Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
impala schreef:
23-06-2019 19:12
Als je om de week veel eet, en dan een week zo weinig als to zegt, dan word je ook niet zo snel erg dik.
Als ze om de week een hele week patat, chips en snoep eet, dan zou dat misschien toch wel kunnen?
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 21:24
Oh, hoe zie je dat? Het is gemalen tarwe, een gistvorm, zout (gejodeerd) en water? Ik vind dat zelf geen zwaar bewerkt product, dan denk ik eerder aan grillworst of een chocoprince ofzo.

En wat is er niet gezond aan? Het zijn koolhydraten, een energiebron, wat noodzakelijk is om dagelijks te functioneren. En dan zitten er ook nog veel vezels, wat vitamines, mineralen en in ons geval jodium in. Ik zie niet in wat er mis mee is. Ik zou ook niet weten wat een gelijkwaardig alternatief is trouwens, maar dat is mijn gebrek aan fantasie (en tijd) denk ik.
Kijk eens op het etiket als je een brood koopt. Is niet alleen graan en water. In de supermarkt staat het er tenminste nog op, wat erin zit. Bij de bakker heb je geen idee.
.
Fizz schreef:
23-06-2019 21:19
Ik bak vaak zelf brood en daar gaat echt niets bijzonders in. Alleen de suiker nodig voor het rijsproces is minder gezond, maar dat is een minimale hoeveelheid.

Al eens zelf zuurdesem gemaakt ? Ik gebruik zuurdesem of verse gist, zakjes gedroogde gist vind ik echt 3x niks, dat proef ik overal bovenuit en maakt brood minder luchtig. Vind ik dan he? Gist heeft glucose/fructose nodig om te rijzen, dat hoeft niet perse suiker te zijn. Maar goed, dat gaat wel erg offtopic. Vergeet vooral de jozo niet ;-D
Ik haal overigens sowieso de 4 en geregeld zeker 6 boterhammen per dag.

Sowieso 2 bij het ontbijt en 2 of 3 bij de lunch, en regelmatig eind van de middag voor het avondeten nog een boterhammetje tegen de ergste trek.

Mag ik vragen wat anderen dan als ontbijt en lunch eten als je de 4 boterhammen niet eens haalt?
impala schreef:
23-06-2019 21:23
Zit dus ook geen jodium in.

Btw, granen zijn op zich ook niet echt natuurlijk meer vanwege de genetische modificaties.
Jawel, want ik gebruik altijd bakkerszout dat ik speciaal bij de bakker bestel.
Overgewicht in combinatie met traagheid, dan denk ik direct aan een niet goed functionerende schildklier. Dus hup naar de huisarts!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 21:28

Sowieso 2 bij het ontbijt en 2 of 3 bij de lunch, en regelmatig eind van de middag voor het avondeten nog een boterhammetje tegen de ergste trek.

Mag ik vragen wat anderen dan als ontbijt en lunch eten als je de 4 boterhammen niet eens haalt?
Een boterham ‘s ochtends en als lunch 2 en heel soms 3.
Bedjeindezon schreef:

Kwark yoghurt ei fruit vlees, vis, groenten, kaas, noten
impala wijzigde dit bericht op 23-06-2019 21:34
2.91% gewijzigd
.
sistasista schreef:
Al eens zelf zuurdesem gemaakt ? Ik gebruik zuurdesem of verse gist, zakjes gedroogde gist vind ik echt 3x niks, dat proef ik overal bovenuit en maakt brood minder luchtig. Vind ik dan he? Gist heeft glucose/fructose nodig om te rijzen, dat hoeft niet perse suiker te zijn. Maar goed, dat gaat wel erg offtopic. Vergeet vooral de jozo niet ;-D
Nog even offtopic.

Ik gebruik geen gist uit die kleine zakjes, want dat is prut, maar wel gedroogde gist van goede kwaliteit. Daarbij gebruik ik een goede broodmachine (Panasonic) en mijn brood is altijd heel luchtig en zelfs veel lekkerder dan van de bakker. Verse gist vind ik dan weer teveel gedoe. Zuurdesem heb ik ook wel eens gemaakt, maar ik ben er geen fan van. Ik moet wel toegeven dat ik waarschijnlijk meer (bakkers)zout gebruik dan de bakker, want ik vind het brood dat ik koop altijd iets flauw.

Als je alleen maar zelfgebakken brood eet dan is Jozozout niet voldoende en dan kun je beter bakkerszout kopen.
Fizz schreef:
23-06-2019 21:29
Jawel, want ik gebruik altijd bakkerszout dat ik speciaal bij de bakker bestel.
Ah ok. De meeste mensen die zelf brood bakken doen dat niet volgens mij.
.
a_nick_is_crini schreef:
23-06-2019 21:30
Overgewicht in combinatie met traagheid, dan denk ik direct aan een niet goed functionerende schildklier. Dus hup naar de huisarts!
Dit. Ik zou erop staan dat de huisarts/kinderarts bij het ZKH echt alle lichamelijke oorzaken uitsluit dmv uitgebreid onderzoek.

Verder: lief zijn voor je dochter, leer haar dat ze van haar lichaam mag houden, ook als ze wat zwaarder is. Daarnaast zou ik meerdere keren per week samen met haar gaan sporten. Samen zwemmen, skeeleren, fietsen, wandelen/joggen, etc.

En samen gezond eten. Ik zou dat persoonlijk geen dieet noemen. Maar zorg dat het hele gezin een echt gezond voedingspatroon heeft. Zoek steeds weer nieuwe gezonde recepten. Drink alleen water. Eet vooral heel gevarieerd, veel groente (250 gram p.p. is zeer minimaal, een maaltijd hoort m.i. voor 80% uit groente te bestaan), eet vis en kip, ei, kwark/magere yoghurt, eet fruit bij het ontbijt en als tussendoortje (2 stuks per dag is ook minimaal), noten, etc. Maak zelf verschillende soorten verse groentesoep.

En zorg dat je dochter altijd genoeg uren slaapt. Daarnaast zou ik ook eens heel eerlijk/kritisch gaan kijken of er wellicht stress factoren aanwezig zijn waar je dochter onder lijdt. Stress kan namelijk op heel veel manieren effect hebben op een lichaam.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 23-06-2019 22:03
0.97% gewijzigd
impala schreef:
23-06-2019 21:33
Kwark yoghurt ei fruit vlees, vis, groenten, kaas, noten

Waar haal je je energie vandaan? Dan moet je wel heel veel kwark eten. Ik zou ook van de graat vallen halverwege een werkdag zonder brandstof van brood. En dan kom je dus aan veel vlees en kaas in een week, lijkt me duur en slecht voor het milieu. Maar als jij het er goed op doet.. ik vind dit dus typisch een beetje een hipster dieet.
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 22:00
Waar haal je je energie vandaan? Dan moet je wel heel veel kwark eten. Ik zou ook van de graat vallen halverwege een werkdag zonder brandstof van brood. En dan kom je dus aan veel vlees en kaas in een week, lijkt me duur en slecht voor het milieu. Maar als jij het er goed op doet.. ik vind dit dus typisch een beetje een hipster dieet.
Je krijgt er juist meer energie van, zonder pieken en dalen. En ik ben 10 kilo afgevallen. En ik eet lekkerder dan ooit. En meer groenten dan ooit.
.
impala schreef:
23-06-2019 22:10
Je krijgt er juist meer energie van, zonder pieken en dalen. En ik ben 10 kilo afgevallen. En ik eet lekkerder dan ooit.

Ik eet mijn hele leven al zo en ben altijd rond hetzelfde gewicht dus mij klinkt het raar in de oren allemaal. Maar fijn dat het jou helpt ook een stabiel gewicht en energie te bereiken.
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 22:13
Ik eet mijn hele leven al zo en ben altijd rond hetzelfde gewicht dus mij klinkt het raar in de oren allemaal. Maar fijn dat het jou helpt ook een stabiel gewicht en energie te bereiken.
Ging bij mij ook goed. Tot ik stopte met roken en (al vrij vroeg) in de overgang kwam. Toen ik ruim 10 kilo was aangekomen ging het roer om.
.
Hele lap tekst kwijt omdat ik automatisch uitgelogd was. Wil dit toch nog aan TO meegeven al is het nu wel uit de context gerukt.

https://www.youtube.com/watch?v=c2EJ6_0iq7k&t=1847s
Bedjeindezon schreef:

Maar jouw metabolisme is die van Impala niet. Er spelen heel veel meer factoren mee dan alleen calorieën. Je kan je eetpatroon niet 1 op 1 vergelijken met die van een ander. En wat is er mis met een bakje kwark met fruit en noten als ontbijt? De kwark even buiten beschouwing gelaten, wat denk je wat natuurlijker is voor ons systeem? Een snee bewerkte granen met een plak bewerkte zuivel of fruit met noten?
Het gaat nogal off-topic.
Bedjeindezon schreef:

Ik eet geen brood, maar vervang deze door volkomen crackers en zelf gemaakte pancakes, dus van alleen bloem, bakpoeder, ei/melk en beetje zout.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-06-2019 13:28
Reden: op de man
98.09% gewijzigd
Bedjeindezon schreef:
Fijn dat brood eten voor jou kennelijk werkt. Dan is het toch prima? Niets meer aan doen. Alleen werkt het dus voor iedereen anders.

Als je kind fors overgewicht blijft houden ondanks een gezond eetpatroon, ga je natuurlijk alles proberen. Ik zou me ook grote zorgen maken als mijn kind overgewicht zou hebben. Want je wil graag dat je kind gezond is.

Veel mensen blijven hardnekkig geloven dat je brood/zuivel/vlees MOET eten om überhaupt gezond te kunnen zijn. Dat hoeft echt niet. Als je maar voor gezonde alternatieven zorgt.
[...]

Ik neem er geen aanstoot aan, het lijkt me voor deze TO handig dat het bij het onderwerp blijft: haar dochter en hoe zij met haar omgaat mbt eten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-06-2019 13:28
Reden: quote verwijderd
46.24% gewijzigd
Lotus90 schreef:
23-06-2019 23:20
Fijn dat brood eten voor jou kennelijk werkt. Dan is het toch prima? Niets meer aan doen. Alleen werkt het dus voor iedereen anders.

Als je kind fors overgewicht blijft houden ondanks een gezond eetpatroon, ga je natuurlijk alles proberen. Ik zou me ook grote zorgen maken als mijn kind overgewicht zou hebben. Want je wil graag dat je kind gezond is.

Veel mensen blijven hardnekkig geloven dat je brood/zuivel/vlees MOET eten om überhaupt gezond te kunnen zijn. Dat hoeft echt niet. Als je maar voor gezonde alternatieven zorgt.

Nou, het ging over mogelijke schildklierafwijkingen en daarbij speelt de hype van geen brood eten wel een rol omdat je dan dus bakkerszout mist. Zuivel en vlees hoor je mij niet over trouwens.

Ik vind trouwens TO niet alles proberen. Ze heeft zelf overgewicht, een inactieve levensstijl, geeft veel schermtijd aan de kinderen en ze snoept ‘s avonds ‘stiekem’. Ik vind het zelf niet zo eerlijk om dan je kind van 11 op een hongerdieetje te zetten, waarbij jodium met de boterhammen uit het dieet verdwenen is, met alle risico’s van dien. Ze laat nog heel wat punten liggen waar ze invloed uit kan oefenen, dingen als het goede voorbeeld geven en zelf actiever worden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-06-2019 13:29
Reden: op de man
98.81% gewijzigd
Bedjeindezon schreef:
23-06-2019 23:36
Nou, het ging over mogelijke schildklierafwijkingen en daarbij speelt de hype van geen brood eten wel een rol omdat je dan dus bakkerszout mist. Zuivel en vlees hoor je mij niet over trouwens.

Ik vind trouwens TO niet alles proberen. Ze heeft zelf overgewicht, een inactieve levensstijl, geeft veel schermtijd aan de kinderen en ze snoept ‘s avonds ‘stiekem’. Ik vind het zelf niet zo eerlijk om dan je kind van 11 op een hongerdieetje te zetten, waarbij jodium met de boterhammen uit het dieet verdwenen is, met alle risico’s van dien. Ze laat nog heel wat punten liggen waar ze invloed op uit kan oefenen, dingen als het goede voorbeeld geven en zelf actiever worden.
Ah oké. Ik heb geen verstand van schildklierafwijkingen. En de invloed van wel/geen brood eten daarop. Dus daar heb ik geen mening over.

Ik ben het verder helemaal met je eens. Ik heb die tips ook gegeven. Zonder iets over de levensstijl/het gewicht van de topic opener te weten.

@TO: hopelijk wil jij je dochter écht helpen. Dat gaat uiteraard absoluut niet werken als je alleen háár laat diëten/bewegen/sporten. Geef zelf het goede voorbeeld. Doe het samen. Pas de levensstijl van je hele gezin aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven