ouder kind met slaapprobleem

02-08-2009 21:39 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft een slaapprobleem. Hij is 7 en ik denk dat hij misschien 10 nachten in zijn leven heeft doorgeslapen. Ik word er gek van maar ik weet niet hoe we dit moeten ombuigen. Hij slaapt goed in maar hij wordt vervolgens minstens 2 keer en meestal vaker waker waarbij hij zonder mij of man aan zijn bed niet weer verder gaat slapen.

Het gaat vaak om de meest onzinnige dingen die hij zegt als je komt "hoeveel is 39+21, ik vind je lief, ik wil wat drinken, ajax heeft gisteren gewonnen" allemaal geen dingen waarvoor je midden in de nacht je moeder moet roepen.

We zijn nu bezig met een soort beloningssysteem waarbij 5x een groen lachend gezichtje iets leuks oplevert (het avondeten uitkiezen) en 5x een rood treurig gezichtje iets vervelends (1 dag niet op de wii spelen). Het doet helaas helemaal niets. Van de 10 nachten zijn er nu 2 groen en 8 rood maar wel precies zo dat hij niet iets vervelends heeft. Hij is behoorlijk intelligent dus hij weet héél goed wat er van hem verwacht wordt maar 's nachts lijkt dat allemaal niets meer uit te maken.

Heeft iemand tips? Zou een psycholoog of orthopedagoog iets kunnen doen en zo ja wat? Ik moet er wel bij zeggen dat hij lactose intolerantie heeft en vermoedelijk coeliakie dus daar zou nog een reden voor het onrustige slapen kunnen zijn maar hij klaagt zelden over buikpijn 's nachts en hij slaapt ook niet beter met een paracetamol op. Hij is nu 3 dagen uit logeren en ik merk dat ik het echt heerlijk vind om 3 nachten onafgebroken te slapen. Dat is toch niet normaal voor een 7 jarige?
Gewoon de nachten doortellen. Hij heeft nu 8x rood en 2x groen? Prima, we tellen door, bij 10 x rood volgt een sanctie. Want als ik je verhaal zo hoor snapt hij het wel, hij zorgt dat hij van de 10 nachten er 2 goed slaapt zodat er geen sanctie volgt.
onze zoon van 8 gebruikt melatonine. Werkt helemaal fijn voor hem en voor ons. Al sinds een jaar geen in en doorslaapproblemen meer gehad. Je kunt het bij de drogist kopen (tabletjes van minder dan 1 mg), via een natuurgenezer tabletten van 3 mg en ook via de huisarts schijn je het op recept te kunnen krijgen. Het is een hormoon dat normaal door het lichaam aangemaakt wordt in een slaapritme. Niet iedereen zal het hier mee eens zijn, bla bla geen medicijnen etc. Maar na zoveel gebroken nachten vind ik het zeker de moeite van het proberen waard. Succes!
Tips lijken me hetzelfde als bij een kleiner kind dat nachtbraakt: als kind komt met een onzinnige vraag zeg je hem dat je deze morgen zult beantwoorden en dat het nu tijd om te slapen is. Ook voor liefdesverklaringen is de dag uitgevonden, glaasjes water kun je zelf bij de wasbak pakken, voor Ajax gaan we morgen een feestje bouwen etc. Kortom een oninteressant snurkend wezen zijn.

Geen idee hoe je het zo lang hebt volgehouden trouwens. Ik kon mijn zoon vannacht tenauwernood vertellen dat ik over ons allemaal in de auto had gedroomd, en dat hij bij mij in mijn droom mocht komen (nee, niet in mijn bed) en dat hij dan mocht sturen. Toen heel snel afgekapt omdat ik me donders goed besefte hoe het ook al weer was met die doorwaakte nachten. Kind heeft een heel fijne droom gehad nadien.

Slaap is heilig. Punt.
Hem laten komen in plaats van jullie ernaartoe gaan lijkt me ook een goede.
Melatonine is een natuurproduct, ik zie niet in waarom mensen daarover gaan zeuren

Mijn zoon gebruikt het ook (en hij is 14)

Verder ben ik het eens met Gizz. Je zoon klinkt een beetje gewiekst. Hij weet blijkbaar precies wat hij moet doen om zijn straf te ontlopen als ie een paar nachten niet doorslaapt.
quote:Scarlet72 schreef op 02 augustus 2009 @ 21:55:

Melatonine is een natuurproduct, ik zie niet in waarom mensen daarover gaan zeuren

Mijn zoon gebruikt het ook (en hij is 14)

Verder ben ik het eens met Gizz. Je zoon klinkt een beetje gewiekst. Hij weet blijkbaar precies wat hij moet doen om zijn straf te ontlopen als ie een paar nachten niet doorslaapt.

Ik zou het wel gebruiken in overleg met huisarts. Niet al te lang geleden is er nog een topic geweest waarbij een kind dus verkeerd reageerde op Melatonine, die werd er volgens mij agressief en opgefokt van. ook niet echt waar je op zit te wachten.

Ik denk dat meneer gewoon een wat hardere aanpak nodig heeft. Sneller een straf voor slecht gedrag. Hij is zeven jaar, dan mag je best wel wat meer van hem verwachten.
ja dat is ook zo, maar de meningen zijn er gewoon over verdeelt. Ik ben zo blij dat we die stap hebben genomen, eindelijk geen stress meer om het slapen, en een uitgerust kind overdag, heerlijk!
quote:gizz schreef op 02 augustus 2009 @ 21:59:

[...]

Ik zou het wel gebruiken in overleg met huisarts. Niet al te lang geleden is er nog een topic geweest waarbij een kind dus verkeerd reageerde op Melatonine, die werd er volgens mij agressief en opgefokt van. ook niet echt waar je op zit te wachten.

Ik denk dat meneer gewoon een wat hardere aanpak nodig heeft. Sneller een straf voor slecht gedrag. Hij is zeven jaar, dan mag je best wel wat meer van hem verwachten.Tja, dat is op zich een goede tip, maar niet alle huisartsen zijn hier voorstanders van. De onze bijvoorbeeld niet. maar hij had ook geen last van slapeloosheid, boze ouders, vermoeidheid overdag etc. dus ik ben via een andere weg gegaan. Sommige mensen reageren op diverse - ines sterk. Die harde aanpak waar je het over hebt kan ook dingen stuk maken, wij zijn in onze opvoeding behoorlijk strikt, maar hier kon onze zoon niets aan doen en ik heb zo'n spijt van alle keren dat ik hem zo streng behandelt heb. Was geen pluspunt voor onze relatie, dat kan ik achteraf wel zeggen. Gelukkig nu geen gedoe meer hierover......
quote:positivodo schreef op 02 augustus 2009 @ 22:05:

[...]

Die harde aanpak waar je het over hebt kan ook dingen stuk maken, wij zijn in onze opvoeding behoorlijk strikt, maar hier kon onze zoon niets aan doen en ik heb zo'n spijt van alle keren dat ik hem zo streng behandelt heb. Was geen pluspunt voor onze relatie, dat kan ik achteraf wel zeggen. Gelukkig nu geen gedoe meer hierover......Daar ben ik dus een beetje bang voor. Het lijkt mij dat een 7 jarige dit ook niet voor zijn lol doet. Hij wordt er namelijk zelf ook overmoeid en narrig van.
Zonder belerend te willen klinken lijkt het er op dat dit aangeleerd gedrag is. Hij wordt wakker jullie belonen hem met aandacht. Misschien is het een idee om goed uit te leggen wanneer hij uit bed mag, met behulp van wekker/ klok. Als hij 's nachts dan nog komt hem alleen terug leggen en niets zeggen. Zoals mammazelle al zegt een oninteressant wezen. Jij en je man moeten elkaar hier ook in coachen zodat je consequent blijft. Beloningssysteem klinkt trouwens leuk. Succes en wens jullie veel nachtrust toe
quote:marjoleinvh82 schreef op 02 augustus 2009 @ 22:08:

Zonder belerend te willen klinken lijkt het er op dat dit aangeleerd gedrag is. Hij wordt wakker jullie belonen hem met aandacht.Ja ongetwijfeld is het aangeleerd gedrag. Ik weet alleen niet hoe we hem dit weer afleren Ik heb namelijk ook geen trek in enorme toestanden 's nachts. Een dreumes of peuter laat je nog wel in zijn ledikantje bleren maar met een 7 jarige gaat dat echt niet meer. Bovendien zou het ook mijn manier niet zijn geloof ik maar dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zover gekomen is...
is hij overdag erg actief? of juist een buishanger? Die van mij moet ook fysiek flink afgemat zijn door buitenspelen etc. anders gaat het een stuk minder............ En een logeerpartij om het patroon te doorbreken helpt ook niet????
quote:positivodo schreef op 02 augustus 2009 @ 22:16:

is hij overdag erg actief? of juist een buishanger? Die van mij moet ook fysiek flink afgemat zijn door buitenspelen etc. anders gaat het een stuk minder............ En een logeerpartij om het patroon te doorbreken helpt ook niet????Hij is behoorlijk actief. En als hij extra actief is geweest helpt wel iets maar niet genoeg. Tijdens het logeren doet hij precies hetzelfde dus helaas helpt dat niet. Oma is ook blij als hij weer naar huis gaat Daaruit denk ik wel te zien dat hij ècht niet anders kan want anders zou hij ergens anders toch wel doorslapen?
Eeka, een tussenstation kan zijn dat je een matje naast jullie bed legt, en dan stom snurkend konijn gaat spelen. Uiteraard wel met uitleg eerder op de dag (de nacht is voor slapen, de dag is voor leuke dingen of nieuwtjes).

Hij heeft dan kans om bij jullie te zijn en leert toch zichzelf weer in slaap te suffen. Als hij dat goed heeft aangeleerd (maanden) kun je via het beloningssysteem proberen om hem in zijn eigen bed te houden.

Enorme toestanden moet je eigenlijk zien te voorkomen. Niet door je aan te passen aan zoonlief (wat zal je nog te wachten staan) maar wel door duidelijk te zijn over wat je 's nachts van hem verwacht.
quote:gizz schreef op 02 augustus 2009 @ 21:59:

[...]

Ik denk dat meneer gewoon een wat hardere aanpak nodig heeft. Sneller een straf voor slecht gedrag. Hij is zeven jaar, dan mag je best wel wat meer van hem verwachten.

Hier wil ik eventjes op aanhaken: dat topic ging over mijn zoon (ook 7 jaar), die ging inderdaad door 't lint door de door de huisarts voorgeschreven melatonine.

Maarrrr!!! Zowel kinderarts als neuroloog hebben bevestigd dat het een zéér zeldzame reactie is en dat het geen gevolgen heeft voor mijn zoon dat hij een voor hem te hoge dosis heeft binnengekregen. De dosering waar het bij mijn zoon fout op ging was 3 mg. Een dosering waar ontzetten veel kindjes het hartstikke goed op doen en een gangbare startdosering.

Nu krijgt hij 0,1 mg en doet het ook hartstikke goed, de slaapproblemen zijn verleden tijd en de agressie ook.

Zo geschrokken als ik toen was, nu ik weet wat ik weet en zie hoe deze dosering mijn zoon helpt kan ik niet anders dan TO aanraden melatonine in ieder geval als optie te bespreken met de huisarts. Veel kinderen hebben er baat bij, misschien jouw zoon ook wel.
Iets anders
tja, ik blijf er dus bij: melatonine, meer tips weet ik zo niet (waarschijnlijk omdat ze bij ons ook niet hielpen...) Beloningssysteem is leuk hoor, maar eigenlijk straf je het kind als hij net als onze zoon niet in staat is om in en door te slapen. Dat is er ook de bedoeling niet van. Zit hij verder goed in zijn vel? Heb je veel rust en regelmaat in huis? is het op een bepaald tijdstip dat hij wakker wordt? Ben benieuwd naar hoe hij verder functioneert.
Hoi,

allereerst: 7 jaar zonder goede nachtrust: hoe houd je het vol!

Ik zou zeker eens een balletje gaan opgooien bij de huisarts of een doorverwijzing naar een opvoedondersteuner (zijn ook vaak aangesloten bij een consultatiebureau - fijn laagdrempelig).

Voor nu: wij hebben een digitale tijdschakelaar aangesloten op het nachtlampje van zoonlief (5 jaar). Het nachtlampje gaat aan om 19.30 (bedtijd) en uit om 7.00 (opstaan). Zoonlief mag dus UIT bed als het lampje UIT is. Duidelijk, helder en niet ter discussie staand. Dat in combinatie met beloningssysteem.

Wat betreft de beloning: ik zou beloning laten volgen op minder aantal nachten (dus eerder een succeservaring). Dus bijv. na 3 nachten in bed (ook niet roepen!!!) eten uitkiezen, na 6 nachten iets anders wat nog leuker is en na 10 nachten iets 'geweldigs'.

Straffen zou ik persoonlijk niet doen. Zoals je zelf al aangeeft doet hij het niet voor z'n lol hoewel het wel aangeleerd gedrag kan zijn. Of liever gezegd: gedrag is ooit ontstaan door omstandigheden (ziek, bang) en is in stand gehouden maar nu dus niet meer gewenst. Wel met partner duidelijke afspraken maken over hoe te reageren als hij wel uit zijn bed komt of roept tegen de afspraak in. Hier consequent in zijn. Bijvoorbeeld: nu is het tijd om te slapen, welterusten en zo terugbrengen naar bed en niet in gaan op vragen of opmerkingen. Niet boos worden. Het moet 'saai' zijn en voorspelbaar.

Hoe dan ook: succes en sterkte! Voor jullie, voor hem en voor het gehele gezin.

Mimi
quote:positivodo schreef op 02 augustus 2009 @ 22:22:

Ben benieuwd naar hoe hij verder functioneert.

Nou, hij heeft dus lichamelijke klachten (lactose intolerantie en wellicht coeliakie) en ik kan mij voorstellen (of eigenlijk niet want ik heb het niet) dat je daar ook onrustig/slecht van slaapt. En dat hij zo gewend is dat hij dat heeft dat het voor hem niet eens meer anders is. Verder is hij een hoogintelligente babbelkous die altijd ergens over nadenkt/vragen overstelt en opmerkingen maakt. Waarschijnlijk gaat zijn hoofd ook 's nachts gewoon door.

Ik had een meditatieboekje voor hem gekocht maar bij het stukje "denk aan je voeten, je voeten zweven" rolde hij gillend van de lach van het bed dus dat raakte ook niet echt de juiste snaar

Ik ga in ieder geval deze week een afspraak met de huisarts maken, toch eens kijken wat zijn/haar ideeen hierover zijn. Stel je voor dat melatonine ook voor hem de oplossing zou zijn dan zou dat voor ons maar ook voor hem heerlijk zijn natuurlijk.
quote:mamzelle schreef op 02 augustus 2009 @ 22:20:

Eeka, een tussenstation kan zijn dat je een matje naast jullie bed legt, en dan stom snurkend konijn gaat spelen.

Ja dat hebben we overwogen. Man ziet dat echter niet zitten en onze slaapkamer is èrg klein. Zo klein dat er net een 2 persoonsbed in past waarbij man al over mij heen moet klimmen om uit bed te gaan en er een heel klein beetje ruimte over is naast het bed om de deur open te doen.

In denk wel dat het zou helpen want in de vakantie sliep hij naast mij in de tent en toen voelde ik af en toe een handje 's nachts en dan sliep hij weer door. Ik denk dat hij echt gewoon de veiligheid zoekt als hij wakker wordt ook.
De tip van mamazelle lijkt mij dan handig als je geen toestanden wilt. Bedenk goed wat jullie willen en kijk daarna hoe je dat kan bereiken. Als je nachten doorslapen wilt maar geen strijd is op jullie kamer slapen mss de beste optie. Melatonine heb ik geen ervaring mee maar kan je natuurlijk altijd proberen, ik zelf zou dan wat info bij apotheek inwinnen. Bedenk wel dat hoe je aanpak ook gaat worden je toch zeker twee weken moet pakken als wenperiode voor de nieuwe situatie. Succes
Het went, over kinderen heen klimmen. Echt. Hier wel inslaapproblemen, maar geen doorslaapproblemen, ze voelen zich lekker veilig als mama er is. En kiezen dus voor in eigen bed of naast het mijne. Nou ja, die laatste keuze alleen als ze zich verdomd stil houden tijdens het inslapen.
Poeh, vervelend voor hem en jullie. Geen idee in hoeverre de lactoseintolerantie ook andere fysieke dan wel psychische bijwerkingen kan hebben. En dat hoogintilligente gebabbel, daar moet je natuurlijk heerlijk van genieten!
Mijn zoon van 6 krijgt ook melatonine, maar hij was dan ook s'nachts een paar uur wakker en soms wel 6 uur, nu slaapt hij gauw in, maar wordt s'nachts toch 3-4 keer wakker met ong. dezelfde vragen/verhalen als jou zoon, het is wel beter geworden, maar bij ons helpt het niet voor de hele nacht..
Pssssst, al 4 lachende gezichtjes! Sinds 4 nachten is zijn heel hard tikkende wekker van de kamer èn hij heeft een lief knuffelkonijn uitgekozen die nu naast hem zit. Als hij wakker wordt pakt hij het konijn en als het ècht niet lukt roept hij. Goed he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven