Paar dagen weg en borstvoeding

29-11-2019 23:45 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als mijn baby precies een half jaar is (over anderhalve maand), heb ik een reisje met m'n werk. Van donderdagochtend t/m zaterdagavond.

Eerst dacht ik, ach, kan makkelijk. Ik geef m'n baby nog borstvoeding (nu 5/6 voedingen). En ik kolf daar wel. Heb een mooie voorraad in de vriezer en ze drinkt sinds een week ook al wel eens een flesje kv. Tegen die tijd krijgt ze ook wel wat groente- en fruit, schat ik in (wil ik met 5 mnd mee beginnen).

Maar nu lees ik her en der over borstweigering bij thuiskomst, harde plekken niet weggekolfd krijgen en borstontsteking. Oh jee, denk ik nu, moet ik wel gaan? Het is niet in Nederland.

Iemand ervaring?
Het is best een lastige. Zelf zou ik geneigd zijn om niet te gaan of korter.

Het kan echt prima gaan, maar fulltime kolven is niet leuk en het is veel. Je baby drinkt met een half jaar ongeveer een liter per dag. Zelf kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om dat weg te gooien.
Borstweigeren hebben mijn kids nooit gedaan, hoe groot die kans is weet ik niet.
Kans op borstonsteking is er, maar als je vaak genoeg kolft en een goede kolf hebt en nog geen eerdere ontsteking hebt gehad, gaat het waarschijnlijk wel goed.

Maar je beleving van leuk een weekend weg is met een kleintje anders, telkens weer kolfplek zoeken, afwassen, melk goed inpakken enzo, je kindje missen en je zorgen maken..... Vooraf had ik dit ook nooit bedacht, maar ik kon het niet zo makkelijk als ik had gedacht voorafgaand.
Ik had dat baby missen niet zo, vond wel prettig. Bij mij was het 4 maanden en vooral het kolven en de harde borsten en de hele tijd zorgen dat je ook om de zoveel goed en uitgebreid kan kolven vind ik gewoon niet tof.

Ik zou daarom niet nog eens weggaan bij nog echt meerdere keren per dag borstvoeding geven.

Vond er gewoon zelf geen reet aan.
Sensitivenoodle schreef:
29-11-2019 23:58
Het is best een lastige. Zelf zou ik geneigd zijn om niet te gaan of korter.

Het kan echt prima gaan, maar fulltime kolven is niet leuk en het is veel. Je baby drinkt met een half jaar ongeveer een liter per dag. Zelf kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om dat weg te gooien.
Borstweigeren hebben mijn kids nooit gedaan, hoe groot die kans is weet ik niet.
Kans op borstonsteking is er, maar als je vaak genoeg kolft en een goede kolf hebt en nog geen eerdere ontsteking hebt gehad, gaat het waarschijnlijk wel goed.

Maar je beleving van leuk een weekend weg is met een kleintje anders, telkens weer kolfplek zoeken, afwassen, melk goed inpakken enzo, je kindje missen en je zorgen maken..... Vooraf had ik dit ook nooit bedacht, maar ik kon het niet zo makkelijk als ik had gedacht voorafgaand.
Kolfplek zoeken lukt vast wel, ochtend en avond in het hotel. Einde van de middag ook wel misschien. Overdag even zoeken, maar ook altijd een leuke verrassing waar je terecht komt, haha. Afwassen en melk inpakken hoeft dus niet, melk weggooien en kolf hoeft niet na elke beurt piekfijn schoon, droog wrijven ook best. Gooi de melk toch weg, dus maakt hygiëne weinig uit.

Met de zorgen komt het ook wel goed, het is de tweede en mijn man is thuis, en opa en oma. Dus dat loopt wel. Maar misschien denk ik er nu te licht over. Moet zeggen dat hoe dichter bij het komt, ik misschien niet voor niets begin te twijfelen...

Maar oké, borstontsteking en weigering, die vind ik vooral ook spannend.
Kan man niet mee en baby overdag bezig houden?

Kan kind 's avonds / 's nachts bij jou drinken, moet je minder kolven, ... en of er nu 1 persoon of 3 op die hotelkamer liggen ...
(Uiteraard betaalt man / betalen jullie bijvoorbeeld het ontbijt en eventuele extra kosten wel zelf.)
Marnamai schreef:
30-11-2019 00:13

Kan kind 's avonds / 's nachts bij jou drinken, moet je minder kolven, ...
en of er nu 1 persoon of 3 op die hotelkamer liggen ...
(Uiteraard betaalt man / betalen jullie bijvoorbeeld het ontbijt en eventuele extra kosten wel zelf.)
Dat raad ik je echt heel erg af, To; je rent je dan rot en hebt het gevoel dat je zowel voor je werktrip als voor je kind tekortschiet. Bij mijn oudste heb ik zoiets geprobeerd, en ik vond het geen succes. Bij de andere twee was een (lang) weekend weg en daarna weer doorvoeden geen probleem. Bij de tweede ben ik wel een keer bang geweest voor een borstontsteking (toen ik aan de andere kant van de wereld zat, dus even terug was ook geen optie), maar met warm douchen en een keer extra kolven kreeg ik de harde plek die ineens instaan was gelukkig weer weg.

Vanuit Engeland heb ik zelfs de melk nog wel bevroren mee terug genomen (in een koeltas met koelelementen in mijn ingecheckte bagage). Bij thuiskomst was het nog bevroren. Weggooien is wel veel relaxter, omdat je je dan over hygiëne geen zorgen hoeft te maken.
Marnamai schreef:
30-11-2019 00:13

Kan kind 's avonds / 's nachts bij jou drinken, moet je minder kolven, ... en of er nu 1 persoon of 3 op die hotelkamer liggen ...
Wat een idioot idee!
Een werktrip en dan man en baby meenemen terwijl borstontsteking maar zelden voorkomt als je goed kolft.
Voor mijn werk is dit nog niet voorgekomen, dus geen eigen ervaring. Ik weet van 2 vriendinnen die het gedaan hebben, beide de gekolfde melk weggegooid, het voeden ging bij thuiskomst prima.
Hier nu 2x weggeweest terwijl ik borstvoeding gaf (1x 2 nachten met 2,5 maand en 1x 3 nachten met 7 maanden). Ik heb geen last van harde plekken gehad, regelmatig kolven was voor mij voldoende. Wel beide keren alle melk weggegooid omdat ik bij reis 1 niet het programma wist (verrassingsuitje werk partner) of het niet goed genoeg koud zou kunnen houden/kolfspullen niet kon afwassen en uitkoken (reis 2).
Ik heb wel bijzondere kolfruimtes gezien (half open zolder met drank voorraad café, invalide toiletten, vergaderzalen met aan alle kanten ramen..). Ik vond met name de laatste keer (werk) best pittig, congres was in hotel waar ik zelf geen kamer had en zij konden mij geen goede plek aanbieden.
Ik vond het ook wel tegenvallen dat je aan het einde van lange drukke dagen niet meteen je bed in kon maar eerst nog moest kolven, idem dito in de vroege ochtend.
Ik zou van te voren wel laten weten dat je moet kolven, dat was bij de eerste reis gedaan en hoewel bijzondere plekken werd ik meteen geholpen. Tweede reis dacht ik het spontaan te regelen en ik kon bijna wel janken dat er op congreslocatie zo moeilijk werd gedaan.
Fijnste plek was mijn hotelkamer, maar dat kon niet de hele dag helaas.

Ik zag er beide keren tegen op omdat ik onzeker was over hoe het thuis zou gaan, maar dat ging gelukkig goed. Ook toen ik terug kwam dronk kindje weer als vanouds, maar kindje hier heeft ook nooit fles geweigerd. Het kan hard werken zijn en het moeten zoeken naar plekjes vond ik niet zo relaxt.
Wel heerlijk om weer even uit te zijn en een keer 8 uur achter elkaar te kunnen slapen, een wijntje bij het eten te kunnen doen. Succes en komt goed to!
Mijn zoontje was even oud toen ik verplicht een nacht weg 'moest' ivm vrijgezellenfeest van een bruiloft waarbij ik getuige was. Wel andere situatie, want ik zag er juist enorm tegenop om baby te moeten missen en hij kreeg ook nog nachtvoedingen. Krijgt jouw kind die nog?

Ik vond het los van het missen echt vreselijk qua borstvoeding. Ik liep constant met enorm harde borsten rond, omdat ik niet alles goed kreeg weggekolfd. Toen merkte ik pas echt wat ze bedoelen met dat je kind veel efficiënter drinkt dan zo'n kolf eruit kan krijgen. Het kolven duurde ook lang per keer, maar die tijd had ik vaak niet ivm het programma. Heb jij veel vrije tijd, of is het programma vrij dichtgetimmerd?

Qua gevoel vond ik het ook naar, omdat ik me snel een 'zeur' voelde voor de groep als ik weer moest kolven. En de nacht was heel kut, omdat m'n borsten (of nouja met name 1 borst) zou hard waren, ik moest dus alsnog 's nachts ook kolven dus van doorslapen was verder geen sprake.

Ik zou het dus echt nooit doen, maar dat is gebaseerd op mijn ervaringen met 1 nacht weg (van hele vroege ochtend tot volgende dag eind middag).
Ik was bij oudste weekend weg geweest. Onbewust toch te weinig gekolfd waardoor ik de week erna thuis extra moest aanleggen en kolven om productie omhoog te krijgen. Vond zoveel tijd zonder baby zelf ook niet prettig dus onze peuter is sindsdien enkel gaan logeren toen zijn broertje 9 maanden geleden werd geboren.
Het is je tweede kind. Ik heb niet het idee dat je het onderschat. Weggooien scheelt een hoop bewaarsters.

Komt goed, heb ook op een trioje op bijzondere plekken zitten kolven. Ik vind het een vrolijke herinnering.
Mooi moment om te stoppen, in 6 weken kun je nog prima afbouwen.
Leeuw32 schreef:
30-11-2019 06:53
Dit.

Ik word toch echt zuur merk ik: wat een luxe-probleem is dit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Als jouw kind een goede drinker is en je goed en makkelijk kolft, zou ik het gewoon doen en het niet ingewikkelder maken dan het is. Je maakte je geen zorgen, bent dat door verhalen van andere pas gaan doen. Dus draait dat weer terug, zou ik zeggen :-) Mijn dochter dronk als een tierelier, nooit speen borst verwarring en kolven ging makkelijk en ik vond het niet erg. Ben regelmatig 2/3 nachten weggeweest (en zij dronk nog ‘s nachts). Het weggooien van melk lijkt me jammer, maar als invriezen niet kan, soit. Lekker even eruit met werk, ik zeg: doen!
Solomio schreef:
30-11-2019 07:01
Dit.

Eens met alles.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Leeuw32 schreef:
30-11-2019 06:53
Dit, afbouwen.
Ik ben toen mijn oudste 3 maanden was een keer 6 dagen weggeweest. Ging prima, ik kolfde gewoon op wc’s. Het enige lastige was dat op de een na laatste dag het (elektrische) kolfapparaat kapot ging en ik geen tijd had om op zoek te gaan naar een nieuwe. Ik stond dus wel behoorlijk op ontploffen toen ik thuis kwam. Maar met mijn dochter ging het prima, misschien dat ze bij de eerste twee keer aanleggen even moest wennen, maar daarna was het weer als vanouds.

Wel denk ik dat het bij een baby van 6 maanden anders kán zijn. Zelf denk ik ook dat het misschien een goed moment is om de borstvoeding af te bouwen.
En die melk ging ik echt niet bewaren hoor, dan maar een keer niet. Veel teveel gedoe.
Mocht je kolven maar het niet mee terug kunnen/willen nemen zou je ook kunnen kijken naar plaatselijk doneren.

De afbouwreacties zou ik persoonlijk negeren aangezien dat de vraag niet is.
Wat een vreemde reacties zeg. (De gene over afbouwen).

Ik heb het altijd heel belangrijk gevonden om zolang je nachtvoedingen geeft, altijd aanwezig te zijn voor je baby. Zo’n kleintje kan nog helemaal niet begrijpen waarom zijn moeder, die dus ook zijn ‘baken’ is, z’n voeding, z’n troost, ineens niet meer aanwezig is. En je kunt het hem/haar ook niet uitleggen.

Dus dit soort situaties heb ik altijd willen voorkomen. Gelukkig ook nooit meegemaakt de gehele borstvoedingsperiode.

En afbouwen zou ik al helemaal niet doen. De hoeveelheid voordelen van borstvoeding tot een jaar of twee wordt zo onderschat. De rust, veiligheid en dan ook nog de voedingsstoffen. En dat er aan de behoeftes van het kind wordt voldaan. Daar krijg je zulke relaxte, opgewekte kinderen van. (Is althans mijn ervaring, en natuurlijk spelen er ook meer factoren mee).
Solomio schreef:
30-11-2019 07:01
Dit.

Hoezo is dit een luxe -probleem?
Voornu schreef:
30-11-2019 08:38
Hoezo is dit een luxe -probleem?
Hoezo niet?
Er zijn tig oplossingen, en tig alternatieven.
Wel of niet mee met een werkuitje, das op zich al luxe, dat je die keuze hebt.
Wel of niet kolven, ook een luxe keuze.
Wel of niet BV geven, ook een luxe keuze.

Probleem is dat TO en/en wil en dat vind ik een luxe-probleem.

David Dunning
kniesoor schreef:
30-11-2019 08:28
Wat een vreemde reacties zeg. (De gene over afbouwen).

Ik heb het altijd heel belangrijk gevonden om zolang je nachtvoedingen geeft, altijd aanwezig te zijn voor je baby. Zo’n kleintje kan nog helemaal niet begrijpen waarom zijn moeder, die dus ook zijn ‘baken’ is, z’n voeding, z’n troost, ineens niet meer aanwezig is. En je kunt het hem/haar ook niet uitleggen.
Ik vind jouw idee net zo vreemd (of dus niet vreemd) als de adviezen om te gaan afbouwen.
Zijn gewoon allemaal opties.

David Dunning
kniesoor schreef:
30-11-2019 08:28

En afbouwen zou ik al helemaal niet doen. De hoeveelheid voordelen van borstvoeding tot een jaar of twee wordt zo onderschat. De rust, veiligheid en dan ook nog de voedingsstoffen. En dat er aan de behoeftes van het kind wordt voldaan. Daar krijg je zulke relaxte, opgewekte kinderen van. (Is althans mijn ervaring, en natuurlijk spelen er ook meer factoren mee).
Zweefteverig geneuzel dit.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven