Overgewicht peuter
donderdag 24 juli 2025 om 20:37
Hoi Viva's,
Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?
Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel
10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)
2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.
Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)
Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)
Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)
Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje
Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin
Alvast bedankt!
Vandaag ben ik met mijn driejarige kind naar het consultatiebureau geweest en ik ben daar best een beetje geschrokken. Ik wist dat mijn kind aan de forse kant is, maar vandaag zag ik dat ze qua gewicht ver boven de plus 2 lijn zit (98 cm en 18,7 kilo). Ik denk zelfs plus 3 of plus 4 (dat zie je alleen niet in die grafiek). Ik wil graag thuis werken aan gezonde voeding zodat ze uiteindelijk weer een gezond gewicht heeft dat past bij haar lengte. Ik heb ook met mijn man gesproken over waar wij denken dat de oorzaken liggen en ik denk dat werken met een vast dagmenu ons gaat helpen. Graag zou ik feedback ontvangen op dit dagmenu. Lijkt dit ok qua hoeveelheden en variatie?
Ontbijt:
Havermout 25 gram
125 ml halfvolle melk
20 gram gemengde, ongezouten noten
Halve banaan of kleine
appel
10u: 15 druiven of soortgelijke hoeveelheid fruit en onbeperkt rauwkost (komkommer/wortel/tomaatjes/paprika)
2 boterhammen (70 gram brood)
Pindakaas, zuivelspread light, vleeswaren, kaas of appelstroop.
Tussendoor: Schaaltje halfvolle yoghurt (125ml)
Avondeten / kleine portie
Hellofresh (5 dgn per week)
Of 70 gram vlees plus gekookte groenten (2 dgn per week)
Snack: op enig moment in de dag 1 snoepje/1 koekje of een ijsje
Elke dag wandeling (minstens 20 minuten) en/of actief in speeltuin
Alvast bedankt!
dinsdag 29 juli 2025 om 22:50
Volgens mij bedoelt degene die je quote vooral dat we niet zo debiel en geobsedeerd alles van onze kinderen moeten zitten afwegen. Ze hebben nog hun hele leven om een eetstoornis te ontwikkelen…Merel90 schreef: ↑29-07-2025 19:59Wat overdrijf je zeg. Ik vind het niet absurd wat kind als ontbijt eet. Bij mijn kind gaat het altijd in fases. Dan volgt er een periode dat ik denk waar laat je alles. Dan volgt er een periode dat kind veel groeit en wat minder eet weer. Kinderen worden echt niet zo snel dik van gezond eten icm beweging. Wel van ongezond eten en weinig beweging. En een halve banaan in de koelkast leggen wat een onzin om dat te ontzeggen iemand die dat opperde. Zoveel is 1 banaan ook weer niet.
dinsdag 29 juli 2025 om 23:30
Ik bedoelde met mijn post dat ik het absurd vond dat alles wordt afgewogen. Dat snap ik niet. Gewoon wat melk met havermout, dat meet je toch niet af omdat je bang bent dat je kind te veel krijgt? Ik zou gewoon een gezond ontbijt maken, een banaan geven. Dat, zo bedoelde ik het.Merel90 schreef: ↑29-07-2025 19:59Wat overdrijf je zeg. Ik vind het niet absurd wat kind als ontbijt eet. Bij mijn kind gaat het altijd in fases. Dan volgt er een periode dat ik denk waar laat je alles. Dan volgt er een periode dat kind veel groeit en wat minder eet weer. Kinderen worden echt niet zo snel dik van gezond eten icm beweging. Wel van ongezond eten en weinig beweging. En een halve banaan in de koelkast leggen wat een onzin om dat te ontzeggen iemand die dat opperde. Zoveel is 1 banaan ook weer niet.
En ik snap heus de zorgen om een klein kindje dat nu heel erg van eten houdt. In een maatschappij waar overal altijd eten is en waar zwaardere mensen negatief worden beoordeeld of in ieder geval behoorlijk in de gaten worden gehouden...dat wens je je kind niet toe natuurlijk.
Voor volwassenen is hun gewicht en uiterlijk soms een hele struggle. Iedereen wil het liefst gezond eten en leven, slank zijn, gezond zijn. Tegelijkertijd weten we allemaal hoe moeilijk het is. Dus ook in de opvoeding is het erg moeilijk. Echt, goed dat to het zo goed wil doen. Maar niet gaan overdrijven door gezonde dingen ook zo te limiteren.
dinsdag 29 juli 2025 om 23:34
Ah je was me voor. Ja zo bedoelde ik het inderdaad. Maar even een kanttekening, ik vind to niet debiel. Wel wat te ver doorslaand in dit alles. Goed om de voeding onder de loep te nemen, wat wel en wat niet te veel.
woensdag 30 juli 2025 om 03:59
Ik schrik echt van deze reactie. Je hebt een bmi van 21-22, dus je hebt een heel gezond gewicht bij jouw lengte. Hoe jij zegt ‘dan valt het minder op’ ‘nooit echt slank zal zijn’, heb jij niet een heel vertekend beeld van hoe je eruit ziet? Want met een bmi van 21-22 ben je zeer waarschijnlijk gewoon slank. Ik heb geen idee hoe jij over dit soort dingen praat met je dochter/waar zij bij is, maar probeer je kind alsjeblieft een positief zelfbeeld mee te geven. Je hoeft geen modellenlichaam te hebben om goed genoeg te zijn. Je hebt een gezond gewicht, je zorgt goed voor je lijf, dat is meer dan genoeg!Wielrenster87 schreef: ↑29-07-2025 17:06Dat valt mee maar dochter heeft helaas mijn genen gekregen. Hopelijk wordt ze wat langer dan valt het minder op. Maar dat betekent dat ze heel haar leven op zal moeten letten en nooit echt slank zal zijn. Ik eet gezond (wel veel), sport 5 a 7 uur per week, maar mijn bmi hou ik moeite op 21-22 en dat is altijd al geweest.
woensdag 30 juli 2025 om 06:53
+1Minik schreef: ↑30-07-2025 03:59Ik schrik echt van deze reactie. Je hebt een bmi van 21-22, dus je hebt een heel gezond gewicht bij jouw lengte. Hoe jij zegt ‘dan valt het minder op’ ‘nooit echt slank zal zijn’, heb jij niet een heel vertekend beeld van hoe je eruit ziet? Want met een bmi van 21-22 ben je zeer waarschijnlijk gewoon slank. Ik heb geen idee hoe jij over dit soort dingen praat met je dochter/waar zij bij is, maar probeer je kind alsjeblieft een positief zelfbeeld mee te geven. Je hoeft geen modellenlichaam te hebben om goed genoeg te zijn. Je hebt een gezond gewicht, je zorgt goed voor je lijf, dat is meer dan genoeg!
Bmi 21-22 icm 5 a 7 uur per week sporten klinkt als slank met laag vetpercentage. Dat icm de opmerkingen, klinkt idd als vertekend zelfbeeld.
woensdag 30 juli 2025 om 18:29
Haha ok, maar onbeperkt staat ook tussen aanhalingstekens he.Taskmaster schreef: ↑29-07-2025 11:38Jij hebt zeker die aflevering gemist van 'the biggest loser' met die man die toch echt enorm dik was en 30 sinaasappelen per dag at.
woensdag 30 juli 2025 om 18:36
donderdag 31 juli 2025 om 09:25
Dit is echt niet waar. CBS schrijft dat obesitas de afgelopen 40 jaar is verdrievoudigd. Dat verschil na 1 generatie kan simpelweg niet door genetica komen. Dat komt echt door te veel eten en ongezond voedsel.
TO, fantastisch dat je de gezondheid van je kind serieus neemt. Veel mensen realiseren zich niet dat de leeftijd 1-12 heel belangrijk is voor het opbouwen van een gezonde leefstijl. Dat zijn de jaren waarin je als ouder nog invloed hebt op wat kinderen eten en drinken. Als de pubertijd zich aandient moet je dat weer loslaten, en vertrouwen op de dingen die je je kind eerder hebt geleerd.
In deze jaren moet je kind ook gaan leren hoe het voelt om verzadigd te raken van voeding. En dat je dan stopt met eten. Dat lukt niet met croissants/koek/snoep/ijs/chips. Dat spul wordt zo gemaakt door de fabrikant dat je er meer-meer-meer van wilt. Beloon of troost je kind ook niet met voedsel. Een gezonde eet-opvoeding is meer dan letten op het gewicht en de hoeveelheid eten.
Ik zou als eerste stap alle echt ongezonde dingen weglaten, de croissantjes, koek, snoep, limo, appelsap, snacks in de auto. Terug naar de basis en kijken hoeveel ze daarvan uit zichzelf eet. Wie weet was een deel van haar “honger” gewoon lekkere trek.
Als je daarna nog advies wilt over de eetopvoeding, stap dan naar een dietist. Of benader het consultatiebureau.
Je bent een voorbeeld voor vele ouders, dat je zo zelfbewust naar jullie eetgewoonten en beweging bent gaan kijken. Chapeau!
donderdag 31 juli 2025 om 14:29
Ik kwam via socials dit boek tegen, wellicht heb je er wat aan?

https://www.bol.com/nl/nl/p/wegwijs-in- ... mMQAvD_BwE

https://www.bol.com/nl/nl/p/wegwijs-in- ... mMQAvD_BwE
donderdag 31 juli 2025 om 14:39
Dan had ik je post verkeerd begrepen, excusesBackpack10 schreef: ↑29-07-2025 23:34Ah je was me voor. Ja zo bedoelde ik het inderdaad. Maar even een kanttekening, ik vind to niet debiel. Wel wat te ver doorslaand in dit alles. Goed om de voeding onder de loep te nemen, wat wel en wat niet te veel.

woensdag 6 augustus 2025 om 12:21
Ipv op de bank tv kijken zou je ook van die 'meedans-filmpjes' op kunnen zetten. Dans in het begin even mee, zodat ze weet wat de bedoeling is en dat het niet gek is om te dansen voor de tv!
En toen ik een allergisch kind kreeg viel me pas op hoeveel eten er tussendoor naar binnen geschoven wordt. Minibolletje bij de bakker, plakje worst bij de slager, schuimpje bij de spar, etc etc.
En ik las ergens hierboven over gezond en ongezond beleg. Door kinderen verplicht eerst iets hartigs te laten eten en daarna pas zoet, suggereer je dus dat hartig niet lekker zou zijn. Dat dat haast een straf is. Ik heb dat hier altijd vrij gelaten (al had ik wel het geluk dat mijn kinderen van hartig beleg houden. Dan maakt een dag 4x chocopasta niet uit. De volgende dag is het 2 kipfilet en een ham. Wie weet dat ik als dat anders was wel maatregelen moeten treffen).
In de avond zou ik denk ik met je man mee-eten. Je zou de kinderen rond 17.00 een klein schaaltje yoghurt kunnen geven (het toetje dus eigenlijk) of een schaaltje rauwkost, daarna alvast in bad en pyjama's aan. Als jij zorgt dat het eten klaarstaat kunnen jullie om 19.00 direct samen aan tafel!
Ik wil je nog graag meegeven dat ik het knap vind dat je er zo eerlijk in staat! Ik hoop dat het je gaat lukken het eetpatroon van je dochter te keren.
En toen ik een allergisch kind kreeg viel me pas op hoeveel eten er tussendoor naar binnen geschoven wordt. Minibolletje bij de bakker, plakje worst bij de slager, schuimpje bij de spar, etc etc.
En ik las ergens hierboven over gezond en ongezond beleg. Door kinderen verplicht eerst iets hartigs te laten eten en daarna pas zoet, suggereer je dus dat hartig niet lekker zou zijn. Dat dat haast een straf is. Ik heb dat hier altijd vrij gelaten (al had ik wel het geluk dat mijn kinderen van hartig beleg houden. Dan maakt een dag 4x chocopasta niet uit. De volgende dag is het 2 kipfilet en een ham. Wie weet dat ik als dat anders was wel maatregelen moeten treffen).
In de avond zou ik denk ik met je man mee-eten. Je zou de kinderen rond 17.00 een klein schaaltje yoghurt kunnen geven (het toetje dus eigenlijk) of een schaaltje rauwkost, daarna alvast in bad en pyjama's aan. Als jij zorgt dat het eten klaarstaat kunnen jullie om 19.00 direct samen aan tafel!
Ik wil je nog graag meegeven dat ik het knap vind dat je er zo eerlijk in staat! Ik hoop dat het je gaat lukken het eetpatroon van je dochter te keren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in