Peuter in mijn bed! HELP!

05-10-2010 19:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Even een vraag, waarop ik graag wat adviezen krijg... Ik ben sinds een jaar gescheiden en woon sinds april alleen met mn zoontje van nu 2 jr en 4 maanden. Hij ligt vanaf dat we hier wonen bij mij in bed, dus nu een half jaar. Hij kon moeilijk wennen aan het nieuwe huis, en ik vond het ook wel gezellig... Nu is echter voor mij de tijd gekomen dat ik graag weer alleen in mn bed lig... maar hij wil met geen mogelijkheid in zijn eigen kamer/bed slapen!!! Logisch ook, want ik heb het al die tijd toegelaten. Ook bij mijn ex waar hij om het weekend is, lag hij bij hem in het grote bed van zijn vader. Hij is bereid nu mee te werken om onze zoon in zijn eigen bedje te laten slapen.... Maar hoe!?!?

Is laten huilen echt de enige optie!? En daarbij, hij loopt als ik naar beneden ben regelrecht weer naar mijn bed!!!

Graag adviezen want ik weet het echt niet meer!

Super bedankt alvast!
En beginnen met over te leggen als hij al slaapt? Of als tussenfase zijn matras naast jouw bed?

Een beloningssysteem?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Eef2929 schreef op 05 oktober 2010 @ 19:17:

En daarbij, hij loopt als ik naar beneden ben regelrecht weer naar mijn bed!!!Wat dat betreft haakje/slot op je deur. De rest van de adviezen laat ik over aan de opvoedkundigen onder ons, al vrees ik dat voorlopig laten huilen de enige optie is wil je hem leren in zijn eigen bed te slapen.
Wil jij alleen in je bed liggen of bedoel je dat je een groter exemplaar gevonden hebt om je bed te vullen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 oktober 2010 @ 19:20:

Wil jij alleen in je bed liggen of bedoel je dat je een groter exemplaar gevonden hebt om je bed te vullen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En samen met je kind in zijn bed gaan liggen en als hij slaapt weggaan, naar beneden of je eigenbed?
Er zijn wel een aantal methodes om hem te leren in zijn eigen bed te laten slapen. Je moet kijken wat je zelf wilt of wat het beste bij hem werkt:

- je kunt zijn matras naast je bed leggen, zo went hij er dan alvast aan. Op deze manier zal hij na een tijdje ook eraan wennen om in zijn eigen bed te slapen.

- je kunt hem laten huilen en dan na 5 min. gaan kijken en hem troosten. Dit schroef je iedere keer op dus: 5, 10, 15, 20 enz. Zodra hij uit bed komt hem terugleggen en alleen zeggen dat het bedtijd is. Verder geen aandacht geven! Dan wordt het een spelletje voor hem.

- Je kunt ook proberen om naast hem te blijven zitten. Je praat niet tegen hem en kijkt hem niet aan. Als hij uit bed komt, leg je hem meteen terug. Iedere avond ga je een stukje verder van het bed afzetten tot je uiteindelijk op de gang zit zodat hij je niet meer kan zien. Hij zal dan uiteindelijk zelf gaan slapen.

Het is wel belangrijk dat jij en je ex-man dezelfde manier hanteren. Het duurt natuurlijk ook een tijd voordat deze gewoonte voorbij is. Je kind is gewend om lekker bij jou te liggen, dus je moet hier wel even doorheen.
Wat hier hielp: niet 's nachts over leggen, maar afspreken dat ze 's ochtends bij ons in bed mocht komen liggen. Dat was een compromis waar ze zich (vooruit, na mokken, huilen en krijsen ) in kon vinden. Eerlijk is eerlijk: hier was het nog maar een week vaste prik geworden, maar wij hebben dan wel weer een erg koppig kind (net 3 jr.).

Ik heb uitgelegd dat het tijdelijk was (jij kunt er bij zeggen: omdat hij aan de nieuwe situatie moest wennen), maar dat het nu weer tijd was om normaal te gaan slapen. En normaal is: grote mensen in hun grote mensenbed en kinderen in hun kinderbed. 's Nachts dan. 's Ochtends is een ander verhaal, dan is ze welkom.
Oh en ja, ik zou dan dus wel voet bij stuk houden, ook als hij huilt. Al helpt het hier in huis dan wel als ik de nadruk kan leggen op een positief aspect (de door mij bepaalde compromis-situatie) in plaats van alleen op de "nee". En ik erken dat het jammer is en dat mijn kind teleurgesteld is, dat is immers ook zo. Maar dat hij (jouw kind dus) nu gewend is aan het nieuwe huis en dat het nu tijd is om weer normaal te gaan doen.
Bedankt voor jullie reactie.

Het is (nog) niet zo dat ik een groter exemplaar gevonden heb, maar wil er natuurlijk wel weer eens aan ;)!

Daarbij lijkt het mij beter dat hij eerst went aan een eigen bed voor hem en mama, als dat ik er meteen een ander in heb liggen. Kan hij wel eens gaan zien als "vervanging".

Had zelf al ff getwijfels om zijn bed als tussenoplossing ff op mijn kamer te zetten, en daarna weer in zijn eigen kamer. Bedankt voor jullie adviezen, echt super en ga mn best doen!!!

Vind het wel erg lastig, want hij zet het echt op een gillen en dan breekt je mama-hart toch wel even.... hihi!
Je kan die knurft in jouw bed in slaap laten vallen en dan in het eigen bedje leggen zodra hij slaapt, dan is er weinig aan de hand.

Maak er geen groot drama van en sta ook niet toe dat je zoon er een drama van maakt, dan ben je binnen een weekje van het hele gedoe af.
Lastig hè? Wij hebben het hier ook gehad. Bij ons hielp eigenlijk alleen maar laten huilen. Nu is het bij ons na een korte periode van griep gekomen en toen was het al lastig om haar in haar eigen bed te krijgen. Je hebt het nu over enkele maanden dus dat zal best raar zijn voor je zoontje.

Wij moesten echt doorzetten en het was met een paar avonden wel klaar. Nu weet ze dat als ze ziek is of als het onweert dat ze dan bij ons in bed mag en anders niet.

Dus tanden op elkaar en gewoon beginnen. Je zou er inderdaad naast kunnen gaan liggen, maar ik vraag me af of je dan weer niet iets nieuws aanleert

Slaapt hij ook nog overdag en dan ook in jouw bed? Dan zou je kunnen overwegen om met de middagslaapjes te beginnen en dan overstappen naar de avond/nacht.

Misschien zou je met hem een nieuw bed uit kunnen zoeken voor grote jongens?
quote:Cateautje schreef op 05 oktober 2010 @ 19:36:

Je kan die knurft in jouw bed in slaap laten vallen en dan in het eigen bedje leggen zodra hij slaapt, dan is er weinig aan de hand.

Maak er geen groot drama van en sta ook niet toe dat je zoon er een drama van maakt, dan ben je binnen een weekje van het hele gedoe af.Deze methode staat hier garant voor nachtelijke krijssessies, want ze wordt door het overtillen toch altijd wakker. Hetzij door het tillen al, hetzij door het koude bed waar ze in wordt gelegd. En 's avonds huilen vind ik naar, maar kan ik aan. Nachtelijk huilen als ik zelf ook moe ben en naar bed wil, staat hier garant voor een totaal gebrek aan ruggegraat.
Ik zou zeggen; een peuter in je bed wordt pas écht vervelend als het een vreemde peuter is. Dát zou pas raar zijn.
668, the neighbour of the Beast
Ik heb idd al een nieuw bedje met hem gekocht, mar dat was met onze verhuizing, hij vind m erg leuk, laat m met trots zien aan andere... maar slapen... Hell no!! Ook tussen de middag slaapt hij idd in mijn bed. IK ben hier veel te makkelijk in geweest, omdat hij het verder zo goed deed, en ik zo goed snapte dat hij door alles (scheiding, verhuizing ed) de houvast van mama's bed nodig had!

's Nachts overleggen is geen optie, hij wordt idd al wakker bij overtillen, en zo niet gilt hij het 's nachts uit dat hij ineens ergens anders ligt!

Ik zit nog te twijfelen of ik zijn bed ff op mijn kamer zet, zodat hij er aan kan wennen... of dat ik meteen begin met zn eigen bed en dat ik daar ff bij kom liggen tot hij slaapt....

Kan ik daarna dit weer gaan afbouwen!
Samen in ZIJN bedje gaan liggen. En afspreken dat hij 's morgens weer bij jou in bed mag komen.
Ik zou er niet bij gaan zitten tot hij slaapt. Als hij dan wakker wordt ben je er niet meer en zo kun je in de hand werken dat hij niet meer wil gaan slapen ómdat hij weet dat jij dan weg gaat.

Zo ging het met onze zoon iig....

Mijn zoon was iets jonger toen hij niet wilde slapen, en ik heb toen echt slaaptraining toegepast. In bed leggen, 5 minuten laten huilen, weer naar binnen om terug in bed te leggen, 5 minuten laten huilen, enz. Het werkte. Wij hadden geen haakje oid op de deur dus ik hield hem zelf dicht en dat vond ik op een gegeven moment wel barbaars worden (maar het was even niet anders). Ik zou liever een haakje op de deur doen zodat hij op een kier staat.

Onze zoon slaapt nu in ieder geval weer uit zichzelf, in zijn eentje, in zijn eigen bed, in. Hij wordt wel vaak 's nachts wakker en komt dan alsnog bij ons liggen. Maar dat vinden wij vooralsnog niet zo'n probleem.
Wat hier hielp:

- Goed uitleggen waarom je wilt dat ie in zijn eigen bed slaapt

- Iedere nacht dat ie niet bij mama is gekomen, een mooie sticker op laten plakken of een knikker in een pot laten doen ofzo. Uitgebreid zeggen hoe geweldig het is dat ie in zijn eigen bed heeft gelegen.

- Bij 7 stickers een kadootje / naar de dierentuin of weet ik wat. Iets leuks.

- Bij terugslag; zeggen dat ie nu toch wel weet hoe het hoort, en dus kind resoluut terugbrengen naar eigen bed. Ook al moet dat 10 x.
Misschien is het een idee om in eerste instantie te starten met hem overdag in zijn eigen bedje te laten slapen. Met als beloning dat hij 's avonds dan (nog) bij jou mag liggen. Als dat goed gaat dit uitbreiden met de avonden met als beloning alleen nog in het weekend bij jou en daarna helemaal niet meer, maar belonen met een sticker plakken of wat anders leuks met hem doen.

Mijn dochter (3.5) kwam steeds 's nachts of 's morgens vroeg bij mij in bed. Ik dus gebroken nachten, want voordat ze dan weer slaapt. Ik heb nu met haar afgesproken dat zij haar bedje uit mag als mijn wekker gaat. Als zij voor die tijd wakker is mag zij in haar eigen kamertje spelen (als het een uur of 6 is, vroeger niet natuurlijk) en dat als mijn wekker gaat, zij mag komen. Plassen in de tussentijd mag natuurlijk altijd wel, maar daarna weer terug naar haar eigen kamertje.

Gaat nu (na 4 dagen) al erg goed. Ben echt trots op haar en vertel haar dat ook. Zij is dan weer beretrots op zichzelf.

Sterkte in elk geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven