Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

donderdag 6 juni 2019 om 19:31
Wij wonen in het oosten maar het ging hier flink los gister. Was vanmiddag toevallig gaan wandelen op de veluwe maar dat werd een survivaltocht met alle omgewaaide bomen.
Kids hebben er gewoon doorheen geslapen.
Bij ons is de verdeling goed, we doen beiden wat we kunnen en denk dat dat redelijk 50/50 is, toen ik zwanger was deed man een stuk meer dan mij. Als het je teveel is moet je dat duidelijk aangeven en samen een plan maken. Jij bent een heel mensje aan het bouwen! Dat is echt niet niks!
Kids hebben er gewoon doorheen geslapen.
Bij ons is de verdeling goed, we doen beiden wat we kunnen en denk dat dat redelijk 50/50 is, toen ik zwanger was deed man een stuk meer dan mij. Als het je teveel is moet je dat duidelijk aangeven en samen een plan maken. Jij bent een heel mensje aan het bouwen! Dat is echt niet niks!

donderdag 6 juni 2019 om 21:48
Onze verhouding is beetje zoals bij jullie Sneeuwball
.
Iemand nog leuke tips voor uitjes met peuters? Algemene tips mag ook want hier een Brabander. Omdat opvang niet genoeg plek has voor baby en ik hem er wel 2 dagen per week wilde laten gaan is peuter de komende 2 maanden in ieder geval op vrijdag alleen thuis. Leek mij leuk al zegt peuter steeds dat baby Dan niet naar kdv mag

Iemand nog leuke tips voor uitjes met peuters? Algemene tips mag ook want hier een Brabander. Omdat opvang niet genoeg plek has voor baby en ik hem er wel 2 dagen per week wilde laten gaan is peuter de komende 2 maanden in ieder geval op vrijdag alleen thuis. Leek mij leuk al zegt peuter steeds dat baby Dan niet naar kdv mag

donderdag 6 juni 2019 om 22:08
Uitjes:
- (Natuur)speeltuinen afgaan. In Rosmalen is bijvoorbeeld het Kwekkeltje. Super toffe speeltuin, gratis en groot. Soms Google ik op ‘dorp + speeltuin’ en dan komen de leukste speeltuinen boven water.
- Musea www.kunstfanaatjes.nl
- Dagje treinen/vliegtuigen kijken. Ik hou ook de open dagen van de brandweer etc in de gaten.
- Bos in, dingen zoeken. Onze peuter is gek op mooie blaadjes, stenen, dennenappels, etc verzamelen.
- Rondtrip met de bus.
- Middagje ‘klussen’ met echt gereedschap.
- Zwembad. En neem dan eens een zwembad in een stad verderop.
- (Natuur)speeltuinen afgaan. In Rosmalen is bijvoorbeeld het Kwekkeltje. Super toffe speeltuin, gratis en groot. Soms Google ik op ‘dorp + speeltuin’ en dan komen de leukste speeltuinen boven water.
- Musea www.kunstfanaatjes.nl
- Dagje treinen/vliegtuigen kijken. Ik hou ook de open dagen van de brandweer etc in de gaten.
- Bos in, dingen zoeken. Onze peuter is gek op mooie blaadjes, stenen, dennenappels, etc verzamelen.
- Rondtrip met de bus.
- Middagje ‘klussen’ met echt gereedschap.
- Zwembad. En neem dan eens een zwembad in een stad verderop.
donderdag 6 juni 2019 om 22:14
Hier ben ik degene die alles naar zich toe trekt qua organisatie. Dus das mijn afdeling, samen met de administratie en tuin bijhouden. En ik doe de wc badkamer en keuken. Vriend doet al t overige huishouden, want dat boeit mij niet en kan ik dus wél loslaten. Koken en boodschappen doen we allebei, maar net hoe het uitkomt.
Uitjes met peuter: het dolfinarium! Staat hier met stipt op 1. De stoomtrein vond peuter ook heel leuk, ik iets minder. En het sprookjesbos in valkenburg. Maar dat is allemaal aardig uit de buurt denk ik? En met de trein 2 stations verder uitstappen, daar treinen kijken en dan naar de speelgoedwinkel op 'plaats van bestemming' om een thomas de trein setje te kopen. En dan weer terug naar huis. Dat vond hij ook wel erg leuk. Misschien zelfs een gedeelde 1e plek met het dolfinarium
Uitjes met peuter: het dolfinarium! Staat hier met stipt op 1. De stoomtrein vond peuter ook heel leuk, ik iets minder. En het sprookjesbos in valkenburg. Maar dat is allemaal aardig uit de buurt denk ik? En met de trein 2 stations verder uitstappen, daar treinen kijken en dan naar de speelgoedwinkel op 'plaats van bestemming' om een thomas de trein setje te kopen. En dan weer terug naar huis. Dat vond hij ook wel erg leuk. Misschien zelfs een gedeelde 1e plek met het dolfinarium

donderdag 6 juni 2019 om 22:41
Wat een leuke ideeën allemaal! Wij gaan binnenkort naar Dolfinarium. Heb tickets via social deal.
Dierentuin/kinderboerderij /aquarium doet het hier ook altijd goed. We lopen ook wel eens een poosje door groot tuin centrum. Kopen we mooie 'boene' en vissen en konijnen enz kijken.
Verder heb ik niet echt aanvullingen op wat al gezegd is.
Dierentuin/kinderboerderij /aquarium doet het hier ook altijd goed. We lopen ook wel eens een poosje door groot tuin centrum. Kopen we mooie 'boene' en vissen en konijnen enz kijken.
Verder heb ik niet echt aanvullingen op wat al gezegd is.

donderdag 6 juni 2019 om 23:05
Dank je! Ik zit nu gelukkig weer op mijn bank. Ze komen morgen nog wel verder afwerken maar gelukkig geen stoffige werkzaamheden meer.
Afspraak voor dochter bij de diëtiste gehad en daar een eetdagboek ingeleverd, maar zij zag niks echt afwijkends. Yes! Dus advies naar kinderarts ging alleen zijn wat meer volle producten en vetten aanbieden bij peuter. Hele urineonderzoek is mislukt, want de zakjes van de apotheek bleven niet zitten. En aangezien we binnenkort op vakantie gaan ging het niet meer lukken daarvoor. Maar ben blij dat ook de diëtiste niks vreemds vond en haar er ook niet mager uit vond zien en over vond komen. Ze is nu 10kg bij 85,8 cm en 2j3m.
Huishouden: ik ben wel degene die het meeste doet, soms zou ik het wel meer willen verdelen maar het zit ook in mijn aard om dat allemaal te regelen. Ik ben wel beetje controlfreak

donderdag 6 juni 2019 om 23:11
Mijn peuter is gek van dieren, dus dierentuin/kinderboerderij zijn favoriet, maar hij vraagt ook regelmatig om een uitstapje naar Natuurmuseum Brabant in Tilburg.
Als je dichtbij woont zou ik daar zeker eens heen gaan. Voor ons is het ruim een uur rijden, maar ben er afgelopen jaar dus al 4 of 5x geweest
(hebben museumkaart)
Verder vinden peuters volgens mij alles leuk zolang ze aandacht krijgen. winkelen, lunchen, bibliotheek, doelloos met OV reizen, tuincentrum (ontbijtje bij de intratuin), musea, speeltuin - buiten of binnen. Zo'n indoor speelpaleis is ook prima te doen op een maandag- of dinsdagochtend.
Oh en niet te vergeten de lokale kringloop... daar mogen kinderen een prulletje grabbelen uit een bak vol afgedankte kindersurprises, playmobilpoppetjes etc.
Van de week nog een gigantische driftbui gehad omdat ik niet naar de kringloop wilde gaan.
Als je dichtbij woont zou ik daar zeker eens heen gaan. Voor ons is het ruim een uur rijden, maar ben er afgelopen jaar dus al 4 of 5x geweest

Verder vinden peuters volgens mij alles leuk zolang ze aandacht krijgen. winkelen, lunchen, bibliotheek, doelloos met OV reizen, tuincentrum (ontbijtje bij de intratuin), musea, speeltuin - buiten of binnen. Zo'n indoor speelpaleis is ook prima te doen op een maandag- of dinsdagochtend.
Oh en niet te vergeten de lokale kringloop... daar mogen kinderen een prulletje grabbelen uit een bak vol afgedankte kindersurprises, playmobilpoppetjes etc.

vrijdag 7 juni 2019 om 06:44
Thanks voor de tips! Vandaag staat het zwembad stukje verderop op de planning. Die is om half 9 al open dus we gaan lekker vroeg. Natuurmuseum ga ik eens naar kijken. Is nog wel op redelijke afstand volgens mij. Ik wil ook nog abonnement afsluiten op de plaatselijke dierentuin maar ga daar misschien woensdag wel met beiden heen.
vrijdag 7 juni 2019 om 06:52
Pfff dochter is totaal overstuur en krijsend wakker geworden. Alleen bovenop mij was ze even rustig maar toen baby moest drinken was het weer feest. Man probeert haar nu een boterham te laten eten omdat we denken dat het misschien een hypo is. Het is nu even stil beneden dus hopelijk helpt het en is het geen voorbode voor de rest van de dag.

vrijdag 7 juni 2019 om 07:33
Bedankt voor jullie reacties!
Ah das vervelend wakker worden, hopelijk was het, het ergste van de dag en wordt het alleen maar beter!
Uitjes: er was al heel veel opgenoemd maar wat zoon het leukste vind.
Zwemmen
Kinderboerderij
Bij opa en oma langs
Intratuin of iets dergelijks
Wandelen (met de hond) in het bos
Naar de bieb, soms heb je ook boekstart. In ieder geval bij ons, superleuk.!
Grote uitjes doen we niet zo vaak, maar dan wel samen met vriend zoals dierentuin.
Mijn zoon is ook dwars uit bed gekomen en wil nu niet eten.. das voor hem wel ongewoon. Ik ga zo werken en bij de opvang is hij altijd super gezellig dus komt vast wel goed.
Ah das vervelend wakker worden, hopelijk was het, het ergste van de dag en wordt het alleen maar beter!
Uitjes: er was al heel veel opgenoemd maar wat zoon het leukste vind.
Zwemmen
Kinderboerderij
Bij opa en oma langs
Intratuin of iets dergelijks
Wandelen (met de hond) in het bos
Naar de bieb, soms heb je ook boekstart. In ieder geval bij ons, superleuk.!
Grote uitjes doen we niet zo vaak, maar dan wel samen met vriend zoals dierentuin.
Mijn zoon is ook dwars uit bed gekomen en wil nu niet eten.. das voor hem wel ongewoon. Ik ga zo werken en bij de opvang is hij altijd super gezellig dus komt vast wel goed.

vrijdag 7 juni 2019 om 08:31
Hier reageert peuter ook steeds meer op kekke dingetjes zoals schuddebuikjes en dergelijke. Vanmorgen wilde peuter niet naar het kdv. Stond te stampen in de gang. Laat ik een nieuw t-shirt zien met van die paletten er op: niks meer aan de hand. Peuter zo blij als een ei en hup de deur uit
Peuter haat ook pasta. Dat is te glibberig, dacht ik. Nou tot gisteravond want toen hadden we vlinderstrikjes pasta
En vlinderstrikjes vindt peuter leuk want die krijgt ie om bij feestjes. En toen zat er ook nog kip in de pasta!
Recept:
- Vlinderstrikjes pasta koken.
- Hele kipfilets bakken in braadpan, na bakken in stukken snijden.
- Groene aspergers in 3cm stukken snijden en 5min meekoken met pasta.
- Na afgieten pasta/asperges paar scheppen pesto doorheen roeren.
- Kipfilets terug in de braadpan met kookroom, strooikaas en pesto. Tot saus roeren op laag vuur.
- Pasta en asperges op bord, saus er overheen en eten maar!

Peuter haat ook pasta. Dat is te glibberig, dacht ik. Nou tot gisteravond want toen hadden we vlinderstrikjes pasta

Recept:
- Vlinderstrikjes pasta koken.
- Hele kipfilets bakken in braadpan, na bakken in stukken snijden.
- Groene aspergers in 3cm stukken snijden en 5min meekoken met pasta.
- Na afgieten pasta/asperges paar scheppen pesto doorheen roeren.
- Kipfilets terug in de braadpan met kookroom, strooikaas en pesto. Tot saus roeren op laag vuur.
- Pasta en asperges op bord, saus er overheen en eten maar!

vrijdag 7 juni 2019 om 09:10
Hier is is het qua taken wel redelijk verdeeld, heel blij mee
Ik ga zo op naar de babywinkel om van die statische verduisteringsfolie te kopen. Peuter wordt steeds eerder wakker en zijn (en ons) humeur wordt daar niet beter van. Ik hoop dat het helpt en dat ie het morgen minstens tot 7 uur volhoudt.
Ik ga zo op naar de babywinkel om van die statische verduisteringsfolie te kopen. Peuter wordt steeds eerder wakker en zijn (en ons) humeur wordt daar niet beter van. Ik hoop dat het helpt en dat ie het morgen minstens tot 7 uur volhoudt.

vrijdag 7 juni 2019 om 09:28
Ik vind zelf dat ik te weinig uitstapjes doe met rozetje, dus ik probeer de dagelijkse dingen maar leuk te houden. (dansen met het winkelwagentje in de Jumbo bv).
Hoe laat gaan jullie peuters naar bed (en slapen ze). Rozetje is een jonge peuter natuurlijk (nog 6 weekjes dan is ze 2), we gaan om 20.00 uur naar boven, liggen om 20.30 in bed, dan drinkt ze nog bij me en ze slaapt rond 21.00. In principe gaat het goed zo, maar ik ben benieuwd wanneer ze vroeger naar bed gaan
Hoe laat gaan jullie peuters naar bed (en slapen ze). Rozetje is een jonge peuter natuurlijk (nog 6 weekjes dan is ze 2), we gaan om 20.00 uur naar boven, liggen om 20.30 in bed, dan drinkt ze nog bij me en ze slaapt rond 21.00. In principe gaat het goed zo, maar ik ben benieuwd wanneer ze vroeger naar bed gaan

vrijdag 7 juni 2019 om 09:38
Schuddebuikjes zijn hier ook favoriet!
Wij doen niet zoveel uitjes met dochter eigenlijk, we gaan meestal naar het bos, de duinen of het strand.
Lavendel, fijn dat ze bijna klaar zijn met klussen. En super dat het zo goed ging bij de diëtiste!
Envelop, wat een vervelende manier om wakker te worden. Is ze nog rustig geworden nadat ze een broodje had gegeten?
Hier was het ook weer een rotnacht. Eerst heb ik er een uur naast moeten liggen voordat ze in slaap viel en vervolgens bleef ze er vanaf 3 uur uitkomen. Om 5 uur heb ik haar maar bij me in bed genomen en heeft ze gelukkig nog twee uurtjes geslapen, maar wel met veel huilen en nachtmerries. Straks gaat ze weer logeren dus kan ik weer even bijkomen.
Lola-Lily, laat je weten of het werkt? Hier is het slapen ook echt drama en hoewel dochter verduisterende gordijnen heeft, kiert er toch wat licht tussendoor. Misschien is het voor ons ook een optie.
Rosings, dochter gaat al een hele lange tijd om 19 uur naar bed, al sinds ze nog baby was. Pas de laatste weken maakt ze er een feestje van en valt ze na 20 uur in slaap, maar bedtijd blijft 19 uur.
Wij doen niet zoveel uitjes met dochter eigenlijk, we gaan meestal naar het bos, de duinen of het strand.
Lavendel, fijn dat ze bijna klaar zijn met klussen. En super dat het zo goed ging bij de diëtiste!
Envelop, wat een vervelende manier om wakker te worden. Is ze nog rustig geworden nadat ze een broodje had gegeten?
Hier was het ook weer een rotnacht. Eerst heb ik er een uur naast moeten liggen voordat ze in slaap viel en vervolgens bleef ze er vanaf 3 uur uitkomen. Om 5 uur heb ik haar maar bij me in bed genomen en heeft ze gelukkig nog twee uurtjes geslapen, maar wel met veel huilen en nachtmerries. Straks gaat ze weer logeren dus kan ik weer even bijkomen.
Lola-Lily, laat je weten of het werkt? Hier is het slapen ook echt drama en hoewel dochter verduisterende gordijnen heeft, kiert er toch wat licht tussendoor. Misschien is het voor ons ook een optie.
Rosings, dochter gaat al een hele lange tijd om 19 uur naar bed, al sinds ze nog baby was. Pas de laatste weken maakt ze er een feestje van en valt ze na 20 uur in slaap, maar bedtijd blijft 19 uur.

vrijdag 7 juni 2019 om 09:46
Zoon valt sinds zomertijd pas rond half 9 in slaap. Onze nacht was met maar 2 keer wakker best goed. Maar peuter kon door huilen van baby om 6 uur niet meer slapen. Net driftbui omdat ik achterstoeltje op fiets zette.
Ons uitje viel in de soep
. Stiefdochter is ziek en omdat het ons weekend is en man moet werken heb ik haar vanochtend bij der moeder opgehaald. Ik vind het sneu dat ze ziek is, maar baal ook. Had me erop verheugd om even alleen met peuter te zijn.
Bos doen wij eigenlijk nooit want man heeft zware hooikoorts maar misschien volgende week eens doen.
Ons uitje viel in de soep

Bos doen wij eigenlijk nooit want man heeft zware hooikoorts maar misschien volgende week eens doen.

vrijdag 7 juni 2019 om 09:54
rosings schreef: ↑07-06-2019 09:28Ik vind zelf dat ik te weinig uitstapjes doe met rozetje, dus ik probeer de dagelijkse dingen maar leuk te houden. (dansen met het winkelwagentje in de Jumbo bv).
Hoe laat gaan jullie peuters naar bed (en slapen ze). Rozetje is een jonge peuter natuurlijk (nog 6 weekjes dan is ze 2), we gaan om 20.00 uur naar boven, liggen om 20.30 in bed, dan drinkt ze nog bij me en ze slaapt rond 21.00. In principe gaat het goed zo, maar ik ben benieuwd wanneer ze vroeger naar bed gaan![]()

Ik denk dat onze peuter het nog nooit 21.00 heeft zien worden. We eten tussen 18.00-19.00, dan tandenpoetsen, nog 10-20 minuten poepen spelen en naar bed

We merken wel dat er iets gaat veranderen. Normaal was peuter best makkelijk naar bed te krijgen maar dat gaat nu met meer protest. Maar een korter of geen middagslaapje leid juist tot een ruknacht. Al van baby af aan is peuters slaap heilig. Als we een half jaar geleden zijn slaapje oversloegen werd hij om 01.00 wakker met ‘zo nou dat was lekker, wat gaan we nu doen?’

vrijdag 7 juni 2019 om 10:13
Mag ik ook meeschrijven? Ik herken sommige namen nog uit het babytopic en later dreumestopic. Laatste tijd niet meer meegeschreven in het dreumestopic wegens tijdgebrek etc.
Zoon wordt over een maand 2 en al zit al een hele tijd in de nee fase. Sinds een paar dagen weer gigantisch aan het uitproberen en niet luisteren naar ons dus hij staat weer af en toe in de hoek. Verder kan hij heerlijk zelf spelen of samen spelen en boekjes lezen
Zoon wordt over een maand 2 en al zit al een hele tijd in de nee fase. Sinds een paar dagen weer gigantisch aan het uitproberen en niet luisteren naar ons dus hij staat weer af en toe in de hoek. Verder kan hij heerlijk zelf spelen of samen spelen en boekjes lezen

vrijdag 7 juni 2019 om 10:32
Dochter gaat om 19.30uur naar bed en wordt rond 07.00uur wakker, de laatste tijd vaak een half uurtje eerder door haar broertje.
Ik denk ook dat het er aan ligt welk ritme je aanleert, wellicht helpt het middagslaapje inkorten als je dreumes eerder in bed wilt hebben.
Het eten van de boterham heeft geholpen, een hele strijd om haar aan het eten te krijgen als ze zo is maar daarna gaat het direct beter. Volgens de diëtiste hebben peuters wel vaker last van een hypo in de ochtend maar wordt het niet altijd als zodanig herkend, het wordt dan eerder gezien als "gewoon sacherijnig"
De laatste tijd gaat het enorm goed met haar huid en vanmorgen zeiden man en ik tegen elkaar dat we best een keer kunnen gaan zwemmen om te kijken wat dat met haar huid doet. Dat was een les in hoe goed luistert je kind mee.... sindsdien is ze alleen maar bezig met zwemmen. Dochter is naast het badje in de douchekuip nog nooit in het water geweest, we hebben er ook nooit over gesproken met haar en zij heeft er ook nooit naar gevraagd. Maar nu ze heeft gehoord dat ze een keer mag blijkt dat ze er dus heel goed van op de hoogte was dat het niet voor haar was.
Ik denk ook dat het er aan ligt welk ritme je aanleert, wellicht helpt het middagslaapje inkorten als je dreumes eerder in bed wilt hebben.
Het eten van de boterham heeft geholpen, een hele strijd om haar aan het eten te krijgen als ze zo is maar daarna gaat het direct beter. Volgens de diëtiste hebben peuters wel vaker last van een hypo in de ochtend maar wordt het niet altijd als zodanig herkend, het wordt dan eerder gezien als "gewoon sacherijnig"
De laatste tijd gaat het enorm goed met haar huid en vanmorgen zeiden man en ik tegen elkaar dat we best een keer kunnen gaan zwemmen om te kijken wat dat met haar huid doet. Dat was een les in hoe goed luistert je kind mee.... sindsdien is ze alleen maar bezig met zwemmen. Dochter is naast het badje in de douchekuip nog nooit in het water geweest, we hebben er ook nooit over gesproken met haar en zij heeft er ook nooit naar gevraagd. Maar nu ze heeft gehoord dat ze een keer mag blijkt dat ze er dus heel goed van op de hoogte was dat het niet voor haar was.