nog aangegeven in het gesprek? Want dit zou wel eens van grote invloed kunnen zijn. Omdat je ook zegt dat je de problemen thuis niet hoewel ze bij het woordje vijf wel 5 vingers omhoog doet, dus eigenlijk weet ze wel wat van cijfers en tellen).
Ja heb ik ook in het gesprek gezegd. En ze gaan daar rekening mee houden. Maar ze moeten wel bepaalde dingen zien van haar zeggen ze.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven