peuter van 2 kan niet zelf in slaap vallen, tips?

07-10-2009 19:54 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke hier zit ik weer met dochterlief, ze is nu ruim 2 en ze valt altijd op schoot in slaap, daarna kan ik haar op bed neerleggen. Hier wil ik eigenlijk vanaf. Is altijd al een moeilijke slaper geweest. Nou ja vraag om tips dus...
.
Q, ik zeg ook helemaal niet dat je het anders zou moeten doen: bij mijn eigen kind hangt het al van de situatie af wat werkt, dus dat het bij een heel ander kind weer anders moet, ligt voor de hand. Dat is wat ik bedoelde.
quote:lieve_kiwi schreef op 07 oktober 2009 @ 20:10:

Ben idd bang dat dat de enige manier is maar vind het zo zielig als ze huilt, erg he?

Huilen doet geen pijn. Het is meer om aandacht te krijgen. En even verdrietig zijn geeft ook niet. Ze is het ook niet anders gewent.

Ook al is ze ruim 2. Leg haar uit dat het niet normaal is om bij iemand op schoot in slaap te vallen.

Oh en zorg voor een eigen kamertje. Met dingen die zij leuk en mooi vind. Waar je miss overdag ook even met haar kan spelen zodat ze aan het kamertje kan wennen. En het niet eng voor haar is en alleen als "slaaphok" bedoelt is.

Geeft haar iets leuks in het vooruit zicht, of belonen met een sticker en met 5 stickers iets leuks....

Succes!
.
.
Kamertje heeft ze wel maar die heb ik al die tijd als rommelhok cq washok gebruikt maar wat Cherry zegt vind ik ook wel een goeie..

Dat zou ik van het weekend wel kunnen doen dan kan ik maandag ermee gaan beginnen. Vanaf vrijdag gaan we een paar dagen logeren dus dat lijkt me ook niet het juiste moment of juist wel?

Hoe laat gaan jullie 2 jarigen naar bed?

Ze slaapt trouwens overdag niet meer. Het is me de afgelopen maanden 2 keer gelukt om haar in wakker in bed te doen, tot mijn verbazing viel ze toen wel in slaap zonder veel problemen.
.
Mijn 2 jarige ligt er om half 8 in, maar die slaapt ook nog overdag. Ik vindt het overigens best vroeg dat ze overdag niet meer slaapt, maar het kan ook dat ik alleen maar slaapkopjes in mijn omgeving heb

Kruimel slaapt prima in zijn eigen bed, maar hebben we recent naar een peuterbed gedaan. Dat was ook een kwestie van voorbereiden. Hij wilde alleen nog wel zijn slaapzak aan en niet zijn dekbed. Prima, ook goed. Inmiddels slaapt hij wel onder zijn dekbed zonder slaapzak. Blijkbaar was bij hem dat tussenstapje dus wel even nodig. In die zin snap ik wel dat een tussenstapje handig kán zijn. Punt is wel dat in ons geval stap 1 zonder strijd ging en uiteindelijk stap 2 ook (maar wat later). Als je over de eerste stap als strijd moet gaan voeren zou ik inderdaad ook zoals Q zegt in één keer naar de gewenste situatie gaan.

Als ze 2 zijn kun je ze prima uitleggen wat de bedoeling is en waaróm je niet blijft, dus dan is het ook minder zielig als ze huilen vind ik persoonlijk.
Dan wordt het een maandag. Ze slaapt al lang niet meer overdag maar heeft altijd al heel weinig slaap nodig gehad.

Zie er wel tegenop.
quote:qwertu schreef op 07 oktober 2009 @ 21:09:

Maar Mariah, het is toch ook sneu om haar eerst iets anders aan te leren (met moeite waarschijnlijk) voordat je haar aanleert wat wérkelijk de bedoeling is? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik zou liever gewoon in één keer de situatie veranderen naar wat uiteindelijk gewenst is, dan hoeven beide partijen (dus óók het kind) daar maar één keer strijd over te leveren. Het is voor een kind ook belangrijk dat je gewoon duidelijk bent en met een "niet meer zo, maar zo.... of nou ja, toch niet, toch nog een stapje verder" ben je gewoon niet duidelijk.

Nou, weet ik niet, je moet geen nieuwe gewoonte kweken met erbij blijven natuurlijk, dus zodra ze in slaap gevallen is weggaan, de volgende avond nog een stapje verder, bijv. in de kamer blijven maar niet bij haar bed, dus niet te lang zo'n stap vasthouden, ik denk/hoop dat dat het makkelijkste gaat..
Onze 2 jarige kan ook moeilijk alleen in slaap vallen. We leggen hem wel in bed en blijven dan (op het kleed naast het bed) liggen tot hij in slaap valt. Hij heeft die geborgenheid nodig om tot rust te komen en in slaap te vallen. Hij ziet ons vanuit zijn bed niet eens, maar toch geeft het rust. WIj hebben hier geen moeite mee (ik ben vaak ook snel vertrokken ) en zien het ook als quality-time. Het duurt misschien 5-10 minuten.

De oudste is juist graag alleen om in slaap te vallen

Helaas is hij niet meer in slaap te krijgen overdag sinds hij in een groter bed slaapt. Hij loopt alleen maar te keten en te spelen.
Als ze uit logeren gaat, hoe gaat het dan?
hier een bijna 2 jarige, gaat ook tussen 7 en 8 naar bed, maar doet ook een middagdut.

ik vraag me altijd af, in wat voor bedje slapen de anderen. al een echt bed? of nog een ledikant met spijlen?

het is niet zielig als ze huilt. tuurlijk moet je dat niet eeuwig negeren, maar het is nu vooral aandacht trekken. Dat lukt haar aardig, dus blijft ze het doen. bedenk je de lange termijn, is het niet veel zieliger voor jullie allebei, als dit doorgaat zo? tot ze 5 .. 8 of 10 jaar is?

na de logeerpartij zorgen voor een gezonde dosis goede moed, forum achter de hand en iemand die je kunt bellen om je te steunen. Je weet dat het beter is als ze lekker zelf in slaap kan vallen, voor jullie allebei. hou die gedacht vast!
Mijn oppaskindje van vroeger viel ook altijd op schoot in slaap. Zelfs bij de oppas . Op een gegeven moment, ik denk dat hij 2,5 -3 jaar was wilde hij het zelf niet meer. Dat was voor de ouders het moment om hem gewoon in bed te leggen. Maar ja, zij waren met z'n tweeen en hij viel altijd vrij snel in slaap. Nog een fles met melk en weg was hij.

Ik paste er een avond in de week op, en voelde ook wel aan dat hij het minder fijn vond worden. Ik weet nog wel dat ik die laatste keer heel lang met hem ben blijven zitten. Blijft wel een mooi gezicht, zo'n slapend kind in je armen.....
@ respect: als het 5 tot 10 minuten zou duren zou ik het wat minder erg vinden maar soms duurt het echt wel een half uur dat vind ik te lang.

@lotje: mijn dochter slaapt nog in een ledikantje, ik wil eigenlijk eerst dat ze zelf in slaap valt en dan pas over in een ander bedje.

@zusenzo: ze gaat eigenlijk alleen maar uit logeren bij mijn ouders en die doen het ook zo maar die kunnen er helemaal niet tegen als ze ook maar een kik geeft staan ze erbij. Helaas moet ze daar volgende weekend logeren ivm mijn werk. En ik weet niet of ze het zo eens zijn met mijn nieuwe aanpak, maar dat is weer een ander probleem.

@feder: ik hoopte eigenlijk ook dat ze het uit zichzelf zat zou worden, ze sliep ook vaak bij mij in bed en dat is uiteindelijk uit zichzelf goed gekomen maar met dit denk ik het niet.
Misschien is het boek 'huilen zonder slapen' van Elizabeth Pantley wat voor je. Het kan je tips geven om je kindje zelf te leren slapen op een 'zachte' manier, zodat je misschien ook beter om kan gaan met het huilen in het begin.

En wat anderen ook al zeggen, consequent zijn, vast bedritueel, en vastberaden. Je dochter zal het ongetwijfeld voelen als jij er niet van overtuigd bent dat zij zelf in haar eigen bed moet slapen en zal dus vanalles proberen om bij jou op schoot in slaap te vallen.

Succes !
onze dochter is ook een uitprobeerster en slaapt nog bij ons op de kamer. Binnenkort moet ze de overstap gaan maken en we waren al een tijdje aan het denken hoe (dus ideale timing topic ).

NU waren we stomtoevallig in de Ikea afgelopen weekend en was daar een 'echt' poppenbed met lakentjes en al in de aanbieding voor 12.95

Die staat bij ons dus klaar om als overstapgereedschap te dienen. Pop nieuwe kamer, nieuw bed en meisje ook nieuwe kamer, nieuw bed
Hanna das een goeie daar ga ik ook voor kijken, en zouden er ook boekjes over slapen op eigen kamer zijn?

@mia ik ga op zoek naar dat boek!
Oh ja, nog een tip: ga niet te overhaast te werk. Ze slaapt al 2 jaar op schoot, dus het hoeft niet binnen een paar dagen opgelost te zijn. Maak rustig een 'plan' hoe je dit aan gaat pakken en bedenk hoe je wilt gaan reageren op bijvoorbeeld brulpartijen. Als je weet hoe je dit wilt aanpakken, hou daar dan aan vast. Zo heb ik mijn dochtertje leren slapen nadat ze het kinderdagverblijf op stelten had gezet door niet zelf te willen slapen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven