peuter en jetlag
dinsdag 31 augustus 2010 om 00:38
Over een paar weken vliegen we naar Canada. 9,5 uur vliegen, tijdsverschil van zo'n 9 uur (het is daar vroeger). We vliegen aan het eind van de middag, dat betekent dat het middagslaapje er die dag bij inschiet waarschijnlijk, bij aankomst kunnen we vrij vlot naar bed als we dat willen.
Heeft iemand tips om de jetlag / vervelende slaapconsequenties voor mijn 1,5 jarige dochter te beperken? Van te voren alvast het ritme proberen te verschuiven, gewoon laten gebeuren en niets doen omdat het vanzelf zich aanpast, andere tips?
Heeft iemand tips om de jetlag / vervelende slaapconsequenties voor mijn 1,5 jarige dochter te beperken? Van te voren alvast het ritme proberen te verschuiven, gewoon laten gebeuren en niets doen omdat het vanzelf zich aanpast, andere tips?
dinsdag 31 augustus 2010 om 01:59
Het is daar vroeger, dus op de heenweg kun je proberen haar zo lang mogelijk wakker te houden, en zo lang mogelijk te laten slapen. Daar zou je inderdaad al van tevoren mee kunnen beginnen, maar of dat echt zin heeft wet ik niet. Zelf nooit gedaan.
De terugweg vind ik altijd lastiger, omdat ze dan moeten gaan slapen als ze nog niet moe zijn. Ik heb regelmatig met een klaarwakker spelend kind in de woonkamer gezeten om 2 uur 's nachts! En 's ochtends niet wakker te krijgen!
Bij peuters duurt het echt een week voordat ze in het nieuwe ritme zitten. Het handigst is om zelf ook in haar tempo mee te schuiven, anders ben je aan het eind van die week zelf helemaal kapot! (Zen...)
De terugweg vind ik altijd lastiger, omdat ze dan moeten gaan slapen als ze nog niet moe zijn. Ik heb regelmatig met een klaarwakker spelend kind in de woonkamer gezeten om 2 uur 's nachts! En 's ochtends niet wakker te krijgen!
Bij peuters duurt het echt een week voordat ze in het nieuwe ritme zitten. Het handigst is om zelf ook in haar tempo mee te schuiven, anders ben je aan het eind van die week zelf helemaal kapot! (Zen...)
dinsdag 31 augustus 2010 om 02:00
Het past zich vanzelf aan, ik zou iig niet van te voren je schema veranderen. Lekker is juist dat het middagslaapje erbij inschiet, dan valt je peuter ongetwijfeld in het vliegtuig in slaap, wordt weer wakker een paar uur voor landingstijd en dan zou ik hem/haar lang op laten blijven na aankomst en dan de nacht in. Die kant op went vaak snel. Terugkomst in NL is een ander verhaal is mijn ervaring, dan heb je 'n kind dat om 3 uur 'snachts wakker wordt
dinsdag 31 augustus 2010 om 03:02
Ik zou wel zo vroeg mogelijk het schema van je kind al beetje bij beetje gaan verschuiven. En bij aankomst proberen in 3-4 dagen het ritme te pakken te nemen.
En op de terugweg weer, want anders zit je inderdaad met een wakker kind om 3 uur ´s nachts. Hoewel dat misschien niet helemaal te vermijden is.
Mijn zoontje van 1 jr en 8 maanden deed er van Amerika naar Nederland 4 dagen over om weer gewend te zijn.
En op de terugweg weer, want anders zit je inderdaad met een wakker kind om 3 uur ´s nachts. Hoewel dat misschien niet helemaal te vermijden is.
Mijn zoontje van 1 jr en 8 maanden deed er van Amerika naar Nederland 4 dagen over om weer gewend te zijn.
dinsdag 31 augustus 2010 om 03:35
Hoi,
Kijk eens naar melatonine, dat kan nog weleens goede diensten bewijzen bij jetlags. Hou er ook rekening mee dat de lucht in een vliegtuig weinig heilzaam is. Ik weet zelf niet goed, hoe je dit kunt veranderen, maar gezond eten maakt ons wel weerbaarder. Groene groentes bevatten chlorofyl en bevorderen het vervoer van zuurstof in je bloed. Er zijn tegenwoordig wel spuitbussen waar je pufjes zuurstof uit kunt halen, het is erg extreem. Nu moet ik wel zeggen dat ik weinig hulp kan bieden, omdat ik nog nooit gevlogen heb.
Heel veel succes!
Liefs,
Pietje
Kijk eens naar melatonine, dat kan nog weleens goede diensten bewijzen bij jetlags. Hou er ook rekening mee dat de lucht in een vliegtuig weinig heilzaam is. Ik weet zelf niet goed, hoe je dit kunt veranderen, maar gezond eten maakt ons wel weerbaarder. Groene groentes bevatten chlorofyl en bevorderen het vervoer van zuurstof in je bloed. Er zijn tegenwoordig wel spuitbussen waar je pufjes zuurstof uit kunt halen, het is erg extreem. Nu moet ik wel zeggen dat ik weinig hulp kan bieden, omdat ik nog nooit gevlogen heb.
Heel veel succes!
Liefs,
Pietje
dinsdag 31 augustus 2010 om 08:03
Cool Wen ,Canada!!
Op hoop van zegen dat ze idd haar middagdut gewoon overslaat en deze neemt in het vliegtuig en dan wat langer.
Bij aankomst is ze dan fris en fruitig en kan ze naar bed met jullie, wanneer het bedtijd is.
Forceer niks, kijk gewoon naar de signalen die ze afgeeft en maak je niet te druk, komt goed!
Zorg voor een flesje of een tuitbeker in het vliegtuig (of een speen?) dat haalt de druk van de oortjes en probeer indien mogelijk een vrije stoel voor je dochter te bemachtigen, dus praat met de grondsteward of er nog vrije plaatsen zijn en of de mogelijkheid er is (wij hebben nml altijd die mazzel gehad)
Heel veel plezier!
Op hoop van zegen dat ze idd haar middagdut gewoon overslaat en deze neemt in het vliegtuig en dan wat langer.
Bij aankomst is ze dan fris en fruitig en kan ze naar bed met jullie, wanneer het bedtijd is.
Forceer niks, kijk gewoon naar de signalen die ze afgeeft en maak je niet te druk, komt goed!
Zorg voor een flesje of een tuitbeker in het vliegtuig (of een speen?) dat haalt de druk van de oortjes en probeer indien mogelijk een vrije stoel voor je dochter te bemachtigen, dus praat met de grondsteward of er nog vrije plaatsen zijn en of de mogelijkheid er is (wij hebben nml altijd die mazzel gehad)
Heel veel plezier!
dinsdag 31 augustus 2010 om 08:28
Wij zijn in juni met onze dochter van toen ongeveer 8 maanden naar Alaska gevlogen. Misschien is het bij 1,5 jaar weer helemaal anders (bij dat hoofdstuk ben ik nog niet), maar bij ons was het zo dat ze tijdens de reis bijna niet heeft geslapen... In het vliegtuig (9,5 uur vliegen) wilde ze alles maar zien en niks missen, dus in de bassinet die we hadden gereserveerd lag ze mooi op haar buik over de rand te kijken. Met als gevolg dat ze ontzettend moe was toen we eenmaal in het hotel waren. Daar waren we 's middags om een uur of 3 en ze heeft geslapen tot 6 uur 's ochtends, daarna nog een dag om 6 uur al wakker en daarna sliep ze van 8 tot 8.
Misschien gaat het wel hetzelfde, dat je dochter heel erg moe is van de reis zodat ze na aankomst kan gaan slapen en dan een heel eind in de richting van de volgende morgen slaapt.
Ik zou in ieder geval niet van tevoren al gaan proberen haar ritme aan te passen!
Misschien gaat het wel hetzelfde, dat je dochter heel erg moe is van de reis zodat ze na aankomst kan gaan slapen en dan een heel eind in de richting van de volgende morgen slaapt.
Ik zou in ieder geval niet van tevoren al gaan proberen haar ritme aan te passen!
dinsdag 31 augustus 2010 om 08:34
Mijn zoontje heeft de jetlag beter opgepakt dan wij, die was er binnen een dag aan gewend. Hele vliegreis het entertainment bekeken en de stewardessen in de gaten gehouden, die was moe toen we aankwamen.
Terugweg was iets minder makkelijk, steeds midden in de nacht klaarwakker. Niets forceren, laat maar gebeuren.
Terugweg was iets minder makkelijk, steeds midden in de nacht klaarwakker. Niets forceren, laat maar gebeuren.
dinsdag 31 augustus 2010 om 08:42
ik zou juist niet middag dut overslaan, mijn ervaring is dat (mijn) kinderen dan onhandelbaar moe worden en helemaal niet meer willen slapen. Jullie nadeel is wel dat je er al een halve reis op hebt zitten voor je bij schiphol bent, of worden jullie met de auto gebracht en kan ze in de auto nog wat slapen?
Niet van te voren al gaan rommelen, dat zou hier niet werken in elk geval. Wij zijn 2 keer met kleine kinderen die kant op gevlogen, en ik vond het een ramp, maar ja, wel waard. En inderdaad terug vliegen is erger, dan duurt het langer. Daarheen viel eigenlijk wel mee, behalve dat de vlucht een drama was. Ik heb rescue remedy druppels gebruikt, maar weet niet of dat iets voor jou is. Ik moet zeggen dat het wel leek te helpen.
Fijne vakantie in elk geval!
Niet van te voren al gaan rommelen, dat zou hier niet werken in elk geval. Wij zijn 2 keer met kleine kinderen die kant op gevlogen, en ik vond het een ramp, maar ja, wel waard. En inderdaad terug vliegen is erger, dan duurt het langer. Daarheen viel eigenlijk wel mee, behalve dat de vlucht een drama was. Ik heb rescue remedy druppels gebruikt, maar weet niet of dat iets voor jou is. Ik moet zeggen dat het wel leek te helpen.
Fijne vakantie in elk geval!
dinsdag 31 augustus 2010 om 09:44
Wij hebben het gewoon over ons heen laten komen. Wij hadden niet zoveel tijdsverschil naar Centraal Azie, slechts 4 uur, maar wel een lange vliegtijd (7 uur) en een moeilijke verschuiving want als het bij ons 24.00 dan is het daar 04.00 ' s nachts en sla je net de nacht over. Het moeilijkste vond ik vooral om mijn zoon bezig te houden tijdens het vliegen. Wij hebben nu 2x met hem deze afstand gevlogen (2 vluchten dus met overstap) en toen hij 9,5 maand was ging alles aanzienlijk beter. Het slapen, het oppakken van het ritme etc. Nu zijn we deze zomer geweest en peuter was toen 20 maanden. Het bezighouden in het vliegtuig vond ik moeilijk, ondanks dat we goede plaatsen hadden. We hadden helaas 3 driftbuien aan boord op de heenweg. Tijdens de vlucht heeft hij een uurtje geslapen en uiteindelijk was hij zo bekaf dat hij bij de landing in slaap viel. Dat was weer een probleem want vanwege het visum en de strenge douane moesten we hem weer wakker maken. Toen wij bij schoonouders aankwamen heb ik zo vlug mogelijk geprobeerd het ritme op te pakken maar dat duurde een drietal dagen. De terugweg was trouwens een stuk makkelijker. Wij vlogen naar het oosten dus toen we thuiskwamen naar het westen en dan is de jetlag minder.
Ik zal niet gaan dokteren met melatonine etc, maar het gewoon allemaal op je af laten komen. En als ze een paar dagen uit ritme is, nou en? Dat is niet meer dan logisch na zo'n reis. Dus mijn advies? Go with the flow en probeer zoveel mogelijk te genieten want als je jezelf druk maakt, dan merkt je kind dat ook.
Ik zal niet gaan dokteren met melatonine etc, maar het gewoon allemaal op je af laten komen. En als ze een paar dagen uit ritme is, nou en? Dat is niet meer dan logisch na zo'n reis. Dus mijn advies? Go with the flow en probeer zoveel mogelijk te genieten want als je jezelf druk maakt, dan merkt je kind dat ook.
dinsdag 31 augustus 2010 om 09:51
Mijn dochter is nu 5 en wij vliegen vanaf dat ze 1,5 is intercontinentaal.
Ik ga meteen het ritme van het land in en dan is het na 2 dagen over.
Toen ze 3 was vlogen wij naar Thailand waar het geloof ik 7 uur later is.
We kwamen om 06.00 plaatstelijke tijd aan en voor haar was het dus heel laat sávonds.
Hebben haar de hele dag doorgesleurd van zwembad naar dierentuin en om 20.00 plaatselijke tijd pas naar bed gedaan.
Niets aan de hand..
Zo zou ik het dus doen. Meteen het ritme daar ter plekke aannemen.
Veel plezier in Canada!
Ik ga meteen het ritme van het land in en dan is het na 2 dagen over.
Toen ze 3 was vlogen wij naar Thailand waar het geloof ik 7 uur later is.
We kwamen om 06.00 plaatstelijke tijd aan en voor haar was het dus heel laat sávonds.
Hebben haar de hele dag doorgesleurd van zwembad naar dierentuin en om 20.00 plaatselijke tijd pas naar bed gedaan.
Niets aan de hand..
Zo zou ik het dus doen. Meteen het ritme daar ter plekke aannemen.
Veel plezier in Canada!
dinsdag 31 augustus 2010 om 10:25
Hi wen,
Wij hadden in het begin van het jaar te maken met 7 uur tijdsverschil (daar vroeger). We hebben niks gedaan om haar voor te bereiden. Toen we daar aankwamen was ze de eerste twee/drie dagen al aan het eind van de middag zo moe (om 16 uur ofzo) dat ze voor de nacht naar bed wilde. Maar uiteindelijk was ze echt na een dag of 5 aangepast. We hebben vooral qua eten gezorgd dat ze op de normale tijden van daar at, en toen paste het slapen zich snel aan.
Bij thuiskomst was ze juist om haar normale bedtijd helemaal niet moe, maar dat duurde ook maar een kleine week. Ze had toen een paar dagen echt berehonger 's nachts (wat we eigenlijk niet meteen herkenden, stom he), maar na een flinke beker melk sliep ze dan weer door. Ook dat was na een paar dagen over.
Enjoy! Het komt echt vanzelf goed!!
Wij hadden in het begin van het jaar te maken met 7 uur tijdsverschil (daar vroeger). We hebben niks gedaan om haar voor te bereiden. Toen we daar aankwamen was ze de eerste twee/drie dagen al aan het eind van de middag zo moe (om 16 uur ofzo) dat ze voor de nacht naar bed wilde. Maar uiteindelijk was ze echt na een dag of 5 aangepast. We hebben vooral qua eten gezorgd dat ze op de normale tijden van daar at, en toen paste het slapen zich snel aan.
Bij thuiskomst was ze juist om haar normale bedtijd helemaal niet moe, maar dat duurde ook maar een kleine week. Ze had toen een paar dagen echt berehonger 's nachts (wat we eigenlijk niet meteen herkenden, stom he), maar na een flinke beker melk sliep ze dan weer door. Ook dat was na een paar dagen over.
Enjoy! Het komt echt vanzelf goed!!
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:12
Go with the flow is dus het meest voorkomende advies, nou, dát kunnen we wel
En dan ter plekke gewoon de lokale tijd voor het ritme aanhouden dus.
De heenreis is inderdaad al een hele reis voor ons Arrwen, in principe zou ze in de auto prima slapen, maar mijn schoonouders brengen ons. Meestal is dat een garantie voor niet slapen
In het vliegtuig nemen we inderdaad een fles met speen mee, ze moet natuurlijk genoeg drinken en hoewel ze normaal wel uit een lekbeker drinkt, is een speen garantie voor goed drinken, haha.
En waarschijnlijk kan ik jullie over een tijdje laten weten hoe mooi de zonsopgangen in Canada zijn
Bedankt voor de tips!
En dan ter plekke gewoon de lokale tijd voor het ritme aanhouden dus.
De heenreis is inderdaad al een hele reis voor ons Arrwen, in principe zou ze in de auto prima slapen, maar mijn schoonouders brengen ons. Meestal is dat een garantie voor niet slapen
In het vliegtuig nemen we inderdaad een fles met speen mee, ze moet natuurlijk genoeg drinken en hoewel ze normaal wel uit een lekbeker drinkt, is een speen garantie voor goed drinken, haha.
En waarschijnlijk kan ik jullie over een tijdje laten weten hoe mooi de zonsopgangen in Canada zijn
Bedankt voor de tips!
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:18
Op Schiphol zijn ze wel moeilijk wbt vloeistoffen. Want toen wij op Schiphol overstapten naar Hannover moesten alle tuitbekers resoluut leeg gegooid worden. Volgens de veiligheidsmedewerkers mocht je alleen water meenemen bij baby's, dus maximaal tot 1 jaar.
Terwijl we op de heenreis van Amsterdam naar bestemming wel het water in de bekers mochten meenemen.
Totaal geen consequentie daar.
Terwijl we op de heenreis van Amsterdam naar bestemming wel het water in de bekers mochten meenemen.
Totaal geen consequentie daar.
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:43
Oh, is dat maar tot één jaar? Ik wilde een pakje flesvoeding meenemen, van net iets te warme melk wordt ze lekker doezelig en ik ga er maar niet vanuit dat ze dat hebben in het vliegtuig.
We hoeven gelukkig niet over te stappen, dus we kunnen inslaan na de douane. Niet dat ze water lust maar met sap erbij komen we een heel eind.
We hoeven gelukkig niet over te stappen, dus we kunnen inslaan na de douane. Niet dat ze water lust maar met sap erbij komen we een heel eind.
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:59
De stewardess wil vast wel een bekertje melk opwarmen en anders kun je in het restaurant voor je gaat boarden wel ergens warme melk krijgen.
Ik zou ook niet dagen vantevoren beginnen met opschuiven, kind snapt daar toch niks van en je kunt ze toch niet dwingen eerder of later te gaan slapen dan dat ze moe zijn.
Ik zou ook niet dagen vantevoren beginnen met opschuiven, kind snapt daar toch niks van en je kunt ze toch niet dwingen eerder of later te gaan slapen dan dat ze moe zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 31 augustus 2010 om 15:14
Whaha Zusenzo, ik vermoed dat mijn kleine zoetekauw dan helemáál niets anders meer wil
Louise, nee klopt, ik weet ook niet zo goed hoe ik dat voor me zou moeten zien.
Bij het opstijgen is de warme melk al voorzien, ik geef (gelukkig!) nog borstvoeding. Dat heeft op de vorige (korte) vliegreis goed gewerkt bij het opstijgen en landen.
Louise, nee klopt, ik weet ook niet zo goed hoe ik dat voor me zou moeten zien.
Bij het opstijgen is de warme melk al voorzien, ik geef (gelukkig!) nog borstvoeding. Dat heeft op de vorige (korte) vliegreis goed gewerkt bij het opstijgen en landen.
dinsdag 31 augustus 2010 om 15:31
dinsdag 31 augustus 2010 om 16:10
Wen, ik had een flesje water mee en een paar pakjes halfvolle melk (van die houdbare) geen enkel commentaar op gehad. Van het flesje water vroegen ze 'is het voor het kind?' en toen was het goed..
Chica vindt die flesvoeding echt niet lekker (meer), dus daarom gewone melk.
Enne, de draagdoek he, hier heeft onze mop op de terugweg van 22.00 -7 geslapen in de Beco..
Chica vindt die flesvoeding echt niet lekker (meer), dus daarom gewone melk.
Enne, de draagdoek he, hier heeft onze mop op de terugweg van 22.00 -7 geslapen in de Beco..
dinsdag 31 augustus 2010 om 16:14
Geen idee of ze het nog lust eigenlijk... ik kan natuurlijk ook van die andere pakjes meenemen (of Fristi ).
De Manduca gaat uiteraard mee, ik denk dat ik de doek thuislaat dit keer. Ik denk alleen dat ik niet zo lekker zit met die lange peuterbenen in mijn zij Maar in geval van nood kan ze daar inderdaad ook nog in in het vliegtuig (in de doek slingeren is denk ik niet zo'n succes tussen de stoelen)
De Manduca gaat uiteraard mee, ik denk dat ik de doek thuislaat dit keer. Ik denk alleen dat ik niet zo lekker zit met die lange peuterbenen in mijn zij Maar in geval van nood kan ze daar inderdaad ook nog in in het vliegtuig (in de doek slingeren is denk ik niet zo'n succes tussen de stoelen)