Oppas

10-05-2021 14:49 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat geef je tegenwoordig voor een oppas.

Wat geven jullie en hoe ziet de situatie er uit?

Wij hebben een kind van 1,5 jaar en vinden het fijn om een vaste oppas te hebben. Het oppassen zal sporadisch in de avond een keer zijn. (Vrij- zat) en ze zal dan al in bed liggen slapen.

Ik wil wel graag een oppas van 18 jaar of ouder.
Vroeger heb ik zelf voor 5 euro opgepast op 3 kinderen die ook in bed lagen. Maar als ik een beetje rond kijk is 5 euro niet meer 'normaal' of ze vragen absurd hoge bedragen. Ik kom veel vraag tegen van tussen de 6 en 9 euro, voor oppassen als ze in bed liggen.

Dus wat geven jullie aan de oppas ?
Alle reacties Link kopieren
Check even de Nibud-site
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tienermeisjes uit buurt, die leggen de kids eventueel ook op bed, voor rond 5 euro per uur. (Sinds corona niet meer, we gaan nooit meer ergens heen... :-( )

We hebben een oudere oppas ter vervanging van bso s middags, haalt de kids, brengt ze naar sport, helpt met huiswerk etc. Haar betalen we rond de 15 euro per uur.

Kwaliteit van oppas en hoeveel werk het is verschilt dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt het reeel dat een oppas van 18+ meer geld vraagt, omdat die meer opties heeft qua werk.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen hier gewoon het minimum jeugdloon p.u, en een volle (koel)kast.
Onze oppas is net 16 geworden en krijgt €5 per uur. Ze komt zeer geregeld hier zowel een middag en/of avond en heeft dan twee dametjes van bijna 2,5 en 15 maanden onder haar hoede.

Komt uit een groot christelijk gezin dus is kleintjes gewend en draait haar hand niet om voor een luier.

We ronden bijna altijd naar boven af dus €6 per uur is eerder regel dan uitzondering en dat verdiend ze ook. Eten en drinken is er in overvloed en we brengen haar altijd weer thuis.

Nog een paar weekjes en dan zijn we bijna buren :yes:

We vinden het een hele leuke meid en onze meisjes staan te springen voor de deur als ze haar weer zien! Ben echt blij met haar!

Alleen jammer dat ze op zondag en christelijke feestdagen niet op kan/mag passen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een oppas overdag voor 1 dreumes. Zij krijgt 9 euro per uur. Zij is wel 40+ en ervaren. Ze vroeg aanvankelijk 7,50 maar dat vonden wij te weinig. Ik wil haar binnenkort 10 euro per uur geven. Ze krijgt trouwens met kerst altijd een bonus van 100 euro en ik rond het totaal altijd naar boven af. Ik ben heel blij met haar, ze is iedere cent waard.
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 6 en 9 euro per uur is normaal. Anders wordt het wel echt onderbetaling.
18e die voor minimum jeugdloon komt oppassen?

Haha, succes. Dat zijn er maar een paar die dat willen. Dan heb je mazzel als dat lukt, of viavia een bekende ofzo.


Hier kosten de oppas ouder dan 16 gemiddeld 7-10 euro per uur. Voor veel lager ga je het niet overal vinden. En terecht.


https://www.sitly.nl/blog/hoeveel-betaal-je-de-oppas/
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 15:12
17.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
10-05-2021 15:00
Wij hebben een oppas overdag voor 1 dreumes. Zij krijgt 9 euro per uur. Zij is wel 40+ en ervaren. Ze vroeg aanvankelijk 7,50 maar dat vonden wij te weinig. Ik wil haar binnenkort 10 euro per uur geven. Ze krijgt trouwens met kerst altijd een bonus van 100 euro en ik rond het totaal altijd naar boven af. Ik ben heel blij met haar, ze is iedere cent waard.
Als alternatief voor KDV? Mag ik vragen hoe je deze oppas hebt gevonden? Wij willen graag een vaste oppas voor 2 dagen overdag, maar pfoe wat blijkt dit moeilijk te vinden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh en on topic :) voor de oppas 's avonds af en toe hebben wij een studente van 19 uit de buurt. 7 euro per uur, de kinderen slapen als ze er is.
Alle reacties Link kopieren
snoopy1983 schreef:
10-05-2021 15:06
Als alternatief voor KDV? Mag ik vragen hoe je deze oppas hebt gevonden? Wij willen graag een vaste oppas voor 2 dagen overdag, maar pfoe wat blijkt dit moeilijk te vinden te zijn.
Onze zoon gaat 2 dagen naar het KDV en 1 dag komt de oppas. Dat was aanvankelijk zo omdat het KDV geen plek had, maar toen er wel plek kwam hebben we het zo gelaten. De oppas doet leuke dingen met hem en hij krijgt echt volledige aandacht. We hebben haar via-via. Het is hier ook super moeilijk om iemand te vinden. Deze topper willen we dan ook echt graag houden. Het liefst zou ik haar nog een dag extra willen, maar ze heeft ook nog een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Voor minder dan 15 euro per uur vind je in mijn buurt nog niet eens een 16-jarige die wil komen. Een jongere oppas wellicht wel maar dat vond ik nooit een optie (een kind met een kind).

Ze verdienden pre-Corona veel meer met andere baantjes (honden uitlaten, poetsen, horeca). Je moet echt geluk hebben met een buurmeisje of buurjongen die toevallig tijd over heeft.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
10-05-2021 15:13
Voor minder dan 15 euro per uur vind je in mijn buurt nog niet eens een 16-jarige die wil komen. Een jongere oppas wellicht wel maar dat vond ik nooit een optie (een kind met een kind).

Ze verdienden pre-Corona veel meer met andere baantjes (honden uitlaten, poetsen, horeca). Je moet echt geluk hebben met een buurmeisje of buurjongen die toevallig tijd over heeft.

15 euro per uur is een bruto maandsalaris van 2.600 euro. Dat is héél ruim voor een 16-jarige.
nerdopviva schreef:
10-05-2021 15:22
15 euro per uur is een bruto maandsalaris van 2.600 euro. Dat is héél ruim voor een 16-jarige.
Dat zal. Maar ze doen dat nooit 40 uur per week he?

En je kan het ook niet willen betalen. Maar heb je geen oppas.

Hier gaat voor ietjes minder maar ik weet dat er plekken zijn waar 12,50-15 euro per uur ook niet heel bijzonder is. Zeker niet als ze dan ook nog spw studeren. ;-)
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 15:25
23.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
10-05-2021 15:22
15 euro per uur is een bruto maandsalaris van 2.600 euro. Dat is héél ruim voor een 16-jarige.
als je fulltime zou werken. Maar het gaat om een paar uurtjes af&toe
Daarom ligt het net wat hoger
nerdopviva schreef:
10-05-2021 15:22
15 euro per uur is een bruto maandsalaris van 2.600 euro. Dat is héél ruim voor een 16-jarige.
Zeker als je ze fulltime inzet.
En dan nog vakantiegeld, werkgeverslasten en de pensioenbijdrage, natuurlijk!

Maar serieus: 15 euro ken ik niet, hier vind je ze nog wel voor 6 of 7 euro.
Minimumloon vind ik schofterig, dan wil je kennelijk maar 4,90 per uur betalen voor een 18-jarige - maar dan niet een fulltime week betalen, niet doorbetalen bij ziekte, geen ontslagbescherming, etc. Ik mag hopen dat 18-jarigen dat niet doen.
lilalinda schreef:
10-05-2021 15:24
als je fulltime zou werken. Maar het gaat om een paar uurtjes af&toe
Daarom ligt het net wat hoger

Ik snap heus dat het dan net wat hoger is, maar ik vind dit niet "net wat hoger". In de horeca verdien je dat ook niet.

Maar het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Dus als er 15 euro gevraagd kan worden, zou ik het ook vragen. Ik vind het alleen geen normaal uurtarief voor een 18-jarige oppas.
nerdopviva schreef:
10-05-2021 15:33
Ik snap heus dat het dan net wat hoger is, maar ik vind dit niet "net wat hoger". In de horeca verdien je dat ook niet.

Maar het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Dus als er 15 euro gevraagd kan worden, zou ik het ook vragen. Ik vind het alleen geen normaal uurtarief voor een 18-jarige oppas.
In de horeca serveren is wat anders dan passen op iemands vlees en bloed.

Dat jij het te hoog vind mag hoor. Je hoeft geen oppas te nemen. En de meeste krijgen dat dus niet. Maar 7-10 euro per uur en soms zelfs minder.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 15:41
7.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
10-05-2021 15:33
Ik snap heus dat het dan net wat hoger is, maar ik vind dit niet "net wat hoger". In de horeca verdien je dat ook niet.

Maar het is ook een kwestie van vraag en aanbod. Dus als er 15 euro gevraagd kan worden, zou ik het ook vragen. Ik vind het alleen geen normaal uurtarief voor een 18-jarige oppas.
de horeca heeft (had?) tot nu toe een romantisch beeld, veel jongeren willen (wilden?) er wel werken. Ze nemen jong grut aan, (die officieel niet na 12 uur mogen werken, ahum) en betalen ze het minimum (net meer dan 3 euro per uur)
En nu maar klagen, dat de kinders niet meer in de horeca willen werken, tja, de kinders hebben door, dat ze elders flink meer krijgen
nena
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 19:56
98.92% gewijzigd
Parella schreef:
10-05-2021 15:43
Het ligt er denk ik aan wat je van ze vraagt. Overdag vast oppassen als vervanging van kinderopvang of bso is uiteraard een 'normaal' uurloon waard, maar in de avond terwijl de kids slapen een paar uur oppassen dat gaat hier (duurste regio van NL) nog gewoon voor 5,- à 6,- euro per uur, ook 18+ers die spw studeren. Laat ik datzelfde meisje op zaterdag overdag komen dan wordt het 7,50 à 10,- euro, maar heel eerlijk: dat komt puur omdat het aanbod oppasmeisjes dat overdag kan en wil, heel laag is. De meeste doen dit naast een studie, serieuze bijbaan en een sociaal leven en willen alleen avondoppas zijn met een zak chips voor de tv. Daar betaal ik geen 10,- per uur voor.

Blijkbaar is mijn regio toch duurder dan. :-D

En die van een van de andere forummers ook. Net als de mensen uit dat linkje. Of de prijzen op de oppascentrale in mijn regio.

Kan. :-D

En je hoeft het niet te betalen. Als jij een goedkopere hebt gevonden dan 7-10 euro per uur heb je mazzel. En dat heb jij altijd toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het inflatie is of de regio,maar ik had 5 jaar geleden voor 5 euro een 16 jarige oppas (en wel voor minder ook).

Je kunt je serieus afvragen of je hard vast wil houden aan de leeftijdsgrens van 18 jaar. Ik heb oppassen gehad van 15 en 16 met veel ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel.

Wat mij betreft valt op een slapende dreumes passen (en film kijken, chips eten en even weg zijn van je zeurende ouders) onder een prima bijverdienste voor een puber. 18-plussers hebben veel meer mogelijkheden om geld te verdienen en werken over het algemeen meer.
Luci_Mster2 schreef:
10-05-2021 15:50
Blijkbaar is mijn regio toch duurder dan. :-D

En die van een van de andere forummers ook. Net als de mensen uit dat linkje. Of de prijzen op de oppascentrale in mijn regio.

Kan. :-D

Dat zal wel. Misschien weinig jongeren in je omgeving.
Parella schreef:
10-05-2021 15:52
Dat zal wel. Misschien weinig jongeren in je omgeving.
Nee hoor. Denk eerder mensen die niet zo knierterig doen over oppastarieven.

;-)
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 10-05-2021 15:55
20.92% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven