Peutertopic II

20-05-2019 21:38 3002 berichten
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.

Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie


Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Beterschap moondancer!
Alle reacties Link kopieren
Ah nee wat een pech due, beterschap! En een taartje eten is altijd fijn 😀

Qua speelgoed wisselt het een beetje ze heeft plastic speelgoed en hout. Alles mag door elkaar. Maar toch merk ik dat ze niet eens heel veel geeft om speelgoed met geluid dus dat is weer een mazzeltje.

Douchen doe ik als pipje slaapt, of in de ochtend als man er is.
Wat super fijn envelop dat het zo goed gaat met je dochter.

Beterschap voor peuter Moondancer!
Alle reacties Link kopieren
Nieuw hier, maar vond de ideeën over leren interessant. Wij kopen niet echt bewust, gaan uit van interesses (3 en 4). Nu zijn ze helemaal into Lego en dat vind ik fijn, omdat het ruimtelijk inzicht bevorderd en meisjes hiermee al heel snel achterlopen op jongens. Verder komen de dingen hier vanzelf. Tot 10 tellen als het tijd is om te stoppen met schommelen ;-) oudste dame ging met 2jr overal 'haar' letter aanwijzen en leerde haar naam schrijven. Daarna wilde ze ook onze letters leren, enzovoort, enzovoorts.
Rijmen vinden ze ook heel erg leuk, voor de lol.
Jongste heeft een ding met namen en verbanden. Wil weten wie onze vrienden zijn, hoe de verbanden in de familie zitten (broer en zus van papa en mama, oma van mama etc). Op het KDV weet ze precies welke ouders bij welk kindje horen. Ook als ze niet in haar groep zitten. Als we op straat lopen begroet ze hen ook. 'Hey, dat is de papa van pietje!'

Verder vind ik fantasiespel heel belangrijk, dus juist spelen zonder specifiek doel. Ik merk dat ze dan veel verwerken en leren, ze gebruiken nieuwe woorden, maken ruzie en het weer goed, spelen na wat ze op tv hebben gezien etc.
Echt domme tv is er niet volgens mij. Hangt er ook vanaf wat je er zelf mee doet, we praten erover en stellen vragen. 'Waarom denk je dat Peppa dat deed? Wat vind je ervan?' Dat ontstaat gewoon.
Ik vind Hoi Duggee op Zapp nu echt heel leuk. Ziet er leuk uit, is leerzaam en grappig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een pech Due, hopelijk geneest het snel! Ook beterschap voor moondancer!

@envelop wat fijn zeg, ik doe ook een dansje mee omdat het zo goed gaat :cheer: . Hopelijk volgt er snel verbetering m.b.t. ei!

@tv: hier is peppa ook favoriet. 'Visie kijken??' en als 't mag: 'knorretje!!'. Gisteren was het nieuws op de radio dat het bedrijf achter Peppa Pig was aangekocht door een ander bedrijf, en toen draaiden ze het deuntje. Zoon was helemaal in de war, waar is knorretje nou?!?
Shaun the Sheep wil hij ook wel eens kijken, die vind ik zelf ook erg leuk :mrgreen: . En soms lukt het zelfs om een stukje Our Planet te kijken, prachtig vind ik dat zelf. Laatst zat hij David Attenborough na te praten :love: .
happiness = reality - expectations
Oh dat klinkt heel schattig Whoops!

Hier zegt zoon ook visie kijken :love:
Alle reacties Link kopieren
Hier pakken ze gewoon de afstandsbediening :facepalm:

Ze weten gelukkig nog niet hoe die werkt, dus ze komen hem dan na een tijdje proberen brengen met een "abief?"
Zoon kijkt graag maar finding nemo, cars en planes.

Op netflix kijkt hij graag lollifant en woezel en pip momenteel.

Our planet vind hij ook heel mooi met alle dieren.

Zoon weet dat hij niet aan de afstandsbediening mag zitten, behalve aangeven :P
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik het niet zo erg dat ze aan de afstandsbediening zitten, want ik heb de enige peuters ter wereld die zonder gezeur de tv uitzetten als het wordt gevraagd, of zelfs soms uit zichzelf (door de knop op het kastje, niet via de ab, je moet ze ook niet te snel te wijs maken).
Ze mogen ook zelf de radio aanzetten, alleen niet aan de volumeknop zitten.

Favo hier op het moment: Nelli en Nora/ Hoi Duggee (zapp), of Peppa/ Paw Patrol/ Blaze (nick jr)

Edit: dit is sinds we kinderen hebben wel de derde afstandsbediening die we hebben, ze komen er niet helemaal ongeschonden door.
Alle reacties Link kopieren
Dochter zet zelf de tv aan, maar alleen als ik het vraag. We hebben alleen Netflix en dat kan alleen aangezet worden via mijn telefoon, dus ze kan niet zelf iets opzetten.

Aan het eind van een aflevering vraagt ze altijd “mag nog een?” Als het niet mag zet ze keurig zelf de tv weer uit. Eerst de tv met de afstandsbediening en dan ook de knop op het stekkerblok.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft een aantal favorieten, juf roos, peppa pig, Casper en Lisa, de smurfen, lollifanten en spirit. De laatste vind ik irritant want het gaat alleen om de paardjes dus dan zit ik de hele tijd door te spoelen..

Ik ga lekker even eten met een vriendin, man is thuis met dochter. Denk dat het naar bed gaan geen probleem gaat opleveren want ze wilde tussen de middag niet slapen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
23-08-2019 18:31
Hier pakken ze gewoon de afstandsbediening :facepalm:

Ze weten gelukkig nog niet hoe die werkt, dus ze komen hem dan na een tijdje proberen brengen met een "abief?"
Hier ook. Aan lukt ook nog trouwens :facepalm:. YouTube opzetten nog net niet maar daar is speciale knop voor dus dat duurt vast niet lang meer.
Alle reacties Link kopieren
Zoon kan mijn telefoon pakken en daar Netflix aanzetten, ook vaak het juiste filmpje. Doorcasten naar de tv kan hij nog niet gelukkig
Zoon probeert zelf de tv aan te zetten maar is zo'n gevalletje klok en klepel.
Hij heeft wel regelmatig de controller van de ps4 in handen (daarop kijken we Netflix, YouTube, videoland) en hij heeft laatst dus iets gedaan waardoor er nu op het beginscherm steeds een filmpje afspeelt van ons laatste gespeelde game op de achtergrond. Man en ik hebben allebei geen idee hoe hij het dat geflikt heeft en weten dus ook niet hoe we het weer weg moeten krijgen (een Google search niet gedaan want we vinden het ook wel leuk. Elke keer als de ps4 aan gaat moeten we een beetje lachen om peuter).

Peuter is deze week 3 dagen naar kdv geweest ipv 2. Hij is kapot! Ik weet nu weer waarom ik nog maar 3 dagen werk en nog niet over ben naar 4. Voor baby ook beter.

Maarrrrr vanaf nu hebben we 3 weken vakantie :sun:
Alle reacties Link kopieren
Lekker Teckel, hier ook! Gaan jullie nog wat doen?

Wij hebben hier geen Netflix, en de kinderen hebben ook geen idee dat er zoiets als Youtube bestaat, of dat je filmpjes op onze telefoons kan kijken. Soms zijn er mensen die ons uit het niets tips geven over apps voor peuters, en die zijn dan verbaasd dat we geen apps voor peuter hebben en dat zoon niks met een telefoon of tablet doet.

Niet uit principe trouwens, we hebben het gewoon nooit gemist.
Jullie zullen ons wel voor gek verklaren maar we gaan 3 weken kamperen.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, hangt er vanaf waar je heen gaat ;-)

Wij gaan een week rommelen in en om het huis, dan een weekje Landal en dan nog een week om bij te komen. Maar waarschijnlijk gaan we in de eerste week een hoop leuke dingen doen en gaat er in en om het huis weinig gebeuren :-$
We gaan naar Frankrijk. We hebben een caravan. Definitieve bestemming is nog niet bepaald en de route ook niet. We zien wel waar het schip
de caravan strandt. Voordeel is dat we altijd en overal de bedjes van de kinderen bij ons hebben en desnoods nog kunnen wild camperen indien absoluut noodzakelijk. Liever niet. Ik hoop over een week met m'n voetjes in de middellandse zee te poedelen B-)
Jullie gaan te snel voor mij nu :-D Ik sta de hele dag te slopen en plannen. Er komt geen topic meer aan te pas.

Peppa Pig, Bumba, etc doen het gewoon niet op onze televisie. Zo gek :A: Bij opa en oma doen ze het wel maar hier niet.

Wij zetten trouwens voor zaterdagochtend een beker water naast de bank + meergranenwafel + de televisie op NL3. Dan hoeft peuter alleen op de rode aan knop op de afstandsbediening te drukken en tadaaaaa: papa en mama draaien zich nog eens lekker om :worship:
Teckeltje88 schreef:
23-08-2019 20:18
We gaan naar Frankrijk. We hebben een caravan. Definitieve bestemming is nog niet bepaald en de route ook niet. We zien wel waar het schip
de caravan strandt. Voordeel is dat we altijd en overal de bedjes van de kinderen bij ons hebben en desnoods nog kunnen wild camperen indien absoluut noodzakelijk. Liever niet. Ik hoop over een week met m'n voetjes in de middellandse zee te poedelen B-)


Veel plezier :bye: Lekker hoor 3 weken!
GlitterCupcake schreef:
23-08-2019 21:51
Veel plezier :bye: Lekker hoor 3 weken!
Thnx! Succes met klussen :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
23-08-2019 21:50

Wij zetten trouwens voor zaterdagochtend een beker water naast de bank + meergranenwafel + de televisie op NL3. Dan hoeft peuter alleen op de rode aan knop op de afstandsbediening te drukken en tadaaaaa: papa en mama draaien zich nog eens lekker om :worship:
Jullie wonen nu wel gelijkvloers toch? Ik durf mijn peuter nog niet zo lang alleen beneden te laten zonder toezicht. Onze peuter wilde gistermiddag alweer op de trampoline en rustigaan staat niet in zijn woordenboek. Hij klaagt ook niet, behalve bij pleisterwissel.
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje en Maartje, geniet van jullie vakanties! Heerlijk hoor.

Hier ook alleen Netflix & Youtube. Zoon kan niet zelf de boel aanzetten, maar hij weet wel hoe hij een filmpje op pauze kan zetten en weer aan. En als ik muziek aan zet waar hij geen zin in heeft draait ie tig keer het geluid uit.
Favorieten zijn hier Peppa Big, Nijntje, Kazoop, en filmpjes op YouTube waarin superhelden een maf parkoers rijden op fietsen en motoren.

Wij laten hem niet lang alleen beneden voorlopig, omdat we ook een hond hebben. En die twee vinden elkaar lief, maar hebben niet altijd zin in elkaar.
Dus uitslapen bestaat hier helaas niet.

Zoon heeft koorts en een soort warmteuitslag over zijn hele lijf. Maar hij is inmiddels wel wat vrolijker en actiever. Hij vraagt of hij naar de speeltuin mag. Wat zouden jullie doen? Tot nu toe heb ik uitgelegd dat hij thuis blijft omdat hij eerst beter moet worden. Maar hij wil zo graag...
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof sterk dat kinderen zelf echt wel weten wat ze wel en niet kunnen. Zodra hij zelf wil spelen zou ik dat gewoon doen.

Ik had trybike vanochtend omgebouwd naar 2 wielen. Wilde peuter niet dus ik teruggezet naar 3, wilde hij ook niet. Dus weer terug naar 2 en toen was hij boos omdat hij 3 wielen wilde. Schiet mij maar lek.
Alle reacties Link kopieren
Als het nietntever weg is zou ik gewoon even gaan.

Hier ook alleen netflix en geen tv abbo, hij moet aan met onze telefoon dus dat kan dochter niet. In principe kijkt ze alleen avonds tv en vraagt ze er overdag niet naar. Bij hoge uitzondering zetten we het wel eens aan als ik iets moet doen met baby/voor mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven