Overgewicht

22-06-2019 17:17 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft overgewicht en wat we ook doen, het wordt steeds erger.

Ze is al 2 jaar op dieet. Ze weet wat gezond eten is, eet vanwege het lekker puh dieet nauwelijks koolhydraten als tussendoortje. Eet ook niet heel veel. Verder 1x per 2 weken ongezond avond eten en de rest gezond. Nooit frisdrank. 1 glas diksap op een dag en verder water. En geen brood maar suikervrije crackers (die eet ze zelf liever dan brood).
Ik zou niet weten wat er nog kunnen veranderen aan haar eetpatroon.

Wat verder wel een dingetje is, ze is traag. Super traag. Alles gaat op zijn half acht. Maar dat zit in haar karakter. Ze is gewoon heel sociaal en super lief voor iedereen. Maar niet actief. Ze danst 2x per week maar ook dat gaat niet heel actief. Verder fietst ze minimaal 20 minuten per dag.

Al met al weet ik het gewoon niet meer. Ik heb de laatste tijd af en toe de boel laten vieren. Dus ze eet wel weer die traktaties op school die ze al anderhalf jaar liet staan. En soms een crackertje tussendoor (nog steeds geen snoep). Maar ik zie nu hoe dik ze wordt. Het gaat vanaf nu af aan weer rigoureus.

Huisarts en ziekenhuis zeggen puur dat ze moet diëten, ze heeft verder geen lichamelijk probleem.

Nu sta ik voor de keuze: gaan we het nog strenger aanpakken (5x in de week gaan sporten ofzo)? Of ook gewoon accepteren dat dit is wie ze is. Ik vind het zo sneu voor haar maar ik maak me ook echt zorgen. Met name als ze over een jaar naar de middelbare school gaat. Kinderen zijn hard daar.

Iemand nog tips?
boobie77 wijzigde dit bericht op 24-06-2019 12:17
3.71% gewijzigd
Lotus90 schreef:
23-06-2019 21:51
Dit. Ik zou erop staan dat de huisarts/kinderarts bij het ZKH echt alle lichamelijke oorzaken uitsluit dmv uitgebreid onderzoek.

Verder: lief zijn voor je dochter, leer haar dat ze van haar lichaam mag houden, ook als ze wat zwaarder is. Daarnaast zou ik meerdere keren per week samen met haar gaan sporten. Samen zwemmen, skeeleren, fietsen, wandelen/joggen, etc.

En samen gezond eten. Ik zou dat persoonlijk geen dieet noemen. Maar zorg dat het hele gezin een echt gezond voedingspatroon heeft. Zoek steeds weer nieuwe gezonde recepten. Drink alleen water. Eet vooral heel gevarieerd, veel groente (250 gram p.p. is zeer minimaal, een maaltijd hoort m.i. voor 80% uit groente te bestaan), eet vis en kip, ei, kwark/magere yoghurt, eet fruit bij het ontbijt en als tussendoortje (2 stuks per dag is ook minimaal), noten, etc. Maak zelf verschillende soorten verse groentesoep.

En zorg dat je dochter altijd genoeg uren slaapt. Daarnaast zou ik ook eens heel eerlijk/kritisch gaan kijken of er wellicht stress factoren aanwezig zijn waar je dochter onder lijdt. Stress kan namelijk op heel veel manieren effect hebben op een lichaam.

Dit is een hele goede tekst. En dit is wat ik al jaren mee bezig ben. Daarom doet het me pijn dat er zoveel kritiek is. Tuurlijk ben ik lief voor haar en we het gezond eten en niet diëten.
Tuurlijk krijgt ze veel slaap en proberen we zoveel mogelijk stress te vermijden. Daar zijn we allemaal gevoelig voor in het gezin. We drinken water, eten groente voornamelijk (weinig aardappel), eten gezonde tussendoortjes, gaan in het weekend actieve dingen doen enz.

Onderzoek ga ik nu voor de derde keer aangeven bij de huisarts. Dus dank voor die tip.
En zoals ik eerder zei gaan we iedere dag een half uur lopen om meer beweging te krijgen.

Dus om nou te zeggen dat ik in ontkenning zit begrijp ik echt niet. Al jaren met al mijn liefde probeer ik haar te helpen het gewicht op pijl te houden zonder haar een complex aan te praten.

Brood is een discussie punt. Crackers met een hoop granen (koolhydraten) maar zonder suiker en gist eet ze sinds kort omdat ik bang was dat het probleem misschien in brood zat. Maar jodium zal ik eens nakijken.

Jammer als ik overgekomen ben als een moeder die haar kind verwaarloost.
En alleen omdat ik niet alles perfect vind aan mijn kind? Dat betekent niet dat ze niet alle zorg en liefde van de wereld krijgt.
En haar BMI is ongeveer 25 a 26.
Weet niet of het al gevraagd is maar hebben jullie, de ouders ook overgewicht?

En hoe eet de rest van het gezin?
Donna1971 schreef:
24-06-2019 12:32
Weet niet of het al gevraagd is maar hebben jullie, de ouders ook overgewicht?

En hoe eet de rest van het gezin?
Dit is inderdaad al eerder besproken. Ik heb iets overgewicht, puur omdat ik in de avond snoep. Haar vader heeft geen overgewicht en is heel sportief. We eten allemaal (overdag) gezond, hetzelfde als mijn dochter.
Ga in godsnaam normaal eten! En kap met snoepen. Pak eerst jezelf aan en dan je dochter. Volkoren brood is gezond. Je hebt zelf een verknipt beeld van voedsel.
Ik denk zeker niet dat brood gezond is maar het wordt wel gewoon gegeten hier in dit gezin.
BOOBIE77 schreef:
24-06-2019 13:06
Ik denk zeker niet dat brood gezond is maar het wordt wel gewoon gegeten hier in dit gezin.
Wat is er ongezond aan brood?
I wanna live my life with the volume full!
Eidde schreef:
24-06-2019 22:31
Wat is er ongezond aan brood?
We zijn eigenlijk niet gemaakt om grassen ( granen zijn doorgekweekte grassen) te eten. Teveel granen zorgt voor een verhoogde kans op ontstekingen. Dan heb je nog de minder kwalijke granen, zoals rijst, spelt, allemaal iets minder aangepast...( Schijnt, ik weet er ook de nitty gritty niet van, maar het beste is als je dieet uit groenten ( liefst groene bladgroenten) en een beetje vlees of vis of eieren bestaat... Maar goed, ik eet wél brood etc en mijn kind ook)
BOOBIE77 schreef:
24-06-2019 13:06

Die troep die jij savonds naar binnen werkt, dat is wel gezond?

Jouw kind heeft op haar 11e al een verkeerd beeld van voedsel.

Concentreer je op je eigen overgewicht. Dat lijkt mij beter. Suikervrije crackers eten maar wel diksap drinken..koekoek.
BOOBIE77 schreef:
24-06-2019 11:49
Dit is een hele goede tekst. En dit is wat ik al jaren mee bezig ben. Daarom doet het me pijn dat er zoveel kritiek is. Tuurlijk ben ik lief voor haar en we het gezond eten en niet diëten.
Tuurlijk krijgt ze veel slaap en proberen we zoveel mogelijk stress te vermijden. Daar zijn we allemaal gevoelig voor in het gezin. We drinken water, eten groente voornamelijk (weinig aardappel), eten gezonde tussendoortjes, gaan in het weekend actieve dingen doen enz.

Onderzoek ga ik nu voor de derde keer aangeven bij de huisarts. Dus dank voor die tip.
En zoals ik eerder zei gaan we iedere dag een half uur lopen om meer beweging te krijgen.

Dus om nou te zeggen dat ik in ontkenning zit begrijp ik echt niet. Al jaren met al mijn liefde probeer ik haar te helpen het gewicht op pijl te houden zonder haar een complex aan te praten.

Brood is een discussie punt. Crackers met een hoop granen (koolhydraten) maar zonder suiker en gist eet ze sinds kort omdat ik bang was dat het probleem misschien in brood zat. Maar jodium zal ik eens nakijken.

Jammer als ik overgekomen ben als een moeder die haar kind verwaarloost. En alleen omdat ik niet alles perfect vind aan mijn kind? Dat betekent niet dat ze niet alle zorg en liefde van de wereld krijgt.
Dat gevoel heb ik je helemaal niet willen geven TO. Ik ken je helemaal niet. Dus ik kan toch absoluut niet weten hoe jij het aanpakt met je dochter en hoe het met je dochter gaat?

Met mijn reactie bedoelde ik: probeer bepaalde oorzaken/factoren uit te sluiten en check even of je bepaalde dingen al weet/doet. You never know.

Lees nog eens rustig de reacties door en doe iets met de tips waarvan jij denkt: hier had ik nog niet aan gedacht. Sommige reacties komen misschien erg hard over. Probeer daar doorheen te kijken. Want ik denk echt dat iedereen goed bedoelde adviezen geeft. Heel veel succes. :hug:
1x is genoeg.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 11:03
99.34% gewijzigd
BOOBIE77 schreef:
22-06-2019 18:22
Dat ik haar nu even zo zie neem ik mezelf ook kwalijk. Het is een moment opname, dat wel. Andere dagen vind ik haar weer prachtig.
Ik heb er altijd wat moeite mee als ik haar met dans voorstellingen zie tussen al die dunne meiden.
En eigenlijk niet eens echt haar figuur als wel haar houding. Ze is gewoon lomp. Hard om te zeggen en dat zal ik haar nooit zeggen maar het is wel zo. Buik vooruit en rug krom en serieus kijken. Ik mis de pit als ik dat zie.
Ik ben zo trots als haar als iemand haar plaagt en ze geeft een sneer terug. En ik ben zo trots op haar vermogen mensen te verbinden. En ik ben zo trots op haar als de de kleintjes gerust stelt als ze op het podium moeten en ze zijn bang. Maar haar houding tijdens dansen is niet echt mooi. Maar we hoeven niet alles te goed te kunnen.

Mijn moeder vertelde me ooit dat ik niet aan een vriendje kwam omdat ik geen uitstraling had. Het deed aan de ene kant enorm veel pijn. Aan de andere kant ben ik er wat aan gaan doen. Buik in, borst vooruit en stralen. Maar dat durf ik haar niet te zeggen. Ik wil haar niet de pijn geven die het me toen gaf.
Who cares??? Maar ze heeft plezier.

Ze is geen danser, stop je met je daarop focussen. Het maakt niet uit. Ze doet het omdat ze het leuk vindt, niet omdat ze er zo perfect bij uitziet. Zoals je haar omschrijft klinkt ze als een sociaal, lief persoon. Ze wordt waarschijnlijk iets heel anders dan danseres en het maakt dan geen hol uit of ze 'lomp' is of niet. Stop alsjeblieft met die negatieve eigenschappen er steeds bij halen, het doet zo veel af aan het positieve dat je daarna benoemt. Alsof het een grote MAAR is. Bedenk echt wat je haar mee wil geven voor de toekomst, het klinkt enorm alsof je je eigen nare ervaring projecteert op haar. Stop met proberen haar 'uitstraling' te controleren, daarmee belemmer je haar juist in het ontwikkelen en uitstralen van haar eigenheid. Daarmee leer je haar 'ik mag alleen uitstralen wat gewenst is'. Waarom straalt zij niet omdat zij zo'n gevat, lief, behulpzaam en sociaal persoon is? Het is goed dat je haar dat niet durft te zeggen, je voelt gewoon goed aan dat het kwetsend is. Maar doe het dan ook niet tussen neus en lippen door, je hoeft het namelijk niet met woorden te zeggen om het te laten blijken. Heb vertrouwen in je dochter en omarm wie zij is, daar zal ze veel meer van gaan stralen dan van de angst van haar moeder dat ze niet goed/leuk/mooi genoeg is. Het is een veel krachtigere boodschap "geniet van wat je doet en doe waar je zin in hebt!" dan "je hebt er wel plezier in, maar je ziet er nou niet echt goed bij uit, dat zou anders moeten". Wat voor implicaties hebben deze boodschappen voor haar toekomst en persoonlijkheidsontwikkeling? Wat geef je haar liever mee?

Wat je nog wel zou kunnen doen als ze echt overgewicht heeft is zelf een gesprek aangaan met een (nieuwe) diëtist en dit voorleggen om zelf meer informatie in te winnen en te weten dat wat jij aanbiedt gezond is. Diëten op jonge leeftijd is een recept voor een verstoorde relatie met eten de rest van je leven. Dus ik zou er echt geen voorstander van zijn om dingen te schrappen uit haar dieet. Natuurlijk gezond en bewust eten, maar alle traktaties moeten laten staan of geen koolhydraten? Ik kan me niet voorstellen dat een goede diëtist dat voorschrijft.

Prikken op schildklier lijkt mij ook geen overbodige luxe en dat hoeft echt niet op een angstpoli waarvoor je een verwijzing moet lospeuteren. Jij kan je dochter begeleiden hierin, wat maakt dat je je daar niet vaardig genoeg in voelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven