Paar dagen weg en borstvoeding
vrijdag 29 november 2019 om 23:45
Als mijn baby precies een half jaar is (over anderhalve maand), heb ik een reisje met m'n werk. Van donderdagochtend t/m zaterdagavond.
Eerst dacht ik, ach, kan makkelijk. Ik geef m'n baby nog borstvoeding (nu 5/6 voedingen). En ik kolf daar wel. Heb een mooie voorraad in de vriezer en ze drinkt sinds een week ook al wel eens een flesje kv. Tegen die tijd krijgt ze ook wel wat groente- en fruit, schat ik in (wil ik met 5 mnd mee beginnen).
Maar nu lees ik her en der over borstweigering bij thuiskomst, harde plekken niet weggekolfd krijgen en borstontsteking. Oh jee, denk ik nu, moet ik wel gaan? Het is niet in Nederland.
Iemand ervaring?
Eerst dacht ik, ach, kan makkelijk. Ik geef m'n baby nog borstvoeding (nu 5/6 voedingen). En ik kolf daar wel. Heb een mooie voorraad in de vriezer en ze drinkt sinds een week ook al wel eens een flesje kv. Tegen die tijd krijgt ze ook wel wat groente- en fruit, schat ik in (wil ik met 5 mnd mee beginnen).
Maar nu lees ik her en der over borstweigering bij thuiskomst, harde plekken niet weggekolfd krijgen en borstontsteking. Oh jee, denk ik nu, moet ik wel gaan? Het is niet in Nederland.
Iemand ervaring?
zaterdag 30 november 2019 om 15:13
zaterdag 30 november 2019 om 15:18
In de op staat dat ze een voorraad in de vriezer heeft, dus lijkt me dat ze die ervaring wel heeft.Fugu schreef: ↑30-11-2019 15:13Heb je al ervaring met kolven? Ik zou iig zorgen dat je dat goed onder de vingers hebt zodat je daar geen stress van hebt. Eventueel nog even een lactactiekundige van te voren raadplegen over hoe vaak je het beste kan kolven om productie op gang te houden/niet onnodig te hoeven kolven.
zaterdag 30 november 2019 om 17:26
zaterdag 30 november 2019 om 19:19
deijscoboer schreef: ↑30-11-2019 17:18Klopt! En ik ben van plan de vaste voedertijden te kolven, maar zal lk nog vragen.

zaterdag 30 november 2019 om 19:32
Wat doen vrouwen zichzelf toch aan denk ik als ik dit soort topics lees.
'Je moet carriere maken, je moet je eigen broek ophouden, je hoort geen alimentatie te willen en je hoort koste wat het kost borstvoeding te geven.
In dat verband vind ik de vraag ook wel grappig, nl. moet ik dan wel gaan ? Dus, niet, moet ik dan niet stoppen met borstvoeding ?
'Je moet carriere maken, je moet je eigen broek ophouden, je hoort geen alimentatie te willen en je hoort koste wat het kost borstvoeding te geven.
In dat verband vind ik de vraag ook wel grappig, nl. moet ik dan wel gaan ? Dus, niet, moet ik dan niet stoppen met borstvoeding ?

zaterdag 30 november 2019 om 19:34
zaterdag 30 november 2019 om 19:36
Waarom zou het daar eigenlijk om draaien? Álles moet, het een is niet belangrijker dan het ander. Dat is de spagaat waar vrouwen in komen zodra ze kinderen krijgen.

zaterdag 30 november 2019 om 19:38
Dat alles moet is mijn mening niet, maar wel de gangbare norm zo langzamerhand naar mijn idee. En dat gaat dus niet en dus de spagaat. Dat is ook wat ik bedoelde met mijn eerdere post.
zaterdag 30 november 2019 om 21:31
Ik snap je zorgen maar komt vast goed.
Ik ben toen dochter 8 maanden was 4 dagen weg geweest voor werk (eerste voeding dag 1 en laatste voeding dag 4 wel kunnen doen). Ik maakte me van te voren ook druk dat onze dochter borst zou weigeren als ik terug zou komen. Angst bleek ongegrond. Dochter was erg blij mij (en mijn borsten) weer te zien bij terugkomst. Drinkt nog steeds graag. Ze is ook flesweigeraar geweest vlak voor ik weer ging werken met 3 maanden.
Ik ging weg na vakantie. Dus van fulltime bij mama (en papa) zijn en via borst gevoed naar mama 4 dagen weg en 4 dagen afgekolfde melk. Qua melk en drinken ging het prima.
Qua kolven ging het prima. Ik kolfde minder vaak dan dat ze dronk maar kolfde dan wel meer per keer (2 keer per dag gekolfd, zij dronk 4 x waarvan 2 kleinere, maar vanwege vakantie ervoor en verandering in vasf voedsel in die tijd was dit extra zoeken). Qua productie nooit zo'n problemen gehad dus was niet zo bang dat het zou teruglopen en dacht mocht dat minder zijn leg ik haar thuis wel weer vaker aan. Ik kolf sowieso sinds ze 9 maanden is niet meer overdag terwijl ze nog wel melk drinkt als ik bij haar ben.
De tweede dag van weg zijn te laat gekolfd (met als gevolg last van mn borsten) maar wel hardere plekken weg kunnen kolven en dag erna eerder gekolfd en ging verder prima.
Vooral vervelend dat je dan s avonds als je moe terug komt nog moet kolven en s ochtends eerder wakker moet worden om te kolven.
Vriezerelementen in hotel in vriezer kunnen doen en melk van laatste dag mee naar huis genomen. Rest weggegooid.
Over algemeen heb ik al op veel plekken gekolfd en mijn ervaring is dat ze de vraag meestal heel normaal vinden en een goede ruimte hebben.
Ik ben toen dochter 8 maanden was 4 dagen weg geweest voor werk (eerste voeding dag 1 en laatste voeding dag 4 wel kunnen doen). Ik maakte me van te voren ook druk dat onze dochter borst zou weigeren als ik terug zou komen. Angst bleek ongegrond. Dochter was erg blij mij (en mijn borsten) weer te zien bij terugkomst. Drinkt nog steeds graag. Ze is ook flesweigeraar geweest vlak voor ik weer ging werken met 3 maanden.
Ik ging weg na vakantie. Dus van fulltime bij mama (en papa) zijn en via borst gevoed naar mama 4 dagen weg en 4 dagen afgekolfde melk. Qua melk en drinken ging het prima.
Qua kolven ging het prima. Ik kolfde minder vaak dan dat ze dronk maar kolfde dan wel meer per keer (2 keer per dag gekolfd, zij dronk 4 x waarvan 2 kleinere, maar vanwege vakantie ervoor en verandering in vasf voedsel in die tijd was dit extra zoeken). Qua productie nooit zo'n problemen gehad dus was niet zo bang dat het zou teruglopen en dacht mocht dat minder zijn leg ik haar thuis wel weer vaker aan. Ik kolf sowieso sinds ze 9 maanden is niet meer overdag terwijl ze nog wel melk drinkt als ik bij haar ben.
De tweede dag van weg zijn te laat gekolfd (met als gevolg last van mn borsten) maar wel hardere plekken weg kunnen kolven en dag erna eerder gekolfd en ging verder prima.
Vooral vervelend dat je dan s avonds als je moe terug komt nog moet kolven en s ochtends eerder wakker moet worden om te kolven.
Vriezerelementen in hotel in vriezer kunnen doen en melk van laatste dag mee naar huis genomen. Rest weggegooid.
Over algemeen heb ik al op veel plekken gekolfd en mijn ervaring is dat ze de vraag meestal heel normaal vinden en een goede ruimte hebben.

zaterdag 30 november 2019 om 23:03
Dat hoeft helemaal niet.
Er zijn in mijn werk veel werkdingen waarmee ik mee kan gaan. Het ligt er maar aan wat het precies is, of het echt belangrijk carrierewise is. Het kan een vrijblijvend skitripje zijn met collega's of een cursus die onmisbaar is, of een congres waarvan er nog wel 4 soortgelijk komend jaar voorbij zullen komen....
We weten niet hoe belangrijk deze werkgerelateerde reis is voor TO, qua werkkansen maar ook of ze er sociaal heel erg naar uitkijkt. Ik weet ook niet hoe belangrijk borstvoeding geven is voor TO en of ze ideeen had om rond een half jaar af te bouwen of door te gaan tot haar kind 3 is en zelf aangeeft te willen stoppen.
Dus die afweging kunnen we niet maken voor haar.
zondag 1 december 2019 om 08:45
Ik werk in het onderwijs, dus de trip is niet om carrière te maken, haha. De trip is interessant, omdat het inspiratie geeft over trends en ontwikkelingen binnen onze sector. Verder heb ik een heel leuk team en kijk ik er naar uit met ze op pad te zijn.Ariellle schreef: ↑30-11-2019 19:32Wat doen vrouwen zichzelf toch aan denk ik als ik dit soort topics lees.
Koste wat het kost bv geven ook niet hoor. Wilde vanaf een half jaar toch langzaam aan gaan afbouwen. Dan zou je denken, waarom niet voor de trip afgebouwd zijn. Maar dat is gevoelsmatig toch te vroeg, want dan moet ik nu gaan afbouwen en dat wil ik nog niet.
Dus ja, ik doe het mezelf 'aan', maar ik vind het niet zo'n probleem. Was vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen en die heb ik nu gelezen. En ik ga gewoon en denk dat het wel goed komt. En als ik thuiskom zie ik wel of ik meteen ga afbouwen of toch nog niet.

zondag 1 december 2019 om 09:50
Ik deed mezelf niks aan, ik wilde het zo.Ariellle schreef: ↑30-11-2019 19:32Wat doen vrouwen zichzelf toch aan denk ik als ik dit soort topics lees.
zondag 1 december 2019 om 11:05
Inderdaad. Het is geen martelgang, ofzo.
zondag 1 december 2019 om 18:42
Toen mijn zoontje 3,5 maand was ook een weekend weggegaan. Was prima. Ok, het kolven kost veel tijd, maar het was wel te doen!
Wat je ook nog kan doen: als je toch evt iets wilt afbouwen kan het ook een mooi moment zijn om daar dat weekend mee te beginnen? Dus dat als je normaal 6 voedingen geeft (ik roep maar wat) dat je er dan 5 kolft. Scheelt weer iets qua hoe vaak je moet én je bouwt gelijk iets af. Succes en veel plezier op het weekend.
Wat je ook nog kan doen: als je toch evt iets wilt afbouwen kan het ook een mooi moment zijn om daar dat weekend mee te beginnen? Dus dat als je normaal 6 voedingen geeft (ik roep maar wat) dat je er dan 5 kolft. Scheelt weer iets qua hoe vaak je moet én je bouwt gelijk iets af. Succes en veel plezier op het weekend.
maandag 2 december 2019 om 07:57
Wat een onzin. Je doet je zelf niks "aan", je doet gewoon van alles.Ariellle schreef: ↑30-11-2019 19:32Wat doen vrouwen zichzelf toch aan denk ik als ik dit soort topics lees.
En niks moet, t is een kwestie van willen.
Handig om dan tips te vragen aan anderen die meer ervaring hebben dan jij. That's it.
Wat een rare reacties allemaal hier zeg. Laat anderen toch in hun waarde, ook al wil(de) je zelf misschien niks.
maandag 2 december 2019 om 08:04
Heb je ervaring met kolven? Ik ben zelf ook wel vaker weggeweest tijdens bv periode en terwijl ik bekend ben met borstontsteking heb ik me daar nooit druk over gemaakt wanneer ik een paar dagen weg was. Als je ontsteking hebt lukt het soms ook niet door de kleine de melk weg te krijgen en moet je juist kolven (en goed de plekken masseren, warm maken aan het begin en afkoelen als je klaar bent). Zorg dat je de tijd kan nemen voor het kolven, als je het steeds maar half doet omdat je door wilt kan het mis gaan maar anders geloof ik dat echt niet.
Ik zou gewoon lekker gaan, gaat echt wel goed komen!
Ik zou gewoon lekker gaan, gaat echt wel goed komen!