Peuter topic IV

07-06-2020 13:11 2113 berichten
Na het babytopic en het dreumestopic nu alweer het vierde peutertopic!
Voor iedereen die mee wil schrijven over hun leuke (of nu even niet zo leuke) peuter!
Hebben jullie tips w.b.t. zindelijkheid.

Mijn zoontje wil inmiddels weer op het potje plassen. Als ik het vraag doet hij een Goede plas, meestal dan.
We belonen hem dan, en zijn heel enthousiast uiteraard.

Uit zichzelf zegt hij niet dat hij moet plassen.
Hij geeft nu wel aan dat hij gepoept heeft vandaag voor het eerst! Ik benoem dan neutraal dat hij dat dat ook op potje hoort.

Maar ben bang dat hij weer in zo'n fase valt dat hij niet meer op het potje wil.
Hoe pakken we dit nu door?

Als ik hem zonder luier laat lopen, zoals een tijdje geleden, dan heeft hij 5x in het uur een natte broek.
Is dat dan de fase waar we door moeten, of zijn er nog tips?

Hij is overigens 2jr en 8mnd
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
09-06-2020 21:15
Voor iedereen die met (oude) peuter naar de Efteling is geweest; namen jullie een buggy oid mee? Peuter zit daar nooit meer in (over paar maanden is ze 4) en loopt normaal alles zelf maar twijfel of het misschien toch handig is. Ik wil ook geen boze buien omdat ze te moe is en weigert verder te lopen.
Hier buggy voor de jongste van 2, met meerijdplankje voor de oudste van 4. Soms wisselen ze wel om en soms loop ik ook stukken met een lege buggy, maar tis ideaal voor als ze moe beginnen te worden ;-D
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
09-06-2020 21:15
Voor iedereen die met (oude) peuter naar de Efteling is geweest; namen jullie een buggy oid mee? Peuter zit daar nooit meer in (over paar maanden is ze 4) en loopt normaal alles zelf maar twijfel of het misschien toch handig is. Ik wil ook geen boze buien omdat ze te moe is en weigert verder te lopen.
Hier laatste keer niet meegenomen. Zit hij echt nooit meer in. Af en toe even bij papa op zijn nek, maar verder zelf veel gelopen
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Goeie van dat karretje, mocht het echt dramatisch worden kunnen we die nog huren maar de buggy blijft thuis. Ze kan ook echt prima best ver lopen dus zal wel goed komen.
Alle reacties Link kopieren
2bloemen schreef:
09-06-2020 21:53
Beetje late reactie, maar vorig jaar hebben wij gekampeerd met de tent met peuter van toen ongeveer bijna 3 (2 jaar en 9 mnd). Peuter lag in/op een peuterluchtbed (even googlen: een luchtbed met een verhoogde rand, waar ze niet af kunnen rollen) in een gewone slaapzak van thuis. Hij sliep thuis toen ook nog in slaapzakken. Eerste nacht werd hij om 5.00 wakker van de kou, daarna deden we als wij zelf gingen slapen nog een deken en/of een open geritste kinderslaapzak over hem heen. Een gewone kinderslaapzak durfden we toen niet aan. Peuter ligt nu inmiddels onder een dekbed te slapen en zal komende vakantie hopelijk in de kinderslaapzak gaan slapen, of eronder, of erop.
Wat grappig dat er een speciaal peuerluchtbed bestaat!

Wij gaan over twee weken kamperen en nemen een dekbed en normale slaapzak mee. Gewoon een grote (die we thuis eerst in de vriezer doen wegens het stof) Waarom denk je dat een slaapzak misschien geen goed idee is? Anders probeer je het thuis een keer?
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
09-06-2020 21:15
Voor iedereen die met (oude) peuter naar de Efteling is geweest; namen jullie een buggy oid mee? Peuter zit daar nooit meer in (over paar maanden is ze 4) en loopt normaal alles zelf maar twijfel of het misschien toch handig is. Ik wil ook geen boze buien omdat ze te moe is en weigert verder te lopen.
Mijn jongste is 27 maanden en we hebben de buggy en kinderwagen op zolder gelegd, die stonden al maanden alleen maar in de weg in de gang beneden. De oudste van bijna 4 loopt alles, de jongste zit af en toe een stukje op mijn mans schouders. Ook in attracties zoals de dierentuin, musea of pretparken.
Alle reacties Link kopieren
Oh teckel wat een avond was het bij jullie.... hopelijk wel door kunnen slapen!

Hier vandaag helemaal niks op de planning, we gaan zien wat de dag dag en het humeur van zoon brengt :A:
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
09-06-2020 22:13
Hebben jullie tips w.b.t. zindelijkheid.

Mijn zoontje wil inmiddels weer op het potje plassen. Als ik het vraag doet hij een Goede plas, meestal dan.
We belonen hem dan, en zijn heel enthousiast uiteraard.

Uit zichzelf zegt hij niet dat hij moet plassen.
Hij geeft nu wel aan dat hij gepoept heeft vandaag voor het eerst! Ik benoem dan neutraal dat hij dat dat ook op potje hoort.

Maar ben bang dat hij weer in zo'n fase valt dat hij niet meer op het potje wil.
Hoe pakken we dit nu door?

Als ik hem zonder luier laat lopen, zoals een tijdje geleden, dan heeft hij 5x in het uur een natte broek.
Is dat dan de fase waar we door moeten, of zijn er nog tips?


Hij is overigens 2jr en 8mnd
En als je hem in zijn blote kont laat lopen? Dat heeft hier geholpen, en helpt nog steeds als hij moe is.

En je schrijft dat hij inmiddels weer op het potje wilt. Heeft hij het een hele tijd gedaan en toen niet meer ofzo? En ging hij toen wel uit zichzelf? Heeft hij een terugval gehad of is hij nooit zindelijk geweest?
Alle reacties Link kopieren
Zussel, als ze normaal goed kan lopen zou ik er niet over twijfelen. Mijn peuter heeft niet meer in de buggy gezeten sinds ze net 2 was en loopt altijd alles. Als ze echt heel erg moe is neem ik haar soms een stukje op mijn rug.

Teckeltje, wat balen van de slechte avonden. Hoe oud is jouw peuter nu ook alweer? Dochter is nu 3j7m en ik merk dat ze de laatste maanden echt een enorme sprong in haar ontwikkeling heeft gemaakt. Ook met het inslapen. Gisteren had ze 's middags in de auto geslapen, waardoor ze 's avonds niet moe was. Ik heb haar nog een uur gehoord, maar ze is keurig in bed gebleven en heeft boekjes gelezen. Een paar maanden geleden deed ze dat echt niet. Het is slopend, zo'n fase :hug:

Sleepingbeauty, ik zou hem ook in zijn blote kont laten lopen, dat hebben we hier twee weken gedaan toen ze net zindelijk werd. Maar wat is het achterliggende verhaal, heeft hij een terugval gehad? Hoe oud is hij? Ik denk dat dat wel van belang is hierin.
Alle reacties Link kopieren
Teckel en Krul, wat een nare avonden zeg! Dan ben je al op van de dag en heb je ook nog een peuter die besloten heeft dat slapen niet wil/kan/leuk is... pfff. Hopelijk gingen de nachten wel goed? Ik heb dan denk ik toch nog liever een peuter die vanaf 5:15 vind dat de dag begint...

Krul, wat schiet het al op! Succes met je laatste diensten, hopelijk kan je even bijkomen op de dagen dat zoon naar de opvang is.

Dochter is hier nog steeds verkouden, dus kan morgen ook niet naar de opvang. Lastig, maar vind ik minder erg dan op mijn kindvrije dag :-$ wel even kijken hoe we de dag dan moeten verdelen, zal wel om en om een uurtje werken worden.

Leuk al die verhalen over de Efteling! Ik dacht ook dat het voor peuter vast nog niet leuk zou zijn. Spoorwegmuseum en Nijntje museum staan hier wel op de verlanglijst.

Iemand nog tips voor een peuter die nu echt bijna niets meer eet met avondeten? Het was al niet veel, maar nu nog minder. Alleen spaghetti met rode saus, soep met brood, andere soorten brood (zoals naan), tomaat, komkommer en de yoghurt aan het eind lukken nu nog. Eerder at ze ook nog gehaktballen, couscous, gebakken aardappelen, ei, artisjokkenharten en nog wat andere dingen, maar die heeft ze de afgelopen twee weken allemaal vakkundig uitgebannen :facepalm: Ze eet wel goed brood en fruit, dus maak me niet echt zorgen over tekorten. Maar het is zo'n frustrerende boel aan tafel 's avonds, omdat ze hard gaat huilen als er niks naar haar gading bij zit. We probeerden altijd iets te koken waar ook iets voor haar bij zat, maar het wordt nu allemaal wel erg weinig keuze. En iets anders wil ik haar eigenlijk niet geven.
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
09-06-2020 19:14
Ja hoor, mijn peuter én kleuter vinden de Efteling helemaal geweldig!
Waarom denkt jouw vriend dat peuter het niet leuk vindt? ;-D
Vriend denkt dat alleen het Sprookjesbos leuk is voor zoon, dat hij nog in geen enkele attractie kan.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Teckel en Krul, wat een nare avonden. Hopelijk verbetert het in slaap vallen snel, dit is voor niemand leuk lijkt me.

Maisnon, lust ze het echt niet of is het een kwestie van zeggen dat ze het niet lust en daarom niet willen eten?
Zoon zegt namelijk iedere avond (alleen bij het avondeten) dat hij het allemaal niet lust. Eerder hadden we de tactiek om zijn eten weg te gooien als wij klaar waren met eten, maar daar gaf hij niks om. Hij zei op gegeven moment zelf: 'Gooi maar weg pap, ik hoef het niet.' En hij at dan verder ook niks maar was wel humeurig van de honger. Nu MOET hij van ons een paar happen van alles eten. Hij blijft net zo lang aan tafel zitten tot hij in ieder geval heeft geproefd.
Dit werkt wel, het is nog steeds eerst krijsen aan tafel omdat hij niet wil en het niet 'lust'. Maar als hij eenmaal eet vind hij het toch allemaal lekker :facepalm: en eet hij goed...
Zo gaat het bij ons ook aardbei met eten. Gezellig is anders maarja.
Alle reacties Link kopieren
Nee, gezellig is anders inderdaad.
Terwijl hij sommige avonden wel 'braaf' gaat zitten en gaat eten, hij is dan zoveel gezelliger aan tafel. Raar dat het kwartje niet valt dat het iedere avond zo zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei, ze lust het wel denk ik. Tot haar 1e jaar at ze alles. Tien is het geleidelijk minder geworden, maar hadden we nog wel een mix waar we wat mee konden. De laatste paar weken heeft ze daar dus nog een paar dingen van laten vallen, die ze eerder met veel smaak at, bv gebakken aardappels en artisjokkenharten (ja, welke peuter lust dat nou). Maar deze dingen lust ze dus zeker. Gisteren keek ze naar de aardappels, en besloot ze deze niet te eten '*naam peuter* niet aardappels eten. Na 1 hap ei was het ook klaar. Dat is dus gewoon de peuter, en heeft niks met wel of niet lusten te maken.

Ik zou weer eens kunnen proberen te zorgen dat ze echt een hap proeft, dat hebben we eerder geprobeerd, maar werkte toen nog niet echt. Maar ik weet niet zeker of het gaat werken, omdat ze soms wel een hap eet, en dan besluit dat ze het niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
10-06-2020 13:28
Vriend denkt dat alleen het Sprookjesbos leuk is voor zoon, dat hij nog in geen enkele attractie kan.
Nee joh, hier ging hij mee in de fata morgana, carnaval festival, de carrousel, traptreintje, het land van Laaf, polka marina, de bootjes, symbolica, droomvlucht enz teveel om op te noemen eigenlijk. Oja hij ging ook gewoon mee in de pirana.
Alle reacties Link kopieren
Carnaval festival is juist leuk nu. Wij zijn pas op eind naar sprookjesbos gegaan want paar jaa geleden met nichtje daar begonnen en na 2,5 uur ging ze onder protest uit het sprookjesbos.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
10-06-2020 14:26
Aardbei, ze lust het wel denk ik. Tot haar 1e jaar at ze alles. Tien is het geleidelijk minder geworden, maar hadden we nog wel een mix waar we wat mee konden. De laatste paar weken heeft ze daar dus nog een paar dingen van laten vallen, die ze eerder met veel smaak at, bv gebakken aardappels en artisjokkenharten (ja, welke peuter lust dat nou). Maar deze dingen lust ze dus zeker. Gisteren keek ze naar de aardappels, en besloot ze deze niet te eten '*naam peuter* niet aardappels eten. Na 1 hap ei was het ook klaar. Dat is dus gewoon de peuter, en heeft niks met wel of niet lusten te maken.

Ik zou weer eens kunnen proberen te zorgen dat ze echt een hap proeft, dat hebben we eerder geprobeerd, maar werkte toen nog niet echt. Maar ik weet niet zeker of het gaat werken, omdat ze soms wel een hap eet, en dan besluit dat ze het niet wil.
Dan zou ik proberen dat ze aan tafel moet blijven zitten totdat ze bijvoorbeeld 2 happen van alles heeft gegeten. Als jullie klaar zijn met eten opruimen, en dan bijvoorbeeld tv kijken (als ze die niet kan zien). Zoon vond het echt niet leuk dat hij geen tv mocht kijken en koos toen eieren voor zijn geld door toch te gaan eten.
De eerste keer duurde dit wel even maar toen heb ik een aantal keer herhaalt dat zodra hij van alles 2 happen op had en dan niet meer hoefde hij van tafel mocht. Als ik hem moest helpen moest hij het maar zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Maison, hoe oud is ze ook alweer? Hier moet ze wel altijd 1 hap proeven, maar sommige dingen vindt ze gewoon echt niet lekker. En dat vind ik ook niet erg. Maar elke keer moet ze weer 1 hap eten, ook als ze het de vorige keer niet lekker vond.

Verder zou ik het loslaten, het klinkt als peutergedrag. Dan maar honger, ze gaat vanzelf wel weer eten. Tenzij ze echt te weinig aankomt maar daar hoor ik je niet over. Dochter vindt sommige dingen echt niet lekker, en dan maak ik sporadisch wel eens een tosti voor haar. Maar zeker als ze het eerst wel at, heeft ze gewoon pech gehad en gaat ze met een lege maag naar bed.

Oh en toen ze jonger was zette ik regelmatig Sesamstraat op tijdens het eten. Dan at ze vaak wel gewoon haar bord leeg en op zo'n moment vond ik eten belangrijker dan pedagogisch verantwoord bezig zijn. Maar dat was meer rond 2/2,5 jaar. Inmiddels is ze ruim 3,5 en ben ik strenger daarmee.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
10-06-2020 13:28
Vriend denkt dat alleen het Sprookjesbos leuk is voor zoon, dat hij nog in geen enkele attractie kan.
Onzin, er zijn hartstikke veel attracties voor kinderen, alleen zijn dat precies de attracties waarvan je niet van het bestaan weet, omdat je er zonder kinderen altijd hard voorbij rent :-D

Op internet kan je zien welke attracties je kind in kan, geldt ook voor bijna alle andere pretparken. Soms zoek je op leeftijd, soms op lengte.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
10-06-2020 15:48
Onzin, er zijn hartstikke veel attracties voor kinderen, alleen zijn dat precies de attracties waarvan je niet van het bestaan weet, omdat je er zonder kinderen altijd hard voorbij rent :-D

Op internet kan je zien welke attracties je kind in kan, geldt ook voor bijna alle andere pretparken. Soms zoek je op leeftijd, soms op lengte.
Dit heb ik nooit geweten! Thanks, zal samen met vriend de attracties eens gaan doorspitten ;)
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
10-06-2020 07:46

Wij gaan over twee weken kamperen en nemen een dekbed en normale slaapzak mee. Gewoon een grote (die we thuis eerst in de vriezer doen wegens het stof) Waarom denk je dat een slaapzak misschien geen goed idee is? Anders probeer je het thuis een keer?
Hij snapte vorig jaar nog niet de functie van een dekbed/deken. Die was leuk om onder te kruipen en om mee te spelen, maar dat je die van je af moet doen als je het warm krijgt of over je heen kunt trekken als je het koud hebt, had hij toen niet door. Dit leek ons toen makkelijker. Nu snapt hij een dekbed wel en zal ook niet zo snel meer met zijn hoofd in de slaapzak kruipen. En als hij het wel doet, weet hij hoe er zelf weer uit kan komen. Peuterluchtbed was omdat hij altijd helemaal in een hoekje in zijn ledikant lag opgekruld, hij kroop altijd tegen de spijlen/hoofdbord aan. Op een gewoon luchtbed zagen wij hem in een hoekje van de tent op het grondzeil liggen, liefst helemaal tegen de buitentent aan gekropen.
Bedankt voor alle leuke tips voor de Efteling.
En sterkte voor allen met slechte slapers.
Alle reacties Link kopieren
zussel schreef:
10-06-2020 06:25
Dank voor de reacties! Goeie van dat karretje, mocht het echt dramatisch worden kunnen we die nog huren maar de buggy blijft thuis. Ze kan ook echt prima best ver lopen dus zal wel goed komen.
Ik weet alleen even niet helemaal zeker of ze de karren nu ook verhuren, maar ik dacht van wel.
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
10-06-2020 14:40
Nee joh, hier ging hij mee in de fata morgana, carnaval festival, de carrousel, traptreintje, het land van Laaf, polka marina, de bootjes, symbolica, droomvlucht enz teveel om op te noemen eigenlijk. Oja hij ging ook gewoon mee in de pirana.
nou dit inderdaad. En de pagode en mr cannibale en de oude tuffers kan ook prima. En dan nog alle draaimolens op het Anton Pieckplein. ;-D
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
10-06-2020 20:55
nou dit inderdaad. En de pagode en mr cannibale en de oude tuffers kan ook prima. En dan nog alle draaimolens op het Anton Pieckplein. ;-D
Oh ja ik vrees dat alle draaimolens uitgeprobeerd moeten worden haha. Heb er veel zin in, ben zo benieuwd hoe het in de Efteling is door kinderogen (ben er zelf al 13 jaar niet geweest ofzo).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven