Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
vrijdag 12 oktober 2018 om 20:21
hannasofie schreef: ↑12-10-2018 20:19Hoi Tinketje, ik breek even in. Bij ons hielp eigenlijk alleen zinkzalf tegen hele kapotte billetjes en alle tig andere tubes en potten zalf/crème niet. Misschien heb je het al geprobeerd, maar anders is dat echt wel een aanrader.
Yup. Is eigenlijk het enige wat ik nog gebruik. Van alle cremes werkt die het beste. Ik gebruik ook heilwolle als het echt open ligt, maar daarmee merk ik niet echt verschil.
vrijdag 12 oktober 2018 om 22:38
Ik zou (samen met je man) 1 methode kiezen waar jullie je allebei prettig bij vinden, dan heb je in elk geval meer kans van slagen.
Hier heeft zoon wel eens tijden dat hij de wc interessant vind, ik hou hem erop door boekjes te lezen. Het potje vindt hij trouwens vreselijk en gebruikt hij als hoed (die van ikea bestaat uit 2 delen en, eerlijk is eerlijk, het deel waar je in plast lijkt ook gewoon op een petje).
Misschien dat je weggooiverschoonmatjes kan halen om die tijdelijk op je bank te leggen als je zoon er gaat zitten?
En hou ons op de hoogte, wij moeten nog!
Hier heeft zoon wel eens tijden dat hij de wc interessant vind, ik hou hem erop door boekjes te lezen. Het potje vindt hij trouwens vreselijk en gebruikt hij als hoed (die van ikea bestaat uit 2 delen en, eerlijk is eerlijk, het deel waar je in plast lijkt ook gewoon op een petje).
Misschien dat je weggooiverschoonmatjes kan halen om die tijdelijk op je bank te leggen als je zoon er gaat zitten?
En hou ons op de hoogte, wij moeten nog!
zaterdag 13 oktober 2018 om 07:15
Man en ik hebben afgesproken om er in de kerstvakantie mee aan de slag te gaan. We zijn dan allebei vrij, ik bijna 2 weken. Maar we kiezen wel dagen dat er geen visite is. Dus nog even kijken.
Ik denk dat het filmpjes op de telefoon worden. Hij concentreert zich maar zo kort op iets, ook boekjes is hij na 2 woorden an vergeten. Dan ziet hij alweer wat leuks.
Ik denk dat het filmpjes op de telefoon worden. Hij concentreert zich maar zo kort op iets, ook boekjes is hij na 2 woorden an vergeten. Dan ziet hij alweer wat leuks.
zaterdag 13 oktober 2018 om 17:15
Hier is zoon nu 5 maanden zindelijk, maar heeft hij ineens weer geregeld ongelukjes. Sowieso ineens s nachts vaak, maar ook overdag soms. Dat laatste vooral omdat hij dan geen zin heeft en uiteindelijk te laat naar de wc rent
We hebben gister dus maar een wc kaart ingevoerd als motivatie en op de wc ook een blaadje opgehangen met pictogrammen met wat hij allemaal moet doen op de wc. Alleen als hij het allemaal doet, krijgt hij een Krul op zn kaart. Want hij maakte zich er makkelijk vanaf met niet doorspoelen, niet handen wassen, etc.
Sinds gister dus weer keurig vrij van ongelukjes en allemaal krullen op zn WC kaart
We hebben gister dus maar een wc kaart ingevoerd als motivatie en op de wc ook een blaadje opgehangen met pictogrammen met wat hij allemaal moet doen op de wc. Alleen als hij het allemaal doet, krijgt hij een Krul op zn kaart. Want hij maakte zich er makkelijk vanaf met niet doorspoelen, niet handen wassen, etc.
Sinds gister dus weer keurig vrij van ongelukjes en allemaal krullen op zn WC kaart
woensdag 17 oktober 2018 om 00:10
Peuter was hier vanavond mijn man te slim af. Peuter wilde niet eten. Man had haar proberen om te kopen met dat zij het toetje uit mocht kiezen wanneer ze haar pasta at (een toetje krijgt ze sowieso, alleen krijgt ze meestal wat de pot schaft). Peuter at in eerste instantie nog niet, maar was druk aan het nadenken. Toen wij klaar waren met eten, wilde mijn man haar bordje wegpakken om naar het toetje te gaan. Ze stopt snel een klein stukje pasta in haar mond, slikt het door en roept triomfantelijk dat ze nu het toetje mag uitzoeken. Meer dan die minihap ging ze ook echt niet eten. Man was deze keer vergeten erbij te zeggen hoeveel happen pasta ze dan eerst moest eten. Normaal eet ze zo nog weleens een aantal fatsoenlijke happen wanneer ze in eerste instantie niet wil.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
woensdag 17 oktober 2018 om 08:06
Chiao: wat slim van je meisje haha!
GC: ja gaat super goed! Sinds donderdag geen ongelukjes meer gehad en hij gaat steeds heel enthousiast naar de wc. Doet dan het hele ritueel en kijkt aandachtig naar alle pictogrammen (terwijl ik dacht dat ie het ook prima uit zijn hoofd wist). We hebben inmiddels dus al 2 kaarten vol gehad en zijn nu bezig met nr 3
GC: ja gaat super goed! Sinds donderdag geen ongelukjes meer gehad en hij gaat steeds heel enthousiast naar de wc. Doet dan het hele ritueel en kijkt aandachtig naar alle pictogrammen (terwijl ik dacht dat ie het ook prima uit zijn hoofd wist). We hebben inmiddels dus al 2 kaarten vol gehad en zijn nu bezig met nr 3
woensdag 17 oktober 2018 om 09:22
@Nijntje
Mooi dat het weer lukt. Misschien was ie het weer vergeten. Onze peuter vergeet aan de lopende band dingen.
@Maartje: handig hè dat ‘klaar voor de strijd’ mechanisme
Mijn man trekt ook gelijk vanalles uit de kast als peuter nachts meld dat hij zijn speen kwijt is. Ik murmel gewoon iets van ‘dan moet je die zelf even pakken snoetje van me’ wat peuter dan ook doet, maar manlief gaat gelijk op strooptocht met het licht aan en deken omhoog trekken.
Wij hebben tegen het uit bed rollen over de hele lengte van de matras op de rand een 5x5cm schuimrubber strook onder het laken. Mijn zus gebruikte een pool noodle. Daar kan peuter zelf overheen klimmen, het is zacht en niet zo lelijk als een hekje.
Hier blijft peuter sinds de overgang naar het peuterbed steeds rustiger liggen. In zijn ledikant beukte hij s nachts tegen de zijkanten en hoofdeind maar ik vind hem nu al een paar dagen gewoon onder de deken terug in de ochtend.
@Maartje: handig hè dat ‘klaar voor de strijd’ mechanisme
Wij hebben tegen het uit bed rollen over de hele lengte van de matras op de rand een 5x5cm schuimrubber strook onder het laken. Mijn zus gebruikte een pool noodle. Daar kan peuter zelf overheen klimmen, het is zacht en niet zo lelijk als een hekje.
Hier blijft peuter sinds de overgang naar het peuterbed steeds rustiger liggen. In zijn ledikant beukte hij s nachts tegen de zijkanten en hoofdeind maar ik vind hem nu al een paar dagen gewoon onder de deken terug in de ochtend.
woensdag 17 oktober 2018 om 09:38
woensdag 17 oktober 2018 om 09:41
woensdag 17 oktober 2018 om 10:08
Maartje2016 schreef: ↑17-10-2018 09:38Strijdersmechanisme![]()
Ik denk dat het toeval is, het gaat hier nu al een paar weken goed. Al heeft man hem vannacht óp in plaats van ónder zijn dekbed laten slapen. Ach, weer wat om van de mijlpalenlijst af te strepen![]()
Ze verkopen bij bol nu trouwens 'Welpjes' en 'Mevrouw Konijnen'![]()
Bedankt voor de tip!
Is het in het bed van jullie peuters ook zo druk? Onze peuter heeft een hele entourage van knuffels: Vos, flamingo, pinguïn, Nijntje, Mevrouw Konijn en Dino.
@Tinkeltje onze peuter was 1 maand 2 jaar oud toen hij overging van een dicht ledikant naar een peuterbed. Nu ruim 2 weken geleden. Ik was ook bang dat hij zou gaan spoken. Na 3 dagen heeft ie dat gedaan en tot nu toe niet meer. Hij moest even leren dat er nieuwe regels waren voor zijn nieuwe bed. Na een paar keer uitleggen blijft hij nu in bed tot we zeggen dat hij er uit mag. Dat had ik niet verwacht want het is een druk mannetje. Maar hij lijkt het geestelijk aan te kunnen dat er regels zijn met zijn bed.
Sowieso lijken er met het nieuwe bed nieuwe levels in zijn hersenen te zijn geopend. Hij zit ‘s morgens in bed te vertellen wat hij gaat doen die dag. Op een kdv dag verteld hij dat hij zo gaat eten (een boterham en wat er op moet) en dat hij zijn kleren aan gaat doen (met specifiek welke schoenen) en dan gaat spelen met Marie, Piet en Saskia. Dan gaat hij slapen en weer spelen met dino’s tot wij hem ophalen. Dat verre vooruitkijken is echt nieuw. Op een thuis/weekend dag gaat ie los: eerst nog timide een boterhammetje maar dan..
woensdag 17 oktober 2018 om 11:27
Hier ook stapels knuffels, ik denk serieus wel 25 knuffels (krijgt ze van opa en oma)
Hier ligt dochter sinds haar tweede verjaardag in het grote bed. Gaat goed, na 2 weken woest rondrennen op de bovenverdieping. Maar we hebben daar nooit een ding van gemaakt en dat heeft wel geholpen geloof ik. Het was niet interessant genoeg om te blijven doen. Nu gaan de luiken dicht als ze haar matras ruikt (of haar speen)!
Hier ligt dochter sinds haar tweede verjaardag in het grote bed. Gaat goed, na 2 weken woest rondrennen op de bovenverdieping. Maar we hebben daar nooit een ding van gemaakt en dat heeft wel geholpen geloof ik. Het was niet interessant genoeg om te blijven doen. Nu gaan de luiken dicht als ze haar matras ruikt (of haar speen)!
donderdag 18 oktober 2018 om 00:04
Dochter heeft een maand aan haar eenpersoonsbed moeten wennen. We lazen haar daarin voor, maar daarna wilde ze weer terug naar haar kleine bed. Een dag voor mijn uitgerekende datum van mijn zoon bleef ze na haar verhaaltje in het grote bed liggen en heeft ze daar ook geslapen. Zoon is uiteindelijk bijna 2 weken later pas geboren en is in een wieg begonnen waar hij nu nog steeds in slaapt zolang als dat nog duurt, maar anders was het erg krap geworden qua tijd. Dochter was toen 2 jaar en een kleine maand. Als ze geen broertje had gekregen, dan hadden we er nog een tijdje mee gewacht. Dochter vond haar ledikant nog prima en is er nooit uitgeklommen. Dochter blijft over het algemeen bizar goed in haar bed liggen tussen een dozijn knuffels en is nu echt trots op haar grote bed Ze neemt soms zelfs haar hondensloffen mee in bed. Haar knuffels zijn ook echt haar vrienden en er wordt uitgebreid met ze gepraat door dochter bij het wakker worden en het in slaap vallen, zo schattig
donderdag 18 oktober 2018 om 00:08
donderdag 18 oktober 2018 om 08:24
Wat doen jullie met KIJK KIJK KIJK KIJK! En dan pas ophouden als je kijkt naar wat peuter doet? Hier speelde peuter tot voor kort zelfstandig maar is nu begonnen met dat KIJK!
Het is niet zo dat het mij niks interesseert wat peuter doet (we spelen ook wel samen en ik toon vaak interesse) maar ik vind dat KIJK! een beetje irritant.
Het is niet zo dat het mij niks interesseert wat peuter doet (we spelen ook wel samen en ik toon vaak interesse) maar ik vind dat KIJK! een beetje irritant.
donderdag 18 oktober 2018 om 08:29
donderdag 18 oktober 2018 om 14:52
Die van ons had haar volle melkgebit (20 tanden en kiezen) al met 15 maanden. Ik vond haar heel traag met de vier eerste tandjes, pas rond 8 maanden, maar daarna had ze dus ook 'ineens' een volle muil met scherpe(!) tandjes...
donderdag 18 oktober 2018 om 15:04
Grappig die verschillen. Dochter had haar eerste twee tanden met 6.5 maand. Op haar eerste verjaardag had ze echter nog steeds maar twee tanden. En sindsdien komen ze dus met flinke tussenpozen door.JonathanStrange schreef: ↑18-10-2018 14:52Die van ons had haar volle melkgebit (20 tanden en kiezen) al met 15 maanden. Ik vond haar heel traag met de vier eerste tandjes, pas rond 8 maanden, maar daarna had ze dus ook 'ineens' een volle muil met scherpe(!) tandjes...
donderdag 18 oktober 2018 om 15:12
Hier een meelezer voor al enige tijd, maar hier moest ik zo om lachen dat ik toch maar reageer (weet uit ervaring dat ik het lastig vind om langere tijd in een topic te blijven reageren, daarom begin ik er maar niet meer aan).GlitterCupcake schreef: ↑18-10-2018 08:24Wat doen jullie met KIJK KIJK KIJK KIJK! En dan pas ophouden als je kijkt naar wat peuter doet? Hier speelde peuter tot voor kort zelfstandig maar is nu begonnen met dat KIJK!
Wij hebben een dochter van 3 en een zoon van 1 (ik lees dus ook mee in het dreumes-topic), en dochter roept al tijden: Mama, kijk naar mij!! Dat kon ik lange tijd nog af doen met een reactie als: ohja, mooi/goed zo/wat leuk/ja inderdaad (wat maar van toepassing was), maar sinds kort heeft ze dus door dat ik niet altijd echt kijk, en roept ze vervolgens: nee mama, kijk met je ogen! En om die aanvulling moet ik dan wel weer heel hard lachen, bijdehandje als ze is