Peuter en zindelijk worden

26-12-2008 14:30 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 2 jaar en 4 maanden en heeft het de laatste tijd regelmatig over plassen en poepen. Ze geeft het vaak aan als ze gepoept heeft (is dan wel te laat) en wil ook weleens op het potje zitten.

Aangezien mijn man tot 5 januari vrij is dachten wij dat het wel makkelijk zouden zijn om deze vakantie een poging te wagen om haar zindelijk te krijgen. We hebben stapels onderbroekjes in huis en het potje staat er ook of als ze op de wc wil een brilverkleiner en opstapje.

Hoe hebben jullie het zindelijk worden aangepakt en hoe oud was je kindje toen hij/zij daadwerkelijk zindelijk werd? Hebben jullie nog tips?
Ik lees mee. Hier een zoon van 2 jaar en 3 maanden en verder kan ik jouw verhaal hier letterlijk kopiëren...
ik werk op een kinderdagverblijf en in deze situatie raden we ouders aan om gewoon de luier uit te doen en het kind op vaste tijden naar de wc/pot te sturen.

Veel vragen "moet je plassen?"

Zal eerst met heel veel natte broeken gepaard gaan maar doorzetten en volhouden.

Meestal duurt het een aantal weken en is het kind droog.

Ook stickers plakken werkt zeer motiverend, voor een plas 1 sticker en voor een poep 2 stickers!

Mocht het je allemaal te lang duren dan later weer eens een poging wagen.

Succes ermee!
Als je na een week nog geen resultaat hebt zou ik een later tijdstip opnieuw proberen.

Zodra je kind het zelff goed begrijpt en controle heeft is het meestal zo gelukt.

Zo niet,dan is het nog te vroeg,beetje aftasten dus.

Mijn jongste zoon was zindelijk een week voor zijn derde verjaardag.

Maar dan ook gelijk zonder ongelukjes en dag en nacht,dat was een eitje.

Succes.
Mijn dochter begon met zindelijk worden toen ze een jaar geweest was, toen wilde ze zelf op een potje zitten. (wij hadden dat aangeschaft omdat ze steeds aangaf dat ze moest plassen of poepen). Maar toen kwam er een broertje bij en heeft het enorm lang stilgestaan, voor die tijd ging ze regelmatig op het potje, en toen vond ze het opeens eng.

Tot een maanf of 2 geleden, ze was toen 2,5. Potje weer zichtbaar neergezet, een paar dagen 'geoefend' en op vaste tijden op het potje (alleen even zitten, meestal) tot er een keer een toevalstreffer was. Sticker op een vel papier geplakt en vervolgens wilde ze daarna geen luier meer om overdag. Een beloningssysteempje gemaakt, na 5x plassen op het potje en kleinigheidje, daarna na 15 keer plassen, en nu helemaal niet meer.

En bijna van de een op andere dag is ze zindelijk overdag. Gewoon opeens. Een week later wilde ze ook geen luier meer om naar het KDV (daar geen potjes, maar wc'tjes) en het is misschien 4x misgegaan. Ook in bed overdag geen luier meer om. Alleen 's nachts en als we lang weggaan voor de zekerheid nog wel.

Ik heb het vooral érg aan haar overgelaten, ze gaf het zelf aan.

Poepen wil ze nog niet op de wc, inmiddels is het potje hier de deur ook uit, alles gaat op het toilet, behalve poepen dus, dan wil ze nog een luier om, ze vindt het nog een beetje eng.

Dus ik zou zeggen, gewoon op vaste tijden even op het potje zetten, uitleggen dat luiers voor kleine kindjes zijn en kijken wat je kind ermee doet.

(lang verhaal, maar ben dan ook heel erg trots )
Even lekker zeuren over vroeger. Vroeger werd je gewoon op de pot gezet vanaf het moment dat je kon zitten. 's Morgens, na elke maaltijd en voor het slapen gaan. De meeste kinderen waren met 2 jaar zindelijk.

Tegenwoordig mag je het vooral niet te vroeg beginnen en moet het kind snappen wat de bedoeling is. Daardoor heb ik in mijn omgeving een aantal voorbeelden van kinderen van 4 die nog met luiers lopen en "bang" zijn voor het potje/wc. In mijn omgeving wordt gezegd: gewoon zonder luier laten lopen. Dan voelt een kind ook als hij nat is. De meeste kinderen vinden dat niet zo fijn en zullen sneller zindelijk zijn. In een luier voelen ze niet dat ze nat zijn en zullen ze ook minder snel aangeven dat ze geplast hebben.

Dus ik zou in jouw situatie gewoon de luier uitlaten en je kindje vaak op het potje/wc zetten. En belonen bij elke plas in het potje/wc.
Ik lees ook mee. Iemand nog de gouden tip om de luier af te krijgen? Als zoon in zijn blote billen loopt gaat het prima, zegt netjes als hij moet plassen en plast ook daadwerkelijk op pot/ wc. Maar ik krijg hem tot nu toe nog niet zo ver om zonder luier in zijn broek te lopen. Wil hem hierin eigenlijk ook nog niet dwingen.

Zat zelf te denken om te zeggen dat ze op zijn, maar ja, 's nachts gaat hij echt nog wel een luier nodig hebben dus dat kan ik niet waar maken.
Ik lees ook mee. Mijn zoon (2 jaar en 1 maand) is heel erg bezig met potje plassen en potje poepen. Als hij in z'n blote kont loopt, doet hij niks anders dan steeds even op het potje gaan zitten voor een miniplasje. Dan komt hij het trots laten zien, moeten we het samen doorspoelen, potje schoonmaken en een halve minuut later zit ie er alweer op te 'plassen'. Erg leuk, hij vindt het helemaal geweldig, maar ik word er wel een beetje zat van. Iemand nog tips om hem zover te krijgen dat ie een echte plas doet en niet steeds minidrupjes, alleen maar om het hele ritueel door te mogen lopen?

Ik denk dat ik hem zindelijk kan krijgen, maar het kost me op deze manier echt teveel tijd, ik doe niks anders dan met hem potjes leeggooien. Meestal doe ik hem na 10x maar weer een luier aan. Dat vindt ie niet zo leuk, maar ja, ik heb ook wel eens wat anders te doen dan potjes schoonmaken!
..
Voor degene waarvan het zoontje niet zonder luier in z`n broek wil, misschien de luier een keer over z`n onderbroek doen, zo voelt hij het wel als hij nat is. Maar dan moet hij het natuurlijk wel aangeven dan, want een hele tijd in een natte onderbroek lopen lijkt me ook niet heel goed (maar even kan best). Veel kinderen vinden het idd een vervelend gevoel als ze nat zijn.

Scheelt misschien ook wat schoonmaak werk (ik denk nu vooral aan de bank).

Hier ga ik voorlopig nog niet beginnen. Mijn dochter vindt het wel interessant en wil wel graag op het potje en de wc zitten, maar maakt dan alleen een psst geluid. Als ze moet poepen geeft ze dat regelmatig wel van te voren aan, maar als je haar dan op de wc zet doet ze niets (komt later in haar luier). Ik denk dat ik er van de zomer mee ga beginnen en haar dan gewoon zonder luier laat lopen (dan is ze 2,5). Behalve als ze eerder aangeeft er klaar voor te zijn natuurlijk. Als het nu zomer was zou ik het misschien wel proberen, maar vind het nu te veel werk en te koud, want waarschijnlijk heeft het nu toch nog geen resultaat (of duurt het heel lang), omdat ze er nog niet echt aan toe is.
Vraagje van praktische aard: hoe maken jullie het potje schoon? Ik vind het vies om in het in de gootsteen of het bad te doen maar het moet eigenlijk wel met een sopje.
Pebbles, ik gooi de inhoud in het toilet. Na een plasje spoel ik het potje gewoon even om onder de kraan in het toilet. Een poepje doe ik wel met wat afwasmiddel. .
..
Mijn dochtertje van 2,5 is de afgelopen week toevallig ook zindelijk geworden. Ik heb haar luier uitgelaten en een potje klaargezet. Het was eerst:''Nee! Ik wil niet op het potje!" Maar nadat ze een keer op de grond had geplast koos ze toch eieren voor haar geld. Ze voelde goed aan wanneer ze moest plassen en ze deed het blijkbaar liever niet op de grond. Na twee dagen oefenen met het potje vond ik dat ze het op de wc moest doen. Dit wilde ze eerst ook niet maar al snel vond ze het heel interessant want dan kon ze alles zelf doen. Ze vond het daarna geen probleem om een onderbroek en een broek aan te hebben. Ze heeft ook al een paar keer op de wc gepoept (ook eerst een ongelukje) en gaat ook bij andere mensen naar de wc. We hebben dus best weinig moeite hoeven doen om haar zindelijk te krijgen maar we hadden hier in de zomer ook al mee geoefend dus het was niet helemaal nieuw.
Die van mij bekeek haar vriendinnetjes (allemaal 8 maanden ouder ) en zei op een ochtend: ik wil ook geen luier meer.

Goed, maar dan moet je op de wc plassen. En daarmee was het geregeld.

Ik heb geen potjes, verkleiners of verhogers aangeschaft. Ze was er nog helemaal niet mee bezig.

Ze was trouwens 2.5 jaar.
Die van mij ging al van baby af aan met mij mee naar de wc en zo gauw ze kon zitten zette ik haar wel eens op het potje. Met 18 maanden was ze zindelijk en een paar maanden later s'nachts ook.
quote:freya25 schreef op 26 december 2008 @ 19:46:

Ik lees ook mee. Iemand nog de gouden tip om de luier af te krijgen? Als zoon in zijn blote billen loopt gaat het prima, zegt netjes als hij moet plassen en plast ook daadwerkelijk op pot/ wc. Maar ik krijg hem tot nu toe nog niet zo ver om zonder luier in zijn broek te lopen. Wil hem hierin eigenlijk ook nog niet dwingen.

Zat zelf te denken om te zeggen dat ze op zijn, maar ja, 's nachts gaat hij echt nog wel een luier nodig hebben dus dat kan ik niet waar maken.

Dit meen je?

OK, de gouden tip dan, die in ons huishouden altijd prima werkte, om de luier af te krijgen:

1. Leg kind op een tafel, comode-kast, oid

2. Kijk of kind broek aan heeft. Zo ja: broek uit

3. Doe de luier af

4. Doe eventueel broek weer aan (zie 2!)

TADAAAAA
Tja, zoals ik al zei, wil hem nog niet dwingen. Hij moet nog twee worden, en ben bang dat als ik dit hard ga spelen ik het voor mezelf verpest. Vandaar dus.
quote:freya25 schreef op 28 december 2008 @ 08:19:

Tja, zoals ik al zei, wil hem nog niet dwingen. Hij moet nog twee worden, en ben bang dat als ik dit hard ga spelen ik het voor mezelf verpest. Vandaar dus.Precies, je moet hem echt niet dwingen hoor, dan wordt hij nooit meer zindelijk! Stel je voor, achttien jaar. De meesten komen thuis om mammie de was te laten doen, die van jou komt thuis om mammie z'n luier te laten verschonen. Genant hoor.
Jullie mogen het best onzinnig vinden. Maar ik vind dat als ik hem nu dwing om een luier af te laten, dat ik dan ook consequent moet zijn en hem af moet laten. En dat zie ik niet zitten.

Stel dat ik te optimistisch ben en hij 30 ongelukjes op een dag heeft (komt hij nog kleren te kort ook). Een heel eind in de auto gaat hij vast ook nog niet redden. Bovendien denk ik dat vriendinnen het ook niet geweldig gaan vinden als hij daar op de bank zit als het mis gaat, dus in dat soort situaties wil ik hem liever wel om doen.

daarnaast vind ik zindelijk worden nog niet de moeite van een strijd waard. Dus als er iemand tips heeft om dit ontspannen te doen zonder dwingen of omkopen hoor ik dat graag.
O, Ik ga er vanuit dat ik op zijn achttiende zijn was ook niet meer doe, vind ik idd gênant, een gezonde achttienjarig die zichzelf niet kan redden.
Freya, misschien wil hij best een onderbroek aan die hij zelf heeft uitgezocht. Wat vindt hij leuk? Cars, Diego?? Daarvan is genoeg te krijgen, zelfs bij de zeeman.

Of je begint eerst met luierbroekjes. Dan kun je hem zeggen dat dit speciale luiers zijn voor grote kindjes die al op de wc plassen en dat hij die zelf uit kan doen, en weer aan. Misschien is dat net de stap die hij nodig heeft en ongelukjes zijn dan niet erg.
Naar aanleiding van dit topic heb ik de zindelijkheidshulpset gisteren ook maar in huis gehaald: onderbroekjes, oefenbroekje, extra potje voor boven, schriftje, stickers.

Vanmorgen begonnen en Hoera, ze heeft al 4 plasjes op het potje gedaan, eentje net niet op tijd dus door de hele kamer. Alleen het poepen heeft ze gewoon in haar onderbroek gedaan, dat gaf ze ook helemaal niet aan.

Dochter (volgende week 2 jaar) helemaal blij met haar plasjes en haar stickertjes en papa en mama ook blij. Ik hoop dat het zo blijft gaan.

Ze heeft nu de hele tijd in haar onderbroek gelopen maar die doet ze de hele tijd uit, hopelijke went ze eraan.

@freya: Ik denk niet dat je het echt als "dwingen" moet zien. Als jij al twijfelt durft je zoon het zowiezo niet.

Voor mijn gevoel kan je als ouder best duidelijk maken dat het vanaf nu op een bepaalde manier gaat, kinderen houden daar niet meteen een aversie aan over denk ik.

Je kunt bijvoorbeeld voor binnen de onderbroek gebruiken en voor buiten (auto, bezoek, boodschappen) een luierbroekje en later een oefenbroekje (zo'n waterdicht ding van de Hema).
Marianne, ik moet wel om je verhaal lachen, ik woon in het Midden-Oosten en hier gaat het inderdaad zo, vanaf het moment dat kinderen kunnen zitten worden ze op het potje gezet. Veel kinderen zijn dan ook al met een jaar of wanneer ze anderhalf zijn zindelijk. Zelf was ik daar iets te ongeduldig voor, maar inderdaad gewoon onderbroekjes gekocht en proberen. Lukt het echt niet dan een tijdje later opnieuw proberen. Kinderen waren respectievelijk met 2, 2 jaar en vijf maanden en 2 jaar en drie maanden zindelijk.
Hoe later je begint met zindelijk maken des te later ze zindelijk zijn.

Het is ook veel moeilijker om ze zindelijk te krijgen als ze ouder zijn omdat ze dan meer hun weerwoordje hebben enzo. Als je al als baby ermee begint dan weten ze niet beter en gaat het stukken sneller.

Hier is het ook normaal dat kindjes van 18 maanden zindelijk zijn, kleuters die nog niet zindelijk zijn bestaan hier niet.
quote:freya25 schreef op 28 december 2008 @ 10:49:

Jullie mogen het best onzinnig vinden.Gelukkig.quote:Maar ik vind dat als ik hem nu dwing om een luier af te laten, dat ik dan ook consequent moet zijn en hem af moet laten. En dat zie ik niet zitten.Hij is nog geen twee, en hij bepaalt hoe jij je moet gedragen, Knappe kerel.quote:Stel dat ik te optimistisch ben en hij 30 ongelukjes op een dag heeft (komt hij nog kleren te kort ook). Een heel eind in de auto gaat hij vast ook nog niet redden. Bovendien denk ik dat vriendinnen het ook niet geweldig gaan vinden als hij daar op de bank zit als het mis gaat, dus in dat soort situaties wil ik hem liever wel om doen.En dat mag niet, want....?quote:daarnaast vind ik zindelijk worden nog niet de moeite van een strijd waard. Dus als er iemand tips heeft om dit ontspannen te doen zonder dwingen of omkopen hoor ik dat graag.zie mijn eerdere tip. Gewoon doen. Mijn hemel, een kind van nog geen twee.
ja inderdaad een kind van nog géén 2!! waar gaat het over??? freya, je hebt gelijk, zindelijk worden gaat niet gepaard met strijd, je zoon is nog hardstikke jong. gewoon blijven oefenen!!

sjonge jonge jonge zeg, fik dan mij maar af, mijn zoon is 2 jaar en 8 maanden en nog steeds niet zindelijk!! mijn hemel wat een ramp! het komt als het komt en de één is er eerder aan toe dan de ander. stelletje supermoeders....

goede tip van de luier over de onderbroek aantrekken! ik ga hem proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven