Peuter eet geen warm eten

18-09-2020 20:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Zoals het onderwerp al zegt zit ik met een peuter die geen warm eten eet. Daarmee bedoel ik groenten, aardappels en eiwitten (vlees, vis, kaas, ei).
Verder eet ze ook geen fruit, behalve dan appel.
Het enige dat er in wil is kale instant noodles, brinta en pannekoeken/poffertjes.
De afgelopen vijf dagen heb ik gewoon niets aparts meer gemaakt voor haar in de hoop dat ze wel zou gaan eten, maar ze weigert botweg en gaat met honger naar bed.

Ze krijgt verder overdag brood bij de maaltijden en melk. Maar ze eet dus ook geen kaas op haar brood. Als ik dat er op doe, eet ze gewoon niet.
Jam eet ze wel maar dat is weer zoet.

Voor vrijwel alles geldt dat als ze het niet kent, dan eet ze het niet. Dit is niet iets van de laatste tijd,...ze heeft nog nooit groente of warm eten gegeten.
Haar groei stagneert nu wat dus ik ben bezorgd over dat ze een groeiachterstand krijgt als ze dit nog lang vol blijft houden.

Wie heeft voor mij de gouden tip?

Oh en voor de duidelijkheid: we dwingen niet, worden niet boos en er volgen ook geen straffen. Ik maak geregeld voor haar ook een bordje, maar ze kijkt er niet naar.
Als we pannekoeken eten of als ik brinta of noodles voor haar maak, eet ze wel savonds dus het is niet dat ze geen honger heeft dan.
Ze krijgt smiddags 1 koekje als tussendoortje.

Wij weten het echt even niet meer.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
marg81 schreef:
19-09-2020 00:02
Nee helaas ook geen soep. Ik zou al erg blij wezen als ze soep at. En ei ofzo.....of kaas.
Ze eet graag knapperige dingen. Rijstwafels, crackers, biscuitjes, kroepoek enz. Met koekjes is ze ook wel avontuurlijk..dan durft ze we nieuwe koekjes te proberen.
Oh en ze lust rozijntjes!
Komkommer en paprika? Hier helpt het ook nog wel eens om het aan te bieden als ze met hun aandacht ergens anders zijn, een filmpje kijken op de iPad bijv. En dan zonder poespas z’n bakje Met reepjes bij het handje zetten.
Geef haar gewoon brood en pap.
Komt heus wel.
Hoe geef je het eten? Hier een peuter van drie, hij eet prima zijn avond eten maar enkel wanneer het grondig door elkaar geprakt is. Hij lust dus prima erwt met aardappels en een worstje, eet het prima wanneer het door elkaar geprakt is (ook het worstje) maar een stukje worst of erwt zal hij beslist niet eten. Hij heeft ooit zijn mond een keer verbrand aan het warm eten en hij heeft een voorkeur voor als het lauwwarm is. Misschien proberen?
Alle reacties Link kopieren
Of de knapperige dingen uitbreiden met bijv. (zelfgemaakte) kaasstengels, frietjes van zoete aardappel/ andere groenten?
Je hebt ook knapperige chips gedroogde banaan etc. (Niet zoete gedroogde banaan, de zoute bedoel ik).
Cranberries of ander gedroogd fruit?
En nee dat is allemaal niet supergezond maar misschien durft ze zo wel langzaam haar smaakpalet uit te breiden.
Ik gaf kind hier ook gewoon wat hij wel at. Ik ga zelf ook geen eten proeven uit honger.
Alle reacties Link kopieren
Kind is hier soep gaan eten door de soepstengels. Veel soepstengels, beetje soep om in te dippen.
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen zijn dat ze last heeft van de warmte in haar mond van het eten?
Sommige kinderen kunnen niet tegen de structuur van bepaald voedsel en misschien kan jouw kind slecht tegen het gevoel van warmte op de tong/wang/verhemelte
everything happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Qua warmte: ze eet wel warme brinta en warme pannekoeken dus ik denk niet dat de temperatuur er iets mee te maken heeft. Ons zoontje heeft er wel last van dus die eet zijn eten liefste koud of lauw.
Prakken doen we al, ook voor zoontje van 5.

Ze heeft wel een aversie tegen brood met pitjes. Ze kauwt er dan eindeloos op, soms wel een half uur. Dus het is denk ik eerder een structuur dingetje en een angst dat hrt blijft hangen in haar keel en dat ze dan moet spugen. Ik weet alleen niet hoe we daar doorheen moeten met haar.
Misschien zou ik in dit geval toch wel hulp vragen van professionele instanties.

En ook met de peuterspeelzaal gaan praten.
Ik las dat ze sinds kort appel eet, door de PSZ.

Ze zouden een eetthema kunnen gaan doen van een een aantal weken, waar steeds wat geproefd wordt, daar kinderen vertellen wat hun lievelingseten is en wat ze nog meer door de week eten, vul maar in.
Zoiets?

Wellicht dat ze daardoor gestimuleerd wordt.

Ook valt mij op dat wat ze eet allemaal een beetje dezelfde kleur heeft.
Wellicht een psychisch dingetje, maar ik vind het opvallend eigenlijk.
De dochter van mijn partner had hier ook last van. Kwam geen hap meer in. In dezelfde periode (3 jaar, totdat ze een jaar of 7 was).

Op een gegeven moment hebben wij haar aan het eten gekregen door alles voor te schotelen als "koekjes". Zelf mogen helpen een koeksteker uit te zoeken, en zo "koekjes te bakken", lees, avondmaaltijden, in een vormpje, een paar minuten op 60 graden de oven in schuiven.

later heeft ze een aangepaste vorm van trauma therapie gehad. Daaruit is gebleken dat ze enorme weerstand heeft gekregen, omdat ze waarschijnlijk in de tijd door de kraamhulp overvoerd is geweest. En dat kon mijn partner toen ook wel terugbrengen hoe dat ging in de eerste 2 weken, en dat hij der daarna alleen nog maar flesjes inkreeg met veel moeite.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderarts zei; een kind neemt dat waar die behoefte aan heeft.... dus bied alles aan, en geef er rouwkost bij..... Maar een psycholoog bellen voor een 3 jarige? Vind ik erg overdreven!
Alle reacties Link kopieren
frambozentaartje schreef:
19-09-2020 00:30
Kind is hier soep gaan eten door de soepstengels. Veel soepstengels, beetje soep om in te dippen.
Ja dat was hier ook zo. Ik sneed allemaal reepjes brood en ze leerde de soep eten door te dippen.
impala schreef:
18-09-2020 20:39
Kinderen willen toch altijd doen, hebben en ook eten wat ze hun ouders zien doen? Wat ziet ze jou eten?
Die van mij willen altijd graag helpen maar opeten doen ze dan niet hoor :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
marg81 schreef:
19-09-2020 07:23
Qua warmte: ze eet wel warme brinta en warme pannekoeken dus ik denk niet dat de temperatuur er iets mee te maken heeft. Ons zoontje heeft er wel last van dus die eet zijn eten liefste koud of lauw.
Prakken doen we al, ook voor zoontje van 5.

Ze heeft wel een aversie tegen brood met pitjes. Ze kauwt er dan eindeloos op, soms wel een half uur. Dus het is denk ik eerder een structuur dingetje en een angst dat hrt blijft hangen in haar keel en dat ze dan moet spugen. Ik weet alleen niet hoe we daar doorheen moeten met haar.
Dat doet me dan weer denken aan onze zoon. Maandenlang alleen op yoghurt en banaan geleefd. Zijn amandelen waren zo vergroot, hij wist precies dat dat het enige was wat hij weg kon krijgen. Al het andere eten bleef 'steken' in zijn keel. Na eindeloos kauwen spuugde hij het uit in de prullenbak. Toen de amandelen verwijderd waren, was het probleem opgelost en at sindsdien veel meer.

Heb je de amandelen al laten controleren?
apiejapie wijzigde dit bericht op 19-09-2020 22:48
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
19-09-2020 16:10
Onze kinderarts zei; een kind neemt dat waar die behoefte aan heeft.... dus bied alles aan, en geef er rouwkost bij..... Maar een psycholoog bellen voor een 3 jarige? Vind ik erg overdreven!
Kan je overdreven vinden. Maar weet uit ervaring hoe trauma's bij een kind kunnen doorwerken. En dan kan in een vroeg stadium ontdekken en behandelen heel veel leed voorkomen
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
19-09-2020 16:10
Onze kinderarts zei; een kind neemt dat waar die behoefte aan heeft.... dus bied alles aan, en geef er rouwkost bij..... Maar een psycholoog bellen voor een 3 jarige? Vind ik erg overdreven!
Als het dé manier blijkt te zijn om het kind de volgende 75 jaar iets anders te laten eten dan brinta en pannenkoeken ... kan je die psych toch alleen maar proberen?

Zeker als al het andere - medische - is uitgesloten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
19-09-2020 16:10
Onze kinderarts zei; een kind neemt dat waar die behoefte aan heeft.... dus bied alles aan, en geef er rouwkost bij..... Maar een psycholoog bellen voor een 3 jarige? Vind ik erg overdreven!
Nou als er geen medische oorzaken zijn en het kind wel lichamelijke problemen gaat krijgen door het weinig (gevarieerde) eten kun je prima met een kinderpsycholoog in gesprek. Al is het maar om voor jezelf te onderzoeken of een psycholoog nog iets kan betekenen.

Mijn dochter kreeg met 15 maanden al emdr therapie trouwens met zeer goed resultaat. Van een kind dat iedere nacht in paniek was en veel te weinig sliep naar een kind die heerlijk slaapt. Zelfs op vakantie :-)
Alle reacties Link kopieren
marg81 schreef:
18-09-2020 20:47
Als er andere mensen bij zijn dan eet ze eigenlijk niks. Ze is dan te veel uit haar doen...te veel afgeleid. Een paar hapjes dan..hooguit.
Dit stukje valt me op in een van je posts.
Is het een kindje dat snel overprikkeld is?
Dan zou daar de oorzaak nl kunnen liggen.
Het mondgevoel en de smaak zijn nl voor sommige kinderen sterke prikkels.
Wat ze wel eet is redelijk smakeloos en geeft ook niet veel mondgevoel (je slobbert het zo naar binnen).
Alleen die appel dan niet, maar als iedereen appel eet voelt ze misschien dat zij dit ook moet doen? Groepsdruk?

Soep bijv slobber je wel weg, maar heeft een sterke smaak.

Je zou bijv hele gladde aardappelpuree eens kunnen proberen? Geen stukjes, lauwwarm en geen smaakmakers. Ook redelijk neutraal dan.

Edit: ik lees in een van je latere Posts dat ze wel graag knapperige dingen eet. Zou elkaar dus eigenlijk tegenspreken. Maar ook die dingen die je daar noemt hebben een neutrale smaak. En dat knapperige prikkelt juist de mond weer. Weet niet precies wat het dan is, maar ik zou echt eens op de prikkels letten...
Ik zou hiermee denk ik naar de kinderarts gaan.

(Ik heb zelf een kind dat in drukke situaties niet tot eten komt. Lust het wel maar wordt teveel afgeleid. Door hem dan knapperige dingen te geven voelt hij die prikkel in zijn mond en eet hij wel. Thuis krijgt hij dus brood, op school vaak rijst/maiswafels en crackers).
Hier eet dochter sommige dagen heel slecht tijdens het avondeten.
Ik laat het gewoon gaan en bied haar wat anders aan, het is een fase denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Even een update: de huisarts had het idee dat een dietist in eerste instantie het beste was. Die doen ook een screening om te kijken of er misschien een medische oorzaak kan zijn. Van daar uit kunnen we verder naar eventueel een kinderpsycholoog als dat nodig mocht blijken.
Morgen ga ik bij de dietist langs voor een intake dus ik ben benieuwd wat zij er van denken.

Ik zal binnenkort nog een update geven van het advies wat we hebben gekregen en hoe het dan gaat.
marg81 schreef:
18-09-2020 20:47
Wat wij eten: soms aardappels, groente en iets er bij, pasta, bami, lasagne, soep, roerbak etc.


We eten ook niet erg gekruid ofzo...
Misschien is dat het probleem? Vindt ze het eten niet zout genoeg o.i.d?
Ik hoor wel vaker van mensen dat hun kinderen beter gaan eten als ze meer kruiden. Onze spruit eet beter als we met de (dichte) zoutpot of peper over haar eten heen gaan. Een deel is spel, maar een deel ook zeker smaakontwikkeling.
Ik merk dat het helpt om een ding dat ze zeker lekker vind aan te bieden naast twee dingen die ze niet kent of minder lekker vindt. Vaak eet ze van alles dan wel een paar hapjes.
Misschien pannenkoeken en daarnaast rauwkost, appelmoes of kaas? Biedt ook voldoende drinken aan tijdens het eten.
Stoofpeertjes worden hier ook graag gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven