Peuter onder de douche
maandag 14 oktober 2019 om 11:37
Hoi,
Mijn zoontje (13 maanden) is gewend elke avond in bad te gaan. Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan en in mijn nieuwe huis heb ik geen bad, alleen een douche. Het is een stomme vraag, maar wat is de handigste manier om een klein kind te douchen zonder zelf mee te gaan?
Normaliter laat ik het bad vollopen, zet ik hem erin, was ik hem en was ik zijn haar, en daarna mag hij nog tien minuutjes spelen. Tijdens het wassen speelt hij ook (het is een druk baasje). Hoe gaat dat onder de douche? Douchekop erbij, op m'n knieën voor de cabine, hem natmaken, inzepen en shampoo in zijn haar, weer afspoelen en dan? Hij wil continu bezig blijven, trekt zichzelf om de haverklap omhoog, ik weet even niet hoe ik dit een fijn en veilig ritueel kan maken voor het slapengaan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn zoontje (13 maanden) is gewend elke avond in bad te gaan. Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan en in mijn nieuwe huis heb ik geen bad, alleen een douche. Het is een stomme vraag, maar wat is de handigste manier om een klein kind te douchen zonder zelf mee te gaan?
Normaliter laat ik het bad vollopen, zet ik hem erin, was ik hem en was ik zijn haar, en daarna mag hij nog tien minuutjes spelen. Tijdens het wassen speelt hij ook (het is een druk baasje). Hoe gaat dat onder de douche? Douchekop erbij, op m'n knieën voor de cabine, hem natmaken, inzepen en shampoo in zijn haar, weer afspoelen en dan? Hij wil continu bezig blijven, trekt zichzelf om de haverklap omhoog, ik weet even niet hoe ik dit een fijn en veilig ritueel kan maken voor het slapengaan.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
maandag 14 oktober 2019 om 11:40
Een badje in de douchecabine zetten?
En een douchemat of zo kopen. Wij hebben een rol met stickers gekocht die antislip waren. Stuk mooier en hygiënischer dan zo’n mat.
Onze dochter zit gewoon zelf met de douchekop te spelen onder de douche. Met de afspraak dat ze gewoon blijft zitten. Gelukkig is ze geen fan van pijn dus twee keer vallen en ze blijft nu zitten.
En een douchemat of zo kopen. Wij hebben een rol met stickers gekocht die antislip waren. Stuk mooier en hygiënischer dan zo’n mat.
Onze dochter zit gewoon zelf met de douchekop te spelen onder de douche. Met de afspraak dat ze gewoon blijft zitten. Gelukkig is ze geen fan van pijn dus twee keer vallen en ze blijft nu zitten.
maandag 14 oktober 2019 om 11:44
Ah ja, toevoeging: ik heb een teil/bad (eigenlijk wasmand), die past. Van IKEA.
Daarin gaat hij continu staan en dan kiepert-ie om (het kind, niet het bad) omdat de rand flexibel is. Misschien een steviger bad kopen dan.
Deze heb ik: https://www.ikea.com/nl/nl/p/torkis-fle ... -80339224/
Daarin gaat hij continu staan en dan kiepert-ie om (het kind, niet het bad) omdat de rand flexibel is. Misschien een steviger bad kopen dan.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 14-10-2019 11:45
17.60% gewijzigd
maandag 14 oktober 2019 om 11:46
Het is nieuw voor mij om alles alleen te doen, dus ik vind het prettig als mensen meedenken.
Ik wil het graag goed doen, voor m'n ventje
maandag 14 oktober 2019 om 11:46
Dat vraagt ze toch niet? Dat jij je kind maar 2x per week in bad doet, moet jij weten.
ik geef mn bek ook maar een douw
maandag 14 oktober 2019 om 11:47
Is zoveel mogelijk samen douchen een optie? Wij deden dat in ons vakantiehuisje vaak omdat daar geen bad was. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt. Wat ik verder deed, was dochter lekker laten spelen onder de douche en dan tussendoor wassen. Mijn armen werden dan wel nat, maar verder eigenlijk niet.
Een stevigere teil lijkt mij ook een optie, mijn neefje van 3 zit ook nog steeds in zo'n ding.
Een stevigere teil lijkt mij ook een optie, mijn neefje van 3 zit ook nog steeds in zo'n ding.
maandag 14 oktober 2019 om 11:49
pamelacourson schreef: ↑14-10-2019 11:47Is zoveel mogelijk samen douchen een optie? Wij deden dat in ons vakantiehuisje vaak omdat daar geen bad was. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt. Wat ik verder deed, was dochter lekker laten spelen onder de douche en dan tussendoor wassen. Mijn armen werden dan wel nat, maar verder eigenlijk niet.
Ik vraag me juist af of dat handig is, samen douchen. Want dan zit/staat hij onder/naast je, dan krijgt hij toch alle spetters en zeepsop en shampoo etc. over zich heen als je jezelf wast?
maandag 14 oktober 2019 om 11:50
Madeliefjees schreef: ↑14-10-2019 11:46Dat vraagt ze toch niet? Dat jij je kind maar 2x per week in bad doet, moet jij weten.
Hij vraagt een oplossing. Een van de opties die het probleem met de helft terugbrengt, is het kind niet elke avond in bad stoppen. Met die optie mag hij doen wat hij wil.
maandag 14 oktober 2019 om 11:51
maandag 14 oktober 2019 om 11:52
Ja daarom ga ik op de grond zitten als ik samen met peuter douche.
Wij hebben ook een speciekuip staan waar ze lekker in baddert. Voor 8 euro bij de bouwmarkt en super stevig.
maandag 14 oktober 2019 om 11:54
Ik was mezelf eerst snel en daarna de dreumes uitgebreid.
Als ik zelf uitgebreid wil douchen doe ik dat wel op een later moment.
maandag 14 oktober 2019 om 12:00
Dit inderdaad!
Ik liet peuter alvast water eruit scheppen met een emmertje. Moet je niet de kuip op het putje hebben gezet. Vraag maar niet hoe ik dat weet.
maandag 14 oktober 2019 om 12:02
Een stevigere teil kopen, bv bij de bouwmarkt.mcsteamy schreef: ↑14-10-2019 11:44Ah ja, toevoeging: ik heb een teil/bad (eigenlijk wasmand), die past. Van IKEA.
maandag 14 oktober 2019 om 12:05