Peuter onder de douche

14-10-2019 11:37 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje (13 maanden) is gewend elke avond in bad te gaan. Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan en in mijn nieuwe huis heb ik geen bad, alleen een douche. Het is een stomme vraag, maar wat is de handigste manier om een klein kind te douchen zonder zelf mee te gaan?

Normaliter laat ik het bad vollopen, zet ik hem erin, was ik hem en was ik zijn haar, en daarna mag hij nog tien minuutjes spelen. Tijdens het wassen speelt hij ook (het is een druk baasje). Hoe gaat dat onder de douche? Douchekop erbij, op m'n knieën voor de cabine, hem natmaken, inzepen en shampoo in zijn haar, weer afspoelen en dan? Hij wil continu bezig blijven, trekt zichzelf om de haverklap omhoog, ik weet even niet hoe ik dit een fijn en veilig ritueel kan maken voor het slapengaan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik heb geen kinderen, maar de meeste peuters die ik ken vinden douchen heerlijk. Ook die gewend zijn in bad te gaan. Je krijgt ze er ook niet zonder onderhandeling onderuit, haha!

Op de grond spelen onder de stromende douche vinden ze ook geweldig.
FlowerSpirit schreef:
14-10-2019 12:40
Klopt, maar ik denk niet dat ze gedoe hadden met dit soort futiliteiten. Zelfredzaamheid was een stukkie groter volgens mij. En ook dat gedoe van 'kind bepaalt de gang van zaken' had je niet. Als je een kind in een gewoon bad doet, laat je hem niet gaan staan. Ik niet in ieder geval. Waarom is dat dan ineens een punt in de douche?

Gedoe niet, denk ik. Nog voordat ze tegen zoiets aanliepen hadden ze al meerdere tips binnen. De buurvrouw had al verteld over haar kinderen en de anti-slipmat, een nicht had al verteld over de specikuip, een zus vertelde over gezellig samen douchen etc.

Nu gaat het andersom, maakt toch verder niet uit?
Pandax schreef:
14-10-2019 11:39
Elke dag lijkt me wat veel, twee keer per week is prima toch? Ik die fase had ik een teil die ik onder de douche zette. Kind zat in de teil. Dat paste tot een jaar of vier.
Bah 2 keer per week ? Lekker elke dag in bad. Lekker fris.
Ik heb jaren een bak van Ikea gebruikt als bad. Ging prima ook als ze al wat ouder zijn kunnen ze er nog in.
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:46
Het is nieuw voor mij om alles alleen te doen, dus ik vind het prettig als mensen meedenken.
Ik wil het graag goed doen, voor m'n ventje :)

Gewoon lekker samen met je zoon onder de douche geen optie?
Pandax schreef:
14-10-2019 11:50
Hij vraagt een oplossing. Een van de opties die het probleem met de helft terugbrengt, is het kind niet elke avond in bad stoppen. Met die optie mag hij doen wat hij wil.

Zij.
Doorenvogels55 schreef:
14-10-2019 13:32
En niet goed voor de huid. Elke dag douchen of in bad doe je voor de lekker, niet omdat het echt nodig is. Mits je geen zwaar fysiek werk verricht uiteraard.
Geesina schreef:
14-10-2019 13:38
En niet goed voor de huid. Elke dag douchen of in bad doe je voor de lekker, niet omdat het echt nodig is. Mits je geen zwaar fysiek werk verricht uiteraard.
Dat is echt alleen in Nederland waar dat geadviseerd wordt.
Nitflex schreef:
14-10-2019 13:41
Dat is echt alleen in Nederland waar dat geadviseerd wordt.

Nope:

https://www.healthline.com/health/baby/ ... -toddler#3

https://www.washingtonpost.com/news/par ... ery-night/

https://www.liverpoolecho.co.uk/whats-o ... 1569138522

En nog honderden links.
Geesina schreef:
De dermatoloog van mijn dochter vond het anders geen probleem. Elke dag douchen. Terwijl ze toch echt wel flinke huidproblemen had. Hij noemde dat volgens mij verouderd advies, dat je niet elke dag zou mogen douchen.
Doorenvogels55 schreef:
14-10-2019 13:32

Lekker slecht voor het milieu. En je huid, zie google scholar. Wat de dermatoloog van de achternicht van de buurvrouw er ook van zegt.
Geesina schreef:
Dan gaan ze toch wat stinken down there lijkt me. Tenzij je ze met de hand wast. De mijne ging op die leeftijd mee op de arm of hij zat op de grond. In bad ging hij alleen met mij samen. Of met man natuurlijk.
Quote uit een van deze stukken:
“ But, if they enjoy it, there is no reason not to.“
Precies wat dermatoloog van mijn dochter (dus niet van m’n achternicht) zei.
BuzzFeed schreef:
14-10-2019 13:49
Quote uit een van deze stukken:
“ But, if they enjoy it, there is no reason not to.“
Precies wat dermatoloog van mijn dochter (dus niet van m’n achternicht) zei.

Prima, maar doe nou niet net alsof dit iets Nederlands is.
Star² schreef:
14-10-2019 13:53
Prima, maar doe nou niet net alsof dit iets Nederlands is.
Ehh nee, ik heb nooit iets gezegd over Nederlands en on-Nederlands.
BuzzFeed schreef:
14-10-2019 14:05
Ehh nee, ik heb nooit iets gezegd over Nederlands en on-Nederlands.

Jij ook niet, maar je reageert op een post die aan Nitflex was geschreven ;-)
Maar goed, iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt en waar zijn/haar kind goed bij ruikt :) . Maar ga mij niet vertellen dat ik de huid van mijn kind schade toe berokken als ik haar elke dag of om de dag douche.
Ik bedoelde geen artikelen en onderzoeken. Maar de adviezen die je krijgt bij het equivalent van het consultatiebureau.
BuzzFeed schreef:
14-10-2019 14:08
Maar goed, iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt en waar zijn/haar kind goed bij ruikt :) . Maar ga mij niet vertellen dat ik de huid van mijn kind schade toe berokken als ik haar elke dag of om de dag douche.
Maar als ik me daar nou goed bij voel?
Dropdrop schreef:
14-10-2019 15:57
Maar als ik me daar nou goed bij voel?
Ha. Je bedoelt, wat als jij je er goed bij voelt om mij te vertellen dat ik iets niet goed doe? :) goed punt. Ik ben inderdaad maar tot op zekere hoogte eens met het feit dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Speciekuip, echt ideaal. Goedkoop, groot en hoog. Als je zelf gaat douchen de kuip er even uithalen.
Wij hebben een Bibabad en dat bevalt prima. Leeg laten lopen gaan niet zo goed omdat we de stop op de verkeerde plek gemonteerd hebben (iets te veel in het midden) maar als je dat wel goed doet is het waarschijnlijk ideaal.

Als het sneller moet en met minder watergebruik zetten we peuter op een krukje onder de douche, die zit dan lekker te spelen en ondertussen was je het haar.
beetjegek schreef:
14-10-2019 13:49
Dan gaan ze toch wat stinken down there lijkt me. Tenzij je ze met de hand wast. De mijne ging op die leeftijd mee op de arm of hij zat op de grond. In bad ging hij alleen met mij samen. Of met man natuurlijk.
Kinderen stinken daar niet, tenminste niet als je de billen netjes afpoetst. En dat doe je bij een peuter lijkt me.
Of ze het zelf goed afpoetsen als ze wat ouder zijn.
Wat een verhitte discussies hier :)
Mijn zoon gaat elke avond in bad, puur omdat hij dan lekkerder lijkt te slapen. Warm en rozig. Vanavond heeft hij in zijn Ikea wasmand/badje gezeten en dat ging uitstekend. Ingezeept, haren gewassen, afgespoeld, lekker met z'n speeltjes gespeeld, afdrogen, papfles erin en naar bed.

Dank voor alle tips!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven