openbare weg fietsen

09-07-2019 19:30 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is de leeftijd voor een kindje om op de openbare weg te fietsen en als ouder er naast te rijden.?
Alle reacties Link kopieren
Met beide dochters durfde ik het aan vanaf 4 1/2 jaar. Dat was toen ze bij het oefenen op pleintje en stoep zelfstandig en goed konden opstappen en afstappen / stoppen.
En aub geen hand op de schouder van het kind. Ik heb dit al een paar keer mis zien gaan. Als die hand nodig is, is je kind nog niet aan de openbare weg toe.
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 19:41
Dus?
Dus niets, mijn kind is nu 37 en ik voel geen verantwoordelijkheid over de kinderen van anderen, dus zijn het verder mijn zaken niet, ik geef het alleen maar aan.
Alecta schreef:
09-07-2019 19:46
Hoe goed fietst je kind zonder slingeren?
Weet hij/zij het verschil tussen links en rechts?
Kan het kind goed remmen en op- en afstappen?
Luistert het kind goed?
Ja dat zijn ook belangrijke elementen. Jongste is een slechte luisteraar dus ben benieuwd of die met 4 dit goed genoeg kan. Wel veel betere fietser dan oudste denk ik.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:49
Dus niets, mijn kind is nu 37 en ik voel geen verantwoordelijkheid over de kinderen van anderen, dus zijn het verder mijn zaken niet, ik geef het alleen maar aan.
Maar wat bedoel je er mee?
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:31
Zo lang je er naast rijdt, met het kind aan de trottoirzijde, kan dat al vanaf een jaar of 7.
Waar laat je ze voor die tijd dan als een ander kind zo groot is dat die achterop moet?

5 kan prima.
Ik fiets met bijna vijfjarige overigens zo'n 3 km, dat lukt vaak wel. Jongste kan op loopfiets zo'n 1.5 km maar dan loop ik er naast. Of eigenlijk ren ik er achteraan ;-D
pipootje schreef:
09-07-2019 19:50
Waar laat je ze voor die tijd dan als een ander kind zo groot is dat die achterop moet?

5 kan prima.
Tja, je moet het zelf weten.
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 19:49
Maar wat bedoel je er mee?
Precies wat ik heb geschreven. Met 7 jaar gaan kinderen zich op de buitenwereld richten, daarvoor zitten ze nog in hun eigen wereld en dat vind ik niet verantwoord om ze dan al het verkeer in te sturen.
pipootje schreef:
09-07-2019 19:50
Waar laat je ze voor die tijd dan als een ander kind zo groot is dat die achterop moet?

5 kan prima.
Fietskar, bakfiets, auto, zadel op de stang, aanhangfiets, OV?
Wat mij vooral opvalt is dat er echt veel kinderen zijn die al heel jong zelf kunnen fietsen.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:53
Precies wat ik heb geschreven. Met 7 jaar gaan kinderen zich op de buitenwereld richten, daarvoor zitten ze nog in hun eigen wereld en dat vind ik niet verantwoord om ze dan al het verkeer in te sturen.
Ah. Dat schreef je niet zo expliciet.

Ik ben het met je eens als ze alleen fietsen maar als je als ouder ernaast fietst kan het prima vanaf dat ze goed kunnen fietsen en goed gehoorzamen.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:53
Precies wat ik heb geschreven. Met 7 jaar gaan kinderen zich op de buitenwereld richten, daarvoor zitten ze nog in hun eigen wereld en dat vind ik niet verantwoord om ze dan al het verkeer in te sturen.
Hangt ook af van de drukte van dat verkeer.


Als dat een paar boerenwegen zijn waar nagenoeg geen auto te zien is ... geen probleem.

In 't midden van de stad ... van mijn leven niet.
Of alleen aan snelheid quasi 0 op 't voetpad.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind wordt over een maand 4 en sinds een paar weken fietsen we samen. We wonen in een klein dorp en ik doe het alleen op de rustige, overzichtelijke wegen. Voornamelijk door woonwijken. Hij luistert goed, fietst aan mijn binnenkant en snapt mijn aanwijzingen.
Geen leeftijd, maar kind moet bepaalde vaardigheden beheersen.

Voor mijn kinderen waren dat:
* Goed mijn instructies kunnen begrijpen en uitvoeren.
* Recht genoeg kunnen fietsen zonder nog de hele breedte van het fietspad nodig te hebben.
* Goed kunnen stoppen/afstappen/opstappen.

Verder begon ik dicht bij huis op rustige wegen. Als dat goed ging gingen we verder. Dan besprak ik van te voren de route, zodat kind wist hoe we gingen fietsen.

Oudste was vijf toen we heel erg veel geoefend hebben want haar broertjes zaten bij mij voorop en achterop, ik had geen auto dus moest soms met volle bepakking en kind ernaast fietsen.

Jongste was al bijna zeven. Was een heel ander kind en omdat broer én zus toen al meefietsten was er plek genoeg achterop en vond ik met drie kinderen naast/voor mij fietsen iets te veel.
Heel erg relaxt vind ik fietsen dwars door de stad met mijn 6-jarige niet. Hij kan ontzettend hard fietsen en dat is handig, omdat we opschieten, maar je moet ook sneller anticiperen. En soms zijn er echt lastige verkeerssituaties. Voorheen woonden we in een dorp en dat was veel makkelijker.
NYC schreef:
09-07-2019 19:54
Wat mij vooral opvalt is dat er echt veel kinderen zijn die al heel jong zelf kunnen fietsen.
Wat is jong? Mijn kinderen konden met net twee op hun loopfiets crossen en tegen de tijd dat oudste 3.5 jaar was kon hij fietsen zonder zijwieltjes (die heeft ie nooit gehad). Jongste zal ook wel rond die leeftijd zijn.
Voor Nederland fietsland lijkt me dat normale leeftijden.

Hoewel bij oudste (vijf jaar, groep 1) zitten kinderen in de klas die geen fiets hebben of nog zijwieltjes. Vooral dat geen fiets vind ik gek.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 19:57
20.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
09-07-2019 19:43
Ik snap dat nooit dat je als ouder er voor fietst, dan zie je helemaal niet wat je kind doet.
Ik fietste er altijd achter, zo kon ik anticiperen op het verkeer en de aanwijzingen roepen.

Maar misschien is mijn manier wel gek.
Nee hoor, dat zou ik ook doen.
Wij fietsen dus met 1 ouder ervoor én 1 ouder ernaast/schuin achter. Als ze wat meer kilometers in de benen heeft gaan we naar 1 ouder ernaast/schuin achter
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:51
Tja, je moet het zelf weten.
We hebben het hier over NAAST de ouder fietsen. Niet alleen.
Ik woon in een klein dorp.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:31
Zo lang je er naast rijdt, met het kind aan de trottoirzijde, kan dat al vanaf een jaar of 7.

Zodra ze hier leerden fietsen (rond 4) gingen ze ook naast mij fietsend mee.
7 jaar is groep 4 dan gaan ze al met de klas op de fiets naar gym enzo :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is vier en fiets in de wijk kleine stukjes op het fietspad. Maar hij is rustig, luistert heel goed en kan heel goed fietsen (en remmen en afstappen da’s nog belangrijker)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:53
Precies wat ik heb geschreven. Met 7 jaar gaan kinderen zich op de buitenwereld richten, daarvoor zitten ze nog in hun eigen wereld en dat vind ik niet verantwoord om ze dan al het verkeer in te sturen.

Daarom fiets je er ook als ouder naast met instructies. Zie niet anders hier eigenlijk, naar school = zelf op de fiets.
COtweepuntnul schreef:
09-07-2019 19:54
Fietskar, bakfiets, auto, zadel op de stang, aanhangfiets, OV?
Een kind van 6 in een fietskar? Bakfietsen kennen we hier niet. Hoe op de stang als je nog 2 kinderen hebt?
Ov naar school kan hier niet. Te dichtbij.
Mijn kinderen zijn trouwens 21 en 18 nu.
NYC schreef:
09-07-2019 19:54
Wat mij vooral opvalt is dat er echt veel kinderen zijn die al heel jong zelf kunnen fietsen.

Tussen 4 en 5 is echt een hele normale leeftijd. Als een kind veel op een loopfiets heeft gefietst leren ze het gewone fietsen vaak sneller omdat ze het gevoel van evenwicht zoeken al kennen.
Cateautje schreef:
09-07-2019 19:51
Tja, je moet het zelf weten.
Dat klinkt wel heel onheilspellend zeg.

Ik zie hier in de stad dagelijks tientallen kleuters naast hun ouders fietsen, en de weg is nog altijd niet geplaveid met dode kindertjes. Het zal dus allemaal wel meevallen.

Mijn dochter (die andere) fietste vanaf haar zesde naast ons mee, zeven kilometer enkele reis. Ging prima hoor. Met haar negende ging ze alleen. Al moet ik wel toegeven dat ik haar de eerste keer stiekem heb achtervolgd om te zien of ze wel netjes achterom keek bij het linksaf slaan en zo :$
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 09-07-2019 20:04
0.65% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven