Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wij waren om half 5 al wakker :'(

Baby was gigantisch aan het hoesten, dus daar was ik mee naar beneden gegaan, waar baby ging huilen en peuter kwam daardoor ook naar beneden. Mijn zus past op vandaag en ik heb peuter gezegd dat hij een dutje gaat doen na de lunch. Hopelijk gaat hij dat ook echt doen. Ik werd vanochtend al gek van peuter en zijn vermoeidheidshumeur, dus heb met je te doen Fiona.
@GC spannend van je huis.
En die huilende peuters herken ik zoon wel in hoor. Dat eerste plaatje van kind dat boek wil pakken wat niet lukt omdat hij er op zit gebeurde hier gisteren nog. Verder drama omdat hij met z'n water pistool niet op de tv mag spuiten. Of omdat hij het boek over de vissen wil lezen en als we dan gaan lezen is het niet goed. Of hij wil worst op z'n brood maar als vervolgens boos dat er worst op z'n brood zit. Nouja dat soort dingen en dan een keer of 30 per dag :facepalm: soms kan ik er om lachen, soms niet.

@meten,is idd geen probleem als die niet wil. Ben zelf vooral erg benieuwd hoe lang hij is en hoe hij op de curve zit. Papa is erg lang en ik vergelijking met leeftijdgenoten of zelfs oudere kindjes is hij groot. Dus ben meer benieuwd hoe groot hij dan is tov het gemiddelde. Dus absoluut geen ramp, meer eigen belang.

Zoon is vandaag met opa naar het museum. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij het vindt. Baby ligt te slapen en ik zit dus op de bank. In stilte. Heerlijk.
Leuk hè Envelop. Zoon wil ook altijd met kindjes spelen en dn maakt leeftijd niet uit.

Zoon gaat bij kdv wel vaak huilen als ze nee zeggen. Zeiden dat dit normaal 2 jarigen gedrag was. Thuis ook wel huilbuien maar niet heel veel. Behalve toen ik vanochtend teek wilde verwijderen. Dat was moord en brand.
Alle reacties Link kopieren
Wat schattig Envelop!

Hier hebben we de eerste echte peuterdriftbui gehad. Ze heeft wel eens vaker driftbuien gehad, maar niet zo. Ik was even met haar bij mijn moeder en ze was doodmoe en heel erg vervelend. Ik heb haar uiteindelijk met al mijn kracht krijsend op de fiets gezet en vastgesnoerd rond 13.45 en ze viel bijna direct in slaap. Na 45 minuten werd ze weer ontroostbaar en boos wakker en het heeft echt een uur geduurd voordat ik haar rustig kreeg.

Schreeuwen, schoppen (de kat schoppen), heel hard huilen. Elke keer als ik dacht dat het voorbij was begon ze weer. Volgens mij denken de buren dat er iemand vermoord is hier in huis. Ik heb haar nu met de Leeuwenkoning en een broodje op de bank gezet en ze is eindelijk weer rustig.

Hebben jullie peuters ook wel eens zo'n bui?
Jahoor Fiona, ook hier weleens zo'n bui maar gelukkig niet heel vaak. Het begint hier vaak ook als hij moe is en we echt even boodschappen moeten gaan doen. Hij wil dan niet mee, maarja een bijna 3 jarige laat je niet alleen thuis. Dus zie een tafareel met boze peuter die niet wil, en ik met kinderwagen en baby.
We hebben nu 1x zo’n bui gehad en dat was nadat al peuter zijn ideeën en plannen waren afgeschoten, omdat we met familie iets aan het doen waren waarbij het allemaal niet kon.

We hebben een nichtje die enorm slecht op peuter reageert en nadat we peuter de ganse dag bij nichtje en haar speelgoed hadden weggehouden barstte bij peuter de bom. Peuter wilde gewoon even kijken naar zijn grotere nicht, spelen met haar pop en samen met een bal spelen. Waarom weet ik niet maar dat trekt dat nichtje niet. Dat nichtje wilde ook dat niemand anders haar drinken dronk en tja.. onze peuter lustte ook wel appelsap. Maar nee, er waren 1001 appelsappakjes en peuter mocht het niet. Dat nichtje barstte al in gillen uit als peuter alleen al naar haar pakje/step keek.

Toen we bijna klaar waren barstte de bom bij peuter en had hij spreekwoordelijk ook wel de kat kunnen schoppen. Het was pas klaar toen ik in de auto terug hem koekjes gaf, mijn waterfles afstond en Juf Roos op de telefoon aanzette :-*
Ik hoop dat er wel ingegrepen wordt als er naar een kat wordt geschopt??????
Vlaginvaas schreef:
05-06-2019 18:12
Ik hoop dat er wel ingegrepen wordt als er naar een kat wordt geschopt??????

Nee. Want kinderen moeten gecorrigeerd worden door hun omgeving en niet door hun ouders. Dat verstoord de onvoorwaardelijke binding met onze vrije uitloop kids.

:facepalm: Wat een vraag.
Nee hoor, in dit topic moedigen we dat juist aan.

Fiona, ben je een beetje de dag doorgekomen?

Ah vreselijk, peuterpuberteit. Zoon kan wel flink dwars zijn als hij moe is/honger heeft, maar niet zo heftig als ik hier bij jullie lees.
GlitterCupcake schreef:
05-06-2019 18:15
Nee. Want kinderen moeten gecorrigeerd worden door hun omgeving en niet door hun ouders. Dat verstoord de onvoorwaardelijke binding met onze vrije uitloop kids.

:facepalm: Wat een vraag.
Precies. Ik laat zoon ook onze teckel schoppen als die boos is. :facepalm:
sneeuwball schreef:
05-06-2019 18:18
Nee hoor, in dit topic moedigen we dat juist aan.

Fiona, ben je een beetje de dag doorgekomen?

Ah vreselijk, peuterpuberteit. Zoon kan wel flink dwars zijn als hij moe is/honger heeft, maar niet zo heftig als ik hier bij jullie lees.
Hier wordt dergelijk gedrag idd ook erger bij moe en honger. Eigenlijk meestal bij vermoeidheid wordt hij vooral baldadig. Gaat hij op zijn manier stout doen en continue de grenzen opzoeken. Dat is vaak op 't moment dat ik ook af ben, zo rond het avondeten en naar bed gaan. Gelukkig is vriend er dan meestal en die heeft nog frisse energie om hem te corrigeren en te blijven herhalen. Ik bijt dan op m'n tong om niet geïrriteerd te reageren.

Hij kan ook behoorlijk slecht uit z'n middag slaapje wakker worden. Vaak is hij dan hangry en werkt (veel) eten.

Hij heeft 't erg leuk gehad met opa in 't museum!

@fiona leef je nog? :hug:
Ik moedig het schoppen van spreekwoordelijke katten dan wel het spreekwoordelijk schoppen van katten ook van harte aan thuis.
Pff ik had mijn peuter vandaag het liefst even op het weggeefhoekje aangeboden. Hij heeft 12 uur lang zich van zijn slechtste kant laten zien. Ik ben gesloopt en kan geen waarom meer horen.
Stond er anders niet...ik zou flink pissig zijn
Natuurlijk corrigeer ik m'n kind niet als ze iets of iemand schopt.. Niemand hier.. Dat is een regel anders mag je niet mee schrijven.. Très simple.

Maar vervelend zo'n bui... Hier heeft jongste ze niet echt op die manier maar meer uit baldadigheid (bij erge moeheid en soms uit verveling)

Hier lijkt het middagslaapje echt verleden tijd.. Ze is net 2 jaar.. Helaas, helaas, helaas.
Heerlijk jullie reacties, dat scheelt mij weer reageren.

Ik ben de dag redelijk doorgekomen. Wel een huilbui gehad toen mijn man belde dat hij onderweg naar huis was. Dus dochter heeft restjes uit de vriezer gegeten en mijn man is nu pizza's aan het afhalen. Ze lag gelukkig 'al' na een half uur te slapen, dus we kruipen zo lekker samen op de bank.

Ik denk dat haar driftbui ook echt door vermoeidheid kwam. Ze is wel vaker dwars de laatste tijd, maar dit was voor het eerst dat het zo heftig was. Ik ben benieuwd of de geboorte van de baby straks meer rust of juist meer onrust in huis brengt.

Teckeltje, fijn dat het museum leuk was!

Aapje, slaapt hij inmiddels? Hopelijk hebben jullie een goede nacht. Ik hoop dat de waarom-periode hier nog even wegblijft.
obelix84 schreef:
05-06-2019 19:56
Natuurlijk corrigeer ik m'n kind niet als ze iets of iemand schopt.. Niemand hier.. Dat is een regel anders mag je niet mee schrijven.. Très simple.

Maar vervelend zo'n bui... Hier heeft jongste ze niet echt op die manier maar meer uit baldadigheid (bij erge moeheid en soms uit verveling)

Hier lijkt het middagslaapje echt verleden tijd.. Ze is net 2 jaar.. Helaas, helaas, helaas.
Oef daar zou ik ook flink van balen. Maar meen me te herinneren dat je ook wel eens schreef dat het wel makkelijk is als alle slaapjes er af zijn zodat je wat makkelijker uitjes kan plannen, vooral voor je oudste. Of heb ik dat verkeerd?
Ja Man heeft laatste deel op bed leggen gedaan want mijn emmer was al overgelopen.
Vlaginvaas schreef:
05-06-2019 19:48
Stond er anders niet...ik zou flink pissig zijn

Er stond ook niet dat mijn peuter vandaag aan de poes uitlegde dat hoe zijn hijskraan werkt en daarna de poes onder haar kinnetje kriebelde :-[

En je krijgt alle emoties die je naar een kind uit weer retour. Dus als een peuter een poes schopt, is dat een negatieve uiting van emoties. Als een volwassene dan pissig tegen de peuter krijst, is dat een negatieve uiting van emotie. Wat de peuter dan weer terugkaatst. Zo blijf je bezig en zak je gezamenlijk weg in uiteindelijk haat en nijd. Dat werkt dus niet.

Daarnaast hebben kinderen tot en met hun kleutertijd geen intern geweten. Ze kunnen zich nog niet bedenken wat goed/fout/gevolgen zijn. Ouders fungeren als geweten. Ze kunnen alleen maar onthouden dmv repetitie en aangeleerd gedrag. Pissig worden werkt niet.
Pfff ik deel mee in een K dag zie ik al wel.

Na twee dagen echt volle bak met het plaatsen van de kozijnen en niet fatsoenlijk in je huis kunnen zijn kwamen vandaag de waterlanders....

Gisteren al een hele drukke dag gehad met ontvangen klussers rete vroeg, kind naar psz, gebeld worden door ziekenhuis voor extra onderzoek bij kind, kind ophalen psz, kind middagdutje bij anderen thuis, met kind naar ziekenhuis, eerst langs de kinderpoli racen om een plaszakje te plaatsen en te wegen/meten, daarna naar diëtiste, daarna weer terug naar kinderpoli op plaszak checken, naar huis, niet in huis kunnen dus ergens eten.

Kwam vanochtend de klapper voor een huilbui.

De ochtend begon met 2 uur wachten op klussers die in de file staan, daarna het urine monster weg brengen naar prikpoli om daar aan te komen en te zien dat er nog 18 voor je zijn. En dan als je dan eindelijk aan de beurt bent en je het monster afgeeft krijgt te horen dat het te weinig is of je even langs de apotheek kunt gaan om zelf zakjes te halen en te plaatsen en morgen terug te komen met een monster. Ik belde man en toen was het voornamelijk :cry:

Ben blij als alles klaar is met de kozijnen en we volgende week met gepakte koffers in de auto zitten :jump:
Agh meiden toch :hug:
Ah wat een rotdag Lavendel :hug: Ik hoop dat je snel je huis weer terug hebt, hoe lang zijn ze nog bezig? En hoe ging de afspraak in het ziekenhuis verder?

Hier kwam dochter rond 1 uur bij ons in bed gekropen. Normaal leg ik haar altijd terug, maar we hebben het maar even gelaten. Ik lag al de halve nacht wakker met voorweeën en het was flink aan het stormen, geen zin in nachtelijke drama's.

Vanochtend begon ze voor het eerst in maanden weer hard te huilen toen mijn man haar naar de psz bracht. Het ging steeds zo goed, maar ze had echt weer verlatingsangst. Ze zit echt niet lekker in haar vel de laatste weken.
Ah wat sneu fiona, moeilijk als je niet goed weet waardoor ze zo gefrustreerd is... misschien hebben ze bij jullie cb ook een opvoedadviseur die je eens kan laten langskomen? Wij hebben er veel aan gehad ook al was ik enorm sceptisch.

@lavendel heel begrijpelijk die waterlanders, ik vind die zkh bezoeken sowieso ontzettend vermoeiend en die plaszakjes zijn echt ruk... wil je dochter nog niet op het potje? Hoe gaat het verder met haar?

Dikke :hug: voor alle moeders die het nodig hebben.
Wat rot Fiona en Lavendel :hug:

Ik neem de knuffel ook van harte. Gaat niet zo lekker met baby. Vanmiddag weer huisarts en hoop doorverwijzing kinderarts.

Wat trekken jullie de peuters aan? Ik twijfel over lange broek/korte broek met dit weer.
Onze peuter loopt al heel de week in korte broek maar zit lange broek in zijn tas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven