Pap met borstvoeding indikken?

21-08-2019 15:01 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Mijn dochter is inmiddels 8 maanden en eet vrij goed inclusief broodstukjes (wel alle groente en fruit nog gepureerd ).
Nu wil ik graag pap gaan geven in de ochtend (havermoutpap). Vanochtend geprobeerd en ze vond het heerlijk, maar het is zo dun door de borstmelk!
Heeft iemand een manier gevonden om pap met afgekolfde melk een beetje dikker te maken zodat ze het met de lepel kan eten. Ik geef het liever niet in de fles. Vanochtend gegeven met een open beker en ze dronk het goed op, maar lepeltje is wel ideaal.

Verhitten is niet ideaal, en maizena is misschien ook niet zo verstandig?
Gewoon meer havermout erin en een tijdje laten staan, zodat de havermout wat kan wellen en meer melk absorbeert. Wordt het vanzelf dikker.
The time is now
Waarom is verhitten niet ideaal?
Iets meer pappoeder gebruiken?
Schepje extra havermout en even laten staan inderdaad.
Oké schat
Mijn kind krijgt ook sinds ongeveer die leeftijd iedere ochtend havermout, heerlijk! Wel met koemelk i.p.v. afgekolfde melk maar dat verschil lijkt me niet zo groot. Ik warm het op in een pannetje voor ons beide en als het te dun is, dan gaat er gewoon nog een schep havermout bij. En als het te dik is nog een scheutje melk.
Mijn zoon krijgt haver/boekweit pap en dat wordt (zoals wel meer granenpapjes) dun door enzymen in de borstvoeding. Langer later staan heeft dan dus geen zin; ik weet niet of dit bij havermout precies hetzelfde werkt. Maargoed ik gebruik hiervoor dus ingevroren melk die ik een keer goed verhit (enzymen niet meer werkzaam) en er dan pap van maak. Beetje zonde van het positieve van moedermelk maar hij is allergisch voor veel vormen koemelk dus om nou speciale voeding in huis te gaan halen voor die ene keer per dag heb ik geen zin in.
Bij ons kregen ze pap met poedermelk, de rest van de tijd bv. Zoon vond het trouwens verschrikkelijk, dochter vond het prima te happen.
Het laten staan heeft ben ik bang inderdaad geen effect. Ik zal het eens proberen. Hoe het werkt weet ik niet maar die enzymen houden het dus dun.

Ik weet niet of meer schepjes zou helpen in dat geval??

Bij koken gaan de enzymen dus kapot maar gaan er meer voedingsstoffen verloren, vandaar dus niet ideaal.
Daar heb ik ook mee staan struggelen ja. Zo bizar hoe veel je er ook bij doet er veranderd gewoon niks aan. Weleens gelezen dat biobim (een biologische pap uit de gezondheidswinkel) wel dik wordt met borstmelk. En idd. Het enige wat je kan doen is het verhitten.
Trouwens nu ik ff terugdenk...ik maakte wel broodpap met borstmelk. Dat is dan wel een soort van dik. Nog steeds anders dan echte pap pap, maar wel vergelijkbaar. En zoon vond het lekker. Broodje zonder korst lekker laten weken. Aardbeitje erbij prakken voor zoetigheid en smullen maar.
Aardvarkje schreef:
21-08-2019 15:36
Het laten staan heeft ben ik bang inderdaad geen effect. Ik zal het eens proberen. Hoe het werkt weet ik niet maar die enzymen houden het dus dun.

Ik weet niet of meer schepjes zou helpen in dat geval??

Bij koken gaan de enzymen dus kapot maar gaan er meer voedingsstoffen verloren, vandaar dus niet ideaal.
Ik denk het niet, want volgens mij stond er bij mij op de verpakking van de pap ook een opmerking dat de pap met bv dunner zou zijn dan met poedermelk. Heb even gekeken, maar heb geen verpakking meer staan om het na te kijken voor je, sorry.
Pap maken op de gewenste dikte en de rest van de melk uit de fles geven of uit de borst.
borboletas schreef:
21-08-2019 15:12
Mijn kind krijgt ook sinds ongeveer die leeftijd iedere ochtend havermout, heerlijk! Wel met koemelk i.p.v. afgekolfde melk maar dat verschil lijkt me niet zo groot. Ik warm het op in een pannetje voor ons beide en als het te dun is, dan gaat er gewoon nog een schep havermout bij. En als het te dik is nog een scheutje melk.
Koemelk als in "normale" melk? Dat wordt afgeraden tot je kindje 1 is, omdat ze de emzymen nog niet kunnen verwerken. Dat was precies de reden dat we hier voor pap poedermelk hebben gebruikt: omdat daar de enzymen in bewerkt zijn zodat kinderen ze wel kunnen verwerken.
Mijn jongste heeft ongeveer dezelfde leeftijd en ik vind het mengen met borstvoeding ook niet handig, ook na opwarmen vond ik de pap nog steeds waterig. Ik heb toen poedermelk gekocht voor de pap en dat mengt echt veel fijner. Maar tot nu toe eet hij liever brood en daarna nog even aan de borst dus ik laat de pap maar even achterwege. Wel jammer want ik vind het ook een fijne afwisseling voor brood. Je hebt ook pap waar de poedermelk er al bij inzit trouwens, hoef je alleen maar water bij te doen.
Maartje2016 schreef:
21-08-2019 15:59
Koemelk als in "normale" melk? Dat wordt afgeraden tot je kindje 1 is, omdat ze de emzymen nog niet kunnen verwerken. Dat was precies de reden dat we hier voor pap poedermelk hebben gebruikt: omdat daar de enzymen in bewerkt zijn zodat kinderen ze wel kunnen verwerken.
Ja, nu je het zegt, dat weet ik. Ik heb inderdaad ook niet voor 1 jaar koemelk gegeven. Hij heeft tot 7 maanden 's ochtends borstvoeding gehad en daarna tot 1 jaar gewoon een fles. Jeetje, wat vergeet je dat snel, kind is nog geen 2 :O
Er staat me iets bij dat je bv alleen kan indikken met 1 speciaal papje, Biobim? Kan ook zijn dat ik ergens een klepel hoor.
En pap wordt natuurlijk ook dun als een lepel met speeksel eraan in de pap gaat.
Ja staat er bij mij ook op, op de verpakking (dat het dun wordt). Amandelmelk is ook een optie (ik wil nog geen koemelk geven).

Biobim verkopen ze waar ik woon helaas niet.
aardvarkje wijzigde dit bericht op 21-08-2019 16:54
32.57% gewijzigd
Kijk anders over het lukt om overnight oats te maken met havermout en borstvoeding. Havermout en water wordt ook dik (en slijmerig). Ik zou vanavond havermout in borstvoeding klaarzetten. Dan hoef je het morgenochtend alleen nog maar te verwarmen. Dan hoef je het ook maar te verwarmen tot 37 graden.
Miranda dat is een goed idee. Ik ga het uitproberen haha.
Ik heb havermoutpap van Holle overigens. Dit is heel fijn.
Aardvarkje schreef:
21-08-2019 16:53
Ja staat er bij mij ook op, op de verpakking (dat het dun wordt). Amandelmelk is ook een optie (ik wil nog geen koemelk geven).

Biobim verkopen ze waar ik woon helaas niet.
Niet om je aan te vallen hoor, maar waarom geen poedermelk voor die ene maaltijd per dag? En dan de rest wel gewoon bv.
Havermout kan je toch ook met water koken? Neem dan wel de echte (niet instant).
Ik snap trouwens niet zo goed waarom je eten wil maken met bv? Waarom niet bv als drinken aanbieden, en voor de rest eten geven dat wel mag? (Mijn kind begon pas heel laat met eten en deed het tot 1.5 prima op bv. Al heb ik vanaf 10 maanden aangevuld met fv omdat ik niet zo goed was in kolven en veel werk).
Amandel melk heeft trouwens niet dezelfde voedingswaarde als bv en melk. Waarom zou je dat willen geven?
Ik kookt de bv gewoon. Dan werd het wel dikker. Ja.. dan gaan er voedingsstoffen verloren. Maar dat maakte me niet zoveel uit. Die kreeg ze op een ander moment wel binnen. Ze kreeg nog zoveel bv op die leeftijd
Ik denk dat gekookte borstvoeding de beste optie is als je per se dikke pap wilt. Ik zou zelf niet aan allerlei alternatieve melksoorten beginnen, zo jong.
Ik bedenk me nu ineens dat ook gekookte bv pap waterig bleef... (het is ook alweer zo lang geleden) Ik deed het uiteindelijk met rijstmelk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven