Ordinaire namen NL vs BE

18-03-2023 06:38 129 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic: het schijnt dat in België heel andere namen als ordinair worden gezien dan in Nederland.
Nu ben ik nieuwsgierig. Ik ken alleen de Nederlandse situatie. Denk aan: Priscilla, Cheyenna, Destiny, Roxana, en er zijn natuurlijk veel meer meisjesnamen die velen hier een hoog Tokkiegehalte vinden hebben. Qua jongensnamen denk ik zelf aan namen als Kevin, Romano, Brandon, Wesley, Desley, etc. Maar welke namen vinden Vlamingen ordinair?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
18-03-2023 13:40
Nele komt wel voor in NL. In mijn provincie tenminste. Al tien jaar wel in één klas per jaarlaag een Nele.
Echt? Ik werk ook met kinderen toevallig en ben die naam nog nooit tegengekomen. Ook niet bij volwassenen. Ik had het laatst toevallig met collega's over namen en geen van hen had überhaupt van de naam Nele gehoord :)
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
18-03-2023 13:40
Nele komt wel voor in NL. In mijn provincie tenminste. Al tien jaar wel in één klas per jaarlaag een Nele.
Als ik het opzoek zie ik dat er in heel Nederland in totaal momenteel 191 Neles zijn. Dat is toch echt heel weinig. Zitten ze bij jou toch wel een beetje gegroepeerd wsl ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand de namen Sabrina en Nancy al bovengehaald als uber-marginaal :-D ?
En geef je kind ook nooit de naam Johnny.

Of toch althans hier in België.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Trien31 schreef:
18-03-2023 09:24
Grappig, ik vind Jaqueline dan weer kouwe kak en niet meer van deze tijd.

Kim vind ik ook zo’n twijfelachtige naam. Ben nog nooit een leuke Kim tegen gekomen overigens :sick:
Voor een vrouw vind ik aan Kim niets speciaals / ongewoons.

Maar geef het alsjeblief niet aan een man. Die kom ik ook soms tegen, maar gegarandeerd is er dan een bij-klank aan :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Is Marcel ook marginaal?
Ivm de term ‘marcelleke’
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
18-03-2023 18:33
Is Marcel ook marginaal?
Ivm de term ‘marcelleke’
Ik zie bij Marcel vooral een 60-jarige voor mij.
Geen 3-jarige kleuter.

Het is voor mij dus vooral een oude naam.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
18-03-2023 18:29
Iemand de namen Sabrina en Nancy al bovengehaald als uber-marginaal :-D ?
En geef je kind ook nooit de naam Johnny.

Of toch althans hier in België.
Sabrina en Nancy: erg jaren 80.

Hier wordt John al snel Sjon en dat is super ordi.

Wat ik ook heel erg vind: Perry of Ferry. Zijn die namen bekend bij onze zuiderburen?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
18-03-2023 18:29
Iemand de namen Sabrina en Nancy al bovengehaald als uber-marginaal :-D ?
En geef je kind ook nooit de naam Johnny.

Of toch althans hier in België.
Sabrina is zeker marginaal, Nancy is hier vooral voor vrouwen van rond de 50. Niet marginaal vind ik (tenzij Nancy de poetsvrouw uit "Thuis" :-D )
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
18-03-2023 18:52
Sabrina en Nancy: erg jaren 80.

Hier wordt John al snel Sjon en dat is super ordi.

Wat ik ook heel erg vind: Perry of Ferry. Zijn die namen bekend bij onze zuiderburen?
Ferry ken ik enkel uit "undercover". Maar verder ken ik geen Perry's en Ferry's
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
18-03-2023 18:52
Sabrina en Nancy: erg jaren 80.

Hier wordt John al snel Sjon en dat is super ordi.

Wat ik ook heel erg vind: Perry of Ferry. Zijn die namen bekend bij onze zuiderburen?
Ik ben hier nog nooit een Perry of een Ferry tegengekomen.

Wel een Ferdinand. Bij de oudere generatie.

Als al iemand zijn kind wil vernoemen naar opa Ferdinand maakt hij er Nand van.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
18-03-2023 18:43
Ik zie bij Marcel vooral een 60-jarige voor mij.
Geen 3-jarige kleuter.

Het is voor mij dus vooral een oude naam.
In de laatste 3 jaar zijn er 444 Marcels geboren.
Oude namen worden terug populair.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
S0LEIL schreef:
18-03-2023 13:35
Ik weet niet waarom je zo kattig doet, het was gewoon ter info.
En weet jij veel wat die ouders wel of niet gevolgd hebben, die kunnen ook internet gebruiken neem ik aan. Misschien is ze vernoemd, misschien vonden ze het gewoon mooi, dat weet je niet.
Niet iedereen wil zijn kind Emma, Sophie of Vajèn noemen, ook niet in als ze gewoon in Nederland zijn blijven wonen.
Ik doe totaal niet kattig! Ik zeg toch; ik krijg daar zo’n idee bij. Ik ken die mensen verder niet, dus nee, weet ik veel hoe ze tot hun keuze zijn gekomen. Je ziet wel meer ouderwetse namen, maar dan zie je vaak eerder Jacoba of Johanna dan Cobie of Jo, dat is toch gewoon een feit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken(de) vanuit België veel:

- Veerle
- Nele
- Lies
- Kato
- Kim (jongen)
- Cindy
- Kathy (uitgesproken als Kattie)
- Kurt
- Stephanie
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
18-03-2023 13:42
Vajèn staat in deze regio niet in het rijtje Emma/Sophie. Meer in het rijtje chastity/destiny
Voor mij past Vajèn in het rijtje Shania, Kimberley en Cheyenne. Dus marginaal. Absoluut niet dezelfde soort naam als Emma en Sophie. Maar ik vind Emma en Sophie ook niet perse chic, want deze namen staan ook standaard in de top 10. Daarmee vind ik het al geen chique naam meer want veel mensen noemen hun kind zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
18-03-2023 18:29
Als ik het opzoek zie ik dat er in heel Nederland in totaal momenteel 191 Neles zijn. Dat is toch echt heel weinig. Zitten ze bij jou toch wel een beetje gegroepeerd wsl ;)
We grenzen direct aan België dus dat zal het wel verklaren. Ook best wat Duitse namen die overwaaien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
18-03-2023 18:33
Is Marcel ook marginaal?
Ivm de term ‘marcelleke’
Een Marcelleke is gewoon een stuk ondergoed (hemd). Die term is ontstaan vanwege een producent van dergelijke hemden (Firma Marcel). Net zoals heel vroeger, mijn oma gebruikte het nog, de ogen opmaken met een soort prehistorische mascara ‘rimmelen’ werd genoemd in deze streek (naar de producent Rimmel).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
modus_ schreef:
19-03-2023 17:09
Voor mij past Vajèn in het rijtje Shania, Kimberley en Cheyenne. Dus marginaal. Absoluut niet dezelfde soort naam als Emma en Sophie. Maar ik vind Emma en Sophie ook niet perse chic, want deze namen staan ook standaard in de top 10. Daarmee vind ik het al geen chique naam meer want veel mensen noemen hun kind zo.
Ik ben denk ik ook gewoon nog geen enkele Vajen tegengekomen in België :-).

De naam bestaat hier dus (zo goed als) niet.


(Geen mens zou ook weten hoe hij het moet uitspreken.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
19-03-2023 17:29
Een Marcelleke is gewoon een stuk ondergoed (hemd). Die term is ontstaan vanwege een producent van dergelijke hemden (Firma Marcel). Net zoals heel vroeger, mijn oma gebruikte het nog, de ogen opmaken met een soort prehistorische mascara ‘rimmelen’ werd genoemd in deze streek (naar de producent Rimmel).
Oh haha ik dacht dat de term kwam van een stereotype, soort ‘Sjonnie-hemd’
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
19-03-2023 17:48
Ik ben denk ik ook gewoon nog geen enkele Vajen tegengekomen in België :-).

De naam bestaat hier dus (zo goed als) niet.


(Geen mens zou ook weten hoe hij het moet uitspreken.)
Ik weet dat ook niet als Nederlander. Waar komt die naam in vredesnaam vandaan?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Pingu schreef:
19-03-2023 18:51
Ik weet dat ook niet als Nederlander. Waar komt die naam in vredesnaam vandaan?
Volgens mij is dat een tijdje een hippe naam geweest toen ene Vajen meedeed met één of ander programma.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nele heb ik ook valer gehoord en ook in zuiden van Nederland. Vajen dan weer minder maar Fayen weer vaker.
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
19-03-2023 19:22
Volgens mij is dat een tijdje een hippe naam geweest toen ene Vajen meedeed met één of ander programma.
Junior eurovisie inderdaad
Alle reacties Link kopieren Quote
Maree2 schreef:
19-03-2023 20:54
Junior eurovisie inderdaad
Aha! Ik lees ook dat het een fantasienaam is die geen specifieke betekenis heeft. Ik snap niet helemaal waarom je je kind zo'n naam geeft, maar ok.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Namen intrigeren mij enorm en vooral de vraag waarom men in rijke milieus hun kinderen anders noemen dan minde rijke milieus. Je kunt het bijna met een mes doorsnijden. In sociale achterstandswijken komen geen Rodericken, Anne-Clair’s en Boudewijnen voor. In het Gooi wonen geen Deveny’s, Shanaya’s en Delano’s.
Ik begrijp niet waar dat in zit.
Bergje65 schreef:
19-03-2023 21:48
Namen intrigeren mij enorm en vooral de vraag waarom men in rijke milieus hun kinderen anders noemen dan minde rijke milieus. Je kunt het bijna met een mes doorsnijden. In sociale achterstandswijken komen geen Rodericken, Anne-Clair’s en Boudewijnen voor. In het Gooi wonen geen Deveny’s, Shanaya’s en Delano’s.
Ik begrijp niet waar dat in zit.
Je smaak wordt beïnvloed door je omgeving. Dat is met namen niet anders dan met kleding.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven