Pff, peuter...

08-07-2012 23:37 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben een poos niet op dit forum geweest en heb dus ook een lange tijd niks geplaatst. Maar ik zit er nu even helemaal doorheen wat betreft mijn peuter van 2 jaar en 2 maanden.

Een aantal maanden geleden ging het allemaal nog goed. Ze kreeg 's ochtends een fles en een broodje, rond half 11 een koekje of chocolaatje en om half 1 at ze 2 tot 3 broodjes. Dan rond 15.00/15.30u. fruit en om 18.00u avond eten, hier at ze altijd wel wat van en daarna een schaaltje yoghurt.

Maar nu is het (al een tijdje) echt een regelrechte ramp qua eten en ook het naar bed gaan is weer een drama.

's ochtends krijgt ze nog een flesje met 120 water en 4 schepjes voeding die drinkt ze altijd leeg, dan krijgt ze ook een broodje maar eet deze vaak niet helemaal op. Als tussendoortje geef ik haar dan wat fruit, waar ze meestal een helft van eet. Tussen de middag eet ze misschien een paar stukjes brood. Dan slaapt ze 1,5 tot 2 uur. En daarna mag ze een tussendoortje, ze wil nu alleen nog maar chocola!!! En ze zeurt daar net zo lang om totdat ik er helemaal gestoord van wordt, ik bied haar allerlei andere dingen aan. Appel, banaan, biscuitje, maar dat wil ze dan gewoon niet! En uiteindelijk geef ik haar dan maar zo'n Kinder reepje, dit is hap slik weg. 's Avonds wil ze al helemaal niet aan haar groente beginnen, zelfs niet proeven! Alleen maar vlees een paar hapjes en ze wil ook geen toetje. Heb al van alles geprobeerd, maar ze eet het niet. Dus het enige wat ze aan melk binnen krijgt is de fles van 's ochtends, verder niks (ze wil verder op de dag ook geen fles)! Vaak geef ik haar maar voor het slapen gaan een stuk ontbijtkoek, want anders heeft ze een lege maag en slaapt ze al helemaal niet.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit normaal of moet ik het anders aan gaan pakken. Ze kan bijvoorbeeld helemaal hysterisch worden als ze geen chocola krijgt. En uiteindelijk geef ik dan toch maar er aan toe Om maar van het gezeur af te zijn.
quote:frizzy schreef op 09 juli 2012 @ 02:09:

Het enige waar ik mijn best voor deed Lilaemme, is jou te doen inzien dat jouw methode misschien werkt voor jouw kinderen, maar niet voor iedereen. Als je goed had opgelet had je kunnen lezen dat mijn eerste reactie op TO ging over consequent zijn in de opvoeding.

O dat is ook zo, maar voor de goede orde: met mijn eerste post gaf ik twee dingen aan: een antwoord op de vraag van TO (wat vinden jullie ervan) en daarnaast hoe het bij ons thuis gaat (en wat bij ons dus prima werkt).

We zijn het dus eens over het inconsequente gedrag van TO, maar niet over wat in onze ogen de beste methode is als het gaat om het laten eten van kleine kinderen. Ik ben wel degelijk van mening dat dat slechte eten van veel peuters in Nederland een Westers luxeprobleem is (mede door de vele reizen die ik gemaakt heb en wat ik andere werelddelen heb gezien en dan gaat het dus niet om gezinnen die te arm zijn om uberhaupt te kunnen eten). Als forummers mij op andere gedachten kunnen brengen: prima, kom maar door!

Ik geef simpelweg mijn mening, daar is dit een forum voor, en aangezien onze methode nog steeds werkt, ben ik niet van plan iets te veranderen. Eten is bij ons heel gezellig trouwens. De kinderen helpen nu ook vaak mee met koken (groenten uit de tuin halen, schoonmaken, dingen door elkaar roeren, dat soort werk). En daarnaast is etenstijd het moment om te kletsen over de dag.

Mochten er trouwens bij kind nummer drie problemen ontstaan met eten, dan zal ik dat hier netjes komen melden over een jaar of twee
@Lilaemme, dat alleen in Nederland de kinderen slecht eten is wel de ALLERgrootste onzin. Ik woon in het buitenland en hier is het precies hetzlefde. Mijn man is opgegroeid in een niet- westers land en guess what, daar is het precies hetzelfde met peuters. Een vriendin van mij woont in Latijns Amerika en daar is het precies hetzelfde! Mijn vriendin komt uit Kameroen en....daar willen peuters ook niet alles eten. Dit argument slaat Dan ook helemaal nergens op. Bij mijn zoontje in de groep zitten meerdere Turkse kinderen, Weet jij wat voor enorm vette en gesuikerde dingen die eten? En wat ze krijgen als beloning als ze 3 happen van hun bord leegeten? Idem dito in net land van herkomst van mijn man. Veel kids lopen daar al op jonge leeftijd met rotte tanden.

Overigens is mijn oudste nu bijna een kleuter en hij eet ook alles. Van plof tot schapenvlees, Ok, hij allegisch voor een aantal dingen, maar buiten dat eet hij goed. En ik heb hem nooit gedwongen om zijn bord leeg te eten.
Dat kinderen rond hun tweede jaar minder gaan eten is een heel normaal verschijnsel. Kinderen groeien rond die leeftijd minder hard dan daarvoor, waardoor ze minder voedingsstoffen nodig hebben.

Verder is wat kinderen precies eten niet per se cultureel, maar vooral ook genetisch bepaald. Wat mensen lusten, wat ze echt lekker vinden, is erfelijk. Er zijn een aantal smaakvormen onderscheiden, van ruim (alleslusters) tot beperkt (weinig lusters). De beperkte lusters bevinden zich grappig genoeg vooral in Europa Natuurlijk is er genoeg aan smaak te leren, maar voor de beperkten is eten dus dat: leren. En dat kost meer moeite dan gewoon iets lekker vinden.
quote:zazu_ schreef op 09 juli 2012 @ 00:52:

[...]

Waar wil je heen met die opmerking? Dat zijn natuurlijke suikers, die zitten ook in gewoon fruit. Evenveel zelfs, alleen geconcentreerder, omdat het vocht er uit is. Dat is dus hartstikke gezond. Alleen moet je er wel veel bij drinken.

Moet je alleen niet de extra gesuikerde gedroogde vruchten kopen, maar ik neem even aan dat dat niet het geval is.Tandbederf. De grootste veroorzakers van tandbederf bij peuters zijn het lurken aan een fles met vruchtensap en eten van rozijntjes. Dit omdat rozijntjes plakkerig zijn en aan de tandjes blijven plakken en de suikers zo voor gaatjes zorgen.
mijn jongste doet het ook, oudste nooit echt gedaan. Onze regels: wij bepalen wanneer ze iets aangeboden krijgt en wat dat is, dohter bepaalt of ze het opeet. Soms eet ze niks, prima. Ik ga haar dan niet iets anders aanbieden. Meestal haalt ze het volgende eetmoment de schade in, dus na niet-ontbijten volgt een grotere lunch dan anders. Het warme eten eet ze ook wisselend, meestal óf alleen het vlees, óf de groente, óf de aardappelen/pasta wat dan ook. Ook dat laat ik zo, na het eten krijgt ze yoghurt (dat eet ze meestal goed) en dan is het klaar. Zo heeft ze aan het einde van een dag vaak niet gevarieerd gegeten, maar als ik op een week terugkijk heeft ze de schijf van vijf meestal wel binnen. Ik vind het prima zo, het blijft ook nog eens gezellig thuis, en het gaat echt wel weer over. TO, zou deze manier ook een plan voor jou zijn?

Nou is het wel zo dat ik het makkelijk heb: dochter is gezond, nooit klein of mager geweest, en het eten overdag heeft geen invloed op hoe ze 's nachts slaapt. Ik kan me voorstellen dat als dat anders is, het lastiger is om er zo laconiek mee om te gaan. Maar toch denk ik dat daar de sleutel ligt hoor!

En chocola zou ik denk ik gewoon niet meer geven. (ook makkelijk praten, ik weet het). Ze zal een paar dagen boos zijn, maar het dan wel door hebben en uiteindelijk eieren voor haar geld kiezen en een ander tussendortje accepteren. Of niet, ook goed.

Maar ik zei het al, het is makkelijker gezegd dan gedaan! Succes!
o, en die fles? Tuurlijk kan een 2jarige uit een beker drinken, maar ik zou eerst maar eens op de rit krijgen wat ze binnenkrijgt voordat je ook nog eens een strijd gaat leveren over hóe het erin gaat....

Mijn jongste van bijna 2 drinkt ook vaak uit haar fles: 's ochtends thee en 's avonds melk. Soms overdag ook nog wel eens thee. Ze drinkt graag uit dat ding, en het maakt mij niet uit. Ze kan ook prima uit een beker, met haar mondmotoriek is niets mis, en ze heeft nooit een fles met sap (dus het zuigflescariesverhaal is niet van toepassing), dus ik vind het best zo.
De manier van Liaemme snap ik niet, Een kind van net 2 's ochtends het eten van de avond daarvoor weer geven? Dat meen je niet toch?

Ik geloof meteen dat je op die manier kinderen aan het eten krijgt ja, uiteindelijk kan je als volwassene een kindje alles laten doen wat je wil als je methoden maar "gemeen" genoeg zijn, maar mijn keus zou het beslist niet zijn!
Blijf in elk geval consequent. Echt, als je nee zegt, houd je dan ook bij die nee. En dan heb ik het niet alleen over eten of chocolade maar over alles. Het is denk ik het moeilijkste dat er is aan een kind opvoeden, consequent zijn. Maar je móet het doen! Vooral als het om dagelijkse dingen gaat. Dus vandaag is de dag dat jouw "nee" een "nee" blijft en dat je oordoppen in gaat doen tegen het gezeur. Echt waar, een paar dagen volhouden en dan ben je er af. Of de reepjes gewoon niet meer kopen als je niet bij je standpunt kan blijven.

Verder zou ik niet standaard ontbijtkoek of ander lekkers geven na het (niet opgegeten) avondeten. Mijn zoontje (1 1/2) eet ook niet altijd goed. Soms eet hij helemaal niks. Hij krijgt altijd een toetje. De ene keer gewoon yoghurt, de andere keer een lekkerder toetje maar in elk geval iets. Daarna mag hij nog even spelen in de box en krijgt hij een bekertje melk en that's it. Soms krijgt hij fruit of een beschuitje door de yoghurt om het iets vullender te maken. Dit doe ik vooral als hij overdag echt slecht gegeten heeft. Gisteren kreeg hij een zelfgemaakt yoghurtijsje met verse aardbeien en banaan er door. Maar we geven geen brood of koek na het eten.
Ik zorg ook altijd dat ik veel verschillende soorten fruit haal door de week heen. Dus niet alleen appels en bananen maar voor wat meer variatie ook aardbeien, sinaasappels, peren, mandarijnen, besjes, bramen etc. etc. Soms ook uit de vriezer en dan doe ik het bevroren in de blender. Krijg je een soort ijs en daar is Ko gek op! Als hij zijn groenten niet zo goed eet dan krijgt hij in elk geval verschillende soorten fruit binnen en dan eet hij toch wat veelzijdiger.
Voor wat het waard is, mijn manier van omgaan met eten.

Nee is hier altijd nee. Mijn kinderen kunnen gillen of dreinen, mijn nee blijft nee. Dus niet toegeven en chocolade geven. Dan hou je het gedrag in stand. Hup, even op de gang en verder negeren. Lag dochter op de grond te gillen, dan stapte ik er gewoon over heen en ging naar boven de was opvouwen. Ze heeft het maar heel kort gedaan, dat gillen om eten.

Niet willen eten tijdens de maatijd? Prima, dan eet je niet. Maar tussendoor is er niks. Geen extra ontbijtkoek ( trouwens wel erg calorierijk voor in de avond), niks. Ze gaan echt niet dood van de honger. Wilde ze wat eten, dan wwes ik naar het bakje fruit dat er nog stond. Gingen ze stampen, etc. dan negeerde ik hen gewoon.

Eten is hier daardoor nooit een strijd geweest. Voor strijd heb je twee partijen nodig en ik deed gewoon niet mee.
Persoonlijk zou ik mijn dochtertje, ook 2 jaar, geen chocola geven. Hoe langer je dit kan uitstellen, hoe beter, maar dat even terzijde. Mijn dochtertje is ook geen grote eter, ik mag blij zijn als ze twee broodjes en wat fruit op een hele dag eet. Vaak eet ze haar brood ook niet helemaal op of zelfs maar een paar stukjes. Avondeten is helemaal een ramp de laatste tijd, maar ik wil er ook geen strijd van maken, want heb ooit gelezen dat eten vooral leuk moet blijven omdat ze anders helemaal een hekel aan eten krijgen. We proberen er zelf wat hapjes in te krijgen en als we geluk hebben neemt ze zelf nogenkele hapjes, maar vaak genoeg ook niet. Toetje krijgt ze altijd (Danoontje) en eet ze meestal wel op. En 's ochtends inderdaad ook een flesje groeimelk (180 ml). Ze krijgt 's avonds een multi vitamine kauwtablet (Lucovitaal, hier zit ook Omega-3 in). Ik denk altijd maar zo, ze verhongeren echt niet. Als ze honger krijgen eten ze echt wel. Je hebt gewoon periodes dat ze minder eten, ze groeien nu natuurlijk ook minder snel dan die eerste jaren. Ze nemen wel waar ze behoefte aan hebben. Niet teveel tussendoortjes, alleen wat fruit of een tarwe- of melkbiscuitje ofzo. En als ze echt geen brood wil, geef ik wel eens eem plak ontbijtkoek of iets vergelijkbaars, dit gaat er soms wel in, heeft ze toch weer wat binnen. Als je je zorgen maakt wat betreft melkproducten, tijdens de luch kan ze toch ook wat melk (of thee met melk) drinken of voor het slapen gaan? Of zo'n knijpzakje yoghurt, heb je ook van fruit natuurlijk. Zoveel zuivel hoeft zo'n kleintje nou ook weer niet. Dus niet te druk om maken als ze het verder goed doet!
Nogmals aanvulling. De kinderen zijn nu 6 en 8. We hebben veel over eten gepraat. Over wat gezond is, wat niet. Waar je vlees vandaan komt. We hebben nu wel regels over wat wel en niet wordt gegeten. Zo moeten ze de groente die op het bord ligt opeten. Ze mogen zelf kiezen welke groente (ik heb altijd 2 soorten op tafel staan). Bord hoeft niet leeg, stop met eten wanneer je vol zit. Vlees eten mag, hoeft niet. Etc.. Zo hebben we als gezin samen bepaald hoe we met eten om gaan. Werkt hier goed. Ik heb 2 gezonde eters die goede keuzes maken.
Danoontje is trouwens erg ongezond. Zeker wanneer je het geeft in de gedachte dat een kind dan tenminste nog wat gezonde zuivel binnen krijgt. Yochurt met gepureerd fruit is dan een gezonder toetje.
Wat je kinderen leert door ze te dwingen hun bord leeg te eten, is het negeren van het signaal dat het lichaam afgeeft: ik ben vol. Daarmee loop je een grote kans dat de kinderen later dat volgevoel ook negeren en gaan over eten. Nou, dan ben je goed bezig? Leer je kinderen te luisteren naar hun lichaam. Vol is vol. Leer ze ook gelijk kleine porties op te scheppen. De ogen zijn vaak froter dan de maag. Kijk, dan ben je in mijn ogen als ouder goed bezig, leer ze op een gezonde ,anier met voedsel om te gaan.

Nee, hier hoeven de bordjes niet leeg.
Het is ten eerste de leeftijd, niet voor niets de terrible two

Maar ..

S ochtends geen fles maar gewoon brood, brinta of iets dergelijks. Dat vult beter en is beter voor de mond motoriek .

Geen koek in de ochtend als tussendoor maar fruit, en geen zoete drankjes ..

Tussen de middag een of twee boterhammen en beker melk of iets dergelijks

Tussendoor klein koekje (ben ik zelf nooit zo,van geweest gaf altijd fruit of stukje worst, kaas)

Bij avondeten niet te veel ,aten drinken , zeker geen zuivel (vult teveel) en gewoon verschillende dingen aanbieden . Eet ze niet ? Jammer, morgen weer een dag.

Zeker GEEN koek geven als ze niet heeft gegeten. Dan beloon je haar voor het niet eten..

Geen drama van maken, niet dwingen.. Jullie eten samen aan tafel, bordje neerzetten en laat maar gaan. Geen toestanden, niets.. Gewoon gezellig eten..

Ze gaat vanzelf wel eten... Echt.. Dit is een machtsstrijd en die verlies je nu lees ik.

Ik heb drie kinderen waarvan er twee als peuter slecht aten en we hebben bovenstaand gedaan . Ze eten inmiddels prima .. Ze eten zeker niet alles, maar hè dat doe ik ook niet.

Succes !
Ze gaan echt weer eten! Bij onze jongste begint het avond eten weer op gang te komen na een jaar savonds niks te willen behalve zuurkool en kip.. Hij is nu 3 en een half.

Maar we hebben het meestal wel leuk aan tafel en dat vind ik belangrijk.

Soms weigert hij nog eten maar als we het nu vragen of hij wil eten want anders heeft hij straks honger begint hij te eten!! Een WONDER!

Vriend zus en ik keken de eerste keer vol verbazing toe!
quote:lilaemme schreef op 09 juli 2012 @ 01:27:

Nou TO, wat ik vooral lees is dat jij niet consequent bent en dat je kind dat inmiddels prima weet. Als ze maar lang genoeg dreint, krijgt ze haar zin wel. Dat heeft ze feilloos door...

Hier volgen we de harde lijn en dat is: je eet je eten gewoon op, of je dat nu lekker vindt of niet. We hebben hier ook wel een paar hele dagen ''strijd'' gehad om een bordje eten (wat de volgende dag gewoon weer als ontbijt werd geserveerd. Geen snoepjes of koekjes tussendoor todat het bord leeg was). Daarna nooit meer strijd. De kinderen eten heel goed en proberen alles. Ze hebben beide wel iets dat ze ECHT niet lekker vinden en dat maken we niet meer voor hen. Maar dat is het dan ook. Het is heel fijn om te zien dat ze - waar we ook eten - alles proberen en ook al vinden ze iets niet lekker, dat ze gewoon hun bord leeg eten als we op visite zijn.

Overigens: melk is helemaal niet zo gezond als iedereen maar denkt. Lees het boek van Amber Albarda eens, zou ik zeggen, daar staat het heel eenvoudig uitgelegd. Zelfde geldt voor ontbijtkoek: heel erg slecht.

Een kind van twee dat nog steeds een fles krijgt, vind ik ook niet helemaal normaal trouwens... die kunnen best uit een beker drinken.

Nou.. Dat is geen fijne methode zeg brr.. Je eten van de vorige dag door je strot geduwd krijgen,, zo leren ze vast hoe lekker eten is.. NOT..

Fles vind ik zelf ook onzin als ze slecht eten krijgen ze dus toch nog die fles en dat weten ze snel..
Avondeten de volgende dag als ontbijt geven?? Neem je dat zelf ook als het je niet smaakte, je geen trek had oid?

Ik maak geen strijd om eten. Peuter hier eet gelukkig erg goed. Ik heb veel ideeën waar dat door komt, maar zeker weten doe ik dat niet. We zullen zien met nummer 2.

TO, ik zou stoppen met uiteindelijk toegeven. Het gaat dan even erger worden, maar je zult zien dat ze na een poosje gaat accepteren dat nee, nee is.

Wat je haar nu leert is dat als ze maar genoeg fratsen uit de kast trekt, ze haar chocola wel krijgt.

Dus in eerste instantie zal ze nog meer uit de kast halen, daar moet je even doorheen ben ik bang.

Ik zou me niet te druk maken om wat ze op haar brood krijgt. Gaat ze ook nog naar de kinderopvang oid ? Hoe eet ze daar?

Je zou kunnen proberen haar steeds 2 keuzes te geven. Bijv. aan broodbeleg, fruit of drinken. Peuters houden van invloed hebben op de situatie, en zijn daarbij nog gemakkelijk te manipuleren ; ).

En verder alle lading van het eten weghalen, zet in op ontspannen, gezellig, klets wat over de dag. En speel in op haar gedrag. (juist wel of juist niet een hapje voor haar houden) dat moet je even aanvoelen.

Eet ze niet, dan niet, jammer.

(als zoon een keer slecht eet, geef ik hem nog weleens net voor het naar bed gaan een banaan, dat is voor hem dan niet meer gekoppeld aan het avondeten).
Wat een lulkoek zeg.

Het ene kind eet gewoon beter dan het andere kind dus ligt echt niet aan TO.

Het ligt gewoon per kind verschillend en dit is dus gewoon een fase.

Je moet er helemaal geen druk op leggen TO je er niet druk om maken.

Je doet het goed zo.

Die FASE gaat vanzelf wel over.

Je bent echt geen slechte moeder die haar peuter zn zin maar geeft.

Mijn kinderen eten ook goed.

Toch hebben die deze fase ook gehad.

Als het kindje niet afvalt dan komt het goed.
Vind altijd zo leuk in deze discussie's dat de een iets heel gezond vind (kaas/worst/danoontje/brood) en de ander weer precies dat heel ongezond vind. Bij ons krijgen de kinderen thuis geen snoep/chocola/chips etc. Heel soms een paar nootjes of kaakje. Op verjaardagen vallen ze nooit de snoep en chips aan. Zoals iemand hier beschreef.... Ze vragen gewoon of ze chips mogen? Ze mogen paar happen taart en dat was het feest. Maar on topic, TO moet nee leren zeggen denk. Ook niet dwingen. Wij dwingen nooit, toch eten en proeven ze alles. Gewoon gezonde dingen aanbieden, neemt ze het niet prima! Niets anders geven. Over een tijdje merkt ze vanzelf dat drammen geen nut heeft. En tegen stiefkinderen die je wellicht de helft of minder dan de dagen hebt is het altijd makkelijker nee zeggen!
Ehm Dolores, TO zegt zelf dat ze haar peuter zijn zin geeft. Dat hebben wij niet verzonnen...

Over slechte moeders is het hier geloof ik niet gegaan.
Waarom krijgen ze geen snoep/chips ed zwarterozen?

Vraag staat er lomp, maar bedoel het gewoon geïnteresseerd.
tuurlijk, het ene kind eet beter dan het andere, maar (bijna) ieder kind heeft liever chocola dan iets anders. En een tweejarige is slim genoeg om snel door te hebben dat ze chocola krijgen, en daar laten ze best graag andere dingen voor staan hoor. En daar heb je wél invloed op.

Dus dolores heeft deels gelijk, het is absoluut een fase die erbij hoort, maar gedrag uit een bepaalde fase kan "escaleren" als het gevoed wordt.

Maar TO, je doet het niet fout, natuurlijk niet. Toch zou ik persoonlijk dat stukje chocola weglaten, en niet te veel andere dingen gaan aanbieden als ze niet wil eten.
Ik zeg dat ze geen slechte moeder is, niet dat iemand dat wel gezegt heeft.

Snoep en chocolade geven is dan niet mijn keuze.

Als je dat een dag niet doet eet de peuter snel weer beter denk ik,
Haha valt wel mee hoe lomp hoor! Vind het gewoon niet nodig. Ze zijn 2 en 4. Als we ergens zijn mogen op feestje ofzo krijgen ze wel eens wat, maar thuis niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven