Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Hahaha herkenbaar GC, gisteren ook van 1,5 uur bezig geweest om heen en terug te lopen naar/van supermarkt. En op 1of andere manier kom ik de supermarkt altijd weer uit met meer dan ik had bedacht, dus had ook mijn handen te vol om peuter bij te sturen/aan te sporen. Was een lange terug weg.

Hier komen we net terug van psz. Leidster had filmpje gemaakt om te laten zien hoe het gaat. Trots op mijn kleine druif!

Fijn ook dat het weg brengen steeds beter gaat en te zien dat ze het naar dr zin heeft, omdat er straks misschien een dag/middag bij komt. Op het werk hebben ze me gevraagd een dag extra te gaan werken op een ander gebied. Ik doe nu ook leuk werk, maar echt een stuk lager dan mijn hbo waar ik voor afgestudeerd ben. Ik zou dan 1 dag extra gaan werken met een contract naast mijn huidige contract. Ik wil dit erg graag doen! Het zou een mooie stap zijn om weer in het werkveld te komen waarvoor ik heb gestudeerd, maar dat houdt dus wel in dat dochter dan nog een halve dag extra naar de opvang moet.

Hier draagt peuter romper met pyjama. Ze ligt ook niet zo vast onder het dekbed, dus pyjama is dan wel fijn.

Hebben jullie nog wel eens dat peuter nachts heeft gepoept? Ik had vanochtend een volle luier met aangekoekte ontlasting. :yes: Zij lijkt er dan echter geen last van te hebben, want ik heb dr vannacht niet gehoord. Zo zielig, moest bijna een krabber erbij pakken en zulke rode billen.
Hier geen poep meer nachts, lijkt me voor die kids ook niet lekker idd... Gister voor het eerst een plasje op het potje gedaan na de nacht (maar haar luier zat ook vol).

Wat fijn lavendel dat het wegbrengen zo goed gaat en je gevraagd bent voor een uitbreiding van je functie op het werk. Waar ligt het nog aan of het wel/niet doorgaat?

Dochter slaapt nog in een krabpakje ivm de jeuk, het gaat best oke maar zodra ze naakt is begint het krabben dus we houden zoveel mogelijk kleding aan. Ik kijk uit naar de zomer maar zie er wel tegenop dat dat ook weer de tijd van met water spelen is en veel kinderen weinig kleding dragen. Dochter wil dat ook maar dat betekent ook meteen meer krabben en meer hormoon smeren.
Fiona: zoon raakt niet in paniek als hij de deur niet open kan doen.

Glitter: dat lijkt me schrikken, elke keer die ongelukken met peuter.
Zoon stoot wel eens zn hoofd, gister vinger tussen de deur. Maar gelukkig geen grote ongevallen.
Zoon is dan ook type, ik kijk de kat uit de boom. En moedig hem minder aan wat betreft 'gevaarlijk ogende'dingen.
Dat doet mn vriend weer meer haha.

Leuk lavendel, doen als je je er goed bij voelt! En ze hebben ook echt wel plezier op het kdv, heb ik het idee.

Zoon gaat er steeds makkelijker heen, maar als ik hem ophaal, heeft hij het heel leuk gehad.
Envelop schreef:
14-05-2019 13:40

Wat fijn lavendel dat het wegbrengen zo goed gaat en je gevraagd bent voor een uitbreiding van je functie op het werk. Waar ligt het nog aan of het wel/niet doorgaat?
Of ik ja zeg :-D Ik denk vaak eerst aan de praktische kant ipv wat ik wil :facepalm: , terwijl de praktische kant meestal wel opgelost wordt. Maar ik kan en wil ook niet van familieleden vragen of ze wekelijks willen oppassen. Het gaat nu eerst om invulling van een zwangerschapverlof en daarna hoe we verder gaan om mij in de organisatie in te zetten. Toen we dit aan schoonouders vertelden gaven ze uit zichzelf aan wel een poosje op te willen passen, maar niet voor onbepaalde tijd. Heel lief dat ze dat willen doen. Als ik overstap en al mijn contracturen op hbo niveau ga werken dan moeten we ook voor peuter wat vast gaan regelen.
Ik begrijp het niet helemaal Lavendel, jullie dochter kan toch gewoon naar het kdv? Of wil je dat liever niet/is er nog geen plek?
Envelop schreef:
14-05-2019 16:54
Ik begrijp het niet helemaal Lavendel, jullie dochter kan toch gewoon naar het kdv? Of wil je dat liever niet/is er nog geen plek?
De dag dat ik dan extra zou gaan werken is de dag dat ze de ochtend naar de psz zou gaan. Ze raakt nu net een beetje gewend en ik wil haar daar dan niet nu al weer vanaf trekken om dan een hele dag naar kdv te gaan. Daar voel ik me niet goed bij. Dus ik wil dat eerst door laten gaan, maar dan moet ik voor de middag wel opvang hebben. Dit willen opa en oma dan nog wel een paar maanden doen, maar niet voor onbepaalde tijd.

Ik wil liever ook niet een andere dag kiezen en haar dan die dag extra naar kdv brengen, want dan is ze straks 4 dagen bij de opvang en daarbij wil ik graag mijn 2 dagen met haar nog even houden. Ja lastig uitleggen zonder heel gedetailleerd te zijn.
Even een klaagpost; Niks, maar dan ook niks is goed bij peuter vandaag. Hij zegt vanalles te willen, maar als het puntje bij het paaltje komt wil hij het dan toch niet, maar iets anders wil hij dan ook niet. Hoop gegil en tranen. Hij slaapt ook onrustig de laatste dagen, ik hoop dat hij snel weer bij trekt.
Lavendel, ik neem aan dat kdv en psz niet naast elkaar liggen? Want hier is dat wel zo, er zijn 3 speelzalen die allemaal kdv in de buurt/zelfde gebouw hebben en dan is het dus makkelijk te combineren. Een leidster haalt de psz kinderen op (bv aan overkant vd straat) en neemt ze voor de middag mee naar kdv.

Was bij ons eerst officieel/administratief niet mogelijk, maar toen de concurrent ermee begon was t ook snel geregeld.
lola-lily schreef:
16-05-2019 12:18
Even een klaagpost; Niks, maar dan ook niks is goed bij peuter vandaag. Hij zegt vanalles te willen, maar als het puntje bij het paaltje komt wil hij het dan toch niet, maar iets anders wil hij dan ook niet. Hoop gegil en tranen. Hij slaapt ook onrustig de laatste dagen, ik hoop dat hij snel weer bij trekt.
Succes, die fase heeft bij ons ongeveer een half jaar geduurd :-D

Mijn peuter is nu al meer een kleuter aan t worden, dus wheb niet meer zoveel te melden. Hij is 3,5 maar het peuterige is er echt wel een beetje vanaf, gelukkig houdt ie nog wel enorm van knuffelen. Als ie zijn zin niet krijgt roept ie boos 'nou, dan ga ik jou nooit meer knuffelen!' Dat zou toch best jammer zijn ;)
lola-lily schreef:
16-05-2019 12:18
Ik leef met je mee, hier zitten we ook in zo'n fase. Eigenlijk al 2-3 weken, sinds ze haar middagslaapje niet meer wil. Gillen, huilen, niets is goed. Ze wil niets. Ik zit er echt compleet doorheen, die zwangerschapshormonen helpen hier ook niet. Hopelijk wordt het bij jullie snel weer rustig :hug:
Hee wat naar Lola-lily en fiona. Sterkte! :hug:

We zitten ook met veel leeftijdsverschil in dit topic. Van net 2 tot bijna 4. Mijn peuter wil geen kusjes meer en staat ook niet altijd klaar voor een knuffel. Hoe is dat zo snel gebeurd? :uh?: Gelukkig is het een makkelijke slaper en eter geworden en hij zegt ook hele leuke dingen. En dat het met hem nu zo makkelijk gaat, geeft ook moed voor de jongste, die helemaal niet zo gemakkelijk slaapt. Alles gaat over, houd ik mezelf dan maar voor :)
Lastig die fase lola lily en fiona! Zoon heeft dat niet heftig gelukkig.
Vanmorgen koos zoon voor optimel en toen ik dat in een beker wilde doen, zei hij dat hij de groene beker wilde.
Als dat kan (stond schoon in de vaatwasser) ga ik daarin mee.
Oh sneeuwball, dat doe ik ook hoor. Maar in deze bui wil zoon eerst de blauwe beker, als ie die dan krijgt een gele en dan eindigt het in tranen.
Dat herken ik nog wel lola-lily. Hoe ga je er nu mee om? Volgens mij is het zo'n periode dat peuters leren dat ze een stem/keuze hebben, maar dat kan nog best verwarrend zijn voor ze.
Ah zo.

Zo wilde zoon van de week een toetje. Eenmaal toetje voor zn neus, hoefde hij niet meer.
Toetje weggehaald en dat waren toen ook tranen en boos.

Maar hij heeft zn toetje niet meer gekregen, ik blijf niet aan de gang. Ik hoop dat hij er van geleerd heeft. (Gister ging dat wel goed)
Lola-lily dat is heel herkenbaar. Hier is peuter momenteel ook zo. Wat bij hem een beetje helpt is een keuze geven die niet heel direct linkt aan wat hij wil. Dus, als hij vraagt om drinken, vraag ik niet, wat wil je drinken? Maar vraag ik wel, wil je de blauwe of de groene beker? Of, Wil je binnen aan tafel of buiten aan tafel drinken? Hij is dan druk met de 'onverwachte vraag' en 'vergeet' dan moeilijk te doen over wat er in zn beker zit ofzo. Want anders zou hij inderdaad gaan drammen om een andere soort ranja en als ik die dan wissel, is het weer niet goed.
En verder ben ik vrij duidelijk, je mag boos zijn, maar je mag niet slaan. Expres omgegooide bak stiften ruim je zelf mee op. En als je na 2x niet luistert dan ga je in de hoek (en daarna de stiften mee opruimen). En mopperen en gillen over niks doe je bij ons op de gang, want daar krijg ik hoofdpijn van.
Hij is net 2. En ik merk dat hij de grenzen echt opzoekt nu. Dus duidelijk een grens aangeven is nu heel belangrijk denk ik.
Hetzelfde als Sneeuwball, hij mag 1 keer kiezen, ik vraag of hij het zeker weet en dan is dat het. Maar normaal levert dat niet zo'n drama op als vandaag, maar we zullen zien hoe het loopt de aankomende dagen.
Oh Lola-lily en Fiona :| :hug:

Dat is ook heel pittig. Bij heel veel gejank en gemiep kruip ik tegen peuter aan op de bank, geef ik hem onbeperkt bessen, frambozen en knabbeltjes. Én ik maak hem aan het lachen.

Onze peuter zit tussen jullie peuters in qua leeftijd met 2,9 jaar.

Vannacht had hij wel iets grappig in zijn slaap. Manlief was rond 01.00 thuis en sloop zoals gewoonlijk op zijn tenen de slaapkamer in. Staat hij aan zijn kant van het bed..

PAPA!?
*zuchtje.. fuck..* Ja wat is er peuter?
GA JIJ EENS HEEEEEEUL SNEL SLAPEN!
:-[ Ja sorry peuter, ik ga al..
GOED ZO! EN IK WIL JE N.I.E.T MEER HOREN!

en toen sliep peuter gewoon verder :lol: Man had een hartverzakking :-D
Ik dacht dat alle peuters hier tussen de 2 en 3 jaar waren, een kind van net 2 is idd niet te vergelijken met een kind van 3,5.

Hier vanmorgen weer een plasje in het potje en een droge luier na de nacht :-D

Hoe gaan jullie om met kusjes geven? Dochter is nog heerlijk onbevangen en krijgt op straat in de stad ook vaak opmerkingen van vreemden over haar rode krullenbos. Ze kan soms echt een gesprekje met iemand hebben en als we dan weer weg gaan zoals gister van het terras wil ze diegene altijd even doei zeggen. Helemaal goed natuurlijk, soms wil ze ook een knuffel geven en dat vind ik ook oké maar sinds kort moet er ook een kus bij. Ze heeft geleerd dat ze dat op de wang doet ipv op de mond maar van mij hoeft dat eigenlijk helemaal niet bij vreemden. Gister heb ik haar aangegeven dat ze ook een handkus kon doen wat ze ook deed maar later in de wagen zei ze nog dat ze een kus had willen geven.
Moet ik dit nu gaan begrenzen? Of ben ik een zeur dat ik hier wat van vind?

Onlangs stond ze ook te geinen met een gast die een joint zat te roken in één of ander smerig hoekje op de grond. Op zich prima maar zo'n gast hoeft ze ook geen knuffel te geven van mij.... (heeft ze gelukkig ook nog nooit gedaan)

Hoe gaan jullie daarmee om?
Oooh Glitter, jouw peuter klinkt echt hilarisch!
funnymiss schreef:
16-05-2019 13:26
Lola-lily dat is heel herkenbaar. Hier is peuter momenteel ook zo. Wat bij hem een beetje helpt is een keuze geven die niet heel direct linkt aan wat hij wil. Dus, als hij vraagt om drinken, vraag ik niet, wat wil je drinken? Maar vraag ik wel, wil je de blauwe of de groene beker? Of, Wil je binnen aan tafel of buiten aan tafel drinken? Hij is dan druk met de 'onverwachte vraag' en 'vergeet' dan moeilijk te doen over wat er in zn beker zit ofzo. Want anders zou hij inderdaad gaan drammen om een andere soort ranja en als ik die dan wissel, is het weer niet goed.
En verder ben ik vrij duidelijk, je mag boos zijn, maar je mag niet slaan. Expres omgegooide bak stiften ruim je zelf mee op. En als je na 2x niet luistert dan ga je in de hoek (en daarna de stiften mee opruimen). En mopperen en gillen over niks doe je bij ons op de gang, want daar krijg ik hoofdpijn van.
Hij is net 2. En ik merk dat hij de grenzen echt opzoekt nu. Dus duidelijk een grens aangeven is nu heel belangrijk denk ik.
Hier hetzelfde, het gaat nu veel beter maar dochter was echt haar grens aan het zoeken en heeft echt behoefte aan duidelijkheid. Als het hier zo'n drama is betekent dat meestal dat ze meer uitdaging nodig heeft, naar buiten gaan is dan eigenlijk altijd de oplossing.

Maar het is echt een k*t periode, vooral als je zwanger bent!
Whaha die peuter van jullie is echt te grappig Glitter :rofl:
Wat geven jullie je peuters veel keuzes :?: Onze peuter krijgt zijn brood en drinken en daar doet ie het mee. Als ie ziek is dan krijgt ie wel wat anders om hem maar te laten eten.

Maar het is bij ons: dit zijn je kleren, dit is je eten, daar gaan we het mee doen. We hebben maar type 1 glas en 1 type bord. Bij opa en oma gaat ie wel miepen om een ander bordje. Bij opa en oma zeurt en dramt ie ook meer. Hij krijgt daar ook vaker zijn zin. Wij zijn duidelijker, simpeler.

Thuis kan hij gaan kiezen zodra hij weet wat een keuze is :)
Ik vind het juist wel goed om dochter (beperkt) keuzes te geven, ik zie ook dat ze trots is wanneer ze haar eigen kleding heeft uitgezocht en haar boterham beter eet wanneer ze haar beleg zelf uitzoekt. Ik bied wel vaak twee opties aan dus deze broek of deze broek. Als ze tussen alles in haar kast mag kiezen duurt het echt veeeeel te lang.
Envelop schreef:
16-05-2019 13:30
Ik dacht dat alle peuters hier tussen de 2 en 3 jaar waren, een kind van net 2 is idd niet te vergelijken met een kind van 3,5.

Hier vanmorgen weer een plasje in het potje en een droge luier na de nacht :-D

Hoe gaan jullie om met kusjes geven? Dochter is nog heerlijk onbevangen en krijgt op straat in de stad ook vaak opmerkingen van vreemden over haar rode krullenbos. Ze kan soms echt een gesprekje met iemand hebben en als we dan weer weg gaan zoals gister van het terras wil ze diegene altijd even doei zeggen. Helemaal goed natuurlijk, soms wil ze ook een knuffel geven en dat vind ik ook oké maar sinds kort moet er ook een kus bij. Ze heeft geleerd dat ze dat op de wang doet ipv op de mond maar van mij hoeft dat eigenlijk helemaal niet bij vreemden. Gister heb ik haar aangegeven dat ze ook een handkus kon doen wat ze ook deed maar later in de wagen zei ze nog dat ze een kus had willen geven.
Moet ik dit nu gaan begrenzen? Of ben ik een zeur dat ik hier wat van vind?

Onlangs stond ze ook te geinen met een gast die een joint zat te roken in één of ander smerig hoekje op de grond. Op zich prima maar zo'n gast hoeft ze ook geen knuffel te geven van mij.... (heeft ze gelukkig ook nog nooit gedaan)

Hoe gaan jullie daarmee om?

:cheer2: Piesen op het potje.

Onze peuter zoent niet iedereen maar ik zou het wel begrenzen als hij een stoner of vreemde zou willen zoenen. Hele volksstammen vinden trouwens zoenen op de mond heel normaal maar van mij hoeft dat ook niet. Het is vast gek maar ik krijg er een kriegeltje van als ik een kind zijn ouder op de mond zie zoenen. Die ouder krijgt wellicht hetzelfde als zij/hij ziet dat wij op de wang zoenen.

Onze peuter deelt eten uit aan vreemden. Als we op stap gaan neem ik eten mee zoals stukken paprika, komkommer, bessen, noten etc. en als peuter dan geen honger meer heeft (maar wij misschien nog wel?) dan pakt hij dat eten en loopt dan naar vreemden toe. Op een verjaardag kreeg hij ook een kinderzakje chips, ging ie ook uitdelen :loveys:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven