Peuter onder de douche

14-10-2019 11:37 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje (13 maanden) is gewend elke avond in bad te gaan. Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan en in mijn nieuwe huis heb ik geen bad, alleen een douche. Het is een stomme vraag, maar wat is de handigste manier om een klein kind te douchen zonder zelf mee te gaan?

Normaliter laat ik het bad vollopen, zet ik hem erin, was ik hem en was ik zijn haar, en daarna mag hij nog tien minuutjes spelen. Tijdens het wassen speelt hij ook (het is een druk baasje). Hoe gaat dat onder de douche? Douchekop erbij, op m'n knieën voor de cabine, hem natmaken, inzepen en shampoo in zijn haar, weer afspoelen en dan? Hij wil continu bezig blijven, trekt zichzelf om de haverklap omhoog, ik weet even niet hoe ik dit een fijn en veilig ritueel kan maken voor het slapengaan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van het bibabad. Wij verhuizen in december naar een woning zonder bad en ik ben wel geïnteresseerd in een bibabad maar de opstaande rand lijkt mij zo hoog?
toeffie schreef:
14-10-2019 12:05
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van het bibabad. Wij verhuizen in december naar een woning zonder bad en ik ben wel geïnteresseerd in een bibabad maar de opstaande rand lijkt mij zo hoog?
Ik ben zelf heel erg tevreden over het bibabad. Het is wel vrij hoog, maar je kan het bad ook verstellen. Maar door het formaat kan je het jaren voor de kinderen gebruiken.
Vind het zelf wel fijn dat zoon er niet zo uit kan klimmen.
En ik pas er zelf ook in. Al kan ik dan niet lang uit natuurlijk.

Maar het bibabad vind ik zelf wel een van de betere aankopen die we hebben gedaan voor zoon.
anoniem_6398d67752325 wijzigde dit bericht op 14-10-2019 12:10
5.36% gewijzigd
_melon schreef:
14-10-2019 11:54
Ik was mezelf eerst snel en daarna de dreumes uitgebreid.

Als ik zelf uitgebreid wil douchen doe ik dat wel op een later moment.
zelfde hier, het blijkt onmogelijk voor mij om niet mee te gaan in de douche, want ik eindig zeiknat.
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:49
Ik vraag me juist af of dat handig is, samen douchen. Want dan zit/staat hij onder/naast je, dan krijgt hij toch alle spetters en zeepsop en shampoo etc. over zich heen als je jezelf wast?
Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Badje vind ik zelf niet zo handig, dus ik douche altijd met peuter (of baby). Peuter krijgt waterschoenen aan, er ligt speelgoed (en plakletters tegen de wand) en ja, hij krijgt wel eens sop wat van mij afspoelt over zich heen. Kan geen kwaad hoor. Ik vind het ideaal.
toeffie schreef:
14-10-2019 12:05
Ja, die is vrij hoog, dat is alleen maar fijn. Als ze klein zijn, kunnen ze er niet uitklauteren, als ze groter zijn kan er lekker veel water in.

Wij hebben het bibabad jaren lang heel veel en naar volle tevredenheid gebruikt. Wel hebben we de 'zak' een aantal keer moeten vervangen, omdat het weer erin kwam (ondanks goed laten drogen). Maar de kinderen hebben er heel veel plezier van gehad, en zijn er ook vaak samen in geweest. Ging prima. Nou hebben wij wel een zeer ruime inloop douche, dat scheelt.
CHL schreef:
14-10-2019 12:10
Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Badje vind ik zelf niet zo handig, dus ik douche altijd met peuter (of baby). Peuter krijgt waterschoenen aan, er ligt speelgoed (en plakletters tegen de wand) en ja, hij krijgt wel eens sop wat van mij afspoelt over zich heen. Kan geen kwaad hoor. Ik vind het ideaal.
Huh? Onder de douche?!
Ik snap niet waarom het zo'n probleem is? Ging je baby ook in het grote bad staan dan?
Leer je kind te blijven zitten, geef hem wat speelgoed, anti-slip stickers onderin de douche. Problem solved.
Ik snap al het gedoe niet van ouders tegenwoordig. Leer je kinderen eens wat in plaats van dat zij bepalen hoe dingen gaan.
JonathanStrange schreef:
14-10-2019 12:12
Huh? Onder de douche?!
Ja, wij hebben geen cabine, en hij blijft écht niet netjes stil op een antislipmat staan.
Mijn man nam zoon gewoon mee in de douche. Dreumes op de grond met wat little people meuk, zachte straal, dreumes inzepen en afspoelen. Dan zelf inzepen (dreumes intussen met handdouche aan het spelen), volwassene ingezeept en dan samen ‘onder de regen’ (stortdouche). Zoon had zo’n duikbrilletje op, dat was het ritueel (en geen shampoo of zeep van pa in zijn ogen).

In bad had zoon het gieterritueel en een of andere washand in de vorm van een krokodil.
CHL schreef:
14-10-2019 12:19
Ja, wij hebben geen cabine, en hij blijft écht niet netjes stil op een antislipmat staan.
Wij hebben ook geen cabine maar ook nog nooit aan een anti-slipmat gedacht. Kind is best eens uitgegleden hoor, maar ik heb altijd, waarschijnlijk dus zeer ontaard, altijd gedacht dat ze dan leerde om te blijven staan of zitten in de douche. Ik heb serieus nog nooit aan waterschoenen gedacht en zou het zelf niet nodig vinden, hoewel ik het wél slim bedacht vindt.
FlowerSpirit schreef:
14-10-2019 12:16
Ik snap niet waarom het zo'n probleem is? Ging je baby ook in het grote bad staan dan?
Leer je kind te blijven zitten, geef hem wat speelgoed, anti-slip stickers onderin de douche. Problem solved.
Ik snap al het gedoe niet van ouders tegenwoordig. Leer je kinderen eens wat in plaats van dat zij bepalen hoe dingen gaan.
Ouders van vroeger hadden hetzelfde gedoe maar bespraken dat met hun vrienden, familie of de buurvrouw. Tegenwoordig vraag je dat op een forum.
JonathanStrange schreef:
14-10-2019 12:22
Wij hebben ook geen cabine maar ook nog nooit aan een anti-slipmat gedacht. Kind is best eens uitgegleden hoor, maar ik heb altijd, waarschijnlijk dus zeer ontaard, altijd gedacht dat ze dan leerde om te blijven staan of zitten in de douche. Ik heb serieus nog nooit aan waterschoenen gedacht en zou het zelf niet nodig vinden, hoewel ik het wél slim bedacht vindt.
Ik heb het eigenlijk thuis overgenomen vanuit het babyzwemmen, daar is hij wel een keer flink onderuit gegaan toen hij net kon lopen. Onze tegels thuis zijn natuurlijk net zo glad.
JonathanStrange schreef:
14-10-2019 12:22

Sommige kinderen leren het minder snel dan anderen. Kan zijn dat ze het niet 'onthouden' kan ook zijn dat hun motoriek er nog niet aan toe is. Uitglijden voorkomen is dan best handig.

Na een operatie heb ik zelf ook lang slippers gedragen tegen uitglijden. Combinatie van falende functies en onzekerheid.
Andersom schreef:
14-10-2019 12:23
Ouders van vroeger hadden hetzelfde gedoe maar bespraken dat met hun vrienden, familie of de buurvrouw. Tegenwoordig vraag je dat op een forum.

Het forum geeft een veel ruimer beeld met veel meer opties 😍
fbjewel schreef:
14-10-2019 12:30
Het forum geeft een veel ruimer beeld met veel meer opties 😍

Inderdaad! En makkelijker om het advies in de wind te slaan.
Volgens mij had ik zoon vrij jong al zelf onder de douche. Ik heb een anti-slip matje gekocht, want door zijn lage gewicht gleed hij zo maar uit. Ik zette de douchekop zo laag mogelijk en de temperatuur wat warmer. Het is namelijk op zijn hoogte veel kouder.

Speelgoed onder de douche, hij spelen en ondertussen was ik hem. Als ik klaar ben speelt hij nog even. We hebben zo’n ventilator met 10-minuten timer. Zo lang laat ik hem staan.

Als je gladde tegels hebt moet je wel uitkijken met daarna rondlopen. Mijn zoon lag zomaar onderuit.
Andersom schreef:
14-10-2019 12:28
Sommige kinderen leren het minder snel dan anderen. Kan zijn dat ze het niet 'onthouden' kan ook zijn dat hun motoriek er nog niet aan toe is. Uitglijden voorkomen is dan best handig.

Na een operatie heb ik zelf ook lang slippers gedragen tegen uitglijden. Combinatie van falende functies en onzekerheid.
Ik leg een handdoek in de douche cabine, zo glijdt dreumes ook niet uit. Vind het heel prettig, anders ben ik toch heel de tijd 'bang'.
Je kunt van die eendjes kopen waar je water op kan gieten en dan gaat een radje draaien. Soort watermolen idee.
Kun je met een zuignap tegen de muur plakken.

Vond mijn kind heel leuk om mee te spelen onder de douche. Kind ging gewoon onder de douche staan.
Andersom schreef:
14-10-2019 12:23
Klopt, maar ik denk niet dat ze gedoe hadden met dit soort futiliteiten. Zelfredzaamheid was een stukkie groter volgens mij. En ook dat gedoe van 'kind bepaalt de gang van zaken' had je niet. Als je een kind in een gewoon bad doet, laat je hem niet gaan staan. Ik niet in ieder geval. Waarom is dat dan ineens een punt in de douche?
Als ik met peuter douche dan zet ik een plastic ikea krukje in de douche voor mezelf (niet de allerlaagste....) en houd ik de sproeier in mn hand ipv aan de muur. Gaat prima. Ik vind onze douche alleen wat klein ervoor en ga liever met haar in bad.

Duikbrilletje is geweldig idee voor haren wassen!
Ik heb jaren achtereen met dochter gedoucht. En gevochten om de douchestraal...
Wij hebben ook geen bad en ik zet dochter idd gewoon in de douchecabine.
Ik leg wel een hydrofiel doek op de grond, eerder zat ze daarop maar nu gewoon zelf staan (ze is nu net 14 maanden)
Zelf zit ik voor de douchecabine op mijn hurken en spoel haar af met de douchekop, wassen, afspoelen en klaar.
Ze loopt al wel maar blijft eigenlijk gewoon netjes staan, vaak houd ze zich vast aan mijn arm en als ik haar inzeep leg ik de douchekop even op de grond (zet de straal niet zo hard dus die blijft gewoon liggen) en houd haar zelf vast.
Gewoon zo'n babybadje kopen, die zijn hartstikke stevig. En dan hoef je niet persé die 'stander' te gebruiken, maar zet je het badje op de grond. Kan hij lekker veilig badderen en nog wat spelen,maar je moet er natuurlijk wel bij blijven, ook al is het zo'n klein badje.
Zo doe ik het nu ook met dochtertje van net 2 jaar.
Ik ga echt niet samen met haar douchen, veel te koud :D Ik douche zelf nl veel warmer.
Wij hebben een opvouwbaarbadje van de decathlon. Daar zitten baby en peuter dan samen in. Je kan ook kijken naar opvouwbaar hondenbadje want zag dat die een stop hebben wat wel handig is.

Maar al sinds baby is geboren gaat ie verder mee in de douche. Badje is om te spelen met broer.
Hier staan (of zitten ze) gewoon onder de normale douche met die leeftijd. Maar wij hebben wel kleine tegeltjes die min of meer anti-slip werken. Verder hebben ze vrij snel door door welke acties ze kunnen vallen. Op vakanties inderdaad een handdoek op een gladde douchevloer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven