Oogappeltje

14-03-2009 01:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las in een blad (volgens mij was het Groter Groeien) een artikel over het feit dat het not done is om uit te spreken dat 1 van je kinderen je oogappeltje is.

Ik heb 2 jochies van 3 en 5 waar ik zielsveel van houd. Ze zijn allebei op hun eigen manier heel bijzonder voor me, maar ik heb echt wel een heel speciale band met die van 3. Misschien omdat hij zo aan me hangt, misschien omdat hij de jongste is en me nog meer nodig heeft dan de oudste, maar misschien ook wel omdat ik mezelf zie als ik naar hem kijk. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat hij m'n oogappeltje is, zonder dat ik daardoor minder van de oudste houd.

Hoe zien jullie dit? Hebben jullie een oogappeltje?
Ik heb met beide kinderen een andere band. Beide kinderen zijn me even lief en even speciaal en belangrijk enz. Maar de band is wel degelijk heel verschiilend.

Mijn dochter is een slim en pittig meisje. Een beetje hakken in het zand figuurtje. Ze kan zichzelf maar moeilijk vermaken en vraagt dan veel aandacht. Dat botst soms, maar geeft ook hele bijzondere momenten als ze iets interessant vind gaat ze er helemaal voor. Het is zo mooi om samen iets uit te proberen en haar te zien groeien als ze heeft doorgezet en het uiteindelijk lukt. Gek op spelletjes en ze deelt mijn voorliefde voor theater, dus dat doen we ook vaak samen, lekker naar een voorstelling gaan en dan samen ergens gaan eten. Geweldig.

Zoontje is van nature een ontzettend vrolijk mannetje. Eigenlijk altijd happy ondanks dat ie veel last van eczeem e.d. heeft piept ie eigenlijk bijna nooit. Een echt ontdekkertje is het. Nu al (1,5) helemaal weg van bouwen met de duplo en ontzettend goed in zichzelf vermaken. Daarnaast lijkt hij uiterlijk ontzettend op mijn oudste (overleden) zoon. En dat maakt hem wel heel bijzonder voor mij.

Ik voel niet meer voor de een dan voor de ander, maar het verschil in karakter maakt wel dat je anders op dingen reageert en dat je met beiden een andere band hebt. Zolang ze beiden weten dat (zoals dochter het zegt) we van ze houden tot de maan en terug komt het wel goed.
Ik heb geen 1 oogappel, ik heb er 2. Mijn 2 zonen zijn mij beiden even lief. Ze zijn heel verschillend en vind ze om verschillende redenen even geweldig.
quote:Eowynn_ schreef op 14 maart 2009 @ 14:54:

En dat 1 kind meer op je lijkt en je dus meer gemeen hebt zou geen reden mogen zijn dat je band ook bijzonderder (? ) is dan met het andere kind, want dat houdt enkel en alleen in dat je het vertikt om een bijzondere band op te bouwen met het kind waarbij dat wat meer moeite kost. .
Mijn vriend is midden 30 en heeft een jongere zus. Ik vind dat zij duidelijk het oogappeltje is van hun moeder. Ik vind het echt verschrikkelijk. Mijn vriend en zus hebben niet echt een band met elkaar. Als ze elkaar zien hebben ze elkaar niet veel te zeggen. Zijn zus zegt of niks tegen mijn vriend of heeft alleen kritiek, er komt niet veel hartelijks/vriendelijks uit tegen mijn vriend. Moeder idem dito. Moeder en dochter spreken elkaar vaak aan de telefoon, moeder belt mijn vriend bijna nooit. Moeder gaat regelmatig winkelen of een dagje weg met haar dochter, met haar zoon doet ze dit niet. Op speciale dagen gaan ze ook samen een dagje weg, dit heeft ze nog nooit met haar zoon gedaan. Met kerst zijn er vaak bekenden van dochter aanwezig, van haar zoon nooit. Dat zegt ze verder ook nooit, dat mijn vriend ook mensen zou kunnen vragen of zo. Als zusje op bezoek komt bij ons of wij daar, is altijd hun moeder erbij. Ik vermoed omdat ze anders niets te melden heeft tegen mijn vriend en zo toch aanspraak heeft met haar moeder. In huis van moeder staan veel foto's, ook van dochter met vriend. Wij hebben ook ooit 1 foto van ons samen gegeven. deze staat ergens achter een hele stapel andere foto's ' omdat ze niets om foto's geeft' . Mijn vriend heeft laatst een keer hulp gevraagd van zijn zus voor iets. Zusje reageerde heel afstandelijk en had smoes na smoes. Het was duidelijk dat ze haar broer niet wilde helpen. Moeder zegt dan dat ' zijn zusje toch wilde helpen?'. Zus heeft een kindje gekregen. In 1 jaar tijd heeft ze mijn vriend nog niet 1 keer op de foto gezet of het kindje op schoot gezet bij hem.

Ik vind het heel erg. Het is heel duidelijk dat mijn vriend anders wordt behandeld dan zijn zus. Hij krijgt veel vaker een grote mond en verwijten te horen. Als hij iets negatiefs zegt over zijn zus neemt moeder het voor zijn zus op, terwijl ze dit niet doet als zusje negatief is over mijn vriend.

Mijn vriend heeft een zachtaardig karakter en is vrij onzeker. Geeft nooit een eigen mening en komt niet snel voor zichzelf op. Ik denk dat het zeker met zijn opvoeding te maken heeft.
Met mijn 2 kinderen (zoon 3, dochter 7 mnd) heb ik een compleet andere band. Mijn dochter was (is) een beetje een zorgenkindje en daardoor ga ik denk ik wel anders met haar om dan met mijn zoon. Hij trekt dan weer meer naar zijn papa. Maar om nou te zeggen oogappeltje? Hmm nee

Ik doe bewust leuke dingen met mijn zoontje apart en houd van allebei evenveel. Maar anders.

Mijn broertje is een klein beetje het oogappeltje van mijn moeder. Hij is een beetje verwend. Mijn zusje trok vroeger ook meer naar mijn moeder toe en ik meer naar mijn vader, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. Heb ook met mijn ouders en met mijn broer en zus een goede band

Zolang het geen extreme vormen aanneemt maakt het toch niet zo veel uit?

Waar ik me wel aan erger is dat mijn schoonmoeder een enorme voorkeur heeft voor mijn zoon (haar eerste kleinkind) In haar huis hangen wel 100 fotos van hem en maar een paar van mijn dochter en haar andere kleinzoon. Hij lijkt wel een boeddha, dat gaat me een beetje te ver.

Het valt me wel op dat je hier alleen maar leest dat vroeger de broer of zus voor werd getrokken en nooit andersom. Volgens mij zit het ook vaak tussen de oren. Ik denk dat 99.9% van de moeders van allebei de kinderen evenveel houdt.
Wat lijkt het mij ontzettend naar om te moeten weten of te voelen dat mijn moeder een meer bijzondere band zou hebben met mijn broer dan met mij.
Nou ik vind het overdreven om er meteen een complex aan over te houden. Mijn vader had meer een klik, oogappeltje, met mijn broer. Lekker belangrijk. Betekend niet dat hij minder van mij houdt. En anders zegt het toch meer over hem dan over mij.

Ik heb 3 kinderen. Houdt van alledrie even veel. Met de oudste qua leeftijd heb ik het meeste. En we hebben een gezamelijke hobby. De middelste is heel lief en sociaal. Veel socialer als de eerste. En heeft weer een vrolijker karakter. Mijn vriend heeft weer meer een klik met hem.

De jongste is pasgeboren. Echt een kadootje. Hij is echt een klein baby'tje. Gelukkig heel makkelijk. Maar hoe zijn karakter zal zijn zal de toekomst uitwijzen. Maar hoe zijn karakter ook zal zijn we zullen net als zijn broer en zus onwaarschijnlijk van hem houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven