Peuter onder de douche

14-10-2019 11:37 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje (13 maanden) is gewend elke avond in bad te gaan. Mijn ex en ik zijn onlangs uit elkaar gegaan en in mijn nieuwe huis heb ik geen bad, alleen een douche. Het is een stomme vraag, maar wat is de handigste manier om een klein kind te douchen zonder zelf mee te gaan?

Normaliter laat ik het bad vollopen, zet ik hem erin, was ik hem en was ik zijn haar, en daarna mag hij nog tien minuutjes spelen. Tijdens het wassen speelt hij ook (het is een druk baasje). Hoe gaat dat onder de douche? Douchekop erbij, op m'n knieën voor de cabine, hem natmaken, inzepen en shampoo in zijn haar, weer afspoelen en dan? Hij wil continu bezig blijven, trekt zichzelf om de haverklap omhoog, ik weet even niet hoe ik dit een fijn en veilig ritueel kan maken voor het slapengaan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Gewoon een babybadje aanschaffen en in de doucheruimte zetten. Een flinke teil doet ook wonderen.
Elke dag lijkt me wat veel, twee keer per week is prima toch? Ik die fase had ik een teil die ik onder de douche zette. Kind zat in de teil. Dat paste tot een jaar of vier.
Een badje in de douchecabine zetten?

En een douchemat of zo kopen. Wij hebben een rol met stickers gekocht die antislip waren. Stuk mooier en hygiënischer dan zo’n mat.

Onze dochter zit gewoon zelf met de douchekop te spelen onder de douche. Met de afspraak dat ze gewoon blijft zitten. Gelukkig is ze geen fan van pijn dus twee keer vallen en ze blijft nu zitten.
Action heeft van die dichte wasmanden, tis net een grote teil. Heel leuk als 'bad'. En IKEA heeft ook zoiets.
Haal een (witte) specikuip bij de bouwmarkt. Lekker in bad in de kuip en die kuip past bijna in elke douche, in tegenstelling tot het iets langere babybadje.
Ah ja, toevoeging: ik heb een teil/bad (eigenlijk wasmand), die past. Van IKEA.
Daarin gaat hij continu staan en dan kiepert-ie om (het kind, niet het bad) omdat de rand flexibel is. Misschien een steviger bad kopen dan.

Deze heb ik: https://www.ikea.com/nl/nl/p/torkis-fle ... -80339224/
mcsteamy wijzigde dit bericht op 14-10-2019 11:45
17.60% gewijzigd
Ben je heel onzeker TO? Want je opent wekelijks meerdere topics. Wat mag natuurlijk, maar ik vraag me wel een beetje af waarom je zelf niet tot wat oplossingen kunt komen.
chocolol schreef:
14-10-2019 11:45
Ben je heel onzeker TO? Want je opent wekelijks meerdere topics. Wat mag natuurlijk, maar ik vraag me wel een beetje af waarom je zelf niet tot wat oplossingen kunt komen.

Het is nieuw voor mij om alles alleen te doen, dus ik vind het prettig als mensen meedenken.
Ik wil het graag goed doen, voor m'n ventje :)
Pandax schreef:
14-10-2019 11:39
Elke dag lijkt me wat veel, twee keer per week is prima toch? Ik die fase had ik een teil die ik onder de douche zette. Kind zat in de teil. Dat paste tot een jaar of vier.
Dat vraagt ze toch niet? Dat jij je kind maar 2x per week in bad doet, moet jij weten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij gebruikten een klein opblaasbaar badje die je zomers buiten gebruikt
Is zoveel mogelijk samen douchen een optie? Wij deden dat in ons vakantiehuisje vaak omdat daar geen bad was. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt. Wat ik verder deed, was dochter lekker laten spelen onder de douche en dan tussendoor wassen. Mijn armen werden dan wel nat, maar verder eigenlijk niet.
Een stevigere teil lijkt mij ook een optie, mijn neefje van 3 zit ook nog steeds in zo'n ding.
pamelacourson schreef:
14-10-2019 11:47
Is zoveel mogelijk samen douchen een optie? Wij deden dat in ons vakantiehuisje vaak omdat daar geen bad was. Maar ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt. Wat ik verder deed, was dochter lekker laten spelen onder de douche en dan tussendoor wassen. Mijn armen werden dan wel nat, maar verder eigenlijk niet.
Een stevigere teil lijkt mij ook een optie, mijn neefje van 3 zit ook nog steeds in zo'n ding.

Ik vraag me juist af of dat handig is, samen douchen. Want dan zit/staat hij onder/naast je, dan krijgt hij toch alle spetters en zeepsop en shampoo etc. over zich heen als je jezelf wast?
Madeliefjees schreef:
14-10-2019 11:46
Dat vraagt ze toch niet? Dat jij je kind maar 2x per week in bad doet, moet jij weten.

Hij vraagt een oplossing. Een van de opties die het probleem met de helft terugbrengt, is het kind niet elke avond in bad stoppen. Met die optie mag hij doen wat hij wil.
Bibabad!

https://www.bibabad.nl/
https://www.bol.com/nl/l/Merk/N/11321/f ... gLS7fD_BwE
Opvouwbaar badje een idee?
Afbeelding
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:49
Ik vraag me juist af of dat handig is, samen douchen. Want dan zit/staat hij onder/naast je, dan krijgt hij toch alle spetters en zeepsop en shampoo etc. over zich heen als je jezelf wast?
Ja daarom ga ik op de grond zitten als ik samen met peuter douche.

Wij hebben ook een speciekuip staan waar ze lekker in baddert. Voor 8 euro bij de bouwmarkt en super stevig.
misschien een zeiltje voor jezelf knutselen van ruim een metertje hoog zodat je niet ook doorweekt raakt en wel kan blijven staan? ik zou iets proberen met zuignapjes en knijpers
Lorem Ipsum
Als je douchebak groot genoeg is, kun je er een bibabad in zetten. Die krijgt hij niet om, door het gewicht van het water.

Hier is het al jaren in gebruik, jongste van 6 past er nog prima in. Oudste heeft er tot haar achtste ingezeten.
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:49
Ik was mezelf eerst snel en daarna de dreumes uitgebreid.

Als ik zelf uitgebreid wil douchen doe ik dat wel op een later moment.
Is de douche een beetje af te sluiten? Mijn neefje mocht dan gewoon lekker met de doucheslang spelen. Maar een grote teil lijkt mij het handigst. Vroeger op de camping gingen wij trouwens gewoon in de gootsteen dus dat is ook een optie.
Speciekuip kiepert niet om. Ik krijg m zelf al met moeite leeg gegooid. Moet een beetje met beleid anders ontstaat er een golf die de overloop op stroomt.
Dropdrop schreef:
14-10-2019 11:57
Speciekuip kiepert niet om. Ik krijg m zelf al met moeite leeg gegooid. Moet een beetje met beleid anders ontstaat er een golf die de overloop op stroomt.

Dit inderdaad!
Ik liet peuter alvast water eruit scheppen met een emmertje. Moet je niet de kuip op het putje hebben gezet. Vraag maar niet hoe ik dat weet. 😆
mcsteamy schreef:
14-10-2019 11:44
Ah ja, toevoeging: ik heb een teil/bad (eigenlijk wasmand), die past. Van IKEA.
Daarin gaat hij continu staan en dan kiepert-ie om (het kind, niet het bad) omdat de rand flexibel is. Misschien een steviger bad kopen dan.

Deze heb ik: https://www.ikea.com/nl/nl/p/torkis-fle ... -80339224/
Een stevigere teil kopen, bv bij de bouwmarkt.
Dat is een leuk badje Granny!

Als zoon 'zelf' onder de douche gaat geven we hem de douchekop in zijn handen zodat hij zichzelf onder water kan houden en wassen we hem ondertussen zonder zelf nat te worden. Je bent binnen een paar minuten klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven