Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Zoon is vandaag over gegaan naar een peuterbed. En waar ik al bang voor was is nu aan de gang: hij komt constant zijn bed en kamer uit. Hij was in zijn ledikant meestal ook nog ruim een uur wakker dus het verbaasd me niks dat hij in de actie gaat. Maar sjonge, wel vermoeiend. Nog tips? Vriend is net een kwartiertje bij hem gaan zitten, verteld wie er allemaal ook slapen. Ben benieuwd hoe lang hij er nu in blijft.
Hier deed hij dat ook een tijdje. Het helpt als we zeggen dat hij niet direct hoeft te gaan slapen maar dat hij wel in z'n bedje moet blijven. Soms scharrelt hij wel nog wat maar gaat zelf wel weer naar bed. We zorgen dat we hem goed uitputten en korte middagdut.
Succes, hopelijk slaapt hij snel.

Tip: vandaag voor een paar euro kinetisch zand gescoord bij de Zeeman.
Natuurlijk kwam hij 2 minuten later weer zijn kamer uit haha. Dit wordt een lange avond.
Hij slaapt overdag nog lang. Misschien maar flink gaan inkorten inderdaad. Want volgens mij is hij niet zo moe.
Hebben jullie de deurklink omhoog staan?
moondancer volhouden, niet teveel zeggen en weer in bed stoppen. Slaap lekker, instoppen en weggaan. Mijn dochter kreeg zo door dat het niet de bedoeling was er steeds uit te klimmen. Ze mocht van ons ook best een boekje mee in bed, dan ging ze nog even "lezen" of spelen met knuffels.
Moondancer schreef:
21-08-2019 21:19
Natuurlijk kwam hij 2 minuten later weer zijn kamer uit haha. Dit wordt een lange avond.
Hij slaapt overdag nog lang. Misschien maar flink gaan inkorten inderdaad. Want volgens mij is hij niet zo moe.
Hebben jullie de deurklink omhoog staan?
Nee zoon kan dat nog niet /denk dat hij dat nog niet kan. Zodra hij dat kan doen we die idd wel omhoog.
We zijn ook wel eens avonden laaaang bezig geweest. Steeds maar terugleggen, volhouden. Mama nee kapen. Ja lieverd je moet echt gaan slapen. Op een gegeven moment niet meer praten. Het gaat nu alweer even goed!
Heb je het ledikant nog staan? Wij hebben hem namelijk na 3 nachten weer in zijn ledikant gedropt (wel zijn nieuwe bed laten staan hoor) en het een paar weken later weer geprobeerd. We waren er even helemaal klaar mee :-$ Uiteindelijk bleef hij prima liggen. Ondertussen is dat alweer bijna een jaar geleden, heerlijk snel gaat die tijd :)

Deurklink staat gewoon normaal, wij vinden hier dat de kinderen als het nodig is altijd naar ons toe moeten kunnen komen.
Koekiemonster26 schreef:
21-08-2019 21:25
moondancer volhouden, niet teveel zeggen en weer in bed stoppen. Slaap lekker, instoppen en weggaan. Mijn dochter kreeg zo door dat het niet de bedoeling was er steeds uit te klimmen. Ze mocht van ons ook best een boekje mee in bed, dan ging ze nog even "lezen" of spelen met knuffels.
Precies zoon neemt vaak een boek mee naar bed en gaat dan nog sese. Mama mij nog even sese. Ja schat is goed slaap lekker :love:
Wat is sese? @moondancer als hij altijd al een uur wakker was klinkt het alsof hij wel toe is aan een korter of geen slaapje meer overdag.
Vonden jullie een ledikant niet eng zolang? Hier probeerde ze er met ruim 1,5 soms uit te klimmen en vertrouwden we dat echt niet.

Deurklink is hier ook normaal, vind dat ze er uit moet kunnen als ze dat echt wil.
Envelop schreef:
21-08-2019 22:41
Wat is sese? @moondancer als hij altijd al een uur wakker was klinkt het alsof hij wel toe is aan een korter of geen slaapje meer overdag.
Vonden jullie een ledikant niet eng zolang? Hier probeerde ze er met ruim 1,5 soms uit te klimmen en vertrouwden we dat echt niet.

Deurklink is hier ook normaal, vind dat ze er uit moet kunnen als ze dat echt wil.
Hij neemt een boek mee, dus ik neem aan de peutertaal voor "lezen" ;-)
Maartje2016 schreef:
21-08-2019 22:46
Hij neemt een boek mee, dus ik neem aan de peutertaal voor "lezen" ;-)
Haha ja dacht idd dat het wel duidelijk zou zijn uit mijn post.
Teckeltje88 schreef:
21-08-2019 23:13
Haha ja dacht idd dat het wel duidelijk zou zijn uit mijn post.
Ah ik vond "mijn sese" niet op lezen lijken dus dacht dat het toch wat anders was :facepalm: Mooi voorbeeld dat je als ouder je kind soms het beste verstaat :-)
Envelop schreef:
22-08-2019 07:02
Ah ik vond "mijn sese" niet op lezen lijken dus dacht dat het toch wat anders was :facepalm: Mooi voorbeeld dat je als ouder je kind soms het beste verstaat :-)
Haha ja ik weet ook niet hoe hij er bij komt. En een moeilijk woord als aubergine spreekt hij dan wel correct uit. Maar lezen is sese. En heeeel veel letters worden omgedraaid. Bijvoorbeeld kip is pik en pannenkoeken is koekepakken. Doen jullie kindjes dat ook?
Moondancer schreef:
21-08-2019 21:09
Zoon is vandaag over gegaan naar een peuterbed. En waar ik al bang voor was is nu aan de gang: hij komt constant zijn bed en kamer uit. Hij was in zijn ledikant meestal ook nog ruim een uur wakker dus het verbaasd me niks dat hij in de actie gaat. Maar sjonge, wel vermoeiend. Nog tips? Vriend is net een kwartiertje bij hem gaan zitten, verteld wie er allemaal ook slapen. Ben benieuwd hoe lang hij er nu in blijft.
Als hij altijd ruim een uur wakker is, gaat hij dan niet te vroeg naar bed?
Oh lastig dat uit bed komen.
Hier staat de klink wel omhoog, hij bleef uit zijn kamer komen en gillen naar ons bij het traphekje. Het was gewoon dat het kon.
We kunnen het trouwens weer om zetten want hij blijft nu keurig in zn bed liggen.
Bij zoon kwam hij er ook pas later uit, niet gelijk toen hij zn peuterbed kreeg.

We doen wel de deur open als wij ook gaan slapen en hebben een babyfoon met camera, dus zien het ook als hij iets wil. Hij hoeft maar mama of papa (=altijd mama) te roepen en dat weet hij.

Letters omdraaien, heeft zoon alleen een klein poosje pik gezegd ipv kip. Verder niet.

Nog een vraag. Wat is jullie ochtendritueel betreft douchen? En dan bedoel ik echt die van jullie en niet van peuter.

Ik word wakker en ga douchen. Peuter is bijna altijd al wakker en gaat dan of kijken naar me als ik douche en kletst dan heel veel, of mee onder de douche. Afhankelijk van de plannen en of ik moet werken.
Ik hoop dat dat straks met een baby erbij nog lukt...
Douchen vind ik toch wel heel fijn 's ochtends.
anoniem_322035 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 08:30
4.52% gewijzigd
rosings schreef:
22-08-2019 08:19
Als hij altijd ruim een uur wakker is, gaat hij dan niet te vroeg naar bed?
Oudste hier had dat uur altijd nodig om zijn dag actief te verwerken. Ook als je hem later in bed legde had hij dat uur nodig. Nu slaapt hij trouwens meestal binnen 10 minuten, dus het trekt bij.

En in bed liggen betekent in mijn ogen niet automatisch gelijk slapen, maar rusten, op welke manier dan ook. Dus dat kan ook een uur tegen zijn knuffels praten betekenen.
Teckeltje88 schreef:
22-08-2019 07:26
Haha ja ik weet ook niet hoe hij er bij komt. En een moeilijk woord als aubergine spreekt hij dan wel correct uit. Maar lezen is sese. En heeeel veel letters worden omgedraaid. Bijvoorbeeld kip is pik en pannenkoeken is koekepakken. Doen jullie kindjes dat ook?
Haha, nee dat doet dochter niet, wel grappig! Als ze een woord verkeerd zegt verbeteren we haar en ze doet dan heel hard haar best om het goed te zeggen. Vind het wel heel bijzonder hoeveel drive er in die kinderen zit om te leren.
Ons buurjongetje is even oud en zij zijn erg van het bewust ontwikkelen, leren en flink stimuleren. Wij zijn daar helemaal niet van, dochter is nog zo jong dat komt allemaal vanzelf wel. Zij denken dus na over de aankoop van speelgoed of het bijdraagt aan de ontwikkeling (bijvoorbeeld nu een step omdat dat goed is voor balans en weet ik veel waar nog meer voor), zijn actief het alfabet aan het oefenen wat hij inmiddels ook uit zijn hoofd kan etc. Soms twijfel ik of wij dochter ook niet moeten stimuleren maar wij kijken eigenlijk alleen wat zij leuk vindt, verbeteren soms een woord en lezen meer dan voldoende boeken voor.

Hoe doen jullie dat? Staan jullie daar bewust bij stil bij aankoop van speelgoed en oefenen jullie ook heel bewust dingen zoals tellen etc?
Ik koop speelgoed waarvan ik denk dat zoon het leuk vind, dat is het belangrijkste. En met al het speelgoed kan je oefenen, dat doen wij ook.

Zoon zet al zn autootjes in een file, telt ze en vertelt de kleur. Dus daar hoef je helemaal geen moeilijk educatief speelgoed voor te hebben, alleen maar dat je het samen doet. En dat moet met moeilijk educatief speelgoed ook :P
Ik koop speelgoed wat in het interessegebied van mijn kinderen ligt. Dat iets dan per ongeluk aanspoort tot samenwerken (treinbaan), balans (step), of tellen (duploblokkentorens) is mooi meegenomen.

Wat ik wel belangrijk vind is dat kinderen met hun speelgoed mogen doen wat ze willen. Hier mogen ze van alles kijken hoe het van de glijbaan afrolt, maar bij een vriendin thuis wordt dan meteen geroepen dat de glijbaan daar niet voor bedoeld is. Of een combinatie van duplo en trein (denk aan tunnels bijvoorbeeld), dat is daar in huis ook ondenkbaar, want het hoort niet bij elkaar, dus het ene moet eerst opgeruimd worden voor het andere mag worden gepakt.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 09:46
53.79% gewijzigd
sneeuwball schreef:
22-08-2019 09:39
Ik koop speelgoed waarvan ik denk dat zoon het leuk vind, dat is het belangrijkste. En met al het speelgoed kan je oefenen, dat doen wij ook.

Zoon zet al zn autootjes in een file, telt ze en vertelt de kleur. Dus daar hoef je helemaal geen moeilijk educatief speelgoed voor te hebben, alleen maar dat je het samen doet. En dat moet met moeilijk educatief speelgoed ook :P
Precies dit. Inclusief die auto's in een hele lange file. En hij leert veel op kdv, vooral bij peuterprogramma.

@Slapen: Pas sinds middagslaapje eraf is gaat zoon direct slapen maar we blijven er wel bij. Klink omhoog wil ik niet, zoon moet altijd naar ons toe kunnen komen. Alleen beneden hebben we wat klinken omhoog.
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 09:43
Ik koop speelgoed wat in het interessegebied van mijn kinderen ligt. Dat iets dan per ongeluk aanspoort tot samenwerken (treinbaan), balans (step), of tellen (duploblokkentorens) is mooi meegenomen.

Wat ik wel belangrijk vind is dat kinderen met hun speelgoed mogen doen wat ze willen. Hier mogen ze van alles kijken hoe het van de glijbaan afrolt, maar bij een vriendin thuis wordt dan meteen geroepen dat de glijbaan daar niet voor bedoeld is. Of een combinatie van duplo en trein (denk aan tunnels bijvoorbeeld), dat is daar in huis ook ondenkbaar, want het hoort niet bij elkaar, dus het ene moet eerst opgeruimd worden voor het andere mag worden gepakt.
Dat zou echt in mijn allergie werken, ik vind het juist fijn dat kinderen nog niet zo in kaders denken en hun creativiteit lekker de vrije loop laten gaan. Wat dat betreft mag hier alles zolang het maar veilig is en het speelgoed er niet van kapot gaat. Sowieso ben ik allang blij wanneer ze even alleen speelt, dan boeit het mij niet waarmee dat dan is.

Ik maak me ook geen zorgen dat dochter zich niet goed ontwikkelt ofzo, ze leert meer dan genoeg op haar eigen manier maar ik vond het zo'n opvallend groot verschil met de aanpak van de buren die alles zo bewust doen.
Sneeuwbal, ik doe het precies hetzelfde en toen peuter nog een baby was zette ik de wipstoel in de badkamer. Zou dat nu niet gewoon weer kunnen... Peuter en baby in de wipstoel in de badkamer en soms wel/soms niet peuter mee onder de douche?

Speelgoed: ik koop speelgoed waarvan ik denk dat ze het leuk vindt. Het is natuurlijk fijn als het daarnaast ook leerzaam is, maar ik ben eigenlijk amper speelgoed tegen gekomen wat dit niet is. Een auto heeft een kleur, 4 wielen, daar kun je met veel fantasie mee spelen.. dus ook al educatief?
Ik vind het wel leuk haar ook een beetje uit te dagen, een moeilijkere puzzel bijvoorbeeld. Uiteindelijk heb je weinig invloed op waar ze het liefst mee spelen, ik maak me geen zorgen over haar ontwikkeling.

Hier mag ook (bijna) alles van de glijbaan en als ze bedenkt dat een hoed een mandje is dan ga ik dat echt niet corrigeren. Lekker vrij laten spelen.

Kopen jullie vaak nieuw speelgoed? Ik wissel gewoon 2/3 om een keer in de zoveel tijd. De rest staat op zolder. Wel zijn er altijd Duplo en blokken bijvoorbeeld en haar keukentje staat beneden. Het is anders zo ontzettend veel!
Ook hier kopen we speelgoed omdat hij het leuk vindt of waarvan wij hopen dat het zijn interesse heeft. En alles mag met elkaar gecombineerd worden, leuk juist.
Actief stimuleren doen we niet maar zoon is bezig met tellen en kleuren dus we zijn er wel mee bezig, maar meestal op zijn initiatief. Of ik haal boeken uit de bieb over tellen en kleuren, omdat ik weet dat hij dat nu leuk vindt. Maar niet omdat ik vind dat hij met 2 jaar moet leren tellen.

Oh en Envelop ik verbeter zoon idd ook en zeg ja dat is een mooi kip he. Ja mooie pik zegt hij dan :facepalm:
Ik deed het zelf als kind ook. Had het over neukebootjes en zeetakjes.
Kleuren heeft ze ook gewoon geleerd door te kletsen en tot 10 tellen leert ze door verstoppertje spelen. De dagen van de week en het alfabet zijn we nog niet mee begonnen maar buurjongen kent deze helemaal uit z'n hoofd incl welke letter waarbij hoort, en bij hun komt er bv bewust geen driewieler in omdat ze op die manier hun niet balans niet leren etc. Nou ja, iedereen zijn/haar eigen aanpak.

Ik douche niet in de ochtend als ik alleen ben met dochter, het is zo gegroeid in haar eczeem periode dat we haar echt niet alleen konden laten en douchen ook alleen kon wanneer de ander op haar lette. Inmiddels zou het prima kunnen ook met baby erbij die rondkruipt, nog even in bed speelt of in een wipstoel zit
(die hebben wij overigens niet). Ik denk dat het even afwachten is of de baby zich even zelf kan vermaken of niet.

Wij zijn vandaag beiden vrij terwijl de kids op het kdv zijn, in alle rust vast wat vakantiespullen pakken en voorbereiden. Wij gaan zondag weg maar vieren morgen nog eerst mijn verjaardag. Heerlijke dag zo!
Envelop dat klinkt echt als een heerlijke dag! En wat een fijn vooruitzicht. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag (en dan van dit prachtige weer erbij!!!)
Is er een reden dat je geen wipstoel hebt? Ik heb hem net weer terug nadat ik hem uitgeleend heb, vond het heerlijk als ik even naar het toilet ging of ging douchen (en zij gelukkig ook). We hebben hem weggedaan toen ze met wipstoel en al richting het toilet kwam huppen :rofl: toen ging het zijn doel voorbij haha
Een wipstoel hebben we ook niet. Had er bij zoon kort 1 gebruikt, maar ervaring was dat ik hem in de box legde. Anders kan ik nog niet rustig naar de wc, want hond kan er bij in de wipstoel en niet bii de box.
Vond het vooral veel ruimte innemen.

Maar voor douchen (en nu een groter huis) is het misschien wel handig.

Heerlijk envelop! Ik heb ook nog vandaag een dagje rust, zoon op kdv en ik nog vakantie. Volgende week weer werken :( vakantie is een beter vooruitzicht ;)
Al mag ik niet klagen, want heb dan 5,5 week vakantie gehad. Zal ook wel weer wennen zijn voor zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven