Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zondag 2 juni 2019 om 21:58
In sommige situaties kost het me inderdaad moeite om niet te lachen, maar dan heb ik het over...eigen naam....lusse eten niet (hij weet nog niet wat we gaan eten), jaat huilen pafel, moette pafel af, sesellig kant sijn tjug pafel. En dan voert hij het dus ook precies zo uit.
Maar vooral het knijpen slaan bijten en gooien ben ik zo zat dat ik er niet meer om kan lachen.
Onze oudste is een knager. En nu bijna 6 en nog steeds een knager. Werkelijk overal kan die op bijten. Inmiddels heeft ze iets meer verstand, dus 'gevaarlijk' knagen, zoals de kabels, doet ze niet meer. En ook van de meubels blijft ze inmiddels af gelukkig, al kauwt ze nog weleens op een sierkussen vd bank tijdens het tv kijken bv. Maar de kraag van haar jas is altijd kapot, in bed kauwt ze nog steeds op hydrofielen, touwtjes aan een trui...gaan eraan, idem voor knuffels pennen stiften e.d. Ik heb opgegeven dat ik er iets aan kan doen. De enige hinder die ze er tot op heden van heeft ondervonden is dat ze ruim een jaar logopedie heeft gehad. Al vond ze het zelf wel gezellig daar
. Ik vraag me wel af wat dit met haar gebit doet, dat zal ik de tandarts eens vragen.
Maar vooral het knijpen slaan bijten en gooien ben ik zo zat dat ik er niet meer om kan lachen.
Onze oudste is een knager. En nu bijna 6 en nog steeds een knager. Werkelijk overal kan die op bijten. Inmiddels heeft ze iets meer verstand, dus 'gevaarlijk' knagen, zoals de kabels, doet ze niet meer. En ook van de meubels blijft ze inmiddels af gelukkig, al kauwt ze nog weleens op een sierkussen vd bank tijdens het tv kijken bv. Maar de kraag van haar jas is altijd kapot, in bed kauwt ze nog steeds op hydrofielen, touwtjes aan een trui...gaan eraan, idem voor knuffels pennen stiften e.d. Ik heb opgegeven dat ik er iets aan kan doen. De enige hinder die ze er tot op heden van heeft ondervonden is dat ze ruim een jaar logopedie heeft gehad. Al vond ze het zelf wel gezellig daar

zondag 2 juni 2019 om 22:04
Hier geen knager, wel duimer.
Ik denk dat we er aan moeten gaan geloven dat dochter smiddags niet meer gaat slapen. Ik hoopte dat het een fase was. Nu iig al voor twee weken dat ze savonds tussen 19.30-20.00 naar bed gaat, maar nog rustig tot 21.00 of 21.30 ligt te praten/keten in bed. Gelukkig blijft het dan daarbij, maar ik wil nog niet, ik vind het nog zo heerlijk smiddags even 2 uurtjes dat ze op bed ligt. Toch gaat ze smiddags wel meteen tukkie doen als ik dr in bed leg maar savonds is ander verhaal.....
Ik denk dat we er aan moeten gaan geloven dat dochter smiddags niet meer gaat slapen. Ik hoopte dat het een fase was. Nu iig al voor twee weken dat ze savonds tussen 19.30-20.00 naar bed gaat, maar nog rustig tot 21.00 of 21.30 ligt te praten/keten in bed. Gelukkig blijft het dan daarbij, maar ik wil nog niet, ik vind het nog zo heerlijk smiddags even 2 uurtjes dat ze op bed ligt. Toch gaat ze smiddags wel meteen tukkie doen als ik dr in bed leg maar savonds is ander verhaal.....

zondag 2 juni 2019 om 22:55
Hier ook geen knager. Ik zou idd kijken of je iets kunt aanbieden aan je peuter waar die wél in mag bijten. Iets anders kan ik ook niet bedenken.
@lavendel snap goed dat je het middagslaapje nog niet wilt missen. Is het een idee het in te korten? Als sport tussenstap? Missch werkt het wel als je haar na 1u wakker maakt? Het maakt uitjes wel weer makkelijker. Wij zijn altijd een beetje aan het klooien en alles om het dutje heen.
@lavendel snap goed dat je het middagslaapje nog niet wilt missen. Is het een idee het in te korten? Als sport tussenstap? Missch werkt het wel als je haar na 1u wakker maakt? Het maakt uitjes wel weer makkelijker. Wij zijn altijd een beetje aan het klooien en alles om het dutje heen.
maandag 3 juni 2019 om 07:03
Zolang ze alleen lekker ligt te kletsen/zingen zou ik haar laten slapen smiddags.. Heeft dochter ook veel gedaan! Op den duurt ging ze en wilde ze gewoon echt niet meer slapen smiddags. Toen was het wel klaarLavendel_12 schreef: ↑02-06-2019 22:04Hier geen knager, wel duimer.

maandag 3 juni 2019 om 07:45

Ik heb net man en peuter de deur uit gewerkt (ik heb een thuiswerkdag) en God wat geniet ik van de stilte

maandag 3 juni 2019 om 07:49
Wij hadden trouwens een knager tot alle tanden en kiezen door waren. Maar dat was al met 2 / 2,2 jaar oud.
Maar je hebt ook volwassenen die alles nog in hun mond stoppen hè? Pennen, vingernagels, rietjes om op te kauwen en tandenstokers. Ik ken ook iemand die met het lipje van het koord van zijn trui in zijn mond loopt.
Maar je hebt ook volwassenen die alles nog in hun mond stoppen hè? Pennen, vingernagels, rietjes om op te kauwen en tandenstokers. Ik ken ook iemand die met het lipje van het koord van zijn trui in zijn mond loopt.

maandag 3 juni 2019 om 08:46
Niet alleen als we niet fit zijn geweest. Het is ook zo'n zooi als ik aan het werk was en man twee dagen alleen met kind is geweest. Alsof hij naast de zorg voor kind er verder niks bij kan hebben. De tafel ligt weer vol met troepjes, stapeltjes binnengekomen post her en der, stapeltjes folders/krantjes liggen verspreid, aanrecht staat vol onder het mom dat ruim ik vanavond allemaal in één keer in de vaatwasser, dat dusGlitterCupcake schreef: ↑03-06-2019 07:45Vorig jaar tijdens de hittegolf dachten wij dat peuter door een fase ging. Hij was constant boos, tegendraads en niet te genieten. Maar het kan wel eens weersafhankelijk zijn geweest. Peuter was gister en vanmorgen echt een chagrijnig stuk mens. Alles was keihard NEEEEEE en hij zei serieus een paar keer op een verzoek om iets niet te doen ‘Nee mama, dit is het, ik doe dit’
Tel daarbij op dat man en ik snotverkouden zijn met jeuk keel en loopneus en vrijwel geen lucht krijgen en je kan je voorstellen dat het hier niet heel gezellig was gister.
Ik heb net man en peuter de deur uit gewerkt (ik heb een thuiswerkdag) en God wat geniet ik van de stilteVandaag ook maar eens de zooi opruimen van het weekend. Is het bij jullie ook zo’n zooi als jullie niet fit zijn geweest?

maandag 3 juni 2019 om 09:02
Hier geen knager. Lijkt me lastig!
Die hitte gisteren, ooooh ellennddde. We hebben 2 films gekeken. En peuter en ik hebben een dutje gedaan.
Vandaag gaat peuter wennen bij zijn nieuwe kdv en hij heeft er zin in volgens eigen zeggen. Merkwaardig, want naar zijn huidige kdv gaat hij niet graag, terwijl ik juist een beter gevoel heb over het huidige kdv. Ben benieuwd hoe hij het heeft.
Die hitte gisteren, ooooh ellennddde. We hebben 2 films gekeken. En peuter en ik hebben een dutje gedaan.
Vandaag gaat peuter wennen bij zijn nieuwe kdv en hij heeft er zin in volgens eigen zeggen. Merkwaardig, want naar zijn huidige kdv gaat hij niet graag, terwijl ik juist een beter gevoel heb over het huidige kdv. Ben benieuwd hoe hij het heeft.
maandag 3 juni 2019 om 09:07
Hier ook geen knager, tenzij er kiezen doorkomen. En dan knaagt ze vooral op haar handen.
Wat een hitte gisteren zeg, ik ben er ook geen fan van. We hebben wel redelijk lekker in de tuin gezeten maar mijn voeten en benen zijn nog steeds opgezwollen, ik was gisteravond ruim 2 kg zwaarder door het vocht vasthouden. Boven was het niet af te koelen dus we hebben allemaal in een sauna geslapen. Dochter kwam er elke 1,5 uur uit "Mama bij liggen!"
Man heeft dochter net naar de psz gebracht en gaat zo klussen, ik ga eerst maar eens douchen denk ik.
Wat een hitte gisteren zeg, ik ben er ook geen fan van. We hebben wel redelijk lekker in de tuin gezeten maar mijn voeten en benen zijn nog steeds opgezwollen, ik was gisteravond ruim 2 kg zwaarder door het vocht vasthouden. Boven was het niet af te koelen dus we hebben allemaal in een sauna geslapen. Dochter kwam er elke 1,5 uur uit "Mama bij liggen!"
Man heeft dochter net naar de psz gebracht en gaat zo klussen, ik ga eerst maar eens douchen denk ik.

maandag 3 juni 2019 om 09:11
Lavendel_12 schreef: ↑03-06-2019 08:46Niet alleen als we niet fit zijn geweest. Het is ook zo'n zooi als ik aan het werk was en man twee dagen alleen met kind is geweest. Alsof hij naast de zorg voor kind er verder niks bij kan hebben. De tafel ligt weer vol met troepjes, stapeltjes binnengekomen post her en der, stapeltjes folders/krantjes liggen verspreid, aanrecht staat vol onder het mom dat ruim ik vanavond allemaal in één keer in de vaatwasser, dat dus![]()
![]()
Oh daar heb ik jaren geleden korte metten mee gemaakt. Wat man niet achter zijn kont opruimt (en hij is niet ziekig of extreem druk op zijn werk) beland in de prullenbak. Stapeltjes post, lege verpakkingen, kleding, laptop tassen, slingerende sokken, schoenen niet daar waar ze heuren.. hoppa! Boodschappen niet in de kast gezet? Stomerij niet in de kast gehangen? Zak chips niet retour na het vullen van je bakje? Jas niet aan de kapstok? Weekendtas laten slingeren na een paar daagjes weg? Hoppa! Deo niet terug in de kast en badjas over de pleepot i.p.v. aan het haakje? Huppakee!

En zelfs nu komt hij wel eens thuis, laat een stapel post slingeren en vraagt dan de volgende dag waar dat is geblev...

We wonen op 50m2 en alles heeft een plek. Als het niet op die plek ligt is het afval

maandag 3 juni 2019 om 09:14
fiona2018 schreef: ↑03-06-2019 09:07Hier ook geen knager, tenzij er kiezen doorkomen. En dan knaagt ze vooral op haar handen.

Doe je het rustig aan vandaag?

maandag 3 juni 2019 om 09:18
Haha Glitter ben jij stiekem mijn vriend? Nee grapje, ik ben ook vrij opgeruimd gelukkig. En hoewel we ruim wonen hou ik van open, opgeruimde ruimtes. Zoon is er ook mee besmet want die ruimt, zonder enige aansporing, ook keurig alles op
Ik ben echt helemaal kapot, enorme drukke diensten gehad dit weekend. Zoon is op de PSZ vanochtend en ik ga maar eens druk wassen en strijken, bedden verschonen, boodschappen bestellen. Morgen komt de werkster
Als peuter dan op bed ligt vanmiddag even lekker dutten of netflixen. Eten zit al in de slowcooker.
Zoon is hier ook niet te genieten als het warm is, dus vind het heerlijk dat het nu weer afkoelt.

Ik ben echt helemaal kapot, enorme drukke diensten gehad dit weekend. Zoon is op de PSZ vanochtend en ik ga maar eens druk wassen en strijken, bedden verschonen, boodschappen bestellen. Morgen komt de werkster

Als peuter dan op bed ligt vanmiddag even lekker dutten of netflixen. Eten zit al in de slowcooker.
Zoon is hier ook niet te genieten als het warm is, dus vind het heerlijk dat het nu weer afkoelt.
maandag 3 juni 2019 om 09:32
Ik heb weinig keuze de laatste dagen. Gelukkig is mijn man veel vrij en is eigenlijk alles in huis al klaar voor de baby. Ik slaap erg slecht met die dikke buik en spokende peuter, dus van mij mag het wel gebeuren. Ik lig natuurlijk ook op zo'n heerlijk zweterig plastic matje, wat zal ik blij zijn als dat ding weer weg is

Hier kan het ook wel een rotzooi zijn, vooral als ik ziek ben geweest of als we een drukke dag hebben gehad. Als voorbeeld: mijn man is er vanochtend met dochter uitgegaan, heeft haar naar de psz gebracht en nu ligt het hele huis nog vol met speelgoed en de pap staat nog geopend op het aanrecht. Ik ruim dat altijd direct op, maar mijn man is er gewoon overheen gestapt en nu in de tuin aan het klussen. Ik maak me er niet zo druk om, als ik het vraag ruimt hij het wel op. Ik zal ook wel mijn dingen hebben.

maandag 3 juni 2019 om 09:42
Ik ben nogal opgeruimd van mezelf, de keuken is altijd netjes. Woonkamer ook wel, al kan de tafel nog wel eens vol liggen met spullen die ik nog moet op ruimen. Maar dat doe ik ook altijd die dag. Maar dat is vaak alleen bij een druk weekend of inderdaad niet lekker zijn.
Zoon vind het warme weer juist heerlijk. Hij heeft gister de hele dag buiten gespeeld, in de zandbak, aan de watertafel, in zijn auto, in zijn tractor. Hij was zelfs niet mee naar binnen te krijgen en is op en top gezellig.
Kauwen heeft zoon echt nooit gedaan, hooguit een beetje op een bijtring toen hij tandjes kreeg.
Ik zou inderdaad een acceptabel alternatief geven om te kauwen of een andere prikkel in de plaats.
Ik vind het wel balen hoor, het lange weekend weer voorbij. Het was zo fijn. En met de zwangerschap kan ik de rust ook wel gebruiken.
Fiona, neem je rust en hopelijk dient de baby snel aan!
Zoon vind het warme weer juist heerlijk. Hij heeft gister de hele dag buiten gespeeld, in de zandbak, aan de watertafel, in zijn auto, in zijn tractor. Hij was zelfs niet mee naar binnen te krijgen en is op en top gezellig.
Kauwen heeft zoon echt nooit gedaan, hooguit een beetje op een bijtring toen hij tandjes kreeg.
Ik zou inderdaad een acceptabel alternatief geven om te kauwen of een andere prikkel in de plaats.
Ik vind het wel balen hoor, het lange weekend weer voorbij. Het was zo fijn. En met de zwangerschap kan ik de rust ook wel gebruiken.
Fiona, neem je rust en hopelijk dient de baby snel aan!
maandag 3 juni 2019 om 10:54
@funnymiss: pittig zeg, als het straffen niet door lijkt te dringen. Misschien helpt het om hem dan even op de gang te zetten, althans uit de kamer te halen (als ik het goed lees gaat hij nu naar de hoek)? Zou het verder ook niet weten helaas...
@fiona: oh heerlijk zo'n zweterig matje. Wellicht kun je een kinder-plas-matras-beschermer gebruiken ipv het plastic uit het kraampakket? Is nog steeds wel zweterig maar iets minder.
@rotzooi: vaak is het wel een rommeltje met rondgestrooid speelgoed, half opgeruimde eettafel, kruimels onder de eetstoel etc. Soms lukt het me om het te negeren, soms krijg ik er de kriebels van, wat irritant is want opruimen lukt lang niet altijd direct met rondrennende peuter. Man kan het prima laten liggen, is meer van aan 't eind van de dag even grondig opruimen en vegen en dan is de boel ook weer aan kant.
@fiona: oh heerlijk zo'n zweterig matje. Wellicht kun je een kinder-plas-matras-beschermer gebruiken ipv het plastic uit het kraampakket? Is nog steeds wel zweterig maar iets minder.
@rotzooi: vaak is het wel een rommeltje met rondgestrooid speelgoed, half opgeruimde eettafel, kruimels onder de eetstoel etc. Soms lukt het me om het te negeren, soms krijg ik er de kriebels van, wat irritant is want opruimen lukt lang niet altijd direct met rondrennende peuter. Man kan het prima laten liggen, is meer van aan 't eind van de dag even grondig opruimen en vegen en dan is de boel ook weer aan kant.
happiness = reality - expectations

maandag 3 juni 2019 om 12:37
Hier is het momenteel een grote puinhoop door het weekend. Moet de was wegwerken maar beide kids liggen nu te slapen en dat wil ik graag zo houden. Dus ga vanavond wel aan de gang als man thuis is. Morgen is ie ook thuis dus kan hij mooi de kids in het gareel houden en ik puinruimen. Beneden probeer ik het wel altijd opgeruimd te houden omdat ik zelf enorm onrustig in m'n hoofd wordt van rommel. Maar nu moet ik de vaatwasser nog uitruimen en weer inruimen maar heb helemaal geen zin. Moet ongesteld worden. Daarbij was baby erg lastig vanmorgen en daardoor weinig tijd voor zoon die daar dan weer lastig van wordt.
Hij vindt het mooie weer overigens prachtig. Dus hij baalt dat het weer koud is.
@fiona rot dat je zo slecht slaapt. Het is zo pittig die laatste loodjes. Dikke knuffel voor jou
@GC hoe waren de musea? Ben nog steeds benieuwd hoe je dat dan doen met het middagslaapje. Ik vind dat met uitjes maar in de weg zitten maar hij heeft het nog zo hard nodig dat overslaan of korte dutjes in de auto niet voldoende zijn voor hem.
Hebben jullie ook wel eens periodes gehad dat de kinderen niet tot spel kwamen? Zoon doet echt helemaal niets. Zijn speelhoek is nu nog net zo als toen hij vanmorgen uit bed kwam. Het enige wat hij leuk vindt is rommelen in de tuin met water, modder en takken. Zelfs als ik met hem met de duplo of de trein oid ga zitten komt hij niet tot spel. Ik vind dat echt moeilijk want zou graag zien dat hij wat meer speelt en daar plezier uit haalt. Hij loopt nu thuis veel met z'n ziel onder z'n arm, zeker omdat baby niet zo lekker gaat.
Hij vindt het mooie weer overigens prachtig. Dus hij baalt dat het weer koud is.
@fiona rot dat je zo slecht slaapt. Het is zo pittig die laatste loodjes. Dikke knuffel voor jou

@GC hoe waren de musea? Ben nog steeds benieuwd hoe je dat dan doen met het middagslaapje. Ik vind dat met uitjes maar in de weg zitten maar hij heeft het nog zo hard nodig dat overslaan of korte dutjes in de auto niet voldoende zijn voor hem.
Hebben jullie ook wel eens periodes gehad dat de kinderen niet tot spel kwamen? Zoon doet echt helemaal niets. Zijn speelhoek is nu nog net zo als toen hij vanmorgen uit bed kwam. Het enige wat hij leuk vindt is rommelen in de tuin met water, modder en takken. Zelfs als ik met hem met de duplo of de trein oid ga zitten komt hij niet tot spel. Ik vind dat echt moeilijk want zou graag zien dat hij wat meer speelt en daar plezier uit haalt. Hij loopt nu thuis veel met z'n ziel onder z'n arm, zeker omdat baby niet zo lekker gaat.

maandag 3 juni 2019 om 12:54
In de tuin rommelen met water, modder en takken is toch ook spelen?Teckeltje88 schreef: ↑03-06-2019 12:37

maandag 3 juni 2019 om 13:05
Teckeltje, hier hebben we ook van die fases dat het speelgoed niet leuk meer is. Ze speelt dan het liefst buiten en als het slecht weer is weet ze niet zo goed wat ze met zichzelf aanmoet. Maar hier zijn dat fases, vaak komt dat wel weer.
Ik heb naast het matje ook een waterdichte molton van de IKEA op het bed liggen, maar zal dat echt voldoende zijn? Ik heb nu dus voor de zekerheid ook nog zo'n zeiltje eronder.
Ik heb naast het matje ook een waterdichte molton van de IKEA op het bed liggen, maar zal dat echt voldoende zijn? Ik heb nu dus voor de zekerheid ook nog zo'n zeiltje eronder.

maandag 3 juni 2019 om 13:32
De gang kan ik nog weleens proberen inderdaad!! Dat deed ik een paar weken geleden en werkte op zich wel, ware het niet dat hij dan zo boos werd dat hij moest overgeven. Toen dat 3x gebeurd was had hij door dat ik dan naar m toe kwam, dus ging hij gewoon expres staan spugen als hij naar de gang moestWhoopsadaisies schreef: ↑03-06-2019 10:54@funnymiss: pittig zeg, als het straffen niet door lijkt te dringen. Misschien helpt het om hem dan even op de gang te zetten, althans uit de kamer te halen (als ik het goed lees gaat hij nu naar de hoek)? Zou het verder ook niet weten helaas...

Hij was als baby zo makkelijk, dat we toen al zeiden dat hij dat ergens zou gaan compenseren. Ik denk dat dat moment inmiddels wel gekomen is.
@rommel, ik ben bij ons degene die over spullen heenstapt enz. Rommel kan ik prima mee leven. Aan vies heb ik wel een hekel, dus etenresten, wc, badkamer, aanrecht is bij ons wel altijd schoon.