Over blote billen, kinderen en wat 'men' er van vindt

18-05-2020 10:11 860 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam op kekmama.nl een leuk artikel tegen over naakt, kinderen en opvoeding;

https://www.kekmama.nl/artikel/kind/wat ... et-je-kind

Zonder echt waardeoordeel werpt schrijfster vragen op rondom verpreutsing, en naakt binnen gezin en opvoeding. Wat kan wel en wat niet?

Nu zijn wij van het naturistische soort en is naakt geen 2e natuur maar misschien wel eerste! Nergens deuren op slot. Weinig kleren aan en maandelijks gezinsuitje naar de sauna. Ook veel vrienden en bekenden voelen zich hierin vrij bij ons.

Ga me daarin ook niet laten beperken. De mening van mij en mijn gezin is leidend.

Maar ook ik hen de vragen wel eens gehad;

Ben je niet bang dat je vriend verkeerde gedachten heeft over je dochters?

Wat nou als iemand stiekem
foto's maakt?

Je moet je kinderen toch beschermen?

Ik geloof daar allemaal niet zo in. Veel media-bangmakerij, veel preutsheid, en in mijn ogen, veel onterechte angst.

Ik denk ook dat je kinderen niet moet "beschermen" maar weerbaar moet maken, zelfvertrouwen geven en wereldwijs moet opvoeden. Ik probeer mijn kinderen zélf gevaren te leren herkennen. Deze sámen aanpakken/oplossen.

Wat vinden anderen? Naïf? Gevaarlijk? Terecht? Bevrijdend?

Kan je anno 2020 naakt en kinderen (nog) combineren?
jouw leven is een keuze
captain_hindsight schreef:
18-05-2020 18:39
Volgens mijn peuterzoon heb ik een pagina.
Hoe schattig.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-05-2020 19:27
Hoe schattig.
Ik vond het zelf ook wel leuk. Ik had het hem wel verteld dat het vagina was ipv pagina maar hij vindt piemel en pagina blijkbaar beter. Een dichter in de dop wellicht.
Sjulia schreef:
18-05-2020 19:26
Dat klinkt naar en kleinerend. Maar duidelijk; de emoties van het kind doen er niet toe. Nog een keer; dat is grensoverschrijdend gedrag. Van jou dus. Echt. Ik zou willen dat je het anders zag en ik hoop dat je kinderen er geen moeite mee gaan krijgen.
Ik begrijp niet zo goed wat er grensoverschrijdend aan is.
2east schreef:
18-05-2020 19:23
Fijn dat een kind dat durft aan tebgeven. Blijkbaar ben je als ouder over alle onderwerpen bereikbaar.

En ga over tot de orde van de dag..... ik ga mijn leefwijze niet aanpassen omwille van een puber die mijn tieten even niet kan verdragen....
Oh, dit vind ik persoonlijk echt even raar als met je kind in je zwembroek douchen.
Am Yisrael Chai!
18-05-2020 19:28
Je gaat toch niet expres je blote tieten en je blote poenie aan een kind laten zien dat aangeeft dat niet fijn te vinden? Ik vind het ook echt enorm grensoverschrijdend.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
18-05-2020 19:29
Je gaat toch niet expres je blote tieten en je blote poenie aan een kind laten zien dat aangeeft dat niet fijn te vinden? Ik vind het ook echt enorm grensoverschrijdend.
Expres laten zien las ik er niet in eigenlijk.
18-05-2020 19:28
Een kind geeft aan; Stop. Ik kan hier nu niet mee omgaan. Dat is biologisch verklaarbaar, in de pubertijd ontwikkel je schaamte en seksualiteit. Ouders reageren afwijzend en kind heeft niks te willen. Het moet continu geconfronteerd worden met naakte lichamen waar hij/zij zich echt niet goed bij voelt. Je hebt geen keuze. En omdat het ook nog om je ouders gaat kan je hierdoor echt wel een tic ontwikkelen. Qua vertrouwen ook. Dat zorgt voor ook voor een gedwongen sfeertje, met een kleine incestueuze knipoog. (Dat kan je echt zo ervaren) Want jij zei nee en je ouders zetten hun eigen behoeftes voor jouw nee.
Sjulia schreef:
18-05-2020 19:26
Dat klinkt naar en kleinerend. Maar duidelijk; de emoties van het kind doen er niet toe. Nog een keer; dat is grensoverschrijdend gedrag. Van jou dus. Echt. Ik zou willen dat je het anders zag en ik hoop dat je kinderen er geen moeite mee gaan krijgen.
Overdrijf niet zo.

Ik heb een kind dat zich al ongemakkelijk voelt als ie een blote knie van mij ziet, daar hou ik geen rekening mee.

Overigens hou ik dan wel weer rekening met het feit dat ie mij verder niet bloot wil zien, dus ik meet met twee maten.

Maar je hoeft niet overal rekening mee te houden hè.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
18-05-2020 19:38
Overdrijf niet zo.

Ik heb een kind dat zich al ongemakkelijk voelt als ie een blote knie van mij ziet, daar hou ik geen rekening mee.

Overigens hou ik dan wel weer rekening met het feit dat ie mij verder niet bloot wil zien, dus ik meet met twee maten.

Maar je hoeft niet overal rekening mee te houden hè.
Niks hoeft. Iedereen kiest zijn eigen opvoeding. Maar ik vind het diep triest als een kind hierin niet gehoord wordt, en dat wou ik wel benoemen. Je hoeft zeker niet overal in mee te gaan, maar op dit punt (wanneer je kind de moeilijke leeftijd van de pubertijd heeft bereikt) kan je hier best wel rekening mee houden. Ik blijf erbij dat het zeer ongezond is dat niet te doen.
18-05-2020 19:30
Expres laten zien las ik er niet in eigenlijk.
Ze zegt toch letterlijk "ik ga mijn leefwijze niet aanpassen omdat een puber er niet tegen kan".

Dat vind ik echt niet normaal. Normale ouders begrijpen dat pubers een moment krijgen dat ze schaamte kennen of wat preuts worden en die trekken dan even een badjas aan als de puber in de buurt is of kondigen even aan dat ze iets naakts gaan ondernemen zodat de pubers ervoor kunnen kiezen even ergens anders heen te gaan.

Maar expres gaan rondparaderen in je blote togus terwijl je weet dat je kind dan wel door de grond kan zakken en dat naar vindt, vind ik zelfs wat pesterig overkomen.
Am Yisrael Chai!
Trotter schreef:
18-05-2020 16:46
Waarom vind je dat ongepast?
Ik vind het ongepast omdat het voor de puber in kwestie ook een thuis is, als een kind zich niet senang voelt met de naaktheid van een ouder dan houd je daar rekening mee.

Een naaktstrand is een keuze, een strand met topless mensen is een keuze, een sauna eveneens, maar thuis moet naaktheid ongedwongen zijn.

Zoals ik al eerder zijn voor iedere gelegenheid is er een outfit. Ik vind het meer dan normaal om rekening te houden met mijn omgeving.
Een handdoekje om je lijf is een kleine moeite.
Sjulia schreef:
18-05-2020 19:47
Niks hoeft. Iedereen kiest zijn eigen opvoeding. Maar ik vind het diep triest als een kind hierin niet gehoord wordt, en dat wou ik wel benoemen. Je hoeft zeker niet overal in mee te gaan, maar op dit punt (wanneer je kind de moeilijke leeftijd van de pubertijd heeft bereikt) kan je hier best wel rekening mee houden. Ik blijf erbij dat het zeer ongezond is dat niet te doen.
Maar waar trek je de grens?
Blote schouders? Blote knieën? Blote enkels?
Juist door blote borsten anders te behandelen dan blote schouders maak je het weer zwaarder.

Niet dat ik het allemaal zo duidelijk wist, maar jouw reactie vind ik overtrokken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
18-05-2020 10:17
Daar heb ik nou werkelijk nog nooit over nagedacht. Man en ik zullen niet snel voor de gezelligheid bloot op de bank naar het songfestival gaan zitten kijken maar als we vergeten een schone onderbroek mee te nemen de douche in lopen we bloot naar de kast om er één te pakken en de kinderen vinden daar helemaal niets van. Ik heb ook nooit geweten dat daar iets van te vinden valt eigenlijk.

De kinderen zelf zijn wat 'preutser', in die zin dat zij nimmer vrijelijk ongekleed door het huis zullen huppelen. En daar vind ik dan weer niks van.
Ja zo ging het bij ons thuis ook.
Als puber werd ik erg preuts. Begrepen mijn ouders volkomen. Nu als volwassene ben ik er niet meer zo moeilijk in. Mijn ouders hebben een whirlpool-achtig bad dus ga daar wel eens bubbelen. Woon zelf alleen dus ben niet meer gewend de badkamerdeur op slot te doen zoals ik dat als puber deed, en doe ik dus ook niet meer.
ardni schreef:
18-05-2020 19:52
Ik vind het ongepast omdat het voor de puber in kwestie ook een thuis is, als een kind zich niet senang voelt met de naaktheid van een ouder dan houd je daar rekening mee.

Een naaktstrand is een keuze, een strand met topless mensen is een keuze, een sauna eveneens, maar thuis moet naaktheid ongedwongen zijn.

Zoals ik al eerder zijn voor iedere gelegenheid is er een outfit. Ik vind het meer dan normaal om rekening te houden met mijn omgeving.
Een handdoekje om je lijf is een kleine moeite.
Zeer eens!
fashionvictim schreef:
18-05-2020 19:51
Ze zegt toch letterlijk "ik ga mijn leefwijze niet aanpassen omdat een puber er niet tegen kan".

Dat vind ik echt niet normaal. Normale ouders begrijpen dat pubers een moment krijgen dat ze schaamte kennen of wat preuts worden en die trekken dan even een badjas aan als de puber in de buurt is of kondigen even aan dat ze iets naakts gaan ondernemen zodat de pubers ervoor kunnen kiezen even ergens anders heen te gaan.

Maar expres gaan rondparaderen in je blote togus terwijl je weet dat je kind dan wel door de grond kan zakken en dat naar vindt, vind ik zelfs wat pesterig overkomen.
Ja, dat vind ik ook. De puberteit is al ongemakkelijk genoeg en geeft al onzekerheden genoeg, Want stel je voor dat je wel een random boner krijgt als je je moeder naakt ziet.

En ja, dat kan. Mijn zoon heeft zijn piemel ook niet onder controle en die stijgert ook wanneer ie hetzelf wil.
Babette2017 schreef:
18-05-2020 18:15
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het mannelijk perspectief op deze kwestie; hoe ervaar je het als man als je twee puberdochters (van laten we zeggen 16/17/18) de hele tijd naakt ziet rondlopen. Ik kan me niet voorstellen dat een man daar niets bij voelt (even los van het feit dat hij er iets mee doet). Mensen blijven seksuele wezens.
WTF? Zou jij opgewonden raken van twee puberzonen, omdat je als mens een seksueel wezen bent?
Jij vind dergelijke gevoelens normaal?

Dat was weer mijn dosis internet voor vandaag.
Solomio schreef:
18-05-2020 19:53
Maar waar trek je de grens?
Blote schouders? Blote knieën? Blote enkels?
Juist door blote borsten anders te behandelen dan blote schouders maak je het weer zwaarder.

Niet dat ik het allemaal zo duidelijk wist, maar jouw reactie vind ik overtrokken.
Ik trek die grens niet, dat doet het kind dan. In de pubertijd krijg je veel interesse in seksualiteit, borsten, billen etc; alleen dus niet die van je ouders. Je kan altijd heel vrij over je naakte lichaam zijn en dit door geven aan je kinderen, maar dat wil niet zeggen dat kinderen diezelfde ideeën zullen behouden. Als klein kind zul je niet onder de indruk zijn van de blote borsten van je moeder. In de pubertijd ontwikkel je je eigen meningen en grenzen en dan kan dat heel anders zijn.
fashionvictim schreef:
18-05-2020 19:29
ja ik ook
Sjulia schreef:
18-05-2020 18:38
Ik kan me heel goed voorstellen dat een vader er wat bij voelt. (Zoals; Oh nee ze groeit echt op!) Maar seksuele gevoelens voor je dochters ontwikkelen, puur omdat ze naakt rondlopen, dat is wel een hele nare gedachtegang. Dan is de veilige hechting tussen vader en dochter kennelijk flinterdun, slechts een laagje kleding om precies te zijn. Je hebt dan wel een hele lage pet om van mannen en vaders. Maar misschien heeft dat ook wel tragische redenen.
maar dat krijg je, als je naakt&seks met elkaar verwisselt
ik word ook niet geil in de sauna of als ik wijdbeens voor de huisarts lig
Babette2017 schreef:
18-05-2020 18:15
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het mannelijk perspectief op deze kwestie; hoe ervaar je het als man als je twee puberdochters (van laten we zeggen 16/17/18) de hele tijd naakt ziet rondlopen. Ik kan me niet voorstellen dat een man daar niets bij voelt (even los van het feit dat hij er iets mee doet). Mensen blijven seksuele wezens.
Wat zou jij dan voelen wanneer jij je zoon van 18 naakt zou zien?
Sjulia schreef:
18-05-2020 18:38
Ik kan me heel goed voorstellen dat een vader er wat bij voelt. (Zoals; Oh nee ze groeit echt op!) Maar seksuele gevoelens voor je dochters ontwikkelen, puur omdat ze naakt rondlopen, dat is wel een hele nare gedachtegang. Dan is de veilige hechting tussen vader en dochter kennelijk flinterdun, slechts een laagje kleding om precies te zijn. Je hebt dan wel een hele lage pet om van mannen en vaders. Maar misschien heeft dat ook wel tragische redenen.
Eens.
Echt, kutje? Kom op zeg.
Sjulia schreef:
18-05-2020 20:01
Ik trek die grens niet, dat doet het kind dan. In de pubertijd krijg je veel interesse in seksualiteit, borsten, billen etc; alleen dus niet die van je ouders. Je kan altijd heel vrij over je naakte lichaam zijn en dit door geven aan je kinderen, maar dat wil niet zeggen dat kinderen diezelfde ideeën zullen behouden. Als klein kind zul je niet onder de indruk zijn van de blote borsten van je moeder. In de pubertijd ontwikkel je je eigen meningen en grenzen en dan kan dat heel anders zijn.
Precies. Ik heb een badkamer en suite aan mijn eigen slaapkamer en daar ook een wc. Die wordt voornamelijk door mij gebruikt en ik doe dan ook vrijwel nooit de deur dicht. Mijn jongste is nog zo onbevangen dat ze nog net niet met haar hoofd in de pot gaat hangen om te kijken wat er bij mij van onder allemaal gebeurt, maar mijn puber is nu in de fase dat hij mijn naaktheid en alles eromheen enorm awkward vindt. Als ik hem dus wel eens hoor aankomen als ik net zit te plassen met de deur open, dan roep ik ver voor hij in de buurt van mijn kamer is "pas op hoor, ik zit te plassen" en dan blijft hij dus keurig buiten wachten totdat ie me hoort doortrekken. Niet omdat ik het vervelend vind dat hij mij ziet, maar omdat hij dat vervelend vindt.
Am Yisrael Chai!
Is je kind bij een ander op bezoek en begint ze over kutjes. Is normaal woord hoor.
Maar die puber vindt het wel lastig om dat onderscheid te maken.

Ik vraag me ook echt af op welke vlakken je nog meer over de grenzen van je kind heen gaat als je het verdomt je borsten en vagina te bedekken, terwijl je kind aangeeft er moeite mee te hebben. Dan sla je wel een beetje door in je blootgewoon gedachten hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven