Ordinaire namen NL vs BE

18-03-2023 06:38 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic: het schijnt dat in België heel andere namen als ordinair worden gezien dan in Nederland.
Nu ben ik nieuwsgierig. Ik ken alleen de Nederlandse situatie. Denk aan: Priscilla, Cheyenna, Destiny, Roxana, en er zijn natuurlijk veel meer meisjesnamen die velen hier een hoog Tokkiegehalte vinden hebben. Qua jongensnamen denk ik zelf aan namen als Kevin, Romano, Brandon, Wesley, Desley, etc. Maar welke namen vinden Vlamingen ordinair?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn Vlaamse man vindt precies dezelfde namen ordinair (Vlaams: marginaal) als ik ;) Wel soms gemerkt dat we andere associatie hebben qua “type naam”; bv. Veerle vind ik een naam voor relatief jonge vrouwen of meisjes, terwijl dat bij hem 50+ is, op ander moment populair geweest/geworden dus :)
Alle reacties Link kopieren Quote
O dat heet in Vlaanderen dus marginaal, weer wat geleerd! Wat hij heeft met Veerle daar, heb ik met Karin hier. En Anja. Laatst hoorde ik over een jong meisje (jaar of 10) dat Anja heette en dat vond ik zó gek klinken.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
De Y-namen
Kelly, Cindy, Chelsy,
Kevin, Wesley, Geoffrey

En Tanja. Dankzij Tanja Dexters.
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, Tanja Dexters, wie is dat. Even googlen.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vroegere miss België die nu vooral bekend staat als luxe stoeipoes en altijd in de problemen komt met drugs en auto-ongelukken met veel te dure auto's :-D

Die knutsel namen zoals Djenesly kennen we hier eigenlijk niet. Destiny en Shayenna komen hier ook wel voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
O een soort Tatjana Simic! Die ook weinig goeds heeft gedaan voor de naam Tatjana. Maar sinds Tatjana Almuli aan de weg timmert als schrijver en podcastmaker, heb ik minder negatieve associaties bij die naam.
Sylvana vind ik ook een ordi naam, maar omdat ik ‘m nu meer associeer met Sylvana Simons, heb ik dat ietsje minder.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
18-03-2023 07:09
O dat heet in Vlaanderen dus marginaal, weer wat geleerd! Wat hij heeft met Veerle daar, heb ik met Karin hier. En Anja. Laatst hoorde ik over een jong meisje (jaar of 10) dat Anja heette en dat vond ik zó gek klinken.
Bij mijn dochter zit een karin in de brugklas.. ook zoiets geks..
De naam samantha komt ook voor in haar klas. Vind ik ook een naam die je niet meer hoort
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik had dit, binnen Nederland, laatst met Jacqueline. Ik ken vooral oudere kakdames in het Gooi die zo heten, mijn vriendin uit Brabant vindt het juist een heel erg ordinaire naam.

Dat heb je ook met sommige Engelse namen. Jeffrey, Jeremy of Geoffrey zijn traditioneel upper class/posh namen in Engeland. En bepaalde Ierse namen worden hier steeds populairder, maar in Engeland glijden die ook al wat af, qua imago.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 19-03-2023 10:07
2.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach ja, Samantha. Heel erg eighties en nineties is dat. Samantha Fox.
Ik ken een Coby die jonger dan 40 is. Vind ik ook niet kloppen. Een heel ouwelijke naam.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
18-03-2023 07:30
Ik had dit, binnen Nederland, laatst met Jacqueline. Ik ken vooral oudere kakdames in het Gooi die zo heten, mijn vriendin uit Brabant vindt het juist een heel erg ordinaire naam.

Dat heb je ook met sommige Engelse namen. Jeffrey of Geoffrey zijn traditioneel upper class/posh namen in Engeland. En hier bepaald niet. Ierse namen worden hier steeds populairder, maar in Engeland glijden die ook al wat af, qua imago.
O, dat vind ik interessant om te lezen, over Engeland.
En Jacqueline vind ik ook een tikje ordi. Ik kom uit de regio Rijnmond. Waar trouwens alle namen met een ‘o’ op het eind een extra dimensie krijgen.
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
18-03-2023 07:30
Ach ja, Samantha. Heel erg eighties en nineties is dat. Samantha Fox.
Ik ken een Coby die jonger dan 40 is. Vind ik ook niet kloppen. Een heel ouwelijke naam.
Doet me denken aan actrice Cobie Smulders, Canadees/Amerikaans actrice (How I met your mother) met Nederlandse ouders. Ik stel me voor dat ze gemigreerd zijn en de evolutie van namen hier niet mee hebben gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
18-03-2023 07:34
Doet me denken aan actrice Cobie Smulders, Canadees/Amerikaans actrice (How I met your mother) met Nederlandse ouders. Ik stel me voor dat ze gemigreerd zijn en de evolutie van namen hier niet mee hebben gekregen.
Já! Ik zag eens een interview met haar in een of andere late night show en die presentator vond haar naam juist cool klinken.
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
18-03-2023 07:41
Já! Ik zag eens een interview met haar in een of andere late night show en die presentator vond haar naam juist cool klinken.
Wat ik ook gek vind, ik kan er niet de vinger op leggen, maar ik vind dat ze echt een Nederlands gezicht heeft. Beetje een Karin Mulders-achtig gezicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
18-03-2023 07:45
Wat ik ook gek vind, ik kan er niet de vinger op leggen, maar ik vind dat ze echt een Nederlands gezicht heeft. Beetje een Karin Mulders-achtig gezicht.
Ja, gewoon uit de klei getrokken :) Inderdaad, ze heeft ‘bekende’ features. Alsof ze zomaar Nederlands zou kunnen gaan praten.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook benieuwd ben ik trouwens: welke namen worden in Vlaanderen juist chic gevonden? Zoals hier Frédérique, Annefleur, Roderik, Ernstjan, hockeynamen dus?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijndruifje schreef:
18-03-2023 07:16
De Y-namen
Kelly, Cindy, Chelsy,
Kevin, Wesley, Geoffrey

En Tanja. Dankzij Tanja Dexters.
Ja precies! De y-namen voor de jaren '80 - '90.
Recenter de namen zoals kyandro, kenzio, kenjiro, keano, ... (je begint met een k en eindigt met een o en daartussen freestyle je :-D )

Engelstalige namen worden in Vlaanderen ook sneller als marginaal gezien dan in Nederland denk ik.
Maar de destineighs en shayennes en chastitties heb je hier dan weer minder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het zo grappig dat in België veel namen zoals Katrien, Lies en An best veel voorkomen. Ik, Nederlandse, vind dat best wel suffe dozen namen. Ouderwets en degelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
18-03-2023 07:26
De naam samantha komt ook voor in haar klas. Vind ik ook een naam die je niet meer hoort
De naam Samantha staat bij mij bekend als ordinair, bij jou niet?

Want dit kan ook komen doordat er toevallig 2 Samantha’s heel ordinair waren in het dorpje waar ik ben opgegroeid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daarvoor even de nationale hockeyploeg opgezocht :-D

Alexander, Arthur, Louis, Felix, Frederik, Lucas, Maxime voor jongens

Anne-Sophie, Sophie, Alexandra, Marie, Elise

Vooral Franse namen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
18-03-2023 08:02
De naam Samantha staat bij mij bekend als ordinair, bij jou niet?

Want dit kan ook komen doordat er toevallig 2 Samantha’s heel ordinair waren in het dorpje waar ik ben opgegroeid.
Samantha vind ik ook onder het kopje ordinair vallen, mede door Barbie van Oh oh Cherso en Mrs. Steenwijk. Beetje dat Hazes milieu waar kinderen zo genoemd werden. Volks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
18-03-2023 07:53
Ook benieuwd ben ik trouwens: welke namen worden in Vlaanderen juist chic gevonden? Zoals hier Frédérique, Annefleur, Roderik, Ernstjan, hockeynamen dus?
Vaak Franse namen. Laurent, Louis-Philippe, Emmanuel, Eleonore, Henri .... Bonuspunten voor dubbele namen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijndruifje schreef:
18-03-2023 08:03
Ik heb daarvoor even de nationale hockeyploeg opgezocht :-D

Alexander, Arthur, Louis, Felix, Frederik, Lucas, Maxime voor jongens

Anne-Sophie, Sophie, Alexandra, Marie, Elise

Vooral Franse namen eigenlijk.
Hahaha dit geeft wel een heel accuraat beeld inderdaad!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik België gebruiken ze toch ook een bepaalde voornaam om een prostitué aan te duiden? Welke naam is dat ook alweer?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mirabel schreef:
18-03-2023 08:00
Ik vind het zo grappig dat in België veel namen zoals Katrien, Lies en An best veel voorkomen. Ik, Nederlandse, vind dat best wel suffe dozen namen. Ouderwets en degelijk.
Inderdaad! Die namen worden nu bijna niet meer gegeven, maar in de jaren '90 had je in bijna elke klas wel een Katrien, een Lies en een An!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven