oppas

02-10-2009 10:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat?

Wij hebben 1 kindje, en vinden het ook belangrijk tijd voor elkaar te hebben dus af en toe gaan we samen iets doen zoals naar het theater of een etentje.

Soms laten we onze uk dan een nachtje logeren bij opas of omas, die dat op zn tijd harstikke leuk vinden.

Maar soms komt het ook wel voor dat het teveel gedoe is om hem een nachtje te laten logeren, omdat het doordeweeks is bijvoorbeeld, of dat hij niet zo lekker is en liever thuis blijft.

Mijn man vraagt dan ook gewoon of opa of oma bij ons thuiskomt om op te passen maar ik heb daar een beetje moeite mee. Opa of oma komt, uk ligt al op bed, wij gaan weg, en opa of oma zit voor de tv, met de babyfoon aan. Onze uk wordt eigenlijk nooit wakker snachts. Ik voel me een beetje bezwaard om dit te vragen, want het gaat alleen maar om het "aanwezig"zijn. Dus geen qualitytime met je kleinkind.

Maar ja, waar haal je een betrouwbare oppas vandaan?

We hebben wel buren, maar daar hebben we niet zo goed contact mee.

Wie heb jij als oppas? En hoe heb je die gevonden?

Of laat je ook vaak opas en omas oppassen?
Vinden de opas en omas het vervelend om op zo'n manier op te passen?

Wij hebben een oppas voor aan huis voor dit soort dingen, meerdere zelfs. Eentje is een buurmeisje van een paar huizen verder. Zij is nog vrij jong (13) dus zij past alleen op als de kinderen al op bed liggen en we op tijd thuis zijn. De andere is 19 en legt ook de kinderen op bed voor ons. Zij is een (oud)leerlinge van mijn vader die op een middelbare school les geeft. De laatste past incidenteel op, is de oppas van onze buren.

Hoe je aan een oppas komt: kijk eens rond in je straat, wonen er betrouwbare mensen met dochters van een jaar of 14 a 15. Vraag het eens op je kinderdagverblijf of peuterspeelzaal aan de leidsters of andere ouders, misschien kennen zij iemand anders. Vraag rond bij andere gezinnen in je straat met jonge kinderen. Of als je ouders in de buurt wonen, hebben zij misschien wel vrienden met dochters die willen oppassen, een achternichtje of buurmeisje. Laat vooral horen dat je op zoek bent naar een oppas, dan weten mensen opeens wel iemand.
Of hang een briefje op in de supermarkt. Zelfs via marktplaats kan het als je bijvoorbeeld een studente laat oppassen en die eerst uitnodigt voor een gesprek en om kennis te maken met je kindje. Ik heb zelf via marktplaats altijd met veel plezier opgepast en ik ben geen enge man van 50 die op kleine kindjes valt .
En als Opa/Oma nu wat eerder komt, zodat er wel quality time is voor zowel jij als je kind!

Of merk je dat ze het vervelend vinden om op te passen.

Een goede oppas vind je vaak door mond-tot-mond reclame. Vraag eens bij een bevriende moeder wie er bij haar oppast en of dat bevalt.
We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?' Actually,who are you not to be?
Ik weet niet waar je woont, maar in amsterdam bestaat een "oppascentrale". Het is een vereniging waarbij studenten komen oppassen. In andere steden bestaan ook dergelijke organisaties. Het grote voordeel hiervan vind ik het feit dat het een organisatie is waarbij de oppassen gescreend worden. Zo moeten zij onder andere een verklaring van goed gedrag kunnen overleggen. Wij hebben net de eerste oppas aangevraagd voor volgende week vrijdag, dus ik kan nog niet vertellen hoe dit gegaan is. Ik laat nog wel weten hoe het is bevallen.

Succes!
TO, ik snap je punt helemaal.

Ik voel me ook bezwaard om zulke dingen aan opa's en oma's te vragen; zij moeten er ook wat aan hebben, vind ik.

Ik vind het voordeel van een oppas ook: het is lekker zakelijk. Ik voel me totaal niet schuldig om het te vragen (al is het drie keer in de week bij wijze van spreken) want ik betaal ervoor en de oppas zegt gewoon nee als ze niet kan.

Wij hebben de onze via marktplaats, en toen eerst mailcontact, kennismakingsgesprek en een keer oppassen waar ik bij was.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:MarijeMarije schreef op 02 oktober 2009 @ 10:42:

Hoe je aan een oppas komt: kijk eens rond in je straat, wonen er betrouwbare mensen met dochters van een jaar of 14 a 15. Vraag het eens op je kinderdagverblijf of peuterspeelzaal aan de leidsters of andere ouders, misschien kennen zij iemand anders. Vraag rond bij andere gezinnen in je straat met jonge kinderen. Of als je ouders in de buurt wonen, hebben zij misschien wel vrienden met dochters die willen oppassen, een achternichtje of buurmeisje. Laat vooral horen dat je op zoek bent naar een oppas, dan weten mensen opeens wel iemand.Wij hebben een jongen van 14 als oppas.

Bevalt ook erg goed.

Ik weet dat meisjes als oppas meer de "standaard' is, maar sommige jongens willen ook wel oppassen.

Het is een oudleerling van mij.
Ik herken het probleem helemaal en ga ook zelden een avondje uit vanwege gebrek aan oppas. En net als TO wil ik ook niet opa en oma iedere keer vragen.

Vinden jullie het niet eng om een vreemd iemand te vragen? Dus iemand via MP of de suup? Hoe selecteer je een oppas?

Ik zou ook wel een lieve oppas willen maar wil niet zomaar iedereen mijn huis in halen voor mijn zoontje.
Ik pas zelf ook veel op en dit gebeurt ook vaak via Marktplaats. Ik heb vaak eerst emailcontact met de ouders en dan een gesprek en vaak ga ik daarna een keer 'wennen'. Dan ga ik met de kinderen spelen zodat ze aan me kunnen wennen en dan hebben de ouders tijd om me alles uit te leggen.

Er staan vaak genoeg studenten van de Pabo of SPH op die willen oppassen. Ik snap dat het best lastig is om iemand vreemd in huis te halen, maar anderzijds moet ik als oppas ook naar vreemden toe.. Het gaat er om dat het klinkt denk ik en dat je als ouders en oppas een fijn gevoel bij elkaar hebt.
Als opa/oma het niet erg vinden zou ik het niet zo´n probleem vinden hoor. Je kunt idd ook vragen of ze wat eerder willen komen zodat ze kleinkind ook nog even zien. En af en toe een kadootje/kleinigheidje om ze te bedanken.

Als ze net zo zijn als mijn moeder dan vinden ze het al leuk om gewoon af en toe even bij je kindje te gluren terwijl ze slaapt

Mijn moeder wil verder altijd graag iets voor ons doen, meestal is dat was vouwen en het een en ander strijken. Vind ze leuker dan op de bank zitten...raar mens Maar ik vind het prima zo, iedereen blij.

Wij brengen ook wel eens de babyfoon bij de buurvrouw, dat is ook ideaal hoor. Ze gaat ook een paar keer bij de kinderen kijken, dat is wel een prettig idee.
waar woon je Ramiaatje? ik ben nog beschikbaar
Bedankt voor jullie reakties!

Misschien een idee inderdaad om als we een avondje uit gaan de opa/oma al eerder te laten komen zodat ze ook samen tijd hebben, zoals 1 van jullie al schreef, ze moeten er wel wat aan hebben. Eigenlijk weet ik niet of ze het niet leuk vinden, maar neem aan dat ze dan ook wel aangeven dat ze dat niet willen. Maar is het vooral mijn eigen gevoel; ik voel me bezwaard om voor deze dingen opa en oma als oppas te vragen.

Ik ga het eea maar eens bespreken thuis, misschien is het toch een fijn idee om een vaste oppas te hebben, want nu gaan we toch minder vaak weg doordat we ook niet te vaak een beroep op opas en omas willen doen. Ik woon in Amsterdam, dus zal eens kijken naar de oppascentrale.

Onze buuf heeft een dochter van een jaar of 15, maar geen idee of zij het leuk vindt om af en toe op te passen. zoals ik zei, ik heb eigenlijk weinig contact met onze buren. Verder dan gedag zeggen komt het niet echt, dus om ze dan ineens als oppas te vragen, vind ik moeilijk.

Mia, ik hoor trouwens graag hoe de oppascentrale jullie bevallen is.

Tuffers, woon dus in Amsterdam, is dat jouw oppasregio?
helaas, nijmegen is mijn oppasregio
Ik ben via een zwangerschapsgymgenootje aan mijn oppas gekomen. Meisje had daar al een keer opgepast en dat was heel goed gegaan, is ondergespuugd door het kindje en heeft heel adequaat gereageerd. Nu is ze ook bij ons geweest en onze dochter vond haar erg lief. En rara, de tweede afspraak staat al gepland, en ik kan niet wachten om daarna weer naar de bios ofzo te gaan. Onze dochter is bijna 2 en ik ben blij met onze nieuwe oppas. Ik voel me niet bezwaard als ze 3 uurtjes oppast op een slapend kind en dat voel ik wel als ik dat aan vrienden zou vragen. Die laat ik ook met haar eten bijvoorbeeld, dan hebben ze er ook echt wat aan.

Opa's en oma's passen alleen op als er ook geslapen moet worden ergens anders, omdat we lang of laat weg zijn. Ze wonen te ver weg om zomaar op te passen.
Ik ben ook oppas, in amsterdam. (we kunnen vriendjes worden..) Mijn oppasadressen heb ik veelal via mijn werk, ik werk in de buitenschoolse opvang. Andere adressen heb ik van gesprekken in winkels, in de tram enzo. Of bij klasgenoten die zwanger werden.. Soms moet je ook gewoon geluk hebben...
In welke omgeving woon je ?? Ik ben al een tijdje opzoek naar oppaswerk, omg. Nijmegen
Ik zou nog even laten weten hoe de oppascentrale is bevallen: heel goed! De oppas had veel ervaring met oppassen, stelde de juiste vragen en heeft het heel goed gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven