Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
woensdag 8 mei 2019 om 01:33
Ja en nee.
Probleem is dat ze dus per bosjes tegelijk gaan. Peuter zag van de ene op de andere dag niet meer zijn 4 vaste gezichten maar 3 onbekenden. We kwamen het lokaal in lopen en zagen letterlijk alleen maar juffen die hij nog nooit had gezien. Daar moest ik hem bij achter laten en logisch dat peuter direct rechtsomkeert maakte en het op een brullen zette. Hij ging voorheen altijd enthousiast naar binnen en nu was het weer draaama. Ik geloof niet dat dat projectie was maar een kind dat zich onveilig voelde. Het duurde wel een paar weken voor hij zich weer vertrouwd ging voelen en ik vind het pijnlijk dat peuter in die tijd toch gedwongen werd vooral toch zich over te geven aan die onbekenden. Ik vind het niet vergelijkbaar met als er 1 leidster weg gaat en er veilige leidsters over blijven.
Hij heeft ongeveer nog 1,5 maand dagelijks naar zijn lievelings juf gevraagd. Maar dat is misschien wel projectie dat ik dat interpreteer als missen terwijl het wellicht niet meer was dan informeren naar.
En bij baby is het sowieso protectie, Zij merkt er nu nog weinig van. Maar ik gun baby juffen die met haar kunnen lezen en schrijven. In plaats daarvan heeft ze elke maand een volledig nieuw juffen team. Voelt alsof er steeds weer vier nieuwe invallers zijn waar baby bij verblijft. Daar zal zij nog niks van merken maar ik vind het onprettig en maak me met deze tendens wel zorgen voor de fase die zometeen start waarin ze eenkennig wordt.
Probleem is dat ze dus per bosjes tegelijk gaan. Peuter zag van de ene op de andere dag niet meer zijn 4 vaste gezichten maar 3 onbekenden. We kwamen het lokaal in lopen en zagen letterlijk alleen maar juffen die hij nog nooit had gezien. Daar moest ik hem bij achter laten en logisch dat peuter direct rechtsomkeert maakte en het op een brullen zette. Hij ging voorheen altijd enthousiast naar binnen en nu was het weer draaama. Ik geloof niet dat dat projectie was maar een kind dat zich onveilig voelde. Het duurde wel een paar weken voor hij zich weer vertrouwd ging voelen en ik vind het pijnlijk dat peuter in die tijd toch gedwongen werd vooral toch zich over te geven aan die onbekenden. Ik vind het niet vergelijkbaar met als er 1 leidster weg gaat en er veilige leidsters over blijven.
Hij heeft ongeveer nog 1,5 maand dagelijks naar zijn lievelings juf gevraagd. Maar dat is misschien wel projectie dat ik dat interpreteer als missen terwijl het wellicht niet meer was dan informeren naar.
En bij baby is het sowieso protectie, Zij merkt er nu nog weinig van. Maar ik gun baby juffen die met haar kunnen lezen en schrijven. In plaats daarvan heeft ze elke maand een volledig nieuw juffen team. Voelt alsof er steeds weer vier nieuwe invallers zijn waar baby bij verblijft. Daar zal zij nog niks van merken maar ik vind het onprettig en maak me met deze tendens wel zorgen voor de fase die zometeen start waarin ze eenkennig wordt.
woensdag 8 mei 2019 om 08:29
Ik snap je Nijntje. Ik ben al pissig als 1 leidster plots verdwijnt en bij 3 word dat niet minder.
Wat bij mij meetelt dat ik pissig word is dat we een relatief duur kdv hebben. We betalen meer zodat het beter geregeld is, er meer leidsters zijn en er meer faciliteiten zijn.
En dan komen we vanmorgen aan: is er geen leidster want er is iets mis gegaan bij de invaller poule
Het was de ochtend van de leidster die weg is en dat hebben ze nog niet ingevuld. Dus zijn we op de gang gaan spelen tot de invaller (die ik gelukkig al vaker had gezien) binnen kwam rennen. Peuter mocht naar een andere groep in de tussentijd maar daar had ik geen trek in.
Maar ik kan rustig een uur later op mijn werk komen of zelfs niet gaan. Maar dat kan lang niet iedereen.
Wat bij mij meetelt dat ik pissig word is dat we een relatief duur kdv hebben. We betalen meer zodat het beter geregeld is, er meer leidsters zijn en er meer faciliteiten zijn.
En dan komen we vanmorgen aan: is er geen leidster want er is iets mis gegaan bij de invaller poule
Maar ik kan rustig een uur later op mijn werk komen of zelfs niet gaan. Maar dat kan lang niet iedereen.
woensdag 8 mei 2019 om 09:14
Wat een gedoe met die leidsters allemaal zeg. Ik zou daar ook echt niet blij van worden. Je wil toch dat je kinderen vaste gezichten hebben, mensen die weten hoe jouw kind in elkaar steekt. Dat werkt niet als je elke maand een andere hebt.
Mijn uitslapende kind slaapt niet meer uit. Ze heeft een half jaar tot 7-8 en soms zelfs 9 uur geslapen en ik ben verwend geworden. Sinds een ruime week wordt ze elke dag uiterlijk om 6 uur wakker. Gelukkig is mijn man er nu twee ochtenden uitgegaan, maar de komende vijf ochtenden zijn weer voor mij
(Ik weet het, dit is een luxeprobleem
Zo kunnen we alvast wennen voor als de baby er is.)
Mijn uitslapende kind slaapt niet meer uit. Ze heeft een half jaar tot 7-8 en soms zelfs 9 uur geslapen en ik ben verwend geworden. Sinds een ruime week wordt ze elke dag uiterlijk om 6 uur wakker. Gelukkig is mijn man er nu twee ochtenden uitgegaan, maar de komende vijf ochtenden zijn weer voor mij
(Ik weet het, dit is een luxeprobleem
woensdag 8 mei 2019 om 09:30
Jeetje wat een gedoe op jullie kdv zo. Daar zou ik echt niet blij mee zijn.
Hier echt het tegenovergestelde gelukkig, al jaren dezelfde leidsters. Jongste heeft nu dezelfde leidsters als mijn oudste (nu 6) gehad heeft als baby. Superfijn!
Ik zou ook wel willen weten waarom iemand op staande voet ontslagen is als ze al die tijd voor mijn kind gezorgd heeft denk ik....
Hier een zieke peuter, 39 koorts en snipverkouden. Hij is al weken aan het kwakkelen, maar nu lijkt het echt door te zetten ofzo. Tijd voor mooi weer, is het opgelost
.
Naast dat dat vervelend voor hem is, voel ik me ook redelijk bezwaard naar oppas en werk, dat ik weer iets lastminute moet zien te regelen. Herkennen jullie dat?
Hier echt het tegenovergestelde gelukkig, al jaren dezelfde leidsters. Jongste heeft nu dezelfde leidsters als mijn oudste (nu 6) gehad heeft als baby. Superfijn!
Ik zou ook wel willen weten waarom iemand op staande voet ontslagen is als ze al die tijd voor mijn kind gezorgd heeft denk ik....
Hier een zieke peuter, 39 koorts en snipverkouden. Hij is al weken aan het kwakkelen, maar nu lijkt het echt door te zetten ofzo. Tijd voor mooi weer, is het opgelost
Naast dat dat vervelend voor hem is, voel ik me ook redelijk bezwaard naar oppas en werk, dat ik weer iets lastminute moet zien te regelen. Herkennen jullie dat?
woensdag 8 mei 2019 om 09:30
Mwah. Vannacht sliep ze redelijk goed en hoefde ik er alleen om 23 en om 5 uur heen. Maar om de twee of drie nachten huilt ze elk (half) uur. Ook in de middag blijft het rommelen. Gisteren viel ze tijdens de lunch in slaap, dus hebben we haar in bed gelegd. Een kwartier later stond ze compleet overstuur op de overloop dat ze niet kon slapen.
Het is een overgangsfase denk ik, het loopt wel weer los.
Het is een overgangsfase denk ik, het loopt wel weer los.
woensdag 8 mei 2019 om 09:33
Beterschap voor je peuter Funnymiss! Ik werk thuis dus ik hoef bij ziekte geen oppas te regelen. Het betekent alleen dat ik mijn werk in de avonduren moet inhalen. Mijn man werkt heel onregelmatig en veel 's nachts, dus hij is ook vaak thuis overdag. Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is om lastminute rond te moeten bellen.
woensdag 8 mei 2019 om 09:50
Pfff wat een verhalen. Nu gaat peuter nog maar 1,5 maand naar kdv en psz, dus kan er nog niet veel over zeggen. Tot nu toe zijn de vaste leidsters van die dag er altijd nog geweest, dus nog geen klagen!
Ik zag gisteren mijn eerste ingepakte cadeautje op psz gemaakt in de tas van dochter zitten, zo leuk!! Ben benieuwd zondag! 's Avonds gaan we lekker naar pannenkoekenhuis!
Ik herken het wel funnymiss. Ik vind altijd dat ik dan andere mensen/familie 'lastig' val. Ik heb een baan waarbij ik echt naar mijn werk moet om alles uit te voeren. Man heeft een baan in de ICT dus kan makkelijker thuis werken, maar ook dat heeft niet de voorkeur. Soms is het niet anders. Sinds ze over is naar kdv heb ik ook sneller dat ik twijfel wel of niet brengen, hoe hoog is haar temperatuur, enz. Gastouder kwam gewoon bij ziekte. Nadeel als gastouder dan ziek was. Heb 1x gehad dat ik om half 7 ' s ochtends mijn schoonzus en nichtje heb gebeld of ze konden oppassen. Het gaat dan ook niet om een ochtendje ofzo, nee het is wel een hele dag.
Ik zag gisteren mijn eerste ingepakte cadeautje op psz gemaakt in de tas van dochter zitten, zo leuk!! Ben benieuwd zondag! 's Avonds gaan we lekker naar pannenkoekenhuis!
Ik herken het wel funnymiss. Ik vind altijd dat ik dan andere mensen/familie 'lastig' val. Ik heb een baan waarbij ik echt naar mijn werk moet om alles uit te voeren. Man heeft een baan in de ICT dus kan makkelijker thuis werken, maar ook dat heeft niet de voorkeur. Soms is het niet anders. Sinds ze over is naar kdv heb ik ook sneller dat ik twijfel wel of niet brengen, hoe hoog is haar temperatuur, enz. Gastouder kwam gewoon bij ziekte. Nadeel als gastouder dan ziek was. Heb 1x gehad dat ik om half 7 ' s ochtends mijn schoonzus en nichtje heb gebeld of ze konden oppassen. Het gaat dan ook niet om een ochtendje ofzo, nee het is wel een hele dag.
woensdag 8 mei 2019 om 09:52
funnymiss schreef: ↑08-05-2019 09:30Jeetje wat een gedoe op jullie kdv zo. Daar zou ik echt niet blij mee zijn.
Hier een zieke peuter, 39 koorts en snipverkouden. Hij is al weken aan het kwakkelen, maar nu lijkt het echt door te zetten ofzo. Tijd voor mooi weer, is het opgelost.
Hopelijk zet het nu goed door! Het is maar niks zo’n half happy / half sneue peuter.
Ik ben eigenaar van mijn bedrijf waar ik op projecten meewerk. Voor werktrips naar het buitenland zou het onhandig zijn maar verder kunnen mijn collega’s zich prima zonder mij redden. Als ik niet thuis kan zijn als peuter ziek is, dan neemt mijn man vrij. Vindt man niet erg. Kan ie eindelijk eens in zijn joggingbroek op de bank gamen terwijl hij wat mails bijwerkt
woensdag 8 mei 2019 om 10:27
Lastige is inderdaad dat wij allebei een baan hebben waar we fysiek gewoon naartoe moeten. En een uur later komen kan gewoon niet, want op mij staan cursisten te wachten en man is machinist, dus de trein kan ook niet ff een uurtje later komen. Ik moet dus met enige regelmaat smorgens om 7 iemand bellen (of bij een echte crisis zelfs cursisten afbellen) en dat voelt echt heel vervelend. Enerzijds vervelend voor de evt oppas of cursisten, anderzijds vervelend voor ziek kind, want die verzorg ik het liefste zelf.
woensdag 8 mei 2019 om 10:37
funnymiss schreef: ↑08-05-2019 10:27Lastige is inderdaad dat wij allebei een baan hebben waar we fysiek gewoon naartoe moeten. En een uur later komen kan gewoon niet, want op mij staan cursisten te wachten en man is machinist, dus de trein kan ook niet ff een uurtje later komen. Ik moet dus met enige regelmaat smorgens om 7 iemand bellen (of bij een echte crisis zelfs cursisten afbellen) en dat voelt echt heel vervelend. Enerzijds vervelend voor de evt oppas of cursisten, anderzijds vervelend voor ziek kind, want die verzorg ik het liefste zelf.
Ik zou mij daar heel rot bij voelen. In mijn omgeving zijn moeders die in de babytijd doorwerkte hierna minder gaan werken of flexibel voor zichzelf begonnen. Elke keer dat geregel als er iets anders liep dat geplant brak ze op.
Ik zelf ook trouwens. Als we een groter huis hebben word ik thuisblijfmoeder. Chapeau voor alle vrouwen die alle ballen in de lucht weten te houden maar ik wil het rustiger aan doen. Ik haat haasten.
woensdag 8 mei 2019 om 11:13
Wat een nare verhalen over jullie KDVs. Hier zijn ook wel eens wat wisselingen, maar de basis is wel stabiel. En ik ben zo blij met ons KDV, dat ik er best een beetje verdrietig om ben dat we na de verhuizing naar een ander KDV gaan. Maar ik kan dan ook niet zo heel goed met verandering omgaan 
Mbt werk voel ik me ook wel bezwaard, maar vooral omdat we nu in een hectische periode zitten met de verhuizing in zicht en er dus sowieso al veel afspraken zijn waardoor ik niet op werk ben. Maar mijn werk is mega flexibel en ik mag mijn uren indelen zoals ik wil. Tel daarbij op dat bijna iedereen kinderen heeft, en dan is het begrip er ook gewoon.
Mbt werk voel ik me ook wel bezwaard, maar vooral omdat we nu in een hectische periode zitten met de verhuizing in zicht en er dus sowieso al veel afspraken zijn waardoor ik niet op werk ben. Maar mijn werk is mega flexibel en ik mag mijn uren indelen zoals ik wil. Tel daarbij op dat bijna iedereen kinderen heeft, en dan is het begrip er ook gewoon.
woensdag 8 mei 2019 om 13:12
Ik kan niet vanuit huis werken, er wachten toch leerlingen op me. En mn collega's moeten harder werken als ik er niet ben. Ik voel me dan enorm bezwaard.
Ik kan ook geen vakantiedag ofzo opnemen, dus weet eigenlijk niet hoe het moet als ik geen opvang ineens heb.
Vriend kan ook niet zomaar thuis blijven. En van familie kunnen we ook niet altijd wat verwachten, mijn ouders wegens ziekte en mijn schoonouders werken ook gewoon.
Vind het ook een lastige kwestie hoor.
Het liefst zou ik ook thuisblijfmoeder willen zijn maar financieel kan dat gewoon niet. En ik vind mn werk ook wel leuk, en ik vind het ook heel goed dat zoon met andere kinderen leert spelen.
Maat dan zou ik denk 1 of 2 dagen willen werken haha, of vanuit huis. Maar wat en hoe weet ik ook niet.
Wat voor werk doe jij vanuit huis Fiona?
En balen van die nachten Fiona. Slaapt ze wel beter in de middag, nu ze vroeger wakker is?
Ik kan ook geen vakantiedag ofzo opnemen, dus weet eigenlijk niet hoe het moet als ik geen opvang ineens heb.
Vriend kan ook niet zomaar thuis blijven. En van familie kunnen we ook niet altijd wat verwachten, mijn ouders wegens ziekte en mijn schoonouders werken ook gewoon.
Vind het ook een lastige kwestie hoor.
Het liefst zou ik ook thuisblijfmoeder willen zijn maar financieel kan dat gewoon niet. En ik vind mn werk ook wel leuk, en ik vind het ook heel goed dat zoon met andere kinderen leert spelen.
Maat dan zou ik denk 1 of 2 dagen willen werken haha, of vanuit huis. Maar wat en hoe weet ik ook niet.
En balen van die nachten Fiona. Slaapt ze wel beter in de middag, nu ze vroeger wakker is?
woensdag 8 mei 2019 om 14:00
Qua werk ben ik gelukkig erg flexibel, kan vrij makkelijk schuiven en thuis nog even werken. Op zich erg handig! Maar dat maakt de werk-prive balans soms wel lastig, en ik voel me ook wel schuldig als ik half slapend op het werk zit na een nachtje met een hoestende peuter. Man is wat minder flexibel, maar kan binnenkort wel 1 dag per week thuis werken. Verder hebben we gelukkig maar 2 dagen kdv, verder nog een mama-, een papa- en een opa-en-oma-dag. Je kunt nu eenmaal niet alle ballen altijd in de lucht houden inderdaad, al probeer ik dat soms wel te veel
.
happiness = reality - expectations
woensdag 8 mei 2019 om 14:14
Mijn man neemt zorgverlof voor alle ziekenhuisafspraken, ze zijn daar gelukkig heel makkelijk mee op zn werk. Als ik thuis werk haal ik de kids als er wat is en als ik afspraken heb doet man dat. Vrienden en familie wonen te ver weg of werken dus dat is niet handig. Mocht er echte spoed zijn kan onze oude buurvrouw ook altijd even bij springen.
woensdag 8 mei 2019 om 14:16
Mijn man kan Ivm klanten in de garage niet thuiswerken. Bij mijn vorige baan was ik super flexibel. Ik vind het lastige overwegingen bij het zoeken naar nieuw werk. Ik wil graag de zorg in, maar dan is thuiswerken en flexibiliteit een stuk minder mogelijk. Terwijl als ik terug de verzekeringen/ het bankwezen in ga die mogelijkheid er waarschijnlijk meer is.
woensdag 8 mei 2019 om 16:17
Helaas is het middagslaapje nog steeds erg moeilijk. Ze is heel moe, maar klimt gewoon uit bed en gaat bovenaan de trap staan. Ze heeft vandaag niet geslapen maar is doodmoe, en daardoor echt niet te genieten. Echt de deur uit gaan is te vermoeiend voor mij op dit moment, dus de dag duurt nu wel lang. We hebben besloten om haar vanaf nu maar gewoon niet meer naar bed te brengen, want die strijd elke dag schiet echt niet op. En ik ben iets makkelijker met de tv, zodat ze in elk geval een beetje een rustmoment heeft.sneeuwball schreef: ↑08-05-2019 13:12Maat dan zou ik denk 1 of 2 dagen willen werken haha, of vanuit huis. Maar wat en hoe weet ik ook niet.
fiona2018 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 15:22
Reden: herkenbaarheid
Reden: herkenbaarheid
31.89% gewijzigd
woensdag 8 mei 2019 om 16:28
Mijn werk opgeven zou ik niet willen en financieel ook niet kunnen. Ik ben al wel terug gegaan naar 24 uur, en man naar 32 uur. Dus we hebben maar 2 dagen opvang nodig, maar ze zijn al gauw een paar dagen ziek en steken elkaar meestal ook aan, dus dan ben ik zo 2 weken en 4x 'iets regelen' verder. En dat makkelijk een keer of 4 a 5 per winter, of vaker. Dat vind ik echt een lastig punt.
woensdag 8 mei 2019 om 16:45
Ik heb het geluk dat ik met mijn werkgever heb kunnen afspreken dat ik voornamelijk 's avonds, 's nachts en in het weekend werk. Ik heb dus gemiddeld maar twee dagdelen per week opvang nodig bij de gastouder. Financieel zou stoppen met werken kunnen, maar heb niet voor niets een decennium gestudeerd en geniet daarnaast ook enorm van m'n werk. Thuiswerken of thuis blijven bij zieke peuter is voor mij geen optie, dus dat komt altijd op man terecht.
woensdag 8 mei 2019 om 18:27
Wel fijn om te lezen dat meerdere ouders dus 'last' hebben van opvang en hoe te regelen bij een ziek kind.
Wel leuk Fiona, maar snap ook dat je wereld wat kleiner wordt.
Ga je het anders doen als de baby er is? Dan heb je misschien nog wel minder tijd om te werken.
Wat ik bij zoon vond, toen hij baby was, dan sliep hij en voor ik iets kon doen, was hij alweer wakker.
Ik had een poosje terug een berichtje ook geplaatst over hoeveel iedereen werkt. Ik werk nu 3,5 dag maar heb besloten dat ik toch 3 dagen wil werken. Helemaal als de baby er straks is.
Ik vind het wel echt genieten dat ik nu elk weekend/feestdag vrij ben, en elke nacht thuis slaap. Dat was met mijn vorige werk niet zo.
Wel leuk Fiona, maar snap ook dat je wereld wat kleiner wordt.
Ga je het anders doen als de baby er is? Dan heb je misschien nog wel minder tijd om te werken.
Wat ik bij zoon vond, toen hij baby was, dan sliep hij en voor ik iets kon doen, was hij alweer wakker.
Ik had een poosje terug een berichtje ook geplaatst over hoeveel iedereen werkt. Ik werk nu 3,5 dag maar heb besloten dat ik toch 3 dagen wil werken. Helemaal als de baby er straks is.
Ik vind het wel echt genieten dat ik nu elk weekend/feestdag vrij ben, en elke nacht thuis slaap. Dat was met mijn vorige werk niet zo.
woensdag 8 mei 2019 om 18:50
Ik weet nog niet zo goed wat ik ga doen als de baby er is. Mijn contract loopt een paar maanden na mijn verlof af en die zal niet verlengd worden. Dus tegen die tijd zal ik sowieso iets anders moeten zoeken, of niet natuurlijk als ik dat dan niet wil. Qua inkomen redden we het makkelijk op het bedrijf van mijn man, ik denk dat we het dan beslissen.