Overgewicht
zaterdag 22 juni 2019 om 17:17
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.
Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.
Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.
Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.
Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.
Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.
Iemand nog tips?
Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.
Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.
Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.
Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.
Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.
Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd

zondag 23 juni 2019 om 18:21
Dus wordt niemand er gelukkiger van. Ik stop ook met reageren. Alles is al gezegd maar jij kiest ervoor om in denail te blijven. En nee, denail is geen rivier in Afrika. Ik wens jou wijsheid en een diepere blik in jezelf. In je dochters belang.

zondag 23 juni 2019 om 18:26
Wat vindt ze zelf van haar gewicht en haar lijf?
Of wat vond ze daar 2 jaar geleden van voor jullie met een boel diëtisten erop zaten?
En hoe erg is het overgewicht op papier / BMI?
Haalt ze een BMI van 26? Of één van 36?
Kijk es kritisch of jullie de boel niet een hele tijd ge-overdramatiseerd hebben* tot je nu op een punt zit dat - nu ze wel af en toe snoept - haar lijf zegt "vergeet het nu maar".
*Dat ze geen lange lat was wil ik best geloven. Maar een kind met dergelijke eetpatroon kan gewoon bijna niet aan een BMI van bijvoorbeeld 33 komen.
Hoogstens dus dat het vet slecht verdeeld is / was over haar lijf.
Ik zou kind op dit moment dus eerder leren omgaan met haar gebreken - haar niet-zo-perfecte figuur - dan heel de tijd te diëten.
En kijken of ze misschien extra groeit in de hoogte als ze meer gaat eten.
Haar lijf krijgt nu zo'n beetje het minimum qua eten. Daar gaat ze niet giga van in de hoogte groeien want die brandstof heeft ze gewoon niet.
Ik zou opletten dat ze straks niet ook nog es haar maandelijks troubles krijgt en dus ook nog es gewoon niet / nauwelijks meer groeit.
Bespreek dat ook es met de diëtist, want ze komt stilaan in de leeftijd als 11-jarig meisje.
Of wat vond ze daar 2 jaar geleden van voor jullie met een boel diëtisten erop zaten?
En hoe erg is het overgewicht op papier / BMI?
Haalt ze een BMI van 26? Of één van 36?
Kijk es kritisch of jullie de boel niet een hele tijd ge-overdramatiseerd hebben* tot je nu op een punt zit dat - nu ze wel af en toe snoept - haar lijf zegt "vergeet het nu maar".
*Dat ze geen lange lat was wil ik best geloven. Maar een kind met dergelijke eetpatroon kan gewoon bijna niet aan een BMI van bijvoorbeeld 33 komen.
Hoogstens dus dat het vet slecht verdeeld is / was over haar lijf.
Ik zou kind op dit moment dus eerder leren omgaan met haar gebreken - haar niet-zo-perfecte figuur - dan heel de tijd te diëten.
En kijken of ze misschien extra groeit in de hoogte als ze meer gaat eten.
Haar lijf krijgt nu zo'n beetje het minimum qua eten. Daar gaat ze niet giga van in de hoogte groeien want die brandstof heeft ze gewoon niet.
Ik zou opletten dat ze straks niet ook nog es haar maandelijks troubles krijgt en dus ook nog es gewoon niet / nauwelijks meer groeit.
Bespreek dat ook es met de diëtist, want ze komt stilaan in de leeftijd als 11-jarig meisje.

zondag 23 juni 2019 om 18:29
Denial wel?sistasista schreef: ↑23-06-2019 18:21Dus wordt niemand er gelukkiger van. Ik stop ook met reageren. Alles is al gezegd maar jij kiest ervoor om in denail te blijven. En nee, denail is geen rivier in Afrika. Ik wens jou wijsheid en een diepere blik in jezelf. In je dochters belang.

zondag 23 juni 2019 om 18:32
Heb ik ook al benoemd. Als kind (nog) geen schildklier problemen heeft gaat ze ze zo wel krijgen op de lange duur. Als ze dat al niet heeft inmiddels door koolhydraat arm eten waarbij brood vervangen is door crackers. Maar goed, ik ben er wel klaar mee. TO houdt zich blijkbaar liever van de domme. Mijn zegen heeft ze. Het is niet mijn kind en waar zij het fout doet komt zij het ooit tegen en waar ik het fout doe kom ik het tegen. Wat baadt kaars en bril als de uil niet zienen wil? Ik ga weer lekker de tuin in met een roseetje. Fijne dag nog allen!

zondag 23 juni 2019 om 18:40
Dit als eerste.
En helemaal als zij geen brood eet want bij geen brood eten (in NL) kun je een jodiumtekort krijgen en dan wordt je schildklier nog langzamer.
Overigens ook van te weinig koolhydraten, heeeeeeeelemaal in de groei...
Koolhydraten zijn niet het probleem maar de soort koolhydraten en de hoeveelheid.
Punt twee: sommige mensen varen bij geen koolhydraten, anderen weer niet.
Wij zijn uiteindelijk allemaal individuen.
Als je kind echt niet stiekem zou kunnen eten is het nogmaals schildklier, schildklier, schildklier, schildklier, schildklier, schildklier, schildklier....
Vivete e imparate!

zondag 23 juni 2019 om 19:12

zondag 23 juni 2019 om 19:27
Of zou iemand dubbel nicken om hier een andere discussie te kunnen starten over overgewicht?sistasista schreef: ↑23-06-2019 18:21Dus wordt niemand er gelukkiger van. Ik stop ook met reageren. Alles is al gezegd maar jij kiest ervoor om in denail te blijven. En nee, denail is geen rivier in Afrika. Ik wens jou wijsheid en een diepere blik in jezelf. In je dochters belang.

zondag 23 juni 2019 om 19:28
BOOBIE77 schreef: ↑23-06-2019 17:20Men vraagt zich trouwens af of ik op gewicht ben. Ik heb maat 44 en ben iets te zwaar. Verder ben ik niet actief en houdt van snoepen in de avond (niet in het bijzijn van de kinderen). Geen heilig boontje dus.
Wel vereist mijn werk lichamelijke beweging. Maar thuis wil ik rust. Mijn kinderen nemen die rust over. Daar worden we allemaal gelukkiger van. Maar het doet ons gewicht geen goed.
Dat helpt inderdaad zeker niet mee om jezelf en je kinderen op gewicht te houden. Maar dat is niet het ergste, je ontneemt ze hiermee vooral een stukje opvoeding in ‘goede gewoonten’ of ‘levensstijl’, hoe je het noemen wil. Kinderen die opgroeien met actieve ouders zijn later zelf ook actiever. Wat je ze nu aan gewoontes meegeeft daar hebben ze de rest van hun leven profijt van.
En reken maar dat ze door hebben dat jij snoept, of dat binnenkort doorkrijgen. Mijn moeder snoepte ook ‘stiekem’, wij hadden dat feilloos in de gaten. Verpakking in de prullenbak, verpakking in de auto, zakje drop ergens in een bakje in een uithoekje versopt in een keukenkastje.
Als je het serieus meent met je dochter zul jij ook moeten veranderen.
zondag 23 juni 2019 om 20:00
Ik heb zelf ook een traagwerkende schildklier maar lang niet alle symptomen. Zou het te maken hebben met minder jodium in het brood? In brood zit zout met een verhoogd jodiumgehalte, maar een aantal jaren geleden is het zoutgehalte in het bloed teruggebracht. Ik vraag mij af of die toename van schildklierklachten daarmee te maken heeft. Ik hoor van zoveel mensen dat ze Thyrax slikken.viavia2013 schreef: ↑23-06-2019 17:32Ik heb last van vrijwel al deze symptomen, maar dat zie je niet aan de buitenkant! Misschien kan je dochter niet alles benoemen wat ze voelt. Het eten van geen brood is echt heel erg slecht. Endocrinologen zien al een tijd een toename van schildklier ziektes.
zondag 23 juni 2019 om 20:08
Fizz schreef: ↑23-06-2019 20:00Ik heb zelf ook een traagwerkende schildklier maar lang niet alle symptomen. Zou het te maken hebben met minder jodium in het brood? In brood zit zout met een verhoogd jodiumgehalte, maar een aantal jaren geleden is het zoutgehalte in het bloed teruggebracht. Ik vraag mij af of die toename van schildklierklachten daarmee te maken heeft. Ik hoor van zoveel mensen dat ze Thyrax slikken.
Als je gewoon 4-6 boterhammen per dag eet dan krijg je echt geen jodiumtekort. En geen hip zeezout maar ouderwets jozo gebruiken.
Ik noem het ‘gewoon’ maar tegenwoordig hebben veel mensen een soort broodfobie.
Hier een interessant artikel. Ook belangrijk voor de user hier die het over kelptabletten had...https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... childklier

zondag 23 juni 2019 om 20:49
sistasista schreef: ↑23-06-2019 20:47Orișa
zondag 23 juni 2019 18:34
Hebben we zelfs nog een Nederlands woord voor: ontkenning.
Nou, ha ha haaa. Erg gevat weer hoor. De bijval maakt het helemaal af. Wil je een sticker of een lolly? Of wil je eerst nog even overleggen voor je volgende "gevatte" antwoord? Of heb je al je gevattigheid al verschoten op het mod topic?Je hebt het er maar druk mee he?
Jeetje jullie gaan lekker hè?
Het is ook warm.

.

zondag 23 juni 2019 om 20:53
Het is onderzocht dat het daar mee te maken heeft. Vandaar dat endocrinologen de noodklok hebben geluid. Ik heb meerdere auto-immuun ziektes.Fizz schreef: ↑23-06-2019 20:00Ik heb zelf ook een traagwerkende schildklier maar lang niet alle symptomen. Zou het te maken hebben met minder jodium in het brood? In brood zit zout met een verhoogd jodiumgehalte, maar een aantal jaren geleden is het zoutgehalte in het bloed teruggebracht. Ik vraag mij af of die toename van schildklierklachten daarmee te maken heeft. Ik hoor van zoveel mensen dat ze Thyrax slikken.
zondag 23 juni 2019 om 21:07
viavia2013 schreef: ↑23-06-2019 20:53Het is onderzocht dat het daar mee te maken heeft. Vandaar dat endocrinologen de noodklok hebben geluid. Ik heb meerdere auto-immuun ziektes.
Is dat bij jou veroorzaakt door jodiumgebrek?
Volgens dit linkje is het inderdaad een probleem door het minder brood eten en de hype van allerlei oerbroden/biobroden waar helemaal geen jodium in zit. De endocrinoloog adviseert 6 boterhammen per dag en jozo. Gewoon eten zoals je oma en je ouders aten dus.
https://www.margriet.nl/fitengezond/gez ... dium-niet/

zondag 23 juni 2019 om 21:11
Nee ik ben genetisch bepaald met auto-immuun ziektes en van beide kanten ook hart- en vaatziektes. Kreeg op latere leeftijd Hashimoto en met ouder worden kreeg ik er nog meer. Jaarlijks worden wij allemaal gecontroleerd in het ziekenhuis. Meerdere familieleden hebben ook Hashimoto. En ook hart- en vaatziektes.Bedjeindezon schreef: ↑23-06-2019 21:07Is dat bij jou veroorzaakt door jodiumgebrek?
Volgens dit linkje is het inderdaad een probleem door het minder brood eten en de hype van allerlei oerbroden/biobroden waar helemaal geen jodium in zit. De endocrinoloog adviseert 6 boterhammen per dag en jozo. Gewoon eten zoals je oma en je ouders aten dus.
zondag 23 juni 2019 om 21:13
Teveel jodium /kelp is ook zeker niet goed nee. Maar het is wel een goede oplossing als je weinig brood eet.Bedjeindezon schreef: ↑23-06-2019 21:07Is dat bij jou veroorzaakt door jodiumgebrek?
Helaas wordt wél het broodarme dieet gepropageerd, maar wordt daarbij nooit gewaarschuwd voor een jodiumtekort.
6 boterhammen per dag is echt teveel voor mij. Brood is in feite ook (zwaar) bewerkt voedsel dus ook weer niet zo gezond als het lijkt. En biologisch brood bevat idd geen jodium.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 21:22
19.92% gewijzigd
.
zondag 23 juni 2019 om 21:17
In Jozo-zout zit veel minder jodium dan in broodzout. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet eens aan 4 boterhammen per dag komen.Bedjeindezon schreef: ↑23-06-2019 20:08Als je gewoon 4-6 boterhammen per dag eet dan krijg je echt geen jodiumtekort. En geen hip zeezout maar ouderwets jozo gebruiken.
Ik noem het ‘gewoon’ maar tegenwoordig hebben veel mensen een soort broodfobie.
Hier een interessant artikel. Ook belangrijk voor de user hier die het over kelptabletten had...https://vrouw.nl/artikel/verhalen-achte ... childklier
zondag 23 juni 2019 om 21:19
Ik bak vaak zelf brood en daar gaat echt niets bijzonders in. Alleen de suiker nodig voor het rijsproces is minder gezond, maar dat is een minimale hoeveelheid.impala schreef: ↑23-06-2019 21:13Teveel jodium /kelp is ook zeker niet goed nee. Maar het is wel een goede oplossing als je weinig brood eet.
Helaas wordt wél het broodarme dieet gepropageerd, maar wordt daarbij nooit gewaarschuwd voor een jodiumtekort.
6 boterhammen per dag is echt teveel voor mij. Brood is in feite ook (zwaar) bewerkt voedsel dus ook weer niet zo gezond als het lijkt.
zondag 23 juni 2019 om 21:21
Ik las net mijn post terug, maar i.p.v. bloed bedoelde ik natuurlijk brood. Zelf eet ik echt geen 6 boterhammen per dag, misschien moet ik ook maar broodzout over de aardappels gaan gebruiken.viavia2013 schreef: ↑23-06-2019 20:53Het is onderzocht dat het daar mee te maken heeft. Vandaar dat endocrinologen de noodklok hebben geluid. Ik heb meerdere auto-immuun ziektes.
TO moet in ieder geval bloed af laten nemen bij haar dochter. Bij een gezonde normale hoeveelheid voeding hoort een kind in de groei natuurlijk niet op een streng dieet.
fizz wijzigde dit bericht op 23-06-2019 21:23
17.54% gewijzigd
zondag 23 juni 2019 om 21:23
Zit dus ook geen jodium in.
Btw, granen zijn op zich ook niet echt natuurlijk meer vanwege de genetische modificaties.
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 21:25
15.08% gewijzigd
.
zondag 23 juni 2019 om 21:24
impala schreef: ↑23-06-2019 21:13Teveel jodium /kelp is ook zeker niet goed nee. Maar het is wel een goede oplossing als je weinig brood eet.
6 boterhammen per dag is echt teveel voor mij. Brood is in feite ook (zwaar) bewerkt voedsel dus ook weer niet zo gezond als het lijkt.
Oh, hoe zie je dat? Het is gemalen tarwe, een gistvorm, zout (gejodeerd) en water? Ik vind dat zelf geen zwaar bewerkt product, dan denk ik eerder aan grillworst of een chocoprince ofzo.
En wat is er niet gezond aan? Het zijn koolhydraten, een energiebron, wat noodzakelijk is om dagelijks te functioneren. En dan zitten er ook nog veel vezels, wat vitamines, mineralen en in ons geval jodium in. Ik zie niet in wat er mis mee is. Ik zou ook niet weten wat een gelijkwaardig alternatief is trouwens, maar dat is mijn gebrek aan fantasie (en tijd) denk ik.