Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

zondag 4 augustus 2019 om 20:15
@sneeuwbal: aviodrome zijn we met de kinderen nog nooit geweest, maar misschien is het leuk om eens in Rotterdam bij brasserie Waalhaven te eten. Die zit naast de start- en landingsbaan van Zestienhoven, dus je ziet van alles voorbij komen. Even kijken op de site van het vliegveld wanneer er een club grote jongens verwacht wordt (die starten en landen redelijk in clusters), en tussendoor heb je dan kleine zakelijke vliegtuigen en sportvliegtuigen. Het personeel is het gewend dat ze op bepaalde tijden een hoop gebruikte tafels hebben waar tijdelijk niemand aan zit, omdat iedereen dan (naar) buiten staat te kijken.
Ze hebben ook een leuk speeltoestel trouwens.
@zindelijkheid: wij zijn vorige zomer met de hittegolf begonnen met boxers ipv rompers. Het potje staat al máánden in de kamer, daar toont zoon (bijna 3) nu dus pas actief interesse in. Hij heeft wel een tijd tussendoor op de wc gezeten (met verkleiner), maar de liefde met de wc is nu tijdelijk even over. Per (goed) plasje krijgt hij een sticker, per poep 2 stickers. Voor hem zijn de stickers het interessantst, dus er hangt hier geen beloning aan een volle kaart
Ze hebben ook een leuk speeltoestel trouwens.
@zindelijkheid: wij zijn vorige zomer met de hittegolf begonnen met boxers ipv rompers. Het potje staat al máánden in de kamer, daar toont zoon (bijna 3) nu dus pas actief interesse in. Hij heeft wel een tijd tussendoor op de wc gezeten (met verkleiner), maar de liefde met de wc is nu tijdelijk even over. Per (goed) plasje krijgt hij een sticker, per poep 2 stickers. Voor hem zijn de stickers het interessantst, dus er hangt hier geen beloning aan een volle kaart

maartje2016 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 20:15
0.44% gewijzigd

zondag 4 augustus 2019 om 20:58
zondag 4 augustus 2019 om 21:25
Ik ben trouwens van plan om zoon over 3 weken vol in de training te gooien. Dat is de eerste week dat man vakantie heeft én dan is het nog zomer (met hopelijk lekker weer).
Behalve als het voor die tijd lijkt alsof het vanzelf wel goed gaat komen, dan laat ik het hem wel lekker in zijn eigen tempo doen.
Behalve als het voor die tijd lijkt alsof het vanzelf wel goed gaat komen, dan laat ik het hem wel lekker in zijn eigen tempo doen.
zondag 4 augustus 2019 om 22:39
Hoe oud is hij dan Maartje? Hier in de omgeving alleen maar jongens tussen 2.5 en 3.5 die nog niet zindelijk zijn. 1 wordt er getraind met als resultaat vooral veel extra was. Meisjes zijn wel wat sneller geloof ik. Onze peuter is bijna 3 en nu 2 maanden zindelijk, uit haar zelf. Ging al tijden op het potje en op kdv op de wc en ineens wilde ze geen luier meer aan en snachts ook niet. Dat was wat balen voor haar slaap maargoed dat is ondertussen weer bijgetrokken.Maartje2016 schreef: ↑04-08-2019 21:25Ik ben trouwens van plan om zoon over 3 weken vol in de training te gooien. Dat is de eerste week dat man vakantie heeft én dan is het nog zomer (met hopelijk lekker weer).
Ik zou tot 3.5 ofzo dus weinig zelf gaan trainen maar dat is de ervaring met 1 peuter en misschien hadden we wel geluk dat zij het zelf zo goed deed. Onze 2e is een jongen, ben benieuwd of dat verschil geeft

zondag 4 augustus 2019 om 22:46
Ja soms wel en vaak niet. We hadden hem staan en soms vond ze het interessant. Ik denk dat het vooral hielp dat ze heel snel vies is van iets en dus een natte luier met plas wilde ze direct verschoond hebben (sinds 2jr en 3 maand zoiets) en poep al helemaal. Plus het kdv hielp denk ik, al maanden mee met de wc ronde.
Hier wilde ze overigens in het begin niet poepen op het potje of de wc. Vervolgens wel het potje maar niet de wc (dat vond ik echt nog ranziger dan die luier). Toen heb ik het potje beneden weggehaald (op haar kamer is er 1 voor snachts) en gelukkig deed dat de truc. Ze kan vrij moeilijk en heftig zijn maar dit was echt appeltje eitje, gelukkig eindelijk ook iets haha.
Hier wilde ze overigens in het begin niet poepen op het potje of de wc. Vervolgens wel het potje maar niet de wc (dat vond ik echt nog ranziger dan die luier). Toen heb ik het potje beneden weggehaald (op haar kamer is er 1 voor snachts) en gelukkig deed dat de truc. Ze kan vrij moeilijk en heftig zijn maar dit was echt appeltje eitje, gelukkig eindelijk ook iets haha.
zondag 4 augustus 2019 om 22:50
@zussel: bijna 3. Hij heeft wel interesse, maar met een dreumesdochter erbij heb ik het gevoel dat ik nu net een handje tekort kom voor het laatste zetje. Vandaar even 3 weken wachten, dan is hij zo goed als 3 én kan man dochter onderscheppen als ze het potje als hoed wil gebruiken/ lekker wil spetteren in de plas die op de grond ligt/ een mooie keutel als knikker aan ziet...
De extra was is ingecalculeerd, heb extra boxers en makkelijke broeken op voorraad
De extra was is ingecalculeerd, heb extra boxers en makkelijke broeken op voorraad

maartje2016 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 22:54
0.22% gewijzigd
zondag 4 augustus 2019 om 22:53
Mijn oudste werd na zijn derde verjaardag zindelijk. Hij ging elke avond op het potje maat had verder geen interesse. Pas toen we merkten dat hij er goed controle over had en heel bewust in zijn luier leek te plassen en poepen, hebben we een beloningssysteem ingevoerd. Toen was hij binnen een paar weken zindelijk.
Mijn peuter van 2j8m moet er nog niks van weten. Ook niet van het potje. Hij lijkt er ook nul controle over te hebben. Dus die geven we gewoon de tijd.
Mijn peuter van 2j8m moet er nog niks van weten. Ook niet van het potje. Hij lijkt er ook nul controle over te hebben. Dus die geven we gewoon de tijd.
zondag 4 augustus 2019 om 22:53
Van de peutercursus: peuters kunnen "magisch" denken, sommige hebben echt het gevoel dat ze een stukje van zichzelf kwijt raken als ze de poep opeens niet meer kunnen voelen zoals wel in een luier maar niet op het potje/in de wc.zussel schreef: ↑04-08-2019 22:46Ja soms wel en vaak niet. We hadden hem staan en soms vond ze het interessant. Ik denk dat het vooral hielp dat ze heel snel vies is van iets en dus een natte luier met plas wilde ze direct verschoond hebben (sinds 2jr en 3 maand zoiets) en poep al helemaal. Plus het kdv hielp denk ik, al maanden mee met de wc ronde.
Hier wilde ze overigens in het begin niet poepen op het potje of de wc.Vervolgens wel het potje maar niet de wc (dat vond ik echt nog ranziger dan die luier). Toen heb ik het potje beneden weggehaald (op haar kamer is er 1 voor snachts) en gelukkig deed dat de truc. Ze kan vrij moeilijk en heftig zijn maar dit was echt appeltje eitje, gelukkig eindelijk ook iets haha.
Aparte wezens, peuters

zondag 4 augustus 2019 om 22:58
Ik probeer het op momenten.
Vanochtend 4,5 uur zonder luier tot eerste ongelukje. Het uitje naar kinderclub op camping was net te lang inclusief teruglopen. En man is niet zo makkelijk met ongelukjes dus die deed hem luier aan toen we daarna naar binnenspeeltuin gingen. Morgen gaan we naar wildlands dus dan alleen tot we gaan zonder luier denk ik.
Vanochtend 4,5 uur zonder luier tot eerste ongelukje. Het uitje naar kinderclub op camping was net te lang inclusief teruglopen. En man is niet zo makkelijk met ongelukjes dus die deed hem luier aan toen we daarna naar binnenspeeltuin gingen. Morgen gaan we naar wildlands dus dan alleen tot we gaan zonder luier denk ik.
zondag 4 augustus 2019 om 23:03
Due-scimmie schreef: ↑04-08-2019 23:00Zijn er nog meer peuters met nachtsangsten? Het is op vakantie weer iedere avond raak![]()

Kan het aan het bed liggen? Als er een ander bed in zijn kamer ligt, misschien die proberen? Of anders komt het echt door het verwerken van de indrukken, ben ik bang

zondag 4 augustus 2019 om 23:19
Ja dat laatste is het ook wel. Kind is zo lief maar momenteel een peuter draak maar toch zo gevoelig.Maartje2016 schreef: ↑04-08-2019 23:03
Kan het aan het bed liggen? Als er een ander bed in zijn kamer ligt, misschien die proberen? Of anders komt het echt door het verwerken van de indrukken, ben ik bang![]()
Hij ligt momenteel al in ons bed maar in zijn eigen bed is het ook. Maar vanavond al extra rustig gedaan voor bedtijd maar helaas.
Komend weekend maar even acclimatiseren thuis
Dit vakantiepark is trouwens wel echt een aanrader mocht iemand nog tips in Nederland zoeken. Grote speeltuin recht voor ons huisje dus dan kan peuter buiten los en ik hou hem vanaf slaapkamer bij baby in de gaten.

maandag 5 augustus 2019 om 08:26
Mijn oudste heeft een periode met night terrors gehad. Heel naar voor ouders maar kind merkt er niks van en heeft er geen herinneringen aan. Let goed op dat je peuter niet wakker maakt, gewoon er naast zitten (evt aaien als dat ‘mag’) en uitzitten.Due-scimmie schreef: ↑04-08-2019 23:00Zijn er nog meer peuters met nachtsangsten? Het is op vakantie weer iedere avond raak![]()

maandag 5 augustus 2019 om 08:37
Samen koken: peuter snijd wel eens wat maar bij de hete pannen mag hij niet in de buurt komen. Ik ben bang voor vuur en hitte en ook al hebben we inductie, ik blijf het eng vinden. Peuter is ook door mijn angst als de dood voor de oven
In ons nieuwe huis is de keuken 2-3x zo groot en mag peuter meer doen. Hier loopt hij in de weg.
Zindelijkheid: toen peuter 2,2 was was hij overdag zo goed als zindelijk. Op het kdv liep hij braaf mee in de wc-rij en thuis plaste hij op het toilet. En op een dag was die interesse weg. Op het kdv sloot hij niet meer aan in de wc-rij en thuis kwam er niks meer uit op het toilet. Tot nu toe (bijna 3 jaar) is die interesse niet terug. Heel jammer en voorlopig gaan we het niet stimuleren. We verhuizen over een maand naar een klushuis + gaat peuter daarna niet meer naar het kdv en die enorme verandering lijkt mij niet goed met zindelijk worden. Dus we pakken het pas op als alle bouwvakkers zijn vertrokken en peuter niet het toilet hoeft te delen met 5 grote bouwvakkers. Ik hoop wel zo erg dat hij binnen een jaar zindelijk is..
Poepen op het toilet is trouwens nog niet gebeurt. Het is zelfs zo dat als ik voorstel dat peuter het eens op het toilet kan doen, hij op slot gaat en een dag niet poept
Onderbroek over luier: waarom? Is dat mooier/handiger/makkelijk? Ik heb kekke onderbroeken liggen voor als peuter zindelijk wil worden maar tot die tijd mag hij nog geen mooie onderbroek aan. Dat is een beloning voor zindelijk zijn. Hier draagt peuter alleen zijn broek over zijn luier. Geen rompers meer.
Uitje: Aviodrome is leuk. Net als het treinenmuseum en militairmuseum. Wij zijn dit weekend naar Dierenrijk Nuenen geweest. Leuke behapbare dierentuin met grote en kleine dieren. Speeltuintjes, schaduw, dicht bij dieren kunnen komen
Verder ben ik tegen het bestaan van dierentuinen. Man en peuter niet.
De tip van Maartje lijkt mij ook leuk

Zindelijkheid: toen peuter 2,2 was was hij overdag zo goed als zindelijk. Op het kdv liep hij braaf mee in de wc-rij en thuis plaste hij op het toilet. En op een dag was die interesse weg. Op het kdv sloot hij niet meer aan in de wc-rij en thuis kwam er niks meer uit op het toilet. Tot nu toe (bijna 3 jaar) is die interesse niet terug. Heel jammer en voorlopig gaan we het niet stimuleren. We verhuizen over een maand naar een klushuis + gaat peuter daarna niet meer naar het kdv en die enorme verandering lijkt mij niet goed met zindelijk worden. Dus we pakken het pas op als alle bouwvakkers zijn vertrokken en peuter niet het toilet hoeft te delen met 5 grote bouwvakkers. Ik hoop wel zo erg dat hij binnen een jaar zindelijk is..

Poepen op het toilet is trouwens nog niet gebeurt. Het is zelfs zo dat als ik voorstel dat peuter het eens op het toilet kan doen, hij op slot gaat en een dag niet poept

Onderbroek over luier: waarom? Is dat mooier/handiger/makkelijk? Ik heb kekke onderbroeken liggen voor als peuter zindelijk wil worden maar tot die tijd mag hij nog geen mooie onderbroek aan. Dat is een beloning voor zindelijk zijn. Hier draagt peuter alleen zijn broek over zijn luier. Geen rompers meer.
Uitje: Aviodrome is leuk. Net als het treinenmuseum en militairmuseum. Wij zijn dit weekend naar Dierenrijk Nuenen geweest. Leuke behapbare dierentuin met grote en kleine dieren. Speeltuintjes, schaduw, dicht bij dieren kunnen komen

De tip van Maartje lijkt mij ook leuk

maandag 5 augustus 2019 om 08:52
Hier hebben we een boxer over de luier omdat ik het gevoel heb dat de luier dan beter blijft zitten. Anders gaat die zo hangen zeg maar. Plus: het is lang een extra barrière geweest voor zoon zodat hij zijn luier niet uit kon trekken.
En als we na verschonen te lui zijn om een broek aan te trekken vind ik een jongetje in een boxer wat gekleder staan dan een jongetje in alleen een luier
En als we na verschonen te lui zijn om een broek aan te trekken vind ik een jongetje in een boxer wat gekleder staan dan een jongetje in alleen een luier

maandag 5 augustus 2019 om 09:06
Zindelijk: vorig jaar poging gedaan (net 2) maar dat leverde alleen frustraties op dus daar zijn we mee gestopt. Op den duur gooide ze het potje boos door de kamer
. Helemaal losgelaten. Paar maanden later wilde ze vanuit het niks op het potje plassen. Vanaf die dag was ze met plassen dag en nacht zindelijk. Poepen duurde even en heeft ze een poosje in haar onderbroek gedaan. Inmiddels gaat het een maand of 4 helemaal goed. Ik geloof dus niet helemaal in trainen
maar ieder kind is anders natuurlijk..
Meehelpen: met koken helpt ze niet vaak mee eigenlijk. Soms wat groenten wassen ofzo. Verder snijdt ze regelmatig haar brood in stukjes. Verder heeft ze op het kdv een 'smeerdiploma' verdiend dus brood smeren doet ze ook vaak zelf (kijk dan wel even mee, anders zit halve pot pindakaas erop
)
Leuke tips voor dagjes weg! Iemand weleens naar Avonturenboerderij Molenwaard geweest? Met de AH spaaractie kun je 2e kaartje gratis krijgen. Ben wel benieuwd of het de moeite is omdat het toch 40 min rijden is voor ons.

Meehelpen: met koken helpt ze niet vaak mee eigenlijk. Soms wat groenten wassen ofzo. Verder snijdt ze regelmatig haar brood in stukjes. Verder heeft ze op het kdv een 'smeerdiploma' verdiend dus brood smeren doet ze ook vaak zelf (kijk dan wel even mee, anders zit halve pot pindakaas erop

Leuke tips voor dagjes weg! Iemand weleens naar Avonturenboerderij Molenwaard geweest? Met de AH spaaractie kun je 2e kaartje gratis krijgen. Ben wel benieuwd of het de moeite is omdat het toch 40 min rijden is voor ons.

maandag 5 augustus 2019 om 09:28
Lijkt me ook zeker leuk Maartje! En fijn om te horen dat aviodrome leuk is!
Zindelijk:
Zoon is er een poosje mee bezig geweest (2 weken ofzo) wilde dan ook geen luier aan. Deed keurig plassen in het potje. Poepen wel in de luier en hij kon ook aangeven als hij een luier aan wilde.
Nu, een week verder. Totaal geen interesse meer, wil alleen maar een luier aan.
Maar ik wil het positief houden dus ga hem ook niet dwingen, als hij wil, gaan we ervoor. Hij is vast voor zn 4e wel zindelijk.
Boerderij molenwaard leek mij ook leuk pavo, ook van de ah actie. Maar is ook een stuk rijden voor ons, dus ben benieuwd!
En zoon krijgt ook boxers over zn luiers aan. Vind ik horen ofzo, wij dragen ook iets dus hij wil het ook. En nu draagt hij geen hemd met het warmere weer, maar anders zit zn hemd ook in zn boxer.
Zindelijk:
Zoon is er een poosje mee bezig geweest (2 weken ofzo) wilde dan ook geen luier aan. Deed keurig plassen in het potje. Poepen wel in de luier en hij kon ook aangeven als hij een luier aan wilde.
Nu, een week verder. Totaal geen interesse meer, wil alleen maar een luier aan.
Maar ik wil het positief houden dus ga hem ook niet dwingen, als hij wil, gaan we ervoor. Hij is vast voor zn 4e wel zindelijk.
Boerderij molenwaard leek mij ook leuk pavo, ook van de ah actie. Maar is ook een stuk rijden voor ons, dus ben benieuwd!
En zoon krijgt ook boxers over zn luiers aan. Vind ik horen ofzo, wij dragen ook iets dus hij wil het ook. En nu draagt hij geen hemd met het warmere weer, maar anders zit zn hemd ook in zn boxer.
anoniem_322035 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 09:29
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
13.88% gewijzigd
maandag 5 augustus 2019 om 10:23
Wij hebben hier abonnement opGlitterCupcake schreef: ↑05-08-2019 08:37
Uitje: Aviodrome is leuk. Net als het treinenmuseum en militairmuseum. Wij zijn dit weekend naar Dierenrijk Nuenen geweest. Leuke behapbare dierentuin met grote en kleine dieren. Speeltuintjes, schaduw, dicht bij dieren kunnen komenVerder ben ik tegen het bestaan van dierentuinen. Man en peuter niet.

maandag 5 augustus 2019 om 10:52
Zoon helpt eigenlijk nooit mee in de keuken. Hij helpt mee met koffie zetten en zit soms op het aanrecht te kijken als 1 van ons aan het koken is.
Wij zijn nog niet bezig met het zindelijk krijgen van zoon. Hij is wel heel geïnteresseerd in de wc. Ik wil eigenlijk geen potje gaan gebruiken, vind dat 3x niks om in de kamer te hebben staan.
Zoon krijgt met het hete weer ook een boxer over zijn luier aan, anders trekt hij zelf zijn luier uit.
Dierenrijk Nuenen is leuk! Wij hebben daar een abonnement op en gaan regelmatig een ochtend daarheen.
Wij zijn nog niet bezig met het zindelijk krijgen van zoon. Hij is wel heel geïnteresseerd in de wc. Ik wil eigenlijk geen potje gaan gebruiken, vind dat 3x niks om in de kamer te hebben staan.
Zoon krijgt met het hete weer ook een boxer over zijn luier aan, anders trekt hij zelf zijn luier uit.
Dierenrijk Nuenen is leuk! Wij hebben daar een abonnement op en gaan regelmatig een ochtend daarheen.
maandag 5 augustus 2019 om 13:12
Oudste was al bijna 4 toen ze zindelijk was, toen wel meteen dag en nacht zonder ongelukjes.. In mijn optiek komt het echt vanzelf als ze er klaar voor zijn. Of ik ben een heel lakse moeder, dat kan ook. Of allebei 
Jongste wil zo af en toe eens op de wc maar gaat dan uiteraard niet plassen, ze zit dan gewoon 'n beetje te zitten. Prima hoor, zolang het geen 45x in een uur is.
Dus ik zou me verder echt niet druk maken over nog niet zindelijk zijn.
Hier ook een onderbroekje over de luier.. Blijft alles net iets beter op z'n plek.
Helpen in de keuken? Ja om te proeven en op te eten

Jongste wil zo af en toe eens op de wc maar gaat dan uiteraard niet plassen, ze zit dan gewoon 'n beetje te zitten. Prima hoor, zolang het geen 45x in een uur is.
Dus ik zou me verder echt niet druk maken over nog niet zindelijk zijn.
Hier ook een onderbroekje over de luier.. Blijft alles net iets beter op z'n plek.
Helpen in de keuken? Ja om te proeven en op te eten

maandag 5 augustus 2019 om 20:03
Due-scimmie schreef: ↑04-08-2019 23:19Ja dat laatste is het ook wel. Kind is zo lief maar momenteel een peuter draak maar toch zo gevoelig.
Hij ligt momenteel al in ons bed maar in zijn eigen bed is het ook. Maar vanavond al extra rustig gedaan voor bedtijd maar helaas.
Komend weekend maar even acclimatiseren thuis
Dit vakantiepark is trouwens wel echt een aanrader mocht iemand nog tips in Nederland zoeken. Grote speeltuin recht voor ons huisje dus dan kan peuter buiten los en ik hou hem vanaf slaapkamer bij baby in de gaten.
Ik ben nieuwsgierig!

maandag 5 augustus 2019 om 20:06
Balen maartje! Zoals je het zegt beeld ik me in dat peuter zich vandaag heeft verstopt en stiekem een dutje is gaan doenMaartje2016 schreef: ↑05-08-2019 19:54Gr... dit is de tweede dag op rij dat het peuter gelukt is om overdag te slapen en dat het nu bal is om hem in zijn bed te krijgen![]()