Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

woensdag 24 juli 2019 om 10:35

woensdag 24 juli 2019 om 11:33
Korsten eet peuter alleen als hij barst van de honger. Ik had eens een tip gelezen dat je het geen ‘korstjes’ moet noemen maar gewoon brood. Dus ‘eet je brood op’ ipv het een andere naam geven. Werkt hier niet.
Maar toen peuter begon met brood eten bleek al snel dat hij maar 20% van zijn boterham at als er korsten op zaten. Dus snij ik de zijkanten er af en hij gebruikt de boven/onderkant als handvat. Zo doen ze het op het kdv ook.
Maar toch steekt hij steeds vaker achteloos de korsten ook in zijn mond. Misschien komt het ook omdat spieren meer ontwikkeld zijn en hij beter kan kauwen.
Al het groente en fruit eet hij met huid en haar op. Toen we van de herfst pompoenen gingen oogsten liep hij op een onbewaakt moment zelfs aan een courgette te knagen
Tomaten eet hij ook als appels op. Dus wij hebben van die dikke vleestomaten liggen die hij dan aan tafel rustig op zit te eten.
Maar toen peuter begon met brood eten bleek al snel dat hij maar 20% van zijn boterham at als er korsten op zaten. Dus snij ik de zijkanten er af en hij gebruikt de boven/onderkant als handvat. Zo doen ze het op het kdv ook.
Maar toch steekt hij steeds vaker achteloos de korsten ook in zijn mond. Misschien komt het ook omdat spieren meer ontwikkeld zijn en hij beter kan kauwen.
Al het groente en fruit eet hij met huid en haar op. Toen we van de herfst pompoenen gingen oogsten liep hij op een onbewaakt moment zelfs aan een courgette te knagen

woensdag 24 juli 2019 om 11:38
Ik ga trouwens geen strijd maken van korstjes. Als ik dan zo’n topic lees over ODD en daar op Google, ben ik erg dankbaar dat het ergste aan onze tafel de korstjes zijn..
ODD in een filmpje, niet kijken met je kind er bij: https://youtu.be/3PlUuD2cQ2A

ODD in een filmpje, niet kijken met je kind er bij: https://youtu.be/3PlUuD2cQ2A

woensdag 24 juli 2019 om 11:56
Dochter eet qua groenten echt alles , fruit vindt ze ook lekker, ze is vooral gek op fetta kaas en indd ook olijven.
Wat ze minder lekker vindt is zoetigheid, koekje of cake eet ze niet echt.
Korsten eet ze ene keer wel andere keer niet, en vind het prima zo. Ik maak geen strijd van het eten , ze eet goed en lust bijna alles kan me niet druk maken om korsten. Denk dan bij mezelf waar heb ik het over, ieder zen ding maar ik heb echt nog nooit erover nagedacht dat ik dan een must vind.
Komt ook bij dat dochter een verschrikkelijk slecht kauwer is en de tijd niet neemt en dus nog wel een shalf stikt in de korsten; komt vanzelf wel ooit.
Pfff Glitter ik had het net ook gelezen, wat een ellende zeg. Ik heb echt wel een poos in de rats gezeten met dochter haar vervloekte pinda en ei allergie, en astma erbij, maar als je dan dit soort dingen leest denk ik stop maar met zeuren Quest.
De nacht ging redelijk ik had het erger verwacht.
Wat ze minder lekker vindt is zoetigheid, koekje of cake eet ze niet echt.
Korsten eet ze ene keer wel andere keer niet, en vind het prima zo. Ik maak geen strijd van het eten , ze eet goed en lust bijna alles kan me niet druk maken om korsten. Denk dan bij mezelf waar heb ik het over, ieder zen ding maar ik heb echt nog nooit erover nagedacht dat ik dan een must vind.
Komt ook bij dat dochter een verschrikkelijk slecht kauwer is en de tijd niet neemt en dus nog wel een shalf stikt in de korsten; komt vanzelf wel ooit.
Pfff Glitter ik had het net ook gelezen, wat een ellende zeg. Ik heb echt wel een poos in de rats gezeten met dochter haar vervloekte pinda en ei allergie, en astma erbij, maar als je dan dit soort dingen leest denk ik stop maar met zeuren Quest.
De nacht ging redelijk ik had het erger verwacht.

woensdag 24 juli 2019 om 13:18
Haha dat heeft zoon hier ook al zo vaak gedaan. Ineens die hele appel op.Maartje2016 schreef: ↑24-07-2019 09:27Hier eet zoon geen korsten, ga me er niet druk om maken. Hij eet, dus dat vinden we al winst. Hij eet trouwens ook geen schillen (appel, komkommer, etc), dus hij in elk geval consequent![]()
Dochter eet alles. Als het aan haar ligt ook het klokhuis van de appel als je niet oplet.
Schil van komkommer moet ie ook niet. Maar een perzik eet ie dan wel weer met schil.

woensdag 24 juli 2019 om 13:21
Wij zijn vanmorgen met de bus naar het museum geweest. Was een erg leuk en verkoelend uitje. Er was nog meer leuks maar ihkv herkenbaarheid post ik dat niet. We hebben ons iig van 10 tot half 1 kostelijk vermaakt. Nu ligt hij te slapen. Als je wilt weten waar en hoe leuk het museum was stuur me een prive berichtje want het is echt een giga aanrader.
Vanmiddag komt opa om met hem wat te doen want ik moet weer eens met dochter naar de huisarts. Moedeloos word ik er van.
Vanmiddag komt opa om met hem wat te doen want ik moet weer eens met dochter naar de huisarts. Moedeloos word ik er van.

woensdag 24 juli 2019 om 14:06
Haha ik zie niks. Ik denk dat ik jou er een heb gestuurd.

woensdag 24 juli 2019 om 14:09
Ook niet, maar ik heb er nu zeker wel 1 gestuurd (hij staat in mijn postvak uit)
Piep-systeem

woensdag 24 juli 2019 om 14:10
Heb geantwoord!! Idd een systeem uit het begin tijdperk vh internet geloof ik... Wat een gek....Maartje2016 schreef: ↑24-07-2019 14:09Ook niet, maar ik heb er nu zeker wel 1 gestuurd (hij staat in mijn postvak uit)
Piep-systeem
woensdag 24 juli 2019 om 14:16
Wel handig dat er tegenwoordig een melding van een nieuwe pb staat.Teckeltje88 schreef: ↑24-07-2019 14:10Heb geantwoord!! Idd een systeem uit het begin tijdperk vh internet geloof ik... Wat een gek....

woensdag 24 juli 2019 om 14:25
woensdag 24 juli 2019 om 14:38
Dan zou ik eerder naar het spoorwegmuseum gaan, dat is een stuk interactiever. Ik kan me niet herinneren dat je in het Louwman aan de auto's mag zitten, en er zit ook geen speeltuin bij. Niet dat je voor een speeltuin naar het museum gaat, maar het is wel even lekker om los te kunnen gaan.Due-scimmie schreef: ↑24-07-2019 14:25Ik ben eigenlijk met peuter nog niet nar musea geweest. Ofja als baby is hij meegeweest naar Dino museum maar daar had ie nog niks aan.
Kreeg van de week als top Louwman Museum maar dat is nog wel stukje rijden voor ons.
woensdag 24 juli 2019 om 14:45
Ach wat balen Teckel, weer met baby naar de huisarts. KMA-gerelateerd? Sterkte en beterschap
!
@korst: hier wisselend succes. Als we samen eten en er staat veel brood, beleg e.d. op tafel, wil hij al wat anders uitkiezen voordat hij de korst op eet. Als er niets anders voor z'n neus staat, eet hij vaak wel de korsten op. Dus dan maar aan het aanrecht een paar boterhammen smeren en dan pas aan tafel.
@avondeten: heeft hij steeds vaker geen interesse in. We dwingen het ook niet af, maar ik vraag me wel af vanaf wanneer je kunt verwachten dat je kind wel aan tafel blijft zitten? Dat lukt nu nog niet echt
.

@korst: hier wisselend succes. Als we samen eten en er staat veel brood, beleg e.d. op tafel, wil hij al wat anders uitkiezen voordat hij de korst op eet. Als er niets anders voor z'n neus staat, eet hij vaak wel de korsten op. Dus dan maar aan het aanrecht een paar boterhammen smeren en dan pas aan tafel.
@avondeten: heeft hij steeds vaker geen interesse in. We dwingen het ook niet af, maar ik vraag me wel af vanaf wanneer je kunt verwachten dat je kind wel aan tafel blijft zitten? Dat lukt nu nog niet echt

happiness = reality - expectations
woensdag 24 juli 2019 om 14:51
@aan tafel zitten: wij zijn nu net begonnen met aanleren dat hij het moet vragen als hij van tafel mag. Dat mag hij dan ook bijna altijd, dochter eet zoooo langzaam dat hij tussen het eten en het toetje altijd nog mag spelen, of dat we samen opruimen. Eerder aan het toetje beginnen heeft geen zin, want dan eet dochter gelijk ook niet meer.
Misschien had het wel eerder gekund, maar het stond niet op mijn prioriteitenlijst, dus ik had er nog niet eerder aan gedacht
Misschien had het wel eerder gekund, maar het stond niet op mijn prioriteitenlijst, dus ik had er nog niet eerder aan gedacht

woensdag 24 juli 2019 om 17:22
Due-scimmie schreef: ↑24-07-2019 14:25Ik ben eigenlijk met peuter nog niet nar musea geweest. Ofja als baby is hij meegeweest naar Dino museum maar daar had ie nog niks aan.
Kreeg van de week als tip Louwman Museum maar dat is nog wel stukje rijden voor ons.

In veel musea is er nog iets tussen mensen en stukken maar hier niet. Dus je bent de hele tijd bezig om je peuter vast te houden, te corrigeren en weg te halen. Onze peuter zou daar kwaad van worden.

woensdag 24 juli 2019 om 19:49
Ik vind het zo grappig om te lezen dat sommigen van jullie zeggen dat jullie niet streng zijn op de korstjes, maar dat ze pas een volgende boterham krijgen als ze de korstjes op hebben. Dat vind ik dus wel streng klinken, want anders zou je ze toch ook gewoon die volgende boterham kunnen geven? Ik heb zelf ook wel eens geen zin in mijn korstjes, maar dan smeer ik toch echt een volgende boterham voor mezelf. (En dus ook voor de kinderen)
En dit bedoel ik niet als aanval ofzo, maar het valt me gewoon op
En dit bedoel ik niet als aanval ofzo, maar het valt me gewoon op

woensdag 24 juli 2019 om 20:02
Hier wil peuter ze zelf smeren. Per twee en dan op elkaar, dat dan wel weer.GlitterCupcake schreef: ↑24-07-2019 19:57He smeren jullie boterhammen na elkaar? Hier krijgt peuter een bord met een stapel gesmeerde boterhammen in meerdere smaken en eet die allemaal op.