Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
JonathanStrange: ik voel met je mee, hier precies hetzelfde. Ik ben ook blij dat hij dan naar de opvang kan, daar voel ik me niet schuldig over. Hij heeft het daar goed naar zijn zin. Ik kreeg daar gisteren ook al te horen dat hij nogal ondeugend was.

GC: ja herkenbaar. Uit reflex zou ik hem bijna terugslaan (niet gedaan ook). Ik schrok er heel erg van. Ik denk dat het een natuurlijke reactie is van het lichaam.

Luiers worden hier ook in maandboxen besteld. Vaak 2 per keer, ook billendoekjes in grootverpakking.
sneeuwball schreef:
10-10-2018 09:33
Koffie: zoon zegt koffie mama en koffie papa. Drinkt er niets uit, weet dat het van ons is en niet mag.
Bij opa en oma wil hij roeren. (Wij drinken koffie zwart)

Luiers: ik bestel altijd maandverpakkingen. Ideaal, altijd luiers in huis.

Speelgoed opruimen: kan zoon heel goed. Soms ruimt hij zelfs speelgoed op voor hij aan tafel gaat voor het ontbijt, terwijl dat helemaal niet hoeft want daarna mag hij weer lekker spelen.

Maartje: 7 maanden klinkt vroeg. Maar eerlijk gezegd ben ik ook kwijt, wanneer zoon dat ging doen haha.
Hier ging zoon met 7 maanden staan, niet echt standaard dus weet ook niet echt wat gebruikelijk is.
Luiers: Ik bestelde de pampers bij bol/wehkamp maar we hebben er nu zo weinig nodig en peuter is over zijn droge/tere huid gegroeid dat Kruidvat nu ook kan. En dat scheelt in maat 5-6 toch best wat. Maar door die overstap moet ik nu zelf die luiers regelen en daar gaat het mis.. :biggrin:

Schuldig over het kdv: Nope. Peuter vind het er fantastisch. Hij leert er heel veel dingen die wij hem thuis niet zo goed kunnen leren.

Zelf opruimen: Dat doen we al vanaf het begin dat hij speelt. Heel overdreven voordoen en met veel gepraat. Maar daardoor ruimt hij nu uit zichzelf op. En niet opgeruimd of bed niet opgemaakt = geen ontbijt/avondeten/knuffelen tot het gedaan is. Dat hoeven we maar 1x te zeggen en dan ruimt ie op.

@snowgirl ik hoop dat hij er nog overheen groeit :hug:

Bier: wij krijgen serieus soms de vraag of de kleine een Sneeuwwitje wil. Dat is bier met 7up. Nou peuter mag geen bier maar ook geen 7up :facepalm: Ik heb al eens bij man gepeild vanaf hoe oud peuter een Sneeuwwitje mag en bier. Volgens hem vanaf zijn 11de een Sneeuwwitje en vanaf 15 bier :-? Vond ie doodnormaal. Zit die opvoeding van manlief toch dieper dan ik dacht. Wij drinken beide eigenlijk nooit.

Ik zit trouwens op mijn werk en daar heeft een buurman een nieuwe hobby: drummen :-| Ga ik voor mijn rust werken..
Echt krijg je die vraag weleens? Die vraag heb ik gelukkig nog nooit gehad! Op feestjes rukt ook iedereen het bier uit zijn handjes gelukkig. 7 up mogen ze van mij ook niet, het blijft echt bij 1 slokje cola uit mijn glas eens in de 3 maanden ofzo. En met kerst en oud en nieuw natuurlijk kinderchampagne in een plastic flute. Dan zijn ze zo trots en glimmen er helemaal van, zo schattig. En aangezien we zelf geen alchohol drinken hebben wij ook kinderchampagne.

En over oud en nieuw gesproken, hier hoor je de eerste knallen alweer en constant de vraag wanneer ze vuurwerk af mogen steken ( knalerwtjes dus).

We zijn net even de stad ingeweest om cadeautjes te kopen want we hebben dit weekend 3 kinderverjaardagen. Wonder boven wonder heb ik nog geen gezeur gehad dat ze zelf ook een cadeautje willen. Ze gaan dit weekend ook bij mijn broer logeren ( met mij erbij) dus ze zeuren er nu voornamelijk om wanneer het eindelijk vrijdag is haha.
Naast de speeltuin heeft iemand nu een kinderfeestje denk ik, soort van speurtocht en nu moeten ze een opdracht doen en 1 kind is vervelend joh! Die schopte de opdrachtspullen hewoon de sloot in en maakt ruzie met de andere kinderen. Heb gewoon medelijden met die moeder die met ze meeloopt, je kind z’n feestje zou maar op zo’n manier verziekt worden.
Misschien is het wel de jarige zelf :lol:
Maar ja echt we krijgen wel eens de vraag of onze peuter een Sneeuwwitje mag. Ze lopen hier een beetje achter.
Eindelijk een beetje bijgelezen...

@glitter: lukt het slapen nu al een beetje? Te vroeg juichen herken ik wel, dus ik ga nu niet schrijven hoe het hier nu gaat :proud:

@zeuren: zoon praat nog steeds niet en dat lijkt tot op dit moment toch wel een vereiste om te kunnen zeuren. Eindelijk een keertje mazzel op dat vlak ;-)

@zindelijk worden/potjes: de wc met verkleiner is hier nog steeds interessanter dan het potje. Nadeel is dat hij zelf niet op de wc kan gaan zitten, en beneden is de wc nog hoger Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat zoon wel de wc met een dichte klep opklimt om door te kunnen trekken (machtig interessant dat water), dus misschien gaat het ook lukken met een open klep en verkleiner erop :idee:

@glitter: denk je niet dat het al handiger is om jullie kleed nu al weg te halen of er een oplossing voor te bedenken? Grote kans dat daar de meeste ongelukjes op gaan gebeuren als jullie je zoon echt zindelijk gaan maken ;-)

@blote billen: elke dag rondom badtijd mag hij zo bloot over de bovenverdieping lopen/ rennen/ kruipen als hij maar wilt. Hij mag zelfs bij ons in het grote bed, zolang hij maar aan de kant van man blijft :whistle:

@alcohol: hier een slok bier in een restaurant. Hij had het glas van man te pakken en in mijn afweging van dat moment vond ik die slok bier minder schadelijk dan het tere glas wat ik al kapot geknepen zag worden.
Koolzuur vindt zoon trouwens niks, het prikt in zijn neus, dus als we ook maar zeggen dat ergens prik in zit hoeft hij het niet meer. (En dat was dus iets waar we achter kwamen ná het bieravontuur :facepalm: )

@opruimen: laten we hem al langer doen, maar nu ziet hij er dus eindelijk het nut van in :-D
@alcohol: Eerst zei ik ‘nee’ en dat werd een enorm drama dus toen heb ik een keer niks gezegd. Toen kwam er een ondeugende smoel tevoorschijn en een ‘stiekeme’ grote slok droge witte wijn. En toen was het ook meteen klaar :proud: Zo heb ik het ook met de oudste gedaan en die heeft er nooit meer om gevraagd. Ben benieuwd of het peuter ook zo af gaat.
Hier geen alcohol. Als ik collega’s hoor met pubers wordt er inderdaad wel voor de 18e verjaardag gedronken. Dat zien we dan wel.

Whats: ik ben zelf ook ooit eens een verschrikkelijke draak geweest op mijn eigen kinderfeestje. Wat zal mijn moeder het zwaar gehad hebben die dag.
Haha, GC, ik heb wel moeten lachen om je luier-tekort-verhaal, het is dat man ze altijd via bol of wehkamp bestelt maar anders had mij dit ook zo kunnen overkomen :mrgreen: Ik heb wel eens zonder billendoekjes gezeten, uiteraard toen dochter zich volledig had besmeurd met poep. Gewoon toiletpapier maakt toch een stuk minder lekker schoon dan..

@schuldgevoel kdv: hier geen last van, dochter heeft het er ontzettend naar d’r zin, en ik weet dat ik ook een leukere moeder ben als ik haar af en toe kan ‘uitbesteden’ en iets voor mezelf kan doen en/of werken. Voel me wél sneller schuldig als ik tegen haar uitgevallen ben terwijl ze niet eens heel stout was, maar omdat ik zelf gestresst ben. Was straks aan het koken met een jengelende baby op de achtergrond, toen schoot ik bijna uit m’n plaat omdat ze per ongeluk een klein plasje melk knoeide, dat vind ik dan echt niet tof van mezelf.

@stomp: heel herkenbaar, dat gevoel terug te willen slaan! Ik ben helemaal niet gewelddadig of haatdragend van aard, en sla uiteraard ook niet daadwerkelijk terug, maar na een ferme tik van dochter vol op mijn wang raast er wel eens de neiging door me heen om terug te slaan. Kan goed een soort van reflex zijn, al verbaast het me soms hoe hevig dat gevoel kan zijn. Ik heb het overigens vooral als ze vanaf de commode (= ooghoogte of iets boven mij) in mijn gezicht slaat, niet als ze op de grond staat en tegen mn been mept. Alsof dat gevoelsmatig kwetsbaarder is ofzo..

Koffie/alcohol: dochter ‘drinkt’ graag de laatste druppel uit onze kopjes koffie, als de bekers echt al leeg zijn. Roept dan wel vol overtuiging BAH, dus echt heel lekker zal ze het niet vinden. Doet ze heel soms ook met een (leeg) flesjes bier, zelfde verhaal. Als ze iets met alcohol aangeboden zou krijgen op (veel) te jonge leeftijd kan de aanbieder inpakken, daar zou ik echt niet van gediend zijn.
@luiers: ik bestel via ah.nl. Dan kom ik sowieso makkelijk aan het bestelbedrag van 70 euro voor thuis laten bezorgen. Heb gewoon huismerk / etos huismerk.

@opruimen: we stimuleren al van jongs af aan dat peuter alles achter zijn kont aan moet opruimen. Ook echt met consequenties als ‘pas tv kijken als..’ etc. Maar hij heeft er een broertje dood aan en kan gerust úren weigeren. Kreeg er met 1,5jr al commentaar op van het kdv en nu met 3,5jr nog steeds. Geen idee wat we nog meer kunnen doen om het te stimuleren..
Zijn broertje van bijna 2 is overigens een kei in opruimen. Doet dat ook geregeld uit zichzelf en luistert ook keurig als we het hem verzoeken. Zelfde opvoeding, totaal ander resultaat. Denk dat de kleinste wat meer op zijn vader lijkt en de oudste wat meer op zijn moeder :facepalm: :biggrin:
Wat vervelend dat je zoon alweer in het ziekenhuis heeft gelegen snowgirl :-( gefeliciteerd met je positieve echo!!!

Dochter mag geen koffie, alcohol en frisdranken. Ze mag wel met twee handen aan de tafel staand uit onze glazen drinken wanneer we iets van sap hebben.

Ik bestel de luiers tegenwoordig ook gewoon online. Met twee kinderen in de luiers vind ik dat teveel gedoe.

Dochter kan hier wel zelf op de wc klimmen met behulp van een opstapkrukje. Ze heeft het twee keer gedaan en toen was het klaar. Zindelijk worden is hier nog totaal niet aan de orde.

Samen opruimen zijn we mee begonnen zodra dochter kon lopen. Dit doen we twee keer per dag voordat ze gaat slapen. Dit kost wel steeds meer moeite. Vroeger vond ze het leuk, nu probeert ze er onderuit te komen. Dochter kon staan, zelf zitten en kruipen met 9 maanden (tijgeren met 6.5 maand). Ik heb dan weer een goed geheugen voor dit soort nutteloze feiten.

Dochter was vandaag ook flink veel aan het dreinen, huilen, etc bij het minste of geringste en echt strontjaloers op haar broertje. Ze kon er echt niet tegen toen ik hem even aan het knuffelen was. Dochter is totaal geen knuffelkont, maar uit jaloezie naar haar broertje toe wil ze nu wel veel vaker knuffelen. Aan de andere kant is ze ook weer erg lief voor hem. Hij hoeft maar te krijsen of ze komt zijn speen al brengen. Ze heeft vandaag een lamp via de snoer van de kast afgetrokken. De halve kamer lag vol met glasscherven... Dochter slaat nog niet, maar ik denk dat ik me ook in zou moeten houden op zo'n moment.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Nog een kleine anekdote van vandaag die ik me net zo voor het slapen weer bedacht. Dochter zit al een paar dagen te klooien met onze nieuwe vliegenmepper, we hebben zo’n elektrisch ding. Hadden eerst een hele oude waar zelfs een minuscuul fruitvliegje niet meer dood van ging (die kon je dus ook rustig aanpakken), maar de nieuwe werkt lekker hard en knettert ook dikke bromvliegen dood. Ik had dochter dus ook al een paar keer gewaarschuwd en net op tijd dat ding uit haar handen getrokken, maar vanochtend was ik in de keuken en hoorde ik aan het zachte piepje dat ze wéér met de mepper bezig was. Zat me net te bedenken hoe ik pedagogisch verantwoord de dag kon beginnen, tot dochter ineens behoorlijk begon te huilen en ‘au’ zei :proud: Niet zo leuk voor haar maar wel zééér effectief, want ze heeft ‘m sindsdien geen blik waardig meer gegund (overigens rook de betreffende vinger wel net zo ‘aangebrand’ als die vliegen soms kunnen doen :A: )
Een mooie voor de categorie al doende leert men ;)
Al doende leert men zeker ;-) Vooral peuters die spelen met een clipboard waar hij al 20x op is gewezen dat het pijn doet als je daar je vinger tussen hebt.

Man haalde vandaag peuter op van het kdv. Op het kdv vertelden ze dat ie de hele middag had gezeurd dat zijn veters niet goed zaten. Peuter geeft normaal geen klap om zijn veters/kleding :-| Ik kleedde hem ondertussen uit voor badderen. Idd ze hadden uiteindelijk maar een soort vlechtwerk van zijn veters gemaakt. Ik vond het heel raar wat man zei.

Trek ik zijn sokje uit, komt er een dikke blauw/rode grote teen tevoorschijn met een beetje bloed onder zijn nageltje :wtf: Ben ik nou gek of check je als verzorger even ín de schoen als een peuter voor de zoveelste keer bij je komt zeuren om zijn schoentje?

Die teen kan gebeuren, ook thuis. Peuter is lomp genoeg om zoiets voor elkaar te krijgen. Maar na 3x zeuren (van een kind dat nooit piept om kleding/labeltjes/kriebels) kijk je toch wat verder dan die veters? Nu heeft ie een middag rondgelopen met een pesthumeur omdat niemand serieus keek wat er was. Nadat zijn schoen uit was, was het gepiep klaar.

Ik ben nu trouwens wakker omdat manlief zo hard snurkt dat ik zelfs in de huiskamer niet kan slapen :hamer: Peuter slaapt in zijn nieuwe bed na die ene nacht van piepen gewoon zoals voorheen in zijn ledikant :cheer2: Zelfs met dat gesnurk o_o
@GC: ik zou ook zeggen dat je even het schoentje uit doet en weer aan (sowieso, dragen ze bij jullie kdv dus de hele dag schoenen binnen? Lijkt me helemaal niet goed voor die jonge voetjes..). Maar zou het kunnen dat het iets metde sok is geweest? Ik heb eens gelezen dat je bij aanhoudend gezeur over schoenen en sokken, niet alleen de schoen uit moet doen maar ook het sokje. Want als er aan de binnenkant van de sok een draad los zit, kan het zomaar zijn dat die al die tijd net naar gespannen zit tegen het vel van je kind, een teentje aan het afknellen is en je kind dat niet kan vertellen. En als leidster denk je misschien alleen ‘schoentje uit, even uitkloppen, schoentje weer aan’?
Hier trekken dreumes en peuter juist de hele dag door hun sokken en schoenen uit, haha.

Lekker dat ie in zijn bedje slaapt!

Mijn peuter schijnt op het kdv te hebben verteld dat mama hem van de trap af heeft gegooid. Compleet met een beweging er bij van hoe ik dat gedaan heb. En hij is heel volhardend in het verhaal :sarcastic:
Hij is maandag inderdaad van de trap af gevallen, maar ik was slechts onschuldige getuige. Praat dat maar eens recht :P
(Ben er niet op aangesproken hoor, dus denk niet dat ze hem geloven)
Nijntje, dat is wel geniaal de luiers met de ah meebestellen.
Ik ga vanaf volgende maand regelmatig werken (nu onregelmatig, waardoor ik overdag veel tijd heb) en iets meer.
Ik zat ook al te denken, zal ik boodschappen laten bezorgen, maar elke keer met die 70 euro wordt wel veel.
Dit is wel interresant om te bekijken.

Of hebben anderen nog eventueel wat tips?

Ach glitter, wat sneu voor je zoon. Geeft dus de hele middag al aan dat hij last heeft van zn schoen en wordt er niets mee gedaan/niet gezien.

Mijn zoon is groot fan van schoenen, maar hij weet ook op de bank e.d. schoenen uit en roept dan ook uit!
Dus hier gaan schoenen vaak aan en uit. Hij trekt ook regelmatig sokken uit.

Wel lastig hoor, kinderen die zulke verhalen vertellen van de trap gooien enzo. Ik denk dat als je iemand zn ouders niet kent, het lastig in te schatten is of zulke dingen echt zijn of verzonnen.
Als zoon dat soort verhalen zou gaan vertellen bij de opvang, hoop ik dat de gastouder me goed genoeg kent om te weten dat het verzonnen is.
Billen van zoon liggen weer helemaal open. :cry: We hebben alles al geprobeerd, maar niks helpt het voorkomen. Volgens mij en het kdv ligt het aan zijn poep. Hij heeft soms ineens hele zure poep en dan liggen zijn billen gelijk tot bloedens toe open. Tussen die periodes gaat het goed, maar het komt ongeveer 1 keer in de 2-3 maanden voor. Hij krijst het uit bij verschonen en wil nu zelfs niet zitten.

Ik heb maar een oplossing: zindelijk worden. Hij is er nog niet aan toe in de zin van dat hij zelf interesse toont. Hij gaat wel al een tijd sochtends en savonds op het potje. Maar vaak heeft hij geen zin en komt er niks.

Ik zit nu te denken om niet te wachten tot hij zelf aangeeft interesse te hebben, maar echt training te gaan doen. In de kerstvakantie zijn man en ik beide vrij. Dus dat lijkt me een goed moment, dan is hij bijna 2,5. Het is wel een vrij eigenwijs kind.

Heeft iemand tips? Leesvoer? Ik zit dus echt te denken aan ouderwetse training. Ik wil me goed voorbereiden.

Ik zie hem al helemaal in zijn blote kont rond de kersttafel rennen. :facepalm:
@Nijntje :lol: Het zal vast niet grappig zijn in het echt maar je hoort wel eens dat peuters zoiets flikken en dan is het van een ander wel grappig. Verder alles goed met hem?

Waar ik aan moest denken (idd ook het draadje) is een haar die rond teentjes gedraaid raken. Sowieso, check dat voetje gewoon even, toch? Ik hou er wel rekening mee dat peuter de hele dag zijn schoenen aan heeft. Hij loopt op dunne en flexibele schoenen. Maar omdat hij in/uit loopt met buitenspelen is geen schoenen ook geen doen.

@tinkeltje :-( Wat sneu. Ik kan mij heugen dat mijn broer ook snel stukke billen had en maar niet zindelijk wilde worden. Hij zat dan op het toilet en dan kreeg hij warm water zijn naad in gegoten. Dat ontspand en ja.. Dat verhaal doet het ook goed met kerst :lmao:

Qua plassen blaas ik (van een lange-lange-lange afstand!) koude lucht op peuter zijn sniebeltje. Werkt als een trein. Zo krijgt hij door wat plassen is. Wij hadden toen hij baby was het spreekwoord ‘een bries op de piemel, is een fontein op de commode’ :biggrin: Dus eerst het raam dicht voor de luier uit ging..

In de hoek: Ik heb daarstraks mijn man in de hoek gezet :biggrin: Man gooide voor de grap een prop papier op peuter zijn hoofd. Peuter keek mij aan van ‘ga je daar wat aan doen? Moet ik eens flikken!’ Dus ja ik had geen keus ;-) Ik heb het ook echt pedagogisch verantwoord afgewikkeld met uitleggen waarom hij er heen moest en na een minuutje zeggen dat hij er weer uit mocht als hij het niet meer zou doen :-P) En toen pakte peuter zijn hand en zei: en nu lekker spelen hè. :lol:
Lieve mede-peutereigenaren,

Onze zoon eet al zowat 10 maanden geen groenten meer. Tot zijn tweede at hij alles. Nu dus sinds begin dit jaar alleen z’n vlees/vega (ook geen pasta, rijst of aardappelen). Brood, fruit etc. gaat prima, het is echt het avondeten.

We geven hem een multivitamine en bieden wel steeds alles aan, maar maken er verder geen punt van. Hij groeit als kool maar is wel een beetje een sprietje nu. :D

Gaan ze ooit weer gewoon eten?! :lol:
@haasje: staat toevallig een artikel over in de ouders van nu van deze maand, het schijnt weer goed te gaan komen!

Misschien zijn avondeten een keer als afwisseling als lunch proberen te geven?
Hier eet dochter al bijna 1,5 jaar geen groenten. Fruit alleen gepureerd... Hele lange fase hoop ik. Meer doen dan aanbieden kun je volgens mij niet.
Hier gaat het avondeten ook matig en zéér wisselend. Lasagne kan ze de ene dag een heel bord van leeg eten, en het dan een week later niet meer lusten. Aardappels eet ze totaal niet, pasta alleen kaal, vlees wisselend en qua groente alleen broccoli en bloemkool wel, rest niet. We hebben nu als regel dat ze wel van alles een stukje moet proeven voordat ze haar drinkbeker met melk krijgt (dat is hier nog een soort van heilige graal voor het slapen gaan, vast niet CB-verantwoord..), en dat werkt wel goed. Ik heb wel eens geleerd dat je niet moet werken met ‘beloningen’ als het om eten gaat, maar ik vind dat dit nog wel kan. Alles (leren) proeven is ook belangrijk :lol:
Oh en verder vooral: geen strijd maken, doorademen en wachten op betere tijden!

Tinkeltje, wat sneu voor je zoon dat hij er zo’n last van heeft! Wij smeerden bij oudste dochter altijd met sudocrem, maar bij de jongste raadde de kraamverzorgster ons Weleda billencreme aan. Heb je misschien allang geprobeerd, maar na elke luier een flinke laag hielp hier perfect.
Qua zindelijkheidstraining geen tips, dat faalt hier ook nog steeds. Heb je wel het idee dat hij al een beetje kan voelen wanneer hij moet plassen/poepen? Anders wordt het volgens mij best lastig om ‘m goed zindelijk te krijgen, al snap ik ook goed dat je helemaal klaar bent met poepluiers en kapotte billen.
Qua eten heb ik het hier erg makkelijk. Ze eten alles en gewoon wat de pot schaft, eigenlijk is er niets wat ze niet lusten of weigeren te eten dus daarmee heb ik erg veel geluk.

En qua billen zou ik bepanthen proberen, mijn kind had luieruitslag op zijn voeten en benen vanwege z’n behandelingen en met bepanthen was het binnen een dag weg.

Maar als je kind echt altijd kapotte billen heeft dan heb je grote kans dat het gewoon een schimmeltje is. Even bij de apotheek een zalfje halen en dan is het weg, als het schimmel is kan je blijven smeren met andere dingen maar niks werkt dan.
Whats: we hebben alles al geprobeerd, we weten hoe we het kunnen behandelen op het moment zelf. Maar als zijn poep een paar dagen zuur is, dan duurt het een aantal dagen. Het gaat tussendoor wel gewoon weg, dus het is geen schimmel. Ik wil eigenlijk gewoon dat het niet meer terugkomt en daarom dus zindelijkheidstraining.

Ik heb me wat verdiept in zindelijk in 3 dagen. Ik denk dat het plassen op zich niet het grootste probleem wordt. Hem op het potje krijgen en houden wordt een grotere uitdaging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven