Peuter ‘s nachts uren wakker
woensdag 11 maart 2020 om 03:35
Mijn dochter van 1,5 is sinds enkele weken ‘s nachts uren achter elkaar wakker. Soms gaat ze eventjes huilen maar meestal wordt ze gewoon wakker, blijft ze een uur tot 2,5 uur kletsen en een beetje spelen tot ze uiteindelijk weer in slaap valt.
We hebben hier zelf heel weinig last van, omdat ze niet om aandacht vraagt ofzo, maar zij heeft er wel heel veel last van. Overdag is ze echt doodmoe, maar slaapt ze ook niet veel (1,5-2 uur maximaal).
Meerdere dutjes overdag lukt niet meer, ze slaapt al ruim een half jaar maar 1 keer en komt dan ook niet een extra keer in slaap overdag.
Ze slaapt al sinds ze een halfjaar is structureel gewoon 12 uur achter elkaar door maar nu ineens dit. Wie heeft de gouden tip? Ik heb zo te doen met haar, want ze loopt met flinke wallen, rode ogen en een heel kort lontje overdag.
Er zijn geen veranderingen geweest (ze gaat wel over een maandje een zusje krijgen dus misschien voelt ze dat aan ofzo). Ze eet goed, is niet ziek, ook niet recent geweest. Ik snap er gewoon helemaal niks van. Bij ons in bed hebben we ook al regelmatig geprobeerd maar zelfs als we allebei totaal niet reageren, blijft ze zo 2 uur tussen ons in spelen. Iemand die dit herkent en een oplossing weet??
We hebben hier zelf heel weinig last van, omdat ze niet om aandacht vraagt ofzo, maar zij heeft er wel heel veel last van. Overdag is ze echt doodmoe, maar slaapt ze ook niet veel (1,5-2 uur maximaal).
Meerdere dutjes overdag lukt niet meer, ze slaapt al ruim een half jaar maar 1 keer en komt dan ook niet een extra keer in slaap overdag.
Ze slaapt al sinds ze een halfjaar is structureel gewoon 12 uur achter elkaar door maar nu ineens dit. Wie heeft de gouden tip? Ik heb zo te doen met haar, want ze loopt met flinke wallen, rode ogen en een heel kort lontje overdag.
Er zijn geen veranderingen geweest (ze gaat wel over een maandje een zusje krijgen dus misschien voelt ze dat aan ofzo). Ze eet goed, is niet ziek, ook niet recent geweest. Ik snap er gewoon helemaal niks van. Bij ons in bed hebben we ook al regelmatig geprobeerd maar zelfs als we allebei totaal niet reageren, blijft ze zo 2 uur tussen ons in spelen. Iemand die dit herkent en een oplossing weet??

woensdag 11 maart 2020 om 06:10
Slaapt ze bij jullie op de kamer?
Ik zag nl ooit een programma op tv met een vergelijkbare situatie.
Het kind in bed nemen en zelfs in dezelfde slaapkamer laten slapen maakten het probleem erger.
Wat hielp was om kind in eigen slaapkamer in eigen bed leggen en zeggen dat ze moet slapen.
Als ze snachts wakker wordt er weer naartoe gaan en opnieuw, maar kort vertellen dat ze moet slapen.
En dat hielp daar toen.
Dat kindje was wel ietsje ouder, dus ik weet niet of het met een anderhalf jarige ook zo gedaan zou worden.
Ik zag nl ooit een programma op tv met een vergelijkbare situatie.
Het kind in bed nemen en zelfs in dezelfde slaapkamer laten slapen maakten het probleem erger.
Wat hielp was om kind in eigen slaapkamer in eigen bed leggen en zeggen dat ze moet slapen.
Als ze snachts wakker wordt er weer naartoe gaan en opnieuw, maar kort vertellen dat ze moet slapen.
En dat hielp daar toen.
Dat kindje was wel ietsje ouder, dus ik weet niet of het met een anderhalf jarige ook zo gedaan zou worden.
woensdag 11 maart 2020 om 07:08
Ja heeft mijn dochter ook gehad maar doe huilde wel. Peuterbed proberen?
En anders even laten zo onderschat ook de spanning van een baby op komst niet ik heb net de tweede maar in laatste deel zwangerschap had mijn dochter van 3,5 ineens angsten en plakte volledig aan mij kon geen afscheid nemen bij de opvang dan flipte ze echt helemaal en dat was allemaal over toen de baby er eenmaal was
En anders even laten zo onderschat ook de spanning van een baby op komst niet ik heb net de tweede maar in laatste deel zwangerschap had mijn dochter van 3,5 ineens angsten en plakte volledig aan mij kon geen afscheid nemen bij de opvang dan flipte ze echt helemaal en dat was allemaal over toen de baby er eenmaal was
where ever you go, go with your heart
woensdag 11 maart 2020 om 07:21
Nee dus ík heb er ook niet zoveel last van, maar zij wel. Ze is constant oververmoeid, dus daarom zoek ik naar wat het nou kan zijn. We gebruiken geen babyfoon ofzo meer maar ik hoor haar gewoon urenlang kletsen door de muur. Overigens huilt ze soms wel even heel hard maar meestal niet.
Stoppen met middagslaapje lijkt me nog geen optie. Ze wil echt naar bed ‘s middags en ‘s avonds ook, valt binnen 5 minuten in slaap. Tot een paar weken terug sliep ze gewoon die 12 uur ‘s nachts (soms 13) en dan nog 2 uur overdag en toen was ze gewoon gezellig. Nu is t overdag alleen maar huilen en hangen en speelt ze amper, ze wil alleen maar boekjes lezen en knuffelen. Wel op zich een hele goede tip trouwens.
Ze slaapt op haar eigen kamer, alleen als er echt iets is weleens tussen ons in. Als ze ziek is ofzo. En nu als ze keihard gaat krijsen ineens wel geprobeerd, ze huilt dan niet maar gaat ook niet meer slapen.
Misschien is t toch de baby spanning... nou neemt ze zonder problemen afscheid en claimt ze mij niet, maar dat kan natuurlijk per kind anders zijn.
woensdag 11 maart 2020 om 07:46
Zoon van nu bijna 2 had ook rond 1,5 jaar dat hij opeens een paar weken slechter sliep en niet alleen meer in slaap kon vallen. Dat duurde een paar weken en nu slaapt hij weer heerlijk. Dus misschien is het gewoon een fase
Je zou ook nog kunnen proberen om haar savonds nog een half uurtje eerder in bed te leggen, dat ze misschien te moe is om door te slapen?

Je zou ook nog kunnen proberen om haar savonds nog een half uurtje eerder in bed te leggen, dat ze misschien te moe is om door te slapen?
woensdag 11 maart 2020 om 08:26
Hier hebben we deze fases ook wel eens.. gelukkig wil mijn zoontje vaak wel een papfles dan. Hij valt daarna niet direct in slaap, maar doordat hij wel iets gegeten heeft plakt hij er dan sochtends een uurtje aan vast.
Behalve het geven van de fles negeren we het en nu heeft hij weer 3 nachten normaal geslapen. Maar ja ook dit zal weer een fase zijn..
Behalve het geven van de fles negeren we het en nu heeft hij weer 3 nachten normaal geslapen. Maar ja ook dit zal weer een fase zijn..
woensdag 11 maart 2020 om 08:56
Mihoen, dat klinkt wel als een goed idee, ze is ‘s avonds ook echt helemaal op en slaapt nadat ze wakker geweest is ook gewoon wel uit dus een halfuurtje eerder naar bed is makkelijk toe te passen, ze zal dan niet ineens om half 6 klaarwakker zijn ofzo.
Daanstje, ja t zal inderdaad wel een fase zijn. Ze krijgt sinds ze een jaar is al helemaal geen flessen meer dus daar kan ik haar helaas niet meer mee paaien
. Dat was vroeger wel de makkelijkste remedie om haar weer in slaap te krijgen als ze ‘s nachts wakker werd, maar nu wil ze ook niks. Zelfs als we haar iets te eten of drinken voorhouden, wil ze er niks van, dus dat is t niet.
Daanstje, ja t zal inderdaad wel een fase zijn. Ze krijgt sinds ze een jaar is al helemaal geen flessen meer dus daar kan ik haar helaas niet meer mee paaien
woensdag 11 maart 2020 om 09:19
Heel herkenbaar je verhaal. Wij hebben dit gehad met onze oudste dochter. Dit heeft ruim een jaar geduurd. We hebben alles geprobeerd. Zelfs medisch onderzocht en jeugdzorg hulp. Niks hielp. Uiteindelijk middagslaapje eraf gehaald op advies van de huisarts. Dit hielp niet, ze werd toen alleen later wakker. Maar ze was soms echt 4 uur lang wakker, niet huilen... We kregen het advies vaak: gewoon laten huilen, desnoods beneden leggen. Maar ze huilde niet. Ze klom uit haar ledikant en wilde spelen. Soms hoorden we haar ineens beneden in de woonkamer... zelf waren we ook oververmoeid. Dus deden we om de beurt nachtdienst. Vanaf 2.5 jaar zijn we melatonine gaan geven. Ze is inmiddels bijna tiener en ze krijgt dat nog steeds. Al is de dosering nu wel een stuk lager.
Sorry, niet hoopgevend maar wel de realiteit bij ons.
Sterkte...
Sorry, niet hoopgevend maar wel de realiteit bij ons.
Sterkte...
woensdag 11 maart 2020 om 09:50
Liedjepietje, heftig! Wel herkenbaar al is t voor ons nu net begonnen. Maar t is inderdaad echt niet dat ze nou vreselijk huilerig is ofzo, ze hoeft ook helemaal niks, maar ze gaat gewoon spelen. Ze heeft een peuterbed maar heeft nog niet bedacht dat ze daar zelf uit zou kunnen klimmen, dus ze blijft zelfs gewoon netjes in haar bed, ligt vaak zelfs te spelen, maar ze valt gewoon niet in slaap. Ze heeft t vannacht ruim 2,5 uur volgehouden en vervolgens is ze ‘s ochtends doodmoe als ze wakker wordt.. echt sneu! Ze is ook moe als we haar kunnen laten uitslapen, gisterochtend tot 9 uur laten slapen, maar alsnog is het de hele dag alleen maar jammeren en in haar oogjes wrijven, gewoon echt op. Ze heeft de slaap echt wel nodig, maar kan gewoon niet meer inslapen..
Hopelijk hoeven we niet aan de melatonine, maar ik houd t in mijn achterhoofd, het is wel de minst ingrijpende medicatie natuurlijk die zou kunnen helpen.
Hopelijk hoeven we niet aan de melatonine, maar ik houd t in mijn achterhoofd, het is wel de minst ingrijpende medicatie natuurlijk die zou kunnen helpen.
woensdag 11 maart 2020 om 11:24
Zijn het geen doorkomende tanden/kiezen? Hier ook van die fases gehad waarin we allemaal tot wanhoop werden gedreven ivm niet-slapend en overdag chagrijnig kind, en dan kwam ik er achteraf pas achter dat er een kies was doorgekomen ofzo
Zelfs bij de 3e keer had ik niet door dat het weer zover was, omdat kind verder normaal at en pcm niet hielp... Kou is hier ook een reden voor spooknachten, maar aangezien het nu niet echt koud is lijkt me dat niet aan de orde?
Slaapt ze wel in de auto of kinderwagen? Wat ik deed in deze periodes van oververmoeidheid, was toch overdag gaan rijden zodat kind kon bijslapen. En dan langzaam toewerken naar een normaal ritme, al dan niet met middagdut.

Slaapt ze wel in de auto of kinderwagen? Wat ik deed in deze periodes van oververmoeidheid, was toch overdag gaan rijden zodat kind kon bijslapen. En dan langzaam toewerken naar een normaal ritme, al dan niet met middagdut.
woensdag 11 maart 2020 om 11:29
Er zijn net twee hoektanden door, maar nog niet zo ver dus wellicht is dat inderdaad wel een trigger!nootboek schreef: ↑11-03-2020 11:24Zijn het geen doorkomende tanden/kiezen? Hier ook van die fases gehad waarin we allemaal tot wanhoop werden gedreven ivm niet-slapend en overdag chagrijnig kind, en dan kwam ik er achteraf pas achter dat er een kies was doorgekomen ofzoKou is hier ook een reden voor spooknachten, maar aangezien het nu niet echt koud is lijkt me dat niet aan de orde?
In de kinderwagen slaapt ze helaas echt helemaal nooit, dat is sinds ze zes maanden was en we van wieg naar stoeltje gingen nooit meer gelukt, ook al kan het stoeltje helemaal plat. Auto heb ik niet, mijn man heeft die altijd mee naar zijn werk. Maar van t weekend waren we met de auto op stap, rit van twee uur. Pas na een halfuur viel ze in slaap en na een uurtje slapen wordt ze dan wakker, dus ook in de auto slaapt ze niet door helaas. Terwijl ze zichtbaar heel moe was. Wel goede tip.
Er was een tijd dat ze nog in een draagzak in slaap kon vallen (met wel flink wat strijd, maar dan sliep ze in elk geval), maar nu ik hoogzwanger ben, kan ik haar echt niet meer dragen. Het dragen is inmiddels ook echt alweer maanden geleden, dus geen idee of het nog zou werken. Wellicht weer proberen als baby er straks is en ik weer een beetje goed ter been ben.

woensdag 11 maart 2020 om 11:57
Peuter heeft dit ook gehad rond die leeftijd. Maar die ging wel huilen. Man ging erbij liggen op zijn kamer (ik was hoog zwanger). Volgens mij is er ook een slaap regressie rond 18 maanden. Bij ons was het vanzelf weer over. Een week elke nacht en daarna een paar x p week nog en toen helemaal over. Sterkte, het is sowieso een fase.
Overdag als ze echt heel moe is maar niet in bedje wil, missch rondje met de auto?
Overdag als ze echt heel moe is maar niet in bedje wil, missch rondje met de auto?
woensdag 11 maart 2020 om 12:18
Mijn dochter had dit ook rond deze leeftijd, elk uur wakker en had helaas wel ons nodig
Ik was toen ook zwanger en dacht ook dat het kwam vanwege baby op komst. Zoontje 18 maanden nu wordt ook geregeld wakker en wilt alleen verder slapen bij ons. Ik vermoed dat rond deze leeftijd gewoon veel veranderd voor zo'n kind. Onze ervaring is dat qua slaap het een stuk allemaal verbeterd rond de 2 jaar. Hier en daar nog weleens wat, maar ergste was echt tussen 1,5 en 2 jaar. Verder kan je nog eea proberen met bovenstaande tips. Zielig voor haar zeg! Zeker omdat ze zichzelf echt in de weg ook zit.

woensdag 11 maart 2020 om 21:38
Dat dachten wij destijds ook, maar achteraf bezien hadden we gewoon direct dat middagslaapje moeten afschaffen.Hertjehertje schreef: ↑11-03-2020 05:17Is het steeds ongeveer hetzelfde tijdstip dat ze wakker is?
Heeft ze honger?
Heeft ze het koud?
Mijn eerste reactie zou zijn: niet meer slapen overdag.
Maar nu moet ze eerst uit die oververmoeide status komen.
Het lastige is wel, dat het slechte slapen ‘s nachts bij andere kinderen juist komt door oververmoeidheid. Je moet dus wel even inschatten wat het waarschijnlijkst lijkt.
woensdag 11 maart 2020 om 22:50
Heel herkenbaar. Mijn dochter was over dag ook vreselijk moe. En wij natuurlijk ook. Dus was geen leuk jaar. Ze heeft het nu nog steeds dat ze wel eens wakker wordt snachts en ze dan weer slecht in slaap komt. Dan krijgt ze extra melatonine.Minik schreef: ↑11-03-2020 09:50Liedjepietje, heftig! Wel herkenbaar al is t voor ons nu net begonnen. Maar t is inderdaad echt niet dat ze nou vreselijk huilerig is ofzo, ze hoeft ook helemaal niks, maar ze gaat gewoon spelen. Ze heeft een peuterbed maar heeft nog niet bedacht dat ze daar zelf uit zou kunnen klimmen, dus ze blijft zelfs gewoon netjes in haar bed, ligt vaak zelfs te spelen, maar ze valt gewoon niet in slaap. Ze heeft t vannacht ruim 2,5 uur volgehouden en vervolgens is ze ‘s ochtends doodmoe als ze wakker wordt.. echt sneu! Ze is ook moe als we haar kunnen laten uitslapen, gisterochtend tot 9 uur laten slapen, maar alsnog is het de hele dag alleen maar jammeren en in haar oogjes wrijven, gewoon echt op. Ze heeft de slaap echt wel nodig, maar kan gewoon niet meer inslapen.
woensdag 11 maart 2020 om 23:02
Teckeltje, t is niet dat ze niet in haar bed wil, ze valt binnen 5 min in slaap als ik haar overdag weg leg en ‘s avonds ook, zonder te huilen. Ze wordt alleen wakker terwijl ze echt niet uitgeslapen is en kan dan niet meer inslapen. Auto heb ik helaas niet.
Lilly1980, er gebeurt vanalles in dat koppie, ik merk ook dat ze zich enorm ontwikkelt, dus misschien is het inderdaad gewoon een fase. T is vooral echt heel sneu voor haar.
Pien252, ze slaapt inmiddels al vier maanden in haar peuterbed en dit probleem is er pas sinds 2 weken ongeveer, dus ik link t zelf niet zo aan het bedje.. je weet t nooit natuurlijk maar t lijkt me niet zo logisch.
Eze, hoe oud was jouw kind toen je het middagslaapje liet vallen? Ik vind 1,5 daarvoor wel erg jong klinken. Sowieso denk ik inderdaad dat ze op dit moment echt op oververmoeidheid zit. Naar bed gaan is totaal geen strijd, ze vraagt er zelfs om. Na de lunch en na het avondeten gaat ze bij de trap staan en zegt ze ‘bed, slapen’. Ze wil dan echt heel graag naar bed en valt dus ook direct in slaap. Maar het doorslapen is ineens een probleem.
Lilly1980, er gebeurt vanalles in dat koppie, ik merk ook dat ze zich enorm ontwikkelt, dus misschien is het inderdaad gewoon een fase. T is vooral echt heel sneu voor haar.
Pien252, ze slaapt inmiddels al vier maanden in haar peuterbed en dit probleem is er pas sinds 2 weken ongeveer, dus ik link t zelf niet zo aan het bedje.. je weet t nooit natuurlijk maar t lijkt me niet zo logisch.
Eze, hoe oud was jouw kind toen je het middagslaapje liet vallen? Ik vind 1,5 daarvoor wel erg jong klinken. Sowieso denk ik inderdaad dat ze op dit moment echt op oververmoeidheid zit. Naar bed gaan is totaal geen strijd, ze vraagt er zelfs om. Na de lunch en na het avondeten gaat ze bij de trap staan en zegt ze ‘bed, slapen’. Ze wil dan echt heel graag naar bed en valt dus ook direct in slaap. Maar het doorslapen is ineens een probleem.
woensdag 11 maart 2020 om 23:12
Ongeveer anderhalf. Rond de tijd dat hij overdag gewend was te slapen, probeerde ik met hem naar buiten te gaan, zodat hij dan wakker bleef.Minik schreef: ↑11-03-2020 23:02Teckeltje, t is niet dat ze niet in haar bed wil, ze valt binnen 5 min in slaap als ik haar overdag weg leg en ‘s avonds ook, zonder te huilen. Ze wordt alleen wakker terwijl ze echt niet uitgeslapen is en kan dan niet meer inslapen. Auto heb ik helaas niet.
Het effect was, dat hij ‘s nachts beter sliep en ook overdag uitgeruster was.
Het urenlang wakker zijn duurde toen wel al wat langer dan 2 weken.
woensdag 11 maart 2020 om 23:21
Ah dus toch ook al wel zo jong. Was hij toen hij ‘s nachts zo veel wakker was overdag ook heel erg moe?Eze schreef: ↑11-03-2020 23:12Ongeveer anderhalf. Rond de tijd dat hij overdag gewend was te slapen, probeerde ik met hem naar buiten te gaan, zodat hij dan wakker bleef.
Het effect was, dat hij ‘s nachts beter sliep en ook overdag uitgeruster was.
Het urenlang wakker zijn duurde toen wel al wat langer dan 2 weken.
woensdag 11 maart 2020 om 23:27
woensdag 11 maart 2020 om 23:31
Ja dat is moeilijk te zeggen hè. Wat ik nu zie, is een kind met enorme wallen, dat amper nog zelf kan spelen, constant om mijn benen heen hangt, jengelt en eigenlijk alleen maar boekjes wil lezen en knuffelen heel de dag. Het totaal tegenovergestelde van wat ze normaal is: heel ondernemend, kan zo een uur zelf spelen zonder aandacht te vragen, is t liefst lekker in beweging maar kan ook heel geconcentreerd een toren bouwen van Duplo of een kwartier een kleurplaat kleuren.
En vooral dat als ze iets niet mag, dat ze dan echt direct keihard gaat huilen en daar heel moeilijk uit komt. T is echt een pittige dame dus woede aanvallen kennen we al veel langer, maar ze kan op t moment echt helemaal niks hebben. En ze is super onhandig. Ze valt normaal nooit, is heel beheerst en nadenkend. En nu ineens loopt ze tegen kastjes op, struikelt ze over alles. Ze is gewoon echt niet zichzelf.