Peuterspeelzaal

02-03-2012 21:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje wordt in mei 2 jaar en dan mag ze naar een peuterspeelzaal. Gaan jullie kinderen naar een peuterspeelzaal? Vinden ze het leuk? Vind jij het nuttig? Is het de moeite waard? Of is het vooral heen en weer gevlieg (8:30 brengen 11:15 weer halen)

Ze gaat nu 1 dagje naar een gastouder, verder komt ze dus niet in aanraking met andere kinderen.

Kortom wat zijn jullie ervaringen? Is het aan te raden om eerst te kijken? Moeten ze zelf eten en drinken mee of wordt dat verzorgd? Moeten ze al zindelijk zijn? etc
heb mijn dochter naar de peuterspeelzaal gedaan toen ze net 2 was en ze vind het er heerlijk... niks geen drama met brengen ze heeft niet 1 keer gehuild... eerder van dag mama en dan moest ik dus echt gaan van haar.

hier krijgen ze drinken en een koekje van de 'juf'

ze hoeven niet zindelijk te zijn dat is pas als ze naar de basisschool gaan. dus als je het mij vraagt.. gewoon doen. leren ze spelen en delen met andere kinderen
De oudsten zaten allemaal op voorschool, dus geen PSZ. Van de kleintjes heeft er een op een PSZ gezeten (andere is MVG). Dochter zat op KDV en deed het daar prima. Ze kreeg uitdaging en werd gestimuleerd. Toch ook maar naar de PSZ laten gaan. Daar was men bezig met de kinderen die niet zo snel waren (of achter liepen) en dochter liep er een beetje doelloos rond. Na aangeven van mij veranderde er niets, na nogmaals aangeven en hetzelfde resultaat heb ik het hogerop gezocht. En toen veranderde er nog niets. Men moest nu eenmaal meer aandacht aan de andere kinderen geven om ze klaar te stomen voor de basisschool was het antwoord dat ik kreeg. Toen heb ik dochter er maar af gehaald. Inmiddels floreert ze op de basisschool.
Mijn kind is 2,5 jaar en sinds afgelopen zomer gaat ze naar de PSZ, twee ochtenden in de week. Ze vindt het fantastisch! Ze komt met enthousiaste verhalen thuis. Haar spraak gaat met sprongen vooruit. Het rennen en vliegen valt wel mee, ik ben toch 2,5 uur thuis tussendoor.

Zindelijk hoeven ze niet te zijn. Gewoon een luier meegeven en doekjes, prima hoor. Ze doen een grote toilet- en verschoonronde.

Fruit en drinken meenemen ligt aan het beleid van de PSZ. Hier hoeft het (nog) niet. Maar binnenkort wordt het veranderd, dan moet het weer wel. Je krijgt eerst een intake, dan hoor je dat soort dingen.

Kijken heb ik niet gedaan, wennen ook niet. Het ging gelijk zo soepel allemaal dat ik de behoefte niet heb gehad.
Als je kind niet naar een kdv gaat, vind ik het wel een aanrader. Mijn beide kinderen gaan naar de speelzaal en vinden het beiden erg leuk. Ze leren er om samen te spelen, zich te houden aan (andere) regels zoals samen opruimen, in de kring blijven zitten e.d. en hoe ze zich binnen een groep moeten gedragen.

Hier is het een ochtend (van 8:30 tot 11:30) en een middag (van 13:30 tot 15:30). De middag vind ik inderdaad wel kort, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe ver je moet vanuit huis. Dat is trouwens straks op de basisschool niet anders, dus in die zin ook wel een goede voorbereiding voor jezelf .

Hier is het zo dat je eerst een keer een uurtje met je kind komt kijken, voordat hij een dagdeel alleen gaat. Hij krijgt een beker drinken mee en een biscuitje van de juf. Ze hoeven niet zindelijk te zijn en worden zo nodig gewoon verschoond door een van de leidsters.
The time is now
@dddandelion: welke verwachtingen had jij dan precies van de speelzaal?
The time is now
Onze dochter van 2 staat op de wachtlijst. Mij lijkt het heel leuk voor haar. Kinderen, een geweldige poppenhoek, samen knutselen. Ik denk dat ze het geweldig gaat vinden.

Mijn broertje en ik zijn ook naar een psz geweest en mijn moeder vertelde dat we dat echt heel leuk vonden.
Vinden jullie het niet erg weinig qua tijd? Ik ben nu ook aan het kijken en dit valt mij echt een beetje tegen. Een paar jaar geleden was het hier nog 3 dagdelen en dat is nu bezuinigd naar 2. En dan maar 2,5 uur, best kort om wat met die kinderen te kunnen doen.

Of ben ik de enige die daar zo overdenkt?

Ik vind de overgang naar de basisschool zo best wel groot.
quote:Banba schreef op 02 maart 2012 @ 22:11:

@dddandelion: welke verwachtingen had jij dan precies van de speelzaal?Zoiets als school. Zo werd het bij de eerste ontmoeting en inschrijving ook gebracht. In de kring, werkjes maken, puzzelen, voorlezen, spelen (uiteraard). Zodat ze niet geheel onvoorbereid naar school zouden gaan. Meer structuur dan een KDV en meer aandacht voor speels leren. In de praktijk liep dochter een beetje rond. Kreeg puzzels van vier en zes stukjes, terwijl ze al veel grotere en ingewikkeldere (lagenpuzzels) kon leggen. Ze begon al met klokkijken, lezen en tellen en probeerde haar naam te schrijven, maar dat mocht niet. Ze moest tekenen wat de juf had gezegd en mocht niet haar naam schrijven. En toen ik aankaartte dat ze meer uitdaging nodig had en dat dat ook was toegezegd bij de inschrijving, toen kon dat allemaal niet. We kregen wel een aanbod om een programma voor kinderen met een taalachterstand te volgen als een 'extra' naast de gewone PSZdagen. Daar heb ik hartelijk om gelachen.
Nee hoor, ik vind twee dagdelen prima. Niet te veel, niet te weinig.
Wat raar dan. Hier hebben ze een vve groepje of zoiets voor de kinderen die achterlopen. Die kinderen gaan een dagdeel extra.

De tijd maakt mij niet uit. Het is voor ons niet bedoeld als opvang maar voor de leuk voor dochter.
Ik dacht ook dat het leuk zou zijn voor dochter, maar ze vond er geen bal aan.

Deze PSZ en de organisatie profileren zich als een soort van voorschool. Maar daar voldoen ze bij lange na niet aan. Ja, als je kind achterloopt, dan kunnen ze iets bieden. Betaal je 90 euro per maand om je kind zich te laten vervelen. Daggutnie.
Mijn kinderen zijn beide naar de psz geweest en vonden het geweldig!
Hier beide kinderen op een soort speelclub gedaan voor ze echt naar school gaan/gingen. Dat is 2 x 3 uur per week (PSZ bestaat niet waar wij wonen). Grote voordelen:

- al gewend zijn aan een beetje structuur binnen een groep; een openingskring, tussendoor samen aan tafel om wat te eten en drinken, een eindkring

- tijd zonder mama, onder een andere volwassene (die geen familie is)

- wennen aan het geroezemoes en de 'onrust' van een grotere groep kinderen

Vooral dat laatste bleek, achteraf gezien, een enorm pluspunt. Een vriendje van mijn oudste had geen PSZ ervaring, en moest de eerste tijd op school enorm wennen aan al het lawaai en beweging en bezigheid van al die kinderen om hem heen.
quote:bubbelwijn schreef op 02 maart 2012 @ 22:18:

Vinden jullie het niet erg weinig qua tijd? Ik ben nu ook aan het kijken en dit valt mij echt een beetje tegen. Een paar jaar geleden was het hier nog 3 dagdelen en dat is nu bezuinigd naar 2. En dan maar 2,5 uur, best kort om wat met die kinderen te kunnen doen.

Of ben ik de enige die daar zo overdenkt?

Ik vind de overgang naar de basisschool zo best wel groot.Voor zo'n jong kind is 2,5 uur een hele ruk hoor. Ik verbaas me er altijd over wat ze allemaal doen in die tijd (hier is het trouwens 3 uur). Overigens kun je hier een extra dagdeel 'bijkopen'.
The time is now
quote:dddandelion schreef op 02 maart 2012 @ 22:19:

[...]

Zoiets als school. Zo werd het bij de eerste ontmoeting en inschrijving ook gebracht. In de kring, werkjes maken, puzzelen, voorlezen, spelen (uiteraard). Zodat ze niet geheel onvoorbereid naar school zouden gaan. Meer structuur dan een KDV en meer aandacht voor speels leren. In de praktijk liep dochter een beetje rond. Kreeg puzzels van vier en zes stukjes, terwijl ze al veel grotere en ingewikkeldere (lagenpuzzels) kon leggen. Ze begon al met klokkijken, lezen en tellen en probeerde haar naam te schrijven, maar dat mocht niet. Ze moest tekenen wat de juf had gezegd en mocht niet haar naam schrijven. En toen ik aankaartte dat ze meer uitdaging nodig had en dat dat ook was toegezegd bij de inschrijving, toen kon dat allemaal niet. We kregen wel een aanbod om een programma voor kinderen met een taalachterstand te volgen als een 'extra' naast de gewone PSZdagen. Daar heb ik hartelijk om gelachen.

Knap dat je kind zo voorlag op de andere peuters, maar ik vind het niet helemaal redelijk om te verwachten dat de psz haar programma aanpast op een uitblinker.

Zelf vind ik het vooral belangrijk dat ze het er naar de zin hebben, lezen en schrijven leren ze op school wel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
The time is now
Mijn zoontje gaat naar het kdv. Hij is nog lang geen twee, maar ik vraag me af of hij ook naar de psz 'moet'?

Nu leert hij al mee te draaien in een groep, wachten, samen spelen, lawaai. Hij knutselt, tekent, speelt met poppen, auto's, water, buiten. Ze zingen liedjes en dansen. En dat drie dagen per week. Met kindjes van 0-2, straks in okt 2-4.

Wat is de meerwaarde dan van psz vraag ik me af?
quote:Banba schreef op 02 maart 2012 @ 23:57:

[...]

Knap dat je kind zo voorlag op de andere peuters, maar ik vind het niet helemaal redelijk om te verwachten dat de psz haar programma aanpast op een uitblinker.

Zelf vind ik het vooral belangrijk dat ze het er naar de zin hebben, lezen en schrijven leren ze op school wel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.Of het knap is weet ik niet. Ze is gewoon wie ze is. Deze organisatie gaf zelf aan dat men extra kon bieden. Ik heb gevraagd of ze iets konden met een snellere peuter en dat kon. Het zou geen probleem zijn. Op het KDV heeft men voor dochter extra materiaal (o.a. laagjespuzzel etc.) gehaald om haar uitdaging te bieden. Of mijn verwachtingen te hoog waren (men zou o.a. spullen bij de basisschool halen, maar dat bleek in de praktijk niet te kunnen) of dat de inschatting van de PSZ verkeerd was (misschien was dochter verder dan men dacht, het paste niet bij elkaar. Ze had het er niet naar haar zin. Ze houd heel erg van spelen, maar nog meer van leren en werkjes. Is bijdehand, nieuwsgierig, heeft weinig uitleg nodig. Nu op de basisschool doet ze werk groep 2 in plaats van 1 en dat gaat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven