Opvoeding van zus...

12-04-2024 20:07 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus heeft een zoontje van 4 jaar, zoontje roept tegen iedereen, stomme jij! Dit doet hij al een paar maanden. Hij word hierin niet gecorrigeerd, het gaat vanzelf over is, het antwoord.

Komt erop neer, ik heb moeite met deze opvoedstijl. 🫣 Loslaten of toch steeds haar zoontje corrigeren? Want hij zegt het ook tegen mij en kinderen... Begint irritatie factor te worden merk ik 😳
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-04-2024 21:57
Want de afkomst van kind of de ouders van dat kind maakte heel erg uit voor dit verhaaltje? :roll:
De afkomst maakt zelden uit, maar in deze kan ik me voorstellen dat het wél uitmaakt. Omdat, als Nederlands niet je 1e taal is, ik me voor kan stellen dat je niet precies aanvoelt wat de 'kracht' van een woord is. En je je kind hier dus minder strak op corrigeer dan dat je met een ander woord zou doen.
Net als dat ik Kurwa eigenlijk best een woord met een zachte klank vind, maar de betekenis dat zeker niet is!
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
12-04-2024 22:01
Tja ze hoeven niet bij alles te schreeuwen is van mij! Niet aankomen! Dan stuur ik wel bij

Ik ben misschien wel zo iemand als jouw zus. Want ik vind het dus altijd zo gek als ouders zich onnodig met de interactie tussen kinderen bemoeien. Zeker op deze leeftijd gewoon lekker laten gaan, tenzij je ziet dat ze fysiek worden of de gemoederen heel hoog gaan oplopen. En zelfs dan is het enige dat ik deed de kinderen helpen in hun communicatie met elkaar. Waarom zou je je zo moeten bemoeien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-04-2024 21:57
Want de afkomst van kind of de ouders van dat kind maakte heel erg uit voor dit verhaaltje? :roll:
Nou, als ie "kankâh" had gezegd zou je als ouder in ieder geval meteen weten dat je dat ene jochie hebben moet dat vaak op school verschijnt in zo'n groen en geel gestreept shirt met een ooievaar erop. :clown:
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
12-04-2024 20:16
Ja band is prima, en 9 van de 10 x zeg ik nu steeds wat van.

Als ze voor in de tuin zijn, doet hij dit ook tegen buurtkinderen. Ook gezegd, dat moet je toch verbieden? En hup, dan maar binnen. Och helpt toch niet, is het antwoord... Net of ze de strijd heeft opgegeven...

Ook gezegd, dat opvoeding wel is blijven het herhalen...

Nou en. Laat je zus, qua frustratie zit je er net zo bovenop als bij je kinderen lijkt wel. Het is haar kind en haar opvoeding, stop met zo lekker makkelijk zijn vanaf de zijlijn bepalen wat de enige goede manier is.

En dat kinderen hem volgens jou gaan mijden zal echt niet puur om 'stomme jij' zijn, dat is wel heel erg simplistisch denken. En met continu corrigeren zal hij zijn frustratie echt niet kwijtraken.

Waarom maak jij het zo groot?
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
12-04-2024 23:32
De afkomst maakt zelden uit, maar in deze kan ik me voorstellen dat het wél uitmaakt. Omdat, als Nederlands niet je 1e taal is, ik me voor kan stellen dat je niet precies aanvoelt wat de 'kracht' van een woord is. En je je kind hier dus minder strak op corrigeer dan dat je met een ander woord zou doen.
Net als dat ik Kurwa eigenlijk best een woord met een zachte klank vind, maar de betekenis dat zeker niet is!
Maar het maakt totaal niet uit van wie een kind zo'n woord leert. In de reactie van betreffende forumster is het dus overbodige informatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Kinderen van mijn oom werden naar onze mening ook te weinig gecorrigeerd.

Was een harde les voor de jongen, toen bleek dat hij in de wijde wereld GEEN prinsje was en je je gewoon een beetje leuk moet gedragen als je vrienden wil.

Hartstikke leuke man geworden.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
12-04-2024 22:01
Tja ze hoeven niet bij alles te schreeuwen is van mij! Niet aankomen! Dan stuur ik wel bij

Tja, maar het is nu jouw kind niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
13-04-2024 06:49
Tja, maar het is nu jouw kind niet.
Dit doe ik bij mijn eigen kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-04-2024 00:23
Nou en. Laat je zus, qua frustratie zit je er net zo bovenop als bij je kinderen lijkt wel. Het is haar kind en haar opvoeding, stop met zo lekker makkelijk zijn vanaf de zijlijn bepalen wat de enige goede manier is.

En dat kinderen hem volgens jou gaan mijden zal echt niet puur om 'stomme jij' zijn, dat is wel heel erg simplistisch denken. En met continu corrigeren zal hij zijn frustratie echt niet kwijtraken.

Waarom maak jij het zo groot?
het is vooral wat hij tegen mij zegt en mijn kids.

Wat hij verder doet, (zus slaan, veel stuk maken bij boze buien, schreeuwen ect. en dan niet corrigeren. Dat is haar opvoeding, daar bemoei ik mij niet mee...
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 07:21
Dit doe ik bij mijn eigen kinderen.

Dat begrijp ik, maar is niet relevant.
Je zus doet het anders en daar heeft iemand verder weinig van te vinden.

En als hij onaardig is tegen jou dan zeg je, "ik vind het niet leuk dat je dat zegt".
En door.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
12-04-2024 21:48
Kinderen kunnen dit meestal onderling heel goed oplossen hoor. Als andere kinderen het vervelend vinden, krijgt hij dat vanzelf te horen. Maar ook die kunnen het vaak best goed relativeren. Mijn buurmeisje is een nogal pittig kind, die kan ontploffen en gillen ‘ik speel nooit meer bij jullie, jij bent de allerstomste!’. Waarop mijn kind (van 5) me aankijkt en zegt: ‘oh, dat zegt ze heel vaak, maar dat vergeet ze wel weer en dan komt ze weer terug’. Even zelf gaat spelen en tien minuten later is het weer over.
Precies. Je hoeft niet overal bovenop te zitten en te managen. Zeker niet als het leeftijdsgenoten zijn (zou iets anders zijn als een zesjarige een tweejarige steeds ‘stom’ of erger zou noemen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 07:27
het is vooral wat hij tegen mij zegt en mijn kids.

Wat hij verder doet, (zus slaan, veel stuk maken bij boze buien, schreeuwen ect. en dan niet corrigeren. Dat is haar opvoeding, daar bemoei ik mij niet mee...

Wees eerlijk naar jezelf. Een paar berichten geleden gaf je nog aan dat je tegen je zus zei dat ze toch moest verbieden dat hij vanuit de voortuin 'stomme jij' zei tegen buurtkinderen. Je bemoeit je wel. En naast wat je uitspreekt heb je nog heel veel meer oordelen over haar opvoeding. Daarmee voed jij jouw visie, dat jouw manier goed is en die van je zus niet. En je voedt je frustratie ermee. Voor je relatie met je zus én haar zoon zou het beter zijn als je je idee dat jij het beter weet los zou kunnen laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wojak schreef:
13-04-2024 00:13
Nou, als ie "kankâh" had gezegd zou je als ouder in ieder geval meteen weten dat je dat ene jochie hebben moet dat vaak op school verschijnt in zo'n groen en geel gestreept shirt met een ooievaar erop. :clown:
:-D
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
12-04-2024 23:32
De afkomst maakt zelden uit, maar in deze kan ik me voorstellen dat het wél uitmaakt. Omdat, als Nederlands niet je 1e taal is, ik me voor kan stellen dat je niet precies aanvoelt wat de 'kracht' van een woord is. En je je kind hier dus minder strak op corrigeer dan dat je met een ander woord zou doen.
Net als dat ik Kurwa eigenlijk best een woord met een zachte klank vind, maar de betekenis dat zeker niet is!
Het maakt dus niets uit. En was gewoon een onnodige toevoeging. Behalve als je per se dat soort dingen moet melden vanuit je discriminerende brein. Blijkbaar loopt haar/zijn/hen hartje hier van over en dus ook het toetsenbord.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 07:27
het is vooral wat hij tegen mij zegt en mijn kids.

Wat hij verder doet, (zus slaan, veel stuk maken bij boze buien, schreeuwen ect. en dan niet corrigeren. Dat is haar opvoeding, daar bemoei ik mij niet mee...
Wat je nu omschrijft zou ik veel zorgelijker vinden dan dat “stomme jij”. Dat kind jouw zus slaat enzo lijkt me iets waar ze weldegelijk opvoedkundige hulp bij zou kunnen gebruiken. Maar niet van jou. Misschien kan je eens voorzichtig vragen of ze de opvoeding zwaar vindt?
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 07:27
het is vooral wat hij tegen mij zegt en mijn kids.

Wat hij verder doet, (zus slaan, veel stuk maken bij boze buien, schreeuwen ect. en dan niet corrigeren. Dat is haar opvoeding, daar bemoei ik mij niet mee...
Wat je nu omschrijft zou ik veel zorgelijker vinden dan dat “stomme jij”. Dat kind jouw zus slaat enzo lijkt me iets waar ze weldegelijk opvoedkundige hulp bij zou kunnen gebruiken. Maar niet van jou. Misschien kan je eens voorzichtig vragen of ze de opvoeding zwaar vindt?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-04-2024 08:40
Wees eerlijk naar jezelf. Een paar berichten geleden gaf je nog aan dat je tegen je zus zei dat ze toch moest verbieden dat hij vanuit de voortuin 'stomme jij' zei tegen buurtkinderen. Je bemoeit je wel. En naast wat je uitspreekt heb je nog heel veel meer oordelen over haar opvoeding. Daarmee voed jij jouw visie, dat jouw manier goed is en die van je zus niet. En je voedt je frustratie ermee. Voor je relatie met je zus én haar zoon zou het beter zijn als je je idee dat jij het beter weet los zou kunnen laten.
Klopt, ik vind het best lastig... Ze vertelde het lachend dat hij dat steeds zei tegen het buurjongetje. Ik vroeg haar, wat ze zei dan deed?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
13-04-2024 09:13
Wat je nu omschrijft zou ik veel zorgelijker vinden dan dat “stomme jij”. Dat kind jouw zus slaat enzo lijkt me iets waar ze weldegelijk opvoedkundige hulp bij zou kunnen gebruiken. Maar niet van jou. Misschien kan je eens voorzichtig vragen of ze de opvoeding zwaar vindt?
Ja, hebben we het ook over. Ze heeft wel hulp gehad. Half jaar terug denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 09:37
Ja, hebben we het ook over. Ze heeft wel hulp gehad. Half jaar terug denk ik.
Mensen oordelen te makkelijk.

Mijn kind schold op een gegeven moment zijn juf uit voor kankerhoer.
Kreeg ik ook gelijk op mijn bordje, want dat móést wel komen omdat ik dat soort woorden goedkeurde.

Jij weet toch helemaal niet hoe het er verder daar aan toegaat?

Als iedereen nou gewoon es kritisch naar zichzelf zou kijken, i.p.v. naar anderen.

Wees blij dat jouw kind zoiets niet doet en klop jezelf daar vooral niet voor op je borst.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg een beetje kriebels van de topic titel, omdat ik zo'n zus heb die alles beter weet en zich vaak wilde bemoeien met de opvoeding van de kinderen.
Toen mijn dochter (nu 10 jr) jonger was had ze soms enorme driftbuien. Ze kon dingen kapot gooien, schreeuwen, gillen schoppen en slaan. Als je daar als buitenstaander bij staat dan is je 1e neiging om in te grijpen, als moeder op dit moment weinig doet dan vind je daar wat van, dan denk je "je moet ingrijpen want dit gedrag kan niet".
Tegelijkertijd zie jij het kind niet elke dag en weet je niet wat er allemaal gebeurd als die bui voorbij is.
Mijn dochter was daarna mega verdrietig omdat ze van zichzelf schrok. Kon die heftige emoties niet handelen, als je op dat moment gaat ingrijpen werd het alleen maar erger.

Kortom, je kan je zus best eens vragen of ze de opvoeding zwaar vind. Maar dan niet met de intentie om te oordelen over die opvoeding. Bij alles wat mijn zus vroeg of zei voelde ik dat ze vooral een oordeel had. Vreselijk! Alsof je als moeder zelf niet weet dat slaan, spullen kapot maken etc niet oké is. Maar elk kind is anders en dat jouw kinderen niet slaan wil niet zeggen dat dit door jouw opvoedkunsten komt bij wijze van. Mijn kind is 100x temperamentvoller dan kinderen van mijn zus, dan heb je echt al meer uitdagingen hoor.

Ik vind dat mensen zich niet moeten bemoeien met opvoeding van anderen, tenzij diegene om hulp vraagt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een kind met nogal een gebruiksaanwijzing. Als ik een euro kreeg voor iedere opmerking daarover was ik nu aardig binnen.

Wonderlijk genoeg is er maar 1 iemand geweest die nu zegt dat ze te snel geoordeeld heeft indertijd en dat kon ik dan wél weer heel erg waarderen.

Kinderen zijn geen eenheidsworst, opvoeden ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
13-04-2024 09:13
Wat je nu omschrijft zou ik veel zorgelijker vinden dan dat “stomme jij”. Dat kind jouw zus slaat enzo lijkt me iets waar ze weldegelijk opvoedkundige hulp bij zou kunnen gebruiken. Maar niet van jou. Misschien kan je eens voorzichtig vragen of ze de opvoeding zwaar vindt?
Het kind is vier en behoorlijk temperamentvol. Het zegt helemaal niks over de opvoeder/opvoeding dat hij slaat.
Wat vreselijk om zo’n oordelende zus te hebben zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambooz schreef:
13-04-2024 07:27
het is vooral wat hij tegen mij zegt en mijn kids.

Wat hij verder doet, (zus slaan, veel stuk maken bij boze buien, schreeuwen ect. en dan niet corrigeren. Dat is haar opvoeding, daar bemoei ik mij niet mee...
Dus van wat echt erg is kijk je weg, en over een vierjarige die stommerd tegen je zegt open je een topic. Je zou ook eens tegen je zus kunnen zeggen dat het je heel zwaar lijkt als haar kind zo tegen haar doet. Of denk je dat je zus dat zelf wel genieten vindt, een klap te krijgen van haar eigen zoon?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
13-04-2024 14:54
Het kind is vier en behoorlijk temperamentvol. Het zegt helemaal niks over de opvoeder/opvoeding dat hij slaat.
Wat vreselijk om zo’n oordelende zus te hebben zeg.
Ik vind wel iets van een ouder die zich door zijn eigen kind laat slaan zonder dat te corrigeren ja. Hoe temperamentvol het kind ook mag zijn. Dat laat je toch niet toe?! Ik oordeel niet over het gedrag van het kind!
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-04-2024 08:40
Wees eerlijk naar jezelf. Een paar berichten geleden gaf je nog aan dat je tegen je zus zei dat ze toch moest verbieden dat hij vanuit de voortuin 'stomme jij' zei tegen buurtkinderen. Je bemoeit je wel. En naast wat je uitspreekt heb je nog heel veel meer oordelen over haar opvoeding. Daarmee voed jij jouw visie, dat jouw manier goed is en die van je zus niet. En je voedt je frustratie ermee. Voor je relatie met je zus én haar zoon zou het beter zijn als je je idee dat jij het beter weet los zou kunnen laten.
O, dan zou ik ook oordelen.
Als een kind van een zus scheldt vanuit voortuin zou ik mijn zus laten weten dat ik dat erg onopgevoed en asociaal vind. Als een kind vanuit míj́n voortuin naar mijn buurkinderen zou schelden was hij/zij niet erg lang welkom hoor. Kinderen die zich niet aan mijn regels hielden (die ik zelf niet erg streng vind, maar ‘niet schelden’ hoort daar zeker wel bij) bracht ik destijds ook naar huis. Bij kinderen met een gebruiksaanwijzing had ik wel meer geduld en zorgde ik er veel meer voor dat we niet in bepaalde situaties kwamen.
Maar schelden afkeuren lijkt mij echt niet meer dan vanzelfsprekend. (en trouwens, dat het wel eens gebeurt ook)

Idem voor vechten, slopen, spugen en gillen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven