Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
@alleen naar bed brengen met 2 kinderen: wat wij ik hier doe:
- allemaal naar boven, peuter speelt en dreumes krijgt tanden gepoetst en een schone luier/slaapzak
- dreumes speelt en peuter krijgt tanden gepoetst en een schone luier/pyjama
- allemaal op bed bij peuter voor een boekje
- peuter gaat naar bed, dreumes krijgt op eigen kamer fles en gaat naar bed

(Nu staat er dreumes/peuter, maar dit doen we al zo vanaf dat dreumes nog maar 4 maanden was en peuter nog een dreumes)

(Toen dreumes nog baby was en bv kreeg combineerde ik de bv met het boekje lezen. De oudste gaf zijn favoriete knuffel dan ook bv :whistle: )
De eerste 3 maanden vond ik het eigenlijk niet te doen. In m'n eenfje die 2 op bed. Want had dan of dochter in de draagdoek (verre van ideaal) of in de wipper en dan steeds met m'n voet die wipper schudden. En in beide gevallen was ze veel aan het huilen. Dat kwam in retrospect door haar medische problemen en het slechte drinken. Nu ze geen pijn meer heeft en goed drinkt ligt ze meestal na het avondeten in de box te slapen. Als ze nog wakker is zit ze er meestal gewoon chill bij in de wipper. Zoon ging deze leeftijd elke avond om 19h naar bed maar sliep overdag nauwelijks. Dochter gaat (nu 4 maand) meestal pas tussen 21 en 22 naar bed en tot die tijd is ze gezellig bij ons beneden.
Geen ervaring, heb maar eentje om naar bed te brengen. Ik zit dan vanavond wel al vanaf 20 uur te luisteren naar een peuter die maar wat zit te keuvelen in bed. Volgens mij slaapt ze nu net 5 minuten. Wordt gezellig morgen; vroeg eruit en daarna een hele dag kdv :yes:
Alle reacties Link kopieren
Als ik baby, peuter en kleuter naar bed moet brengen, gaan ze inderdaad allemaal tegelijk mee naar boven. We doen dan alles in de badkamer en baby leg ik op de overloop met zicht op de badkamer (toen ze klein was op verschoonkussen) en ze heeft een soort show aan haar broers ;-)
De kinderen geef ik steeds een opdracht terwijl ik dan het andere kind help. Dus de ene gaat plassen terwijl ik de ander poets. En ze kleden zich beide uit, terwijl ik baby was. Dat soort dingen. En als iets niet lukt en ik ben nog bezig vraag ik elkaar te helpen of moeten ze even wachten. Zo probeer ik iedereen gewassen en wel op 1 bed te krijgen om voor te lezen. Baby gaat mee met voorlezen. Zodra dat klaar is mag baby naast oudste in bed liggen terwijl ik middelste naar zijn bedje begeleid. Oudste vindt dat super leuk, zo'n 1 op 1 met zijn zusje. Dan daarna oudste welterusten wensen. Dan baby voeden en daarna fingers crossed dat zij ook gaat slapen.
Toen baby nog kleiner was deed ik de bv ook tijdens het voorlezen maar tegenwoordig drinkt ze niet meer als er afleiding is.
Hebben jullie ook dat je een klein traantje wegpinkt als je je peuter in een kledingmaatje groter hijst en dat ziet er dan logisch uit? Dat de beentjes mooi lang uitkomen in een nieuwe broek of een t-shirtje mooier zit in een maatje groter?

Ik wordt er altijd een beetje sippig van :sigh: Het gaat zo snel.. Ik mis dat kleine frummel lijfje.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb daar eigenlijk geen last van, vind het juist leuk als ze weer gegroeid is :-D

Dochter ging vanmorgen weer met tegenzin naar het kdv omdat haar vriendjes naar de volgende groep zijn, na het wegbrengen heb ik zitten huilen in de auto. Ik weet niet meer wie het vroeg maar ze kan nog niet over omdat er geen plek op haar dagen is. Het is echt een fout van de planning geweest want andere kinderen met dezelfde dagen zijn wel over gegaan. Vanaf 10.00uur is het hoofdkantoor weer bereikbaar dus dan ga ik er weer achteraan bellen, dan maar een hele irritante ouder ik wil echt dat ze hier heel snel een oplossing voor gaan bedenken.

@naar bed, hier bv terwijl dochter tv kijkt en daarna naar boven, om en om omkleden en luier aan, baby eerst in bed en daarna tandenpoetsen etc met dochter. Ze slapen op dezelfde kamer en op die kamer zit ook een wasbak dus dat is makkelijk. Tussen hun bedden in staat een stoel waarop we voorlezen dan iedereen een kus en slapen, werkt perfect als dochter daarna ook gaat slapen. Zo niet schreeuwt ze iedereen incl baby wakker en moeten we haar nog een paar keer terugleggen. Baby kijkt het ritueel aan en gaat dan zonder mopperen slapen als dochter klaar is met haar rel avond.
Alle reacties Link kopieren
Quest schreef:
10-07-2019 15:42
Teckel Hypo in de zin van echt suikerspeigel te laag ?
Het schijnt dat dat heel veel voorkomt bij dreumes/peuters dochter heeft daar ook last van (is ook al 2x flauw gevallen door te lage suiker) maar dat zegt niks over langer termijn of ze suikerziekte gaan ontwikkelen. Veel ouders schuiven het af op ochtendhumeur terwijl het door de honger komt.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
11-07-2019 08:40
Hebben jullie ook dat je een klein traantje wegpinkt als je je peuter in een kledingmaatje groter hijst en dat ziet er dan logisch uit? Dat de beentjes mooi lang uitkomen in een nieuwe broek of een t-shirtje mooier zit in een maatje groter?

Ik wordt er altijd een beetje sippig van :sigh: Het gaat zo snel.. Ik mis dat kleine frummel lijfje.
Bij peuter niet zo, bij baby wel want dit is de laatste. En hij groeit so hard
Alle reacties Link kopieren
Quest schreef:
10-07-2019 06:38
Oeeehh envelop moet ik gelijk aan jouw denken jullie zaten voordat de baby kwam toch ook in een verbouwing? Is alles af? En je man weer helemaal happy aan het werk?
Wat lief dat je dat onthouden hebt, we zijn klaar met de keuken die destijds helemaal op z'n kop lag er moet nog veel gebeuren in huis maar dat hebben we bewust uitgesteld om eerst zelf tot rust te komen en tijd voor de kids te hebben. We hebben dinsdag een dag vrij genomen om de muur samen te schilderen, dat soort kleine klussen zijn ook wel lekker om te doen. Volgende grote klus zou de woonkamer worden maar gezien haar huisstof gaan we eerst zorgen dat er een screen aan buitenkant kinderkamer komt zodat de gordijnen weg kunnen (past natuurlijk niet op het huidige kozijn dus we moeten een ombouw maken, steiger regelen etc) en daarna gaan we het schrootjesplafond (=stofnest) en het oude behang in de kinderkamer verwijderen. Denk dat we daar in oktober mee gaan starten na onze vakantie.
Man is weer happy aan het werk gelukkig, hij werkt nu tijdelijk 8 uur per dag ipv 9 en dat doet hem ook veel goed.
envelop wijzigde dit bericht op 11-07-2019 09:47
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook tegelijk naar bed. Al lijkt het mij relaxter als peuter niet meer slaapt smiddags en daardoor eerder naar bed gaat dan oudste. Nu gaan ze allebei rond 20.00/20.15. In de babyleeftijd moest baby zich even aanpassen aan oudste, dat leverde vaak gehuil op en was nooit heel gezellig geloof ik. Nu gaat het prima, maar lijkt het mij fijn om met allebei apart even een momentje te hebben. Nu gaan ze toch vaak rottigheid uithalen en enorm druk doen.
Dat hangry is bij peuter ook een hele tijd geweest, en was volgens mij ook een suikerdipje. De laatste weken heeft hij er geen last meer van gehad.
Hmmmm misschien is dat wel een dingetje dei suiker dip! Maar goed vanmorgen was het 04:30 , was ik toch echt niet blij mee.
Nou gaat zoon eindelijk een beetje doorslapen begint dochter weer het is toch niet te geloven.
Na 2 jaar begin ik het soms echt even beu te raken. Ik moet er zelf iedere dag 6 uur uit om te gaan werken en dan is 05:00 gewoon een rot tijd.
Misschien toch eens voor zo een wekker kijken wie weet helpt het, en ik kan me nog herinneren dat de nacht banaan van Glitter ook wel goed werkte.

Hier breng ik zoon en dochter smiddags en s avonds tegelijk naar bed, wij hebben alles beneden , dus ritueel is makkelijk dochter omkleden puffen , papfels, tanden poetsen , zoon omkleden en samen naar boven, dochter in bed kus daag mama, zoon krijgt nog een fles in grote bed en gaat dan in zen eigen bed.
Heb zoon vrij snel in hetzelfde ritme overdag en savonds geduwd als dochter dat scheelt een hoop , in het begin liep ik alleen maar heen en weer de een 2 keer slapen de andere nog 3 keer, ben blij dat ze nu allebei 1 keer overdag slapen en samen svonds naar bed .

Envelop wat fijn dat er beetje rust is nu bij jullie, vond het zo sneu toen jullie er middenin zaten en je man toen ook niet lekker in zen vel zat.
Zo relativeer je weer en zet je nieuwe prioriteiten. En uiteindelijk komt het ook wel goed stukje bij beetje.
Heo gaat dat slapen samen op 1 kamer ? Ik wou we eigenlijk ook samen leggen door ruimte gebrek , maar uiteindelijk toch nog even een bezemkast getimmerd met wat gipswanden en isolatie ertussen , erge is , dat als 1 van hun los gaat ze dus alsnog wakker worden , dus zit dan te bedenken of ze niet uiteindelijk beter bij mekaar kunnen. Scheelt van de winter hoop kosten dan hoeven we maar 1 kamer te stoken met kachel. Is zo een elektrisch kacheltej dus vreet enorm.

Glitter, bij dochter ben ik vooral trots als ze weer een maatje groter aan kan, maar bij zoon ben ik ook echt beete verdrietig erom, weg baby!
Zondag is hij 1 geworden, heb hem savonds op bed gelegd en heb potje staan janken. Het is zo snel gegaan! Vooral dat gevoel nooit meer een kleine frummel in je armen.
Oh Glitter dat had ik afgelopen week! Zoon heeft een enorme groeispurt gehad en is al zo groot voor z'n leeftijd. Hij is in april 2 geworden en hijs 'm sinds vorige week in maat 98 en soms zelfs 104 zonder dat het te groot is!!
Echt hè soms denk ik wanneer is dat gebeurd? Dochter is nog niet eens 2 en zit al in 98/104.

Ben benieuwd hoe wij t gaan ervaren twee tegelijk. Lijkt me echt lastig de avondspits met twee.
Zoon zit al een hele poos in 104. Vind het nu niet zo erg meer, toen hij zo klein was wel.

Hier is de avondspits rustig, maar heb alleen zoon nog. Ben ook benieuwd hoe dat straks gaat met een baby die geen regelmaat heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter is niet zo groot vergeleken met die van jullie. Draagt sinds maand of 2 nu shirts in maat 98 maar broeken nog 92.

Baby daarentegen zit nu in 68/74 met 4 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat dit topic hard! Heb even moeten bijlezen.

Glitter, Gefeliciteerd met de verkoop van het huis.

Envelop, wat sneu voor je dochter. Kan me goed voorstellen dat je daar zelf ook verdrietig en gefrustreerd van word. Regelmatig bellen met kantoor hoor, dan vinden ze je misschien een vervelend mens maar zij hebben een fout gemaakt die ze zsm moeten oplossen! Hopelijk gaat je dochter snel naar de andere groep.

Ook nog bedankt voor alle felicitaties, we hebben een leuke verjaardag gehad en zoon is flink verwend.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het geslaagd was aardbei! Was zoon avonds helemaal hyper of viel het mee?

Pfff quest 04.30uur is ook nog gewoon nacht, geen tijd om de dag al te beginnen. Het slapen op één kamer gaat hier heel goed, het is vanuit ruimtegebrek ontstaan maar als we meer ruimte zouden hebben zou ik ze nog steeds bij elkaar houden. Dochter was nachts soms bang voor iets (geen idee wat) maar sinds baby erbij ligt is dat helemaal over.

Baby is hier in verhouding ook klein, hij zit met 7mnd nu nog in mt 62 en dochter is nu 2,5 jaar en zit in mt 86/92. Twee ukkies dus.

Mn gezeur heeft geholpen bij het kdv, vanaf 8/8 gaat ze één dag per week over en als er plek is op de andere dag doordat een kindje ziek is / met vakantie gaat of wat dan ook mag dochter ook naar die groep. Gezien de vakantieperiode heb ik daar wel goede hoop op.
rozetje wordt volgende week 2 en is nu 86 cm lang (ze groeit momenteel alleen in de lengte en niet in gewicht dus ze is wel een beetje dun aan het worden zo). Ze draagt vaak 92 en soms al 98, want ik gooi alle was in de droger dus die maten betekenen van elk merk weer wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze binnenkort toch alvast 1 dag naar de volgende groep mag Envelop!

Hier geen gejongleer met kinderen tijdens het naar bed brengen, want we hebben er maar 1. Maar ik heb een jaar als nanny gewerkt en dan nam ik inderdaad de baby mee met het naar bed brengen vd oudste.

Ik vind zoon heel gemiddeld qua lengte, maar hij is slank. Hij draagt maat 92 en is 2,5 nu. En dan zitten alle broeken wijd om zn middel. Hij heeft wel vrij grote voeten geloof ik: maat 27. Zijn buurjongen die een half jaar ouder is zit pas in maat 23/24.
Hoppa envelop de aanhouder wint!
Zo zie je maar weer even door drammen en ineens zijn dingen mogelijk.
Thanks voor je reactie , toch maar eens over na denken richting de winter om z esamen te leggen

Dochter zit hier net in 86/92 , zoon nu in 80 , bizar schelen 11 maanden maar hij is echt stuk steviger( komt omdat ie geen reet uitvoert)
En dochter daarintegen hele dagen alleen maar rent en druk is.
Trouwens gelijk even vraag over kleding, ik heb echt moeite om voor dochte rgoed passende broeken te vinden , ze is echht smal op haar heupen.
Heel veel merken en niet merken vallen zo groot ook al doe ik een maat kleiner zakt gewoon af. Jullie nog ideeen?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Envelop!

Ik word er ook niet verdrietig van als dochter in een grotere maat zit, maar dat zal straks wel anders zijn met de baby. Volgende week is ze alweer een maand, ik vind het zo snel gaan. Daar word ik wel emotioneel van, nooit meer zo'n klein ukkie.

Peuterdochter is nu 2 jaar en 8 maanden en zit in maat 92 (broeken) en maat 98/104 (shirts en jurkjes). Haar schoenmaat is 23/24, best klein volgens mij. Ze is lang en dun.

Wat heb jij een ukkies Envelop! Onze baby draagt sinds de geboorte al rompers in 62/68 en van haar gewone kleding kan ze nog net maat 56 aan, maar dat zal niet lang meer duren. Maar ik heb dan ook een reuzebaby :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Quest, wij hebben de Hema Skinny spijkerbroeken, die zakken niet af. Je kunt ze zelfs nog verstellen met een elastiek aan de binnenkant. Verder draagt ze veel leggings, ook van de Hema. Dochter heeft ook geen billen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om al die bed rituelen te lezen! Over een week of 7 ook een peuter en een baby, dus alle tips zijn welkom :)

Ik herken het wel, dat weemoedige gevoel als peuter weer een maatje groter is, al zal ik dat straks met kind 2 nog wel veel meer hebben. Hier 2 jaar en 2 maanden, en zit tussen 86 en 92 in. Schoenmaat 22, hij heeft kleine voetjes geloof ik.
Quest schreef:
11-07-2019 13:55

Trouwens gelijk even vraag over kleding, ik heb echt moeite om voor dochte rgoed passende broeken te vinden , ze is echht smal op haar heupen.
Heel veel merken en niet merken vallen zo groot ook al doe ik een maat kleiner zakt gewoon af. Jullie nog ideeen?
Rozetje heeft wasbare luiers, daar zakken de broeken alleen af als ze af en toe een wegwerp luier draagt. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een kriem om passende broeken te vinden, dochter is smal en het zit vooral om haar bovenbenen dan vaak niet zo mooi. Bird by d-rak, B-nosy, vingino zitten haar wel goed, Hema is juist te wijd en bij Tumbl N dry en Feetje verschilt het per model.

Als iemand nog andere tips heeft... Onlangs zei ik dat ik veel op mp kocht daarnaast bestel ik ook wel vaker bij iemand online die zelf kleren ontwerpt en naait. Als iemand nog tips heeft voor leuke sites met zelfgemaakte (en nog betaalbare) kleding houd ik mij aanbevolen.

@fiona, rompers zijn hier wel standaard een maat groter dan de rest van de kleding.

Ik heb bij baby ook geen weemoedige gevoelens dat hij groter wordt. Dit is onze laatste maar ik vind het alleen maar tof dat hij steeds meer mensje wordt, ik ben dan ook niet zo'n baby mama

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven