Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Teckeltje88 schreef:
04-06-2019 13:25

Wij waren vanmorgen op cb voor baby en wilde zoon ook wel wegen en meten. Wegen ging wel maar meten weigerde hij. Hij moet in augustus als hij 2 is. En dan moet ie wel echt ook meten. Hoe doen jullie dat?
Ik heb onze peuter gemeten in de baby bak. Hij wilde echt niet tegen de muur staan en paste nog in die bak dus dat mocht ook. Vond hij ook niet leuk trouwens.
Maar hoe gaat dat dan als ze niet willen? En waarom willen ze niet gemeten worden? Koud, eng?

Ik zeg tegen peuter dat ie met zijn billen tegen de muur of meetlat moet gaan staan en dan doet ie dat :) We doen het wel eens als er ergens eentje hangt in een winkel of bij vrienden. Thuis zet ik hem wel eens tegen de muur om tussendoor te meten.

Hier was het van baby af aan een heel gevecht om hem in die meetbak te vouwen :-| Dat wilde hij echt niet.
Mijn peuter van 3 wil ook wel gemeten worden. Alleen deed ik thuis laatst iets waardoor hij niet meer wilde. Misschien trok ik per ongeluk aan z'n haar :P Ik zou het gewoon thuis met hem oefenen. Geef hem een meetlint of een rolbandmaat en laat hem lekker dingen meten.

Maar ik ben nogal nerdy en meet dingen graag (in z'n algemeenheid, niet dat ik al m'n meubels opmeet qua centimeters). Dus als hij dat van mij heeft meegekregen, is dat vast de reden van het gemeten willen worden ;-) Hij staat ook graag op de weegschaal, maar dat is natuurlijk omdat er dan getalletjes te zien zijn.
GlitterCupcake schreef:
04-06-2019 14:34
Maar hoe gaat dat dan als ze niet willen? En waarom willen ze niet gemeten worden? Koud, eng?

Ik zeg tegen peuter dat ie met zijn billen tegen de muur of meetlat moet gaan staan en dan doet ie dat :) We doen het wel eens als er ergens eentje hangt in een winkel of bij vrienden. Thuis zet ik hem wel eens tegen de muur om tussendoor te meten.

Hier was het van baby af aan een heel gevecht om hem in die meetbak te vouwen :-| Dat wilde hij echt niet.
Ja dat zeiden wij ook tegen hem. Maar geloof dat hij in een fase zit waarbij alles wat nieuw is gepaard gaat met de zin nee eng.
GlitterCupcake schreef:
04-06-2019 14:34

Ik zeg tegen peuter dat ie met zijn billen tegen de muur of meetlat moet gaan staan en dan doet ie dat :)
Ik vroeg of hij op de voetjes tegen de muur wilde gaan staan. Dat wilde hij niet. Ook niet nadat ik het had voorgedaan.
Mijn peuter vindt de rolmaat prima speelgoed en gaat regelmatig op weegschaal staan en weegt dan achtentwintig volgens hemzelf. Maar die meetlat was het toch niet. Ach als hij 3 is proberen we het weer.
Alle reacties Link kopieren
Met dochter was het laatst ook drama met meten bij het cb. Deden ze echt niet moeilijk over en hebben het gegokt.
Hoe vaak komen jullie nog bij het CB met de peuters dan?

Ik kan me werkelijk waar niet meer herinneren wanneer we er het laatst waren, ik denk met de bmr prik en dat is met... uh, 14 maanden of zo toch?
14 maanden en die daarna is met 2 jaar. Daarna weet ik 't niet. Gokje, 1 x per jaar?
Normaal hoor je bij ons cb na die 14mnd nog met 2 jaar en 3 jaar te komen. En dan met 4 jaar voor het laatst.
En 18 maanden consult is optioneel als er bespreekpunten zijn.
Ik kocht mijn peuter gewoon om trouwens, met het drie en vierjarig consult. Dan maar even niet pedagogisch.
En bij het twee jarig consult een enorm toneelstuk opgevoerd wat zoonlief direct doorzag. Na een minuut of 10 gooide ik het op de "oké nou mag je niet eens meer" techniek en stond hij er vijf seconden later toch nog onder :lol:
Mijn peuter wilde rond zijn tweede verjaardag ook niks, en al helemaaaal niet meten. (ik had m er thuis op voorbereid, zonder succes). Eenmaal op het CB protesteerde hij nog eventjes, maar de vrouw van het CB bleek echt heel goed met koppige peuters en wist hem redelijk snel te overtuigen om alles te doen wat nodig was. Kat in t bakkie ;) Kortom, zou me er niet te druk over maken, hooguit uitleggen wat er gaat gebeuren en daarna overlaten aan de professionals.
Wij gaan alleen met de vaccinaties nadat het cb liep te prutsen tijdens de eerste afspraken.
Dochter is met 2j8m voor de 2 jaar afspraak geweest :-D. Was druk blijkbaar. Nu mag ze over 2 weken dus alweer voor de 3 jaar afspraak.
Zoon is met 2 jaar en 2 maanden geweest voor 2 jaar afspraak want dta kon mooi gecombineerd met tweede afspraak van baby. Hij was voorbeeldig bij de verpleegkundige trouwens, alleen dt meten was een probleem.
GlitterCupcake schreef:
04-06-2019 20:36
Wij gaan alleen met de vaccinaties nadat het cb liep te prutsen tijdens de eerste afspraken.
Ja dat is het! Ik heb inderdaad zo rond de 2jr een afspraak niet gepland omdat het een gewone check was en dat vind ik onzin als alles goed gaat. Ik ga inderdaad ook alleen voor de vaccinaties en op die afspraken doe ik ook niet aan wegen en meten. Die gewone afspraak-oproep was ik alweer compleet vergeten.
Ah, ik mag volgende week naar het cb. Hij laat zich hier prima "opmeten" door zijn zus, die dan 'nieuwe kleren voor hem gaat maken met haar naaimachine'. Dus tot zover mijn voorbereiding gok ik....
Het kan vriezen of het kan dooien met hem en dat wisselt per dag. Een halfuur na het opstaan kan ik redelijk inschatten hoe hij gemutst is voor die dag. En daar hangt ook de medewerking die hij op het cb geeft vanaf vrees ik.
Vraagje. Vroeger toen ik nog geen kind had kon ik met mijn man enorm lachen om de ‘Reason my kid cries’ foto’s: https://www.boredpanda.com/funny-reason ... f=featured

Ik dacht dus dat kinderen dit gewoon doen. Maar die van ons doet dit niet. Als onze peuter iets wil en het kan niet en we zeggen waarom het niet kan, dan is peuter wel teleurgesteld en soms vraagt ie het nog 5x maar in huilen doet ie niet. Boos op de grond rollen/stampen/gillen ook niet. Ook niet om dingen die hij niet snapt. Dan zegt ie ‘oh mijn boterham is al op, oke’. Of ‘niet vorkheftruck in het stopcontact steken? Oké.’ Hij gaat daar niet om huilen.

Komt dat nog (is peuter nog te jong) of zijn er ook peuters die dat gewoon niet doen?

En deze vraag is geen verkapt opscheppen oid. Onze peuter wilde vanmorgen op een bal, op een kruk balanceren. Lukte niet, bult er bij. Alles compenseert zich :facepalm:
Nou, ik weet eigenlijk niks van 'n bezoek aan het cb bij het 2e jaar. Ik ga eens even in haar boekje kijken of ik toevallig niet iets vergeten ben ;-)
Het kan zijn dat ik die afspraak heb geweigerd omdat ik zo'n standaardcontrole eigenlijk onzin vind.. Ik ga eigenlijk alleen voor inentingen naar het cb.

En teckel, als hij niet wil meten is dat geen ramp toch..
Elke regio organiseert de contactmomenten anders. Dus kan heel goed dat niet iedereen hier dezelfde afspraken heeft gehad. Grappig dat er hier relatief veel alleen voor de vaccinaties gaan. Ik leer steeds meer over viva-schrijvende moeders, die vaak in de OC zitten en het CB mijden ;-)

GC: Het zal vast kunnen dat er peuters zijn die niet (zo veel) huilen. Die van mij kan er wel wat van. Die heeft het tot een kunst verheven. Hoe is het met je huis trouwens?
Nou glitter.. Er zijn zeker peuters die niet huilen.. Mijn oudste was zo'n peuter en nog, als 6jarige, hoeven we maar 1x nee te zeggen oid... Ze bestaan dus ;-)
Al wat gehoord op 't bod pp je huis?
:lol: Ja dat van de actievelingen in de OC was voor mij ook wel een eyeopener :biggrin:

Het 1ste bod is afgewezen en we hebben het verzoek gekregen om een hoger bod te doen. Dat hebben we gister gedaan en tot nu geen reactie. Ik vind het spannend :jump:
Oh wat spannend! Van de oc was voor mij ook een eye opener. Meten is hier geen probleem, bij zkh afspraken moet dat ook vaker gebeuren. Naar het cb gaan we nu ook alleen voor vaccinaties.

Klinkt heerlijk een peuter die niet huilt, onze dochter kan er wat van :facepalm:

Gister in de speeltuin was dochter echt op zoek naar andere kinderen om samen te spelen. Zo leuk. Ze ging ook echt aan iemand vragen of hij met haar op de wipwap wilde, ik kan er echt van genieten als ze zo spontaan bezig is.
Aaaahw :flirting:
Spannend Glitter, ik duim voor jullie! Dochter is er vannacht weer twee keer uitgekomen omdat ik naast haar moest liggen en om 6 uur was ze klaarwakker. Mijn man is er heel lief met haar uitgegaan en ik ben pas net wakker. Ze is wel echt in een rothumeur en wil niks. Eerst zeuren om een bepaald t-shirt en dan is het huis te klein omdat ze dat shirt aanheeft. Zo'n dag dus..

Ik ga proberen haar een broek aan te trekken en dan even naar oma, hopelijk gaat de dag dan wat sneller voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven