Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
lilalinda schreef:
18-05-2020 20:02
maar dat krijg je, als je naakt&seks met elkaar verwisselt
ik word ook niet geil in de sauna of als ik wijdbeens voor de huisarts lig
Ik ook niet, maar ik vind het bijvoorbeeld ook enorm ongepast en awkward als iemand in de sportschool wijdbeens zich staat af te drogen zodat ik recht haar baarmoeder in kijk. En op elke sportschool heb je altijd wel 1 zo'n vrouw die dat doet, ondertussen ook tegen je kwekkend over hoe leuk de les was, en dan met 1 been op het bankje en 1 op de grond lekker grondig tussen d'r schaamlippen afdrogen terwijl ik net mijn veters zit te strikken ofzo op datzelfde bankje. Zo gênant en awkward.

En niet omdat ik er geil van word, verre van, ik word er eerder aseksueel van omdat ik het echt afstotelijk vind om zo geconfronteerd te worden met een wildvreemde's binnenvoering.
Am Yisrael Chai!
dannas schreef:
18-05-2020 20:09
Maar die puber vindt het wel lastig om dat onderscheid te maken.

Ik vraag me ook echt af op welke vlakken je nog meer over de grenzen van je kind heen gaat als je het verdomt je borsten en vagina te bedekken, terwijl je kind aangeeft er moeite mee te hebben. Dan sla je wel een beetje door in je blootgewoon gedachten hoor.
eens ik denk dat het heel belangrijk is dat kinderen leren dat ze grenzen mogen aangeven en dat het normaal is dat die grenzen worden gerespecteerd. Als ze leren dat er geen rekening met hen gehouden worden dan boeten ze in aan weerbaarheid.
Ik mag hopen dat je binnen een gezin van elkaar houdt en juist probeert rekening te houden met elkaar. En dat gaat vooral van ouder naar kind want dat is nou eenmaal onderdeel van het ouderschap. Voelt een puber zich ongemakkelijk bij de naaktheid van de ouders, dan kunnen de ouders daar rekening mee houden. Zij zijn immers volwassen en de puber gaat nog door allerlei ontwikkelingen. Als ouder wil je toch dat je kind zich thuis prettig voelt?

Kutje vind ik trouwens ook een heel raar woord voor het geslachtsdeel van een meisje (voor een vrouw ook). Wij zeggen schaamlippen en vagina.
fashionvictim schreef:
18-05-2020 20:16
Ik ook niet, maar ik vind het bijvoorbeeld ook enorm ongepast en awkward als iemand in de sportschool wijdbeens zich staat af te drogen zodat ik recht haar baarmoeder in kijk. En op elke sportschool heb je altijd wel 1 zo'n vrouw die dat doet, ondertussen ook tegen je kwekkend over hoe leuk de les was, en dan met 1 been op het bankje en 1 op de grond lekker grondig tussen d'r schaamlippen afdrogen terwijl ik net mijn veters zit te strikken ofzo op datzelfde bankje. Zo gênant en awkward.

En niet omdat ik er geil van word, verre van, ik word er eerder aseksueel van omdat ik het echt afstotelijk vind om zo geconfronteerd te worden met een wildvreemde's binnenvoering.
Van dat soort dingen heb ik nou werkelijk helemaal niets. Ik vind het niet geil, ik vind het niet afstotelijk, ik vind het gewoon niet. Net zoals ik niks vind van een hoofd of een knie (mits niet los rond dweilend op straat, dan zou ik er wellicht wel raar van opkijken)
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2020 20:26
Van dat soort dingen heb ik nou werkelijk helemaal niets. Ik vind het niet geil, ik vind het niet afstotelijk, ik vind het gewoon niet. Net zoals ik niks vind van een hoofd of een knie (mits niet los rond dweilend op straat, dan zou ik er wellicht wel raar van opkijken)
:HA:
dannas schreef:
18-05-2020 20:09
Maar die puber vindt het wel lastig om dat onderscheid te maken.

Ik vraag me ook echt af op welke vlakken je nog meer over de grenzen van je kind heen gaat als je het verdomt je borsten en vagina te bedekken, terwijl je kind aangeeft er moeite mee te hebben. Dan sla je wel een beetje door in je blootgewoon gedachten hoor.
zolang mijn pubers de badkamer binnenstappen, als ik sta te douchen, maken ze echt zelf de keus me naakt te zien
ze zullen zelf niet met de deur open douchen, maar zitten niet met mijn naaktheid
we respecteren dus juist elkaars grens
Ze moet zich toch ook afdrogen? Ik droog me nooit goed af, tot grote ergernis en/of hilariteit van mijn familieleden, maar ik zie een bepaalde categorie vrouwen daar echt gerust 10 minuten de tijd voor nemen. Vind ik zonde, maar ik heb elke dag een natte nek.
Voor de rest vind ik er niks van, andermans blote lijf. Tenzij het uitzonderlijk onwelriekend is.
lilalinda schreef:
18-05-2020 20:30
zolang mijn pubers de badkamer binnenstappen, als ik sta te douchen, maken ze echt zelf de keus me naakt te zien
ze zullen zelf niet met de deur open douchen, maar zitten niet met mijn naaktheid
we respecteren dus juist elkaars grens
Maar dan hebben jouw pubers er geen problemen mee. Als ze dat wel hadden, zou je dan alsnog naakt door je huis banjeren? Want daar ging het om.
Betty_Slocombe schreef:
18-05-2020 20:31
Ze moet zich toch ook afdrogen? Ik droog me nooit goed af, tot grote ergernis en/of hilariteit van mijn familieleden, maar ik zie een bepaalde categorie vrouwen daar echt gerust 10 minuten de tijd voor nemen. Vind ik zonde, maar ik heb elke dag een natte nek.
Voor de rest vind ik er niks van, andermans blote lijf. Tenzij het uitzonderlijk onwelriekend is.
Ja, maar dat hoeft toch niet wijdbeens op ooghoogte recht voor mijn gezicht? Doe dat een beetje discreet zodat anderen niet recht je kut in kijken. Waar is dat nu voor nodig? En echt, alsof de duvel ermee speelt, ik ben altijd degene met wie die ene vrouw gezellig wil gaan bonden. Zo naar.

Volgens mij is het ook echt een generatieding want het zijn altijd van die jaren 70 blootgewoon types die nu ergens begin/midden 50 zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-05-2020 20:34
Ja, maar dat hoeft toch niet wijdbeens op ooghoogte recht voor mijn gezicht? Doe dat een beetje discreet zodat anderen niet recht je kut in kijken. Waar is dat nu voor nodig? En echt, alsof de duvel ermee speelt, ik ben altijd degene met wie die ene vrouw gezellig wil gaan bonden. Zo naar.

Volgens mij is het ook echt een generatieding want het zijn altijd van die jaren 70 blootgewoon types die nu ergens begin/midden 50 zijn.
Ik heb dat nou werkelijk nooit, dat mensen hun binnenvoering in mijn gezicht duwen.

Of het valt me niet op, dat kan ook nog. Ik ben tenslotte ook zo'n begin 50-type.
Plopper schreef:
18-05-2020 20:34
Maar dan hebben jouw pubers er geen problemen mee. Als ze dat wel hadden, zou je dan alsnog naakt door je huis banjeren? Want daar ging het om.
ik banjer niet bloot door het huis, ik ben functioneel bloot. Ik loop wel eens van slaap- naar badkamer. Ik zit niet naakt aan de avonddis
En ik slaap naakt.

Ze hebben nog nooit aangegeven er moeite mee te hebben En lopen zelf de badkamer in als ik douche.
Dus geen idee, wat ik zou doen als ze er problemen mee zouden hebben. Blijkbaar heb ik ze aardig meegegeven, dat het ook normaal kan zijn, mensen naakt te zien???
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2020 20:36
Ik heb dat nou werkelijk nooit, dat mensen hun binnenvoering in mijn gezicht duwen.

Of het valt me niet op, dat kan ook nog. Ik ben tenslotte ook zo'n begin 50-type.
Het is serieus inmiddels een soort running gag met een paar vriendinnen van mij. Dan gaan we ergens wellnessen of zwemmen of sporten ofzo, staan we in de kleedkamer, en ja hoor, heb je weer zo'n vrouw die gezellig met me begint te keuvelen en ondertussen mij trakteert op een close up van d'r anus of d'r schaamlippen of die rustig een tiet over d'r schouder zwengelt of iets anders awkwards doet. En terwijl ik dan half dood ga van ellende zie ik mijn vriendin achter haar bijna in d'r legging pissen van het lachen. Ik begin soms bijna te denken dat mijn vriendinnen mensen betalen om mij te zien zweten van ongemakkelijkheid.
Am Yisrael Chai!
Poeszie schreef:
18-05-2020 14:53
Maar dan heeft je dochter straks geen idee wat een piemel is. Of leert nu dat het kennelijk iets is om je voor te schamen en te bedekken

[…]
Ik tracht alle pagina's door te lezen maar dit viel me even op.

Mijn ouders waren thuis redelijk preuts. Ondergoed lag in de badkamer dus naakt door het huis lopen kwam nooit voor. Ik had dus, totdat ik op mijn vijftiende in een saunacomplex ging werken, nog nooit een naakte piemel van dichtbij gezien.
Maar ik moet zeggen dat ik ook nooit seksuele voorlichting heb gehad. Toiletbezoek ging altijd met de deur op slot en douchen deden we alleen. Toilet in de badkamer hadden we niet.
Judith1982 schreef:
18-05-2020 15:30
En als vader in je zwembroek met kind douchen vind ik trouwens niet meer dan normaal. Begrijp dat heel goed dat een man zich daar niet prettig bij voelt.
Bij mijn vrienden kennissen familie gebeurd dat precies zo
Ik zie dat er op deze reactie 3x negatief is geregaeerd.. maar ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Hoe zal ik dit proberen uit te leggen mmm..

Poging: Veel mensen roepen hier dat naaktheid thuis enz niet seksueel is, duidelijk en prima. Maar elke keer als er iets wordt gezegd dat iemand zijn/haar kind of zichzelf wel "bedekt" wordt wel als vanuit seksuele motieven gezien. Daar kunnen ook heel andere redenen achter zitten.

Mijne in deze kwestie zou zijn; een meisje hoeft alleen de naaktheid van haar eigen partner ooit te zien en verders niet. Haar vader is dus mijn partner en zijn naaktheid alleen voor mij. Dat vind ik gewoon een mooi gegeven :)
Sjulia schreef:
18-05-2020 17:15
Op die leeftijd ontstaat nou eenmaal schaamte. Ook als je heel vrij bent opgevoed kan dat gebeuren. Er is ook niks mis mee, die schaamte. Dat kan later altijd weer veranderen. En zo niet; ook prima. Op die leeftijd groeit je seksualiteit en blote lijven zijn een groot onderdeel daarvan. Ik vind het wel heel vreemd als je daarop zou reageren (als moeder) met een “ik kan zijn wie ik wil zijn, dit is mijn huis” houding en je kind dus tegen zijn of haar wil je lichaam blijft opdringen.
Dat is ook een soort van grensoverschrijdend gedrag.
+1
lilalinda schreef:
18-05-2020 20:39
ik banjer niet bloot door het huis, ik ben functioneel bloot. Ik loop wel eens van slaap- naar badkamer. Ik zit niet naakt aan de avonddis
En ik slaap naakt.

Ze hebben nog nooit aangegeven er moeite mee te hebben En lopen zelf de badkamer in als ik douche.
Dus geen idee, wat ik zou doen als ze er problemen mee zouden hebben. Blijkbaar heb ik ze aardig meegegeven, dat het ook normaal kan zijn, mensen naakt te zien???
Dat is wel een ander verhaal vs de levensstijl van een nudist + je kinderen hebben nooit aangegeven ergens moeite mee te hebben. TO geeft bij voorbaat al aan schijt te hebben aan haar kinderen mochten ze wel hun grenzen aangeven.
ardni schreef:
18-05-2020 19:56
WTF? Zou jij opgewonden raken van twee puberzonen, omdat je als mens een seksueel wezen bent?
Jij vind dergelijke gevoelens normaal?

Dat was weer mijn dosis internet voor vandaag.
Nee. Ik niet. Bizarre reactie overigens. Feit is dat seksueel misbruik vaak plaatsvindt binnen de familie en vooral door een broer/oom/(stief)vader en niet door de zus of moeder. Mannen zijn heel anders dan vrouwen in dit soort kwesties (95% van het misbruik vindt immers door mannen plaats), dus de vergelijking met jonge blote puberzonen is krom.
Sweed schreef:
18-05-2020 20:43
Ik zie dat er op deze reactie 3x negatief is geregaeerd.. maar ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Hoe zal ik dit proberen uit te leggen mmm..

Poging: Veel mensen roepen hier dat naaktheid thuis enz niet seksueel is, duidelijk en prima. Maar elke keer als er iets wordt gezegd dat iemand zijn/haar kind of zichzelf wel "bedekt" wordt wel als vanuit seksuele motieven gezien. Daar kunnen ook heel andere redenen achter zitten.

Mijne in deze kwestie zou zijn; een meisje hoeft alleen de naaktheid van haar eigen partner ooit te zien en verders niet. Haar vader is dus mijn partner en zijn naaktheid alleen voor mij. Dat vind ik gewoon een mooi gegeven :)
maar daarmee ga je er vanuit, dat naaktheid = seks
en dat je dochter nooit een andere piemel mag zien, omdat met piemels geneukt moet worden. Maar piemels zijn ook om mee te plassen
Waarom mag ze wel je mans bovenarmen zien, en niet zijn piemel? zie je, dat je zelf een sexuele lading geeft??
terwijl alles tussen ouder en kind ook seksloos kan zijn, juist door geen onderscheid te maken??
lilalinda schreef:
18-05-2020 20:39
En ik slaap naakt.

Ik heb ook nooit raar gedaan over naakt zijn (voor zo ver ik weet dan natuurlijk), maar ik vind het ook normaal dat mijn zoon zijn moeder niet naakt wil zien.

Normaal maakt het niet *niet* ongemakkelijk voor een puberjongen ofzo?
fashionvictim schreef:
18-05-2020 20:42
Het is serieus inmiddels een soort running gag met een paar vriendinnen van mij. Dan gaan we ergens wellnessen of zwemmen of sporten ofzo, staan we in de kleedkamer, en ja hoor, heb je weer zo'n vrouw die gezellig met me begint te keuvelen en ondertussen mij trakteert op een close up van d'r anus of d'r schaamlippen of die rustig een tiet over d'r schouder zwengelt of iets anders awkwards doet. En terwijl ik dan half dood ga van ellende zie ik mijn vriendin achter haar bijna in d'r legging pissen van het lachen. Ik begin soms bijna te denken dat mijn vriendinnen mensen betalen om mij te zien zweten van ongemakkelijkheid.
Maar hier lijk je extreem uitgesproken en allesbehalve op je mondje gevallen.
Zeg je er daar dan helemaal niks van als je dat steeds maar weer overkomt?
Onze zoon heeft ook een fase gehad dat papa’s piemel heel interessant was en hij deze ook wilde “pakken”.
Nou, dat is een mooie gelegenheid om je kind uit te leggen dat volwassenen ook (lichamelijke) grenzen hebben. :)

Maar serieus een zwembroek aantrekken.. echt mijn onderkaak ligt op de grond.
Babette2017 schreef:
18-05-2020 20:45
Nee. Ik niet. Bizarre reactie overigens. Feit is dat seksueel misbruik vaak plaatsvindt binnen de familie en vooral door een broer/oom/(stief)vader en niet door de zus of moeder. Mannen zijn heel anders dan vrouwen in dit soort kwesties (95% van het misbruik vindt immers door mannen plaats), dus de vergelijking met jonge blote puberzonen is krom.
hoeveel procent van de mannen is dan incestpleger volgens jou? zoals je het nu brengt is het een heel groot risico maar onderbouw eens waarom?
Ab_Normaal schreef:
18-05-2020 20:48
Maar hier lijk je extreem uitgesproken en allesbehalve op je mondje gevallen.
Zeg je er daar dan helemaal niks van als je dat steeds maar weer overkomt?
Ik kan me hier dus ook niks bij voorstellen bij FV. :proud:
Babette2017 schreef:
18-05-2020 20:45
Ik denk dat die cijfers in werkelijkheid anders liggen omdat er een taboe heerst op misbruik van jongens. Kijk maar naar de reacties als er een vrouw wordt veroordeeld voor seks met een minderjarige jongen. Dat is bewonderenswaardig en iets om stoer over te doen onderling. Andersom is het ranzig en moet de man het vuur in.
Sweed schreef:
18-05-2020 20:43
Huh? Dat is toch seksuele lading ten top?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven