Paar dagen weg en borstvoeding
vrijdag 29 november 2019 om 23:45
Als mijn baby precies een half jaar is (over anderhalve maand), heb ik een reisje met m'n werk. Van donderdagochtend t/m zaterdagavond.
Eerst dacht ik, ach, kan makkelijk. Ik geef m'n baby nog borstvoeding (nu 5/6 voedingen). En ik kolf daar wel. Heb een mooie voorraad in de vriezer en ze drinkt sinds een week ook al wel eens een flesje kv. Tegen die tijd krijgt ze ook wel wat groente- en fruit, schat ik in (wil ik met 5 mnd mee beginnen).
Maar nu lees ik her en der over borstweigering bij thuiskomst, harde plekken niet weggekolfd krijgen en borstontsteking. Oh jee, denk ik nu, moet ik wel gaan? Het is niet in Nederland.
Iemand ervaring?
Eerst dacht ik, ach, kan makkelijk. Ik geef m'n baby nog borstvoeding (nu 5/6 voedingen). En ik kolf daar wel. Heb een mooie voorraad in de vriezer en ze drinkt sinds een week ook al wel eens een flesje kv. Tegen die tijd krijgt ze ook wel wat groente- en fruit, schat ik in (wil ik met 5 mnd mee beginnen).
Maar nu lees ik her en der over borstweigering bij thuiskomst, harde plekken niet weggekolfd krijgen en borstontsteking. Oh jee, denk ik nu, moet ik wel gaan? Het is niet in Nederland.
Iemand ervaring?
zaterdag 30 november 2019 om 09:00
Tja zo is vrijwel alles op Viva een luxeprobleem. Mijn man gaat vreemd, moet ik bij hem weg. Tig oplossingen, tis alternatieven. Je hebt een man, wat een luxe.Solomio schreef: ↑30-11-2019 08:47Hoezo niet?
Er zijn tig oplossingen, en tig alternatieven.
Wel of niet mee met een werkuitje, das op zich al luxe, dat je die keuze hebt.
Wel of niet kolven, ook een luxe keuze.
Wel of niet BV geven, ook een luxe keuze.
Probleem is dat TO en/en wil en dat vind ik een luxe-probleem.
Zal ik deze baan accepteren of niet? Luxeprobleem.
Mijn kind wil niet slapen. Sommige mensen kunnen geen kinderen krijgen, wat een luxeprobleem.
Heeft iemand ideeen voor een campervakantie? Jee, kun jij een camper betalen? Ik moet altijd met de tent, wat een luxeprobleem.
@TO: als jij eerst geen problemen zag zou ik gewoon lekker gaan. Jij kent je kind het beste en je weet hoe de borstvoeding gaat. Zelf ben ik ook rond de 6 maanden een paar dagen weg geweest van mijn kind, net even andere situatie want ik bleef thuis en baby ging met haar vader mee bij familie logeren. Maar dat ging echt prima, totaal geen last gehad van borstontstekingen of iets dergelijks (daar lijkt het me ook wat kort voor eigenlijk) en baby dronk nog prima aan de borst toen ze weer thuis was. Ik was zelf bang hoe het zou gaan met de nachtvoedingen omdat ze nog nooit de fles had gehad ‘s nachts, maar dat ging ook prima. Het enige wat ik tegen vond vallen was dat ik zelfs met de baby 300 km verderop alsnog de hele dag bezig was met kolven. Omdat ze nog 2 a 3 nachtvoedingen had moest ik er ‘s nachts ook een keer uit om te kolven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zaterdag 30 november 2019 om 09:03
Over het algemeen vind ik de meeste problemen idd luxe-problemen, incl mijn eigen problemen.gioia82 schreef: ↑30-11-2019 09:00Tja zo is vrijwel alles op Viva een luxeprobleem. Mijn man gaat vreemd, moet ik bij hem weg. Tig oplossingen, tis alternatieven. Je hebt een man, wat een luxe.
Zal ik deze baan accepteren of niet? Luxeprobleem.
Mijn kind wil niet slapen. Sommige mensen kunnen geen kinderen krijgen, wat een luxeprobleem.
Heeft iemand ideeen voor een campervakantie? Jee, kun jij een camper betalen? Ik moet altijd met de tent, wat een luxeprobleem.
Maar deze vind ik dan de overtreffende trap van luxe-probleem.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 30 november 2019 om 09:19
Die van mij werd juist veeeeel relaxter en vrolijker toen ik eindelijk stopte met die borstvoeding. Waarschijnlijk omdat z’n moeder zich toen niet meer zo knetterdepri voelde ineens, is mijn theorie.kniesoor schreef: ↑30-11-2019 08:28Wat een vreemde reacties zeg. (De gene over afbouwen).
Ik heb het altijd heel belangrijk gevonden om zolang je nachtvoedingen geeft, altijd aanwezig te zijn voor je baby. Zo’n kleintje kan nog helemaal niet begrijpen waarom zijn moeder, die dus ook zijn ‘baken’ is, z’n voeding, z’n troost, ineens niet meer aanwezig is. En je kunt het hem/haar ook niet uitleggen.
Dus dit soort situaties heb ik altijd willen voorkomen. Gelukkig ook nooit meegemaakt de gehele borstvoedingsperiode.
En afbouwen zou ik al helemaal niet doen. De hoeveelheid voordelen van borstvoeding tot een jaar of twee wordt zo onderschat. De rust, veiligheid en dan ook nog de voedingsstoffen. En dat er aan de behoeftes van het kind wordt voldaan. Daar krijg je zulke relaxte, opgewekte kinderen van. (Is althans mijn ervaring, en natuurlijk spelen er ook meer factoren mee).
En voorkomen dat je weg moet voor nachtvoedingen? Tja, sommige mensen hebben nu eenmaal gewoon diensten, werkreizen, etc., dus voor sommige mensen is dat nu eenmaal gewoon geen optie.
On topic: ik zou gewoon gaan en kolven en je ziet wel hoe het gaat. Het allerergste dat er kan gebeuren is dat je kind geen borstvoeding meer wil na het reisje. Nouja, als dat het allerergste is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 30 november 2019 om 11:10
Dan ga je toch lekker je energie in iets anders steken?
TO heeft een hele concrete vraag - is de kans groot dat mijn kind na twee dagen niet meer aan de borst wil en is het risico van borstontsteking groot? Dat jij vindt dat dat hele voeden en weggaan maar luxe is, zal haar hopelijk aan haar reet roesten.
zaterdag 30 november 2019 om 11:16
Ik vind de combinatie werken, borstvoeding, gebroken nachten en nog een kind thuis bepaald geen luxe, en de kans op een borstontsteking is ook geen luxeprobleem in mijn ogen. Weet je hoe ziek je daarvan kan worden? Dan is het toch logisch dat TO daar advies over vraagt?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zaterdag 30 november 2019 om 11:18
Kan het niet méér met je eens zijn.Eze schreef: ↑30-11-2019 11:10Dan ga je toch lekker je energie in iets anders steken?
TO heeft een hele concrete vraag - is de kans groot dat mijn kind na twee dagen niet meer aan de borst wil en is het risico van borstontsteking groot? Dat jij vindt dat dat hele voeden en weggaan maar luxe is, zal haar hopelijk aan haar reet roesten.
Afbouwen was ik nog niet per se van plan, maar goed, we zien wel hoe het loopt. De tip van de warme douche bij harde plekken was ik even kwijt, dus daar zal ik aan denken.
Verder slaapt ze door van avondvoeding tot een uur of vijf/zes, dus hoef ik niet 's nachts nog te kolven. En misschien zorg ik er wel voor dat de middagvoeding tzt sowieso vervangen is door kv. Scheelt weer een keer kolven.
Ik neig toch weer naar lekker meegaan.
zaterdag 30 november 2019 om 11:21
Mocht je elektrische tandenborstel hebben, dan werkt die ertegenaan houden ook.deijscoboer schreef: ↑30-11-2019 11:18Kan het niet méér met je eens zijn.
Afbouwen was ik nog niet per se van plan, maar goed, we zien wel hoe het loopt. De tip van de warme douche bij harde plekken was ik even kwijt, dus daar zal ik aan denken..
zaterdag 30 november 2019 om 11:25
Oh echt? Nou, die heb ik. Haha. Top.Due-scimmie schreef: ↑30-11-2019 11:21Mocht je elektrische tandenborstel hebben, dan werkt die ertegenaan houden ook.
zaterdag 30 november 2019 om 11:29
Ik zou mn man en kind meenemen, maar in mijn tak van sport kan dit ook prima.
Het gaat om 3 dagen, waarvan je donderdagochtend en zaterdagavond alweer zelf kunt voeden...ik denk dat je je zorgen maakt om niks wat betreft die borstweigering.
Een borstontsteking krijg je binnen die tijd ook niet zo snel. Als je harde plekken krijgt dan helpt masseren tijdens het kolven meestal al en eventueel goed wegmasseren onder de warme douche (neem daar dan echt 30-45 minuten voor. Maar als je gewoon op je voedingsmomenten rustig de tijd neemt om goed leeg te kolven zal het zo'n vaart niet lopen hoor.
Het gaat om 3 dagen, waarvan je donderdagochtend en zaterdagavond alweer zelf kunt voeden...ik denk dat je je zorgen maakt om niks wat betreft die borstweigering.
Een borstontsteking krijg je binnen die tijd ook niet zo snel. Als je harde plekken krijgt dan helpt masseren tijdens het kolven meestal al en eventueel goed wegmasseren onder de warme douche (neem daar dan echt 30-45 minuten voor. Maar als je gewoon op je voedingsmomenten rustig de tijd neemt om goed leeg te kolven zal het zo'n vaart niet lopen hoor.

zaterdag 30 november 2019 om 12:03
Nou inderdaad, wat een absurd advies. Hoe belangrijk is dat werktripje dan wel niet om voor je man en kind een (duur) ticket en hotelkamer te boeken? Blijf dan gewoon thuis.nessemeisje schreef: ↑30-11-2019 11:38Je man/moeder en kind meenemen op een werktripTuurlijk joh, even een hotelkamertje ernaast boeken. Ga dan gewoon niet.
TO, ik zou alleen gaan als je er vrede mee kan hebben dat de borstvoedingsperiode daarna wellicht klaar zou kunnen zijn, want die kans is er natuurlijk altijd.

zaterdag 30 november 2019 om 12:25
Ik ging de eerste 6 maanden bijna nergens heen, en als ik ergens heen ging nam ik de baby mee. Ging dat niet, dan bleef ik thuis.
Daarna is het wel makkelijker om de baby een aantal uren alleen te laten bij iemand anders. Maar ik vond de eerste 6 maanden vaak de mooiste, zeker met borstvoeding. Afkolven deed ik niet en afbouwen al helemaal niet!
Je baby gaat vanzelf wel afbouwen als hij/zij er klaar voor is.
Daarna is het wel makkelijker om de baby een aantal uren alleen te laten bij iemand anders. Maar ik vond de eerste 6 maanden vaak de mooiste, zeker met borstvoeding. Afkolven deed ik niet en afbouwen al helemaal niet!
zaterdag 30 november 2019 om 13:27
Ik krijg er al de kriebels van als ik het alleen maar lees. 6 maanden nergens naartoe zonder baby. Van die moederkloeken die geen eigen leven meer hebben.LAgirl82 schreef: ↑30-11-2019 12:25Ik ging de eerste 6 maanden bijna nergens heen, en als ik ergens heen ging nam ik de baby mee. Ging dat niet, dan bleef ik thuis.
zaterdag 30 november 2019 om 13:32
Ik heb ruim een jaar borstvoeding gegeven waar ik ook wat weekendjes ben weggeweest (zonder kind). Bij de eerste keer was hij 5 maanden. Ik heb gewoon gekolfd. Geen last van harde plekken (die masseer je makkelijk weg onder de douche) en hij dronk net zo makkelijk na een weekend opnieuw aan de borst. Het enige wat mij een beetje pijn deed was dat ik de melk moest weggooien. Ik zou gewoon gaan. De kans op borstontsteking lijkt mij heel klein als je kolft.

zaterdag 30 november 2019 om 13:35
pamelacourson schreef: ↑30-11-2019 13:27Ik krijg er al de kriebels van als ik het alleen maar lees. 6 maanden nergens naartoe zonder baby. Van die moederkloeken die geen eigen leven meer hebben.
Ja stel je voor, een paar maanden iets 'on hold' zetten voor je eigen kind!

Het is wel het beste voor je baby en voor de veilige hechting. Iets wat eigenlijk heel normaal is.
Maar tegenwoordig leven we in een individualistische ikke ikke ikke maatschappij waarin iedereen autonoom moet zijn en we zelfs van een kleine baby onder de 6 maanden verwachten dat het autonoom is en wel zonder mama kan. Absurd!

zaterdag 30 november 2019 om 13:36
Ik heb het met 1e kind (toen 7 maanden) gedaan. Weekendje weg met vriendinnen. Man thuis met baby. Baby kreeg nog nachtvoedingen. Ging prima, was met vliegtuig, heb alles weer mee terug genomen. Wel op gekke plekken gekolft maar dat vind ik niet erg. Zeker bij hotels is dat geen probleem. En bij werkplekken is er vaak gewoon ook kolfruimte.
Kortom, ik zou het gewoon doen, daar hoef je echt niet voor af te bouwen. Oh en baby dronk gewoon door daarna, geen probleem.
Kortom, ik zou het gewoon doen, daar hoef je echt niet voor af te bouwen. Oh en baby dronk gewoon door daarna, geen probleem.

zaterdag 30 november 2019 om 13:41
Overdrijven is ook een vak.pamelacourson schreef: ↑30-11-2019 13:27Ik krijg er al de kriebels van als ik het alleen maar lees. 6 maanden nergens naartoe zonder baby. Van die moederkloeken die geen eigen leven meer hebben.
zaterdag 30 november 2019 om 13:43
Ze ging echt NERGENS naartoe zonder baby. Stel je voor dat je even een paar uur met een vriendin de stad in gaat zeg, wat vreselijk voor de hechtingLAgirl82 schreef: ↑30-11-2019 13:35Ja stel je voor, een paar maanden iets 'on hold' zetten voor je eigen kind!![]()
Het is wel het beste voor je baby en voor de veilige hechting. Iets wat eigenlijk heel normaal is.
Maar tegenwoordig leven we in een individualistische ikke ikke ikke maatschappij waarin iedereen autonoom moet zijn en we zelfs van een kleine baby onder de 6 maanden verwachten dat het autonoom is en wel zonder mama kan. Absurd!

zaterdag 30 november 2019 om 13:45
pamelacourson schreef: ↑30-11-2019 13:43Ze ging echt NERGENS naartoe zonder baby. Stel je voor dat je even een paar uur met een vriendin de stad in gaat zeg, wat vreselijk voor de hechting![]()
![]()
Als ik met een vriendin de stad in ging of ergens ging lunchen nam ik de baby mee inderdaad. Vriendin vaak ook.
Ik voedde op verzoek, en een paar uur weg is dan veel voor een kleine baby.

zaterdag 30 november 2019 om 13:51
Nou en, daar heb jij toch geen last van?pamelacourson schreef: ↑30-11-2019 13:43Ze ging echt NERGENS naartoe zonder baby. Stel je voor dat je even een paar uur met een vriendin de stad in gaat zeg, wat vreselijk voor de hechting![]()
![]()