Plagiocephalie (afplatting hoofdje) en voorkeurshouding

30-03-2018 17:55 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ouders die mee willen schrijven over voorkeurshoudingen en afplattingen? Beetje ervaringen uitwisselen enzo?
Mooi! Ik moest eerst ook slikken, maar ze knapt op, al duurt het best lang.

Inmiddels heeft ze vlekken op haar lijfje en ook in haar gezicht, die blijven. Gelukkig vrij licht in haar gezicht. Jammer, maar is niet anders. We weten nog niet zeker waar het van is, het is wrs onschuldig. Maar inmiddels zoveel gelezen over ziektes die gepaard gaan met vlekken, dat ik de vlekken en afplatting heel relatief vind. Peanuts. Niet perfect, maar iedereen verdrinkt toch in haar enorme ogen.
aankleefsjaan schreef:
18-04-2018 19:29
Joepie! Al 3 dagen slaapt dochter met haar hoofdje op de niet-voorkeurskant. Ik had nieuwe speentjes gekocht, waaronder 1 glow in the dark voor in haar bedje. Deze vond ze echter veel te interessant met als gevol dat ze hem steeds uit haar mond haalde. Ik heb vervolgens de glow speen aan de niet-voorkeurskant in bed gelegd en zo dat ze er nét niet bij kan. Ze ligt er de hele tijd naar te kijken in het donker en valt dan zo in slaap. Mocht iemand hier nog mee lezen; gratis tip :hyper:
:-D thanks
Hallo,

Ons kindje heeft ook een afplatting hij was weiwaar maar 1 % maar leek nu erger te zijn geworden sinds de constatering door het cb toen ze 6 weken was is er een fysiotherapeute gekomen die een aantal oefeingen heeft gedaan en ons wat tips heeft gegeven zoaks de linkerkant waar ze niet wil naar kijken aantrekkelijker maken met speeltjes ect.Ze had geen last van nekspiertjes die niet strek genoeg waren maar we doen haar wel op de buik leggen om te oefen (ik geef toe dit zouden we wat conseqwenter moeten doen.

Ze heeft ook een rolletje voor in de rug en een ander kussentje zodat ze niet terug kan rollen> echter weet de dame het steeds voor elkaar te krijgen door wat gepoeuter en gepor om zich zo te draaien dat ze weer plat op de hoofd licht.

Echter leek de afplatting nu wat erger te zijn geworden mijn schoonvader is onlangs overleden in mijn kraamtijd en toen waren we er wat minder consequent mee bezig dan nu.

Echter ik heb een vraag omdat ze die kussentjes heeft kan ik haar daarmee niet boeven in bed leggen want als ze op haar neus komt kan ze stikken. Ik heb haar nu veelal onder in de box waar ik niet zo gelukkig mee ben zodat ze op links kan liggen.Maar nu afgelopen week gaf de fysiotherapie aan dat ze in de middag wel een slaapje mag doen boven in bed. Wat voor schema- houden jullie aan met het bezig zijn met de voorkeurshouding/slaapjes?
Ik deed na de eerste 4 weken altijd alle slaapjes in bedje (of in de wagen als we ergens anders waren) . Mijn mening is: de box is om te spelen en het bed is om te slapen. Ik probeerde haar hoodfje tijdens het slapen soms voorzichtig de andere kant op te draaien. Meestal werd ze hiervan wakker, of ze draaide haar hoofdje weer terug. Tja, ik vond goed slapen belangijker. Ze is nu 5,5 maand en slaapt nu elke keer anders. Dan weer op haar zij, dan weer op haar buik, en soms in de voorkeurshouding. Ik doe er nu niks meer aan.
Mijn zoontje had een flinke afplatting aan de achterkant van zijn hoofdje. De fysio heeft hier heel goed geholpen met oefeningen waardoor hij sneller heeft geleerd te draaien van rug naar buik.

Daarnaast hadden wij zo'n kussentje, een babymoov lovenest. Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien is dat al genoemd. Het is een kussentje met een gat erin, waardoor er geen druk op het achterhoofd komt. Ik weet alleen niet of dit ook werkt als de afplatting aan de zijkant zit. Dit gebruikten we alleen overdag, als hij in de wandelwagen meeging of in de box. Niet tijdens het slapen, want dan is het gevaarlijk.
oké dankjewel :-)
Weer even een update. Dochter is nu 7 maanden en ik vind dat je nauwelijks nog iets van de afplatting ziet. Heel fijn! Als je met je hand voelt dan merk je bij de kruin nog een klein verschil tussen links en rechts, maar minimaal. Nou moet ik zeggen dat dochter echt áltijd op haar buik speelt en sinds kort ook zelf kan zitten. Liggen op haar voorkeurskant doet ze eigenlijk nooit meer.

Wat ik wel zie, en ik weet niet of dat in verband staat met een afplatting, is dat ze nog steeds met 1 oogje wat scheel kijkt. Over 2wk gaan we weer naar het cb en dan ga ik eens vragen of dat nog weg zal trekken, maar ben wel benieuwd of er een verband is tussen plagiocephalie en loensen.

Lui oog komt in onze familie wel heel veel voor, dus dat zou het ook gewoon kunnen zijn overigens.

Naja, mocht iemand nog meelezen :) ben benieuwd naar ervaringen.
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 06-07-2018 20:32
Reden: Typvoutjes
1.18% gewijzigd
Goed om te horen dat het de goede kant op gaat!
Ik heb wel eens een afplatting gezien die zo ernstig was dat het hele oog scheef was gaan staan maar als het oog op zich recht staat maar je kind kijkt een beetje scheel, dan denk ik dat het op zich geen verband houdt met de afplatting, maar goed, ik ben ook geen arts...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Intussen is ze alweer 10 jaar, maar mijn dochter had als baby ook flinke plagiocephalie. Uiteindelijk kreeg ze met 6 maanden een redressiehelm, die ze tot haar eerste verjaardag bijna 20 uur per dag moest dragen. Gelukkig hielp dit goed, al vind ik, dat je het nu na zoveel jaar nog steeds een beetje ziet, niet achter op haar hoofd, maar in haar gezicht. Haar ene oog lijkt iets 'schever' te staan, en nu ze een beugel moest kwamen ze er bij de orthodontist achter dat door de plagiocephalie zelfs haar kaak wat scheef getrokken is. Voor het oog amper zichtbaar gelukkig, maar wel dusdanig dat ze nu een speciale beugel heeft voordat ze de beugel krijgt die eigenlijk de bedoeling was. Ik ben blij dat ik destijds aan de bel heb getrokken dus.
Mijn dochtertje is nu 6 maanden, en kreeg met 6 weken al fysio.
De afplatting trekt zeker wel bij, maar je ziet hem nog wel goed, vind ik! Terwijl ze nooit meer op de voorkeurskant slaapt, echt altijd op de andere kant.

Maak me soms toch een beetje zorgen, hoop dat t nog vanzelf wegtrekt! Fysio vond het goed gaan en komt nu niet meer, zij zegt dat ze goed resultaat ziet. Maar heeft t nooit opgemeten...

Misschien omdat ik haar natuurlijk elke dag zie, dat ik er ook erg op let?
Ze was ook behoorlijk scheef hoor!!
Oudewijzeuil schreef:
12-08-2018 17:43
Mijn dochtertje is nu 6 maanden, en kreeg met 6 weken al fysio.
De afplatting trekt zeker wel bij, maar je ziet hem nog wel goed, vind ik! Terwijl ze nooit meer op de voorkeurskant slaapt, echt altijd op de andere kant.

Maak me soms toch een beetje zorgen, hoop dat t nog vanzelf wegtrekt! Fysio vond het goed gaan en komt nu niet meer, zij zegt dat ze goed resultaat ziet. Maar heeft t nooit opgemeten...

Misschien omdat ik haar natuurlijk elke dag zie, dat ik er ook erg op let?
Ze was ook behoorlijk scheef hoor!!

Dat vind ik wel opvallend. Mijn zoontje had het heel, heel licht en zelfs bij hem hebben ze gemeten. Je kan natuurlijk altijd een second opinion vragen bij een andere kinderfysio. Dat is misschien wel verstandig als je hierboven leest hoeveel impact het kan hebben als je kind ouder is.
Bij mijn dochtertje is het ook nooit gemeten. Je kan de afplatting trouwens wel nog voelen en met nat haar ook zien. Ze is nu 8,5 mnd.
Volgende maand hebben we een afspraak bij de oogarts ivm scheelkijken met 1 oogje.
Ik denk allemaal dat het met die afplatting/scheefgroei te maken heeft.

Het cb zei trouwens dat ik het moest afwachten. Ben daarom naar de huisarts gegaan en hij heeft ne doorverwezen.
aankleefsjaan schreef:
13-08-2018 11:59
Bij mijn dochtertje is het ook nooit gemeten. Je kan de afplatting trouwens wel nog voelen en met nat haar ook zien. Ze is nu 8,5 mnd.
Volgende maand hebben we een afspraak bij de oogarts ivm scheelkijken met 1 oogje.
Ik denk allemaal dat het met die afplatting/scheefgroei te maken heeft.

Het cb zei trouwens dat ik het moest afwachten. Ben daarom naar de huisarts gegaan en hij heeft ne doorverwezen.
Wat naar! Wist niet dat scheelzien ook met afplatting te maken kon hebben. Duurde t bij jouw kindje ook zo lang voordat t echt weg trok? Vandaag aan arts op t cb nagevraagd die zei dat ze het minimaal vond en t nog wel bij zou trekken.
Ja het duurt wel lang, maar je zal merken dat je het gaat zien verminderen. Fijn dat die van jou nu ook op de niet-voorkeurskant slaapt.
Het komt echt goed.

Ik hoorde laatst van iemand dat de tijd van het vormen van de afplatting in weken, mag worden omgezet naar dat aantal in maanden tot het weer recht gegroeid is.
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 14-08-2018 07:38
0.63% gewijzigd
Hier is zoon inmiddels 2, maar hij had als baby een forse afplatting. Zijn hoofdje is toen ook gemeten. Soor fysio en veel op zijn buik te leggen of de niet voorkeurskant is het volledig bijgetrokken. Als de afplatting niet zo erg is komt het zeker goed!
aankleefsjaan schreef:
13-08-2018 23:14
Ja het duurt wel lang, maar je zal merken dat je het gaat zien verminderen. Fijn dat die van jou nu ook op de niet-voorkeurskant slaapt.
Het komt echt goed.

Ik hoorde laatst van iemand dat de tijd van het vormen van de afplatting in weken, mag worden omgezet naar dat aantal in maanden tot het weer recht gegroeid is.
Bedankt voor je reactie, fijn dat ik dus in maanden moet rekenen voordat t bij trekt! Jij succes met je meisje!
Update: na uitgebreid onderzoek bij de oogarts en ortoptist is er gelukkig niks aan de hand. Beide oogjes focussen goed en hebben dezelfde sterkte (+3 is normaal bij kindjes). Ze heeft een brede neusbrug waardoor scheelkijken optisch bedrog kan zijn. Een hele geruststelling dus. We moeten in de gaten houden of er verbetering in zit, zo niet, dan volgend jaar even terugkomen.
De afplatting zelf is nog wel aanwezig, maar echt al een stuk minder en nauwelijks zichtbaar. Wel voelbaar en met nat haar zie je ook een ongelijkheid. Ze is nu bijna 10 maanden en ik ben best benieuwd wanneer het helemaal weg zal zijn.
aankleefsjaan schreef:
21-09-2018 10:03
Update: na uitgebreid onderzoek bij de oogarts en ortoptist is er gelukkig niks aan de hand. Beide oogjes focussen goed en hebben dezelfde sterkte (+3 is normaal bij kindjes). Ze heeft een brede neusbrug waardoor scheelkijken optisch bedrog kan zijn. Een hele geruststelling dus. We moeten in de gaten houden of er verbetering in zit, zo niet, dan volgend jaar even terugkomen.
De afplatting zelf is nog wel aanwezig, maar echt al een stuk minder en nauwelijks zichtbaar. Wel voelbaar en met nat haar zie je ook een ongelijkheid. Ze is nu bijna 10 maanden en ik ben best benieuwd wanneer het helemaal weg zal zijn.
Hallo aankleefsjaan
Wat onwijs fijn dat alles goed is met de oogjes van je meisje!
Wat een opluchting toch he... Echt, wat kun je je toch vaak zorgen maken om zon klein ding.
Hier is de afplatting ook nog zeker aanwezig. Het is wel iets minder, maar lastig te zeggen want je ziet het elke dag.
Soms maak ik me wel zorgen, ze had vanaf 5 weken al fysio dus ik was er echt op tijd bij, en vanaf 8 weken lag ze echt alleen maar op de andere kant. Mijn vriendin zegt dat ik moet afwachten tot ze gaat zitten en kruipen (doet ze nog niet, ze is 7.5 maand), en dat je dan pas echt verbetering ziet. Nouja, ik hoop het... Het zal allicht nog iets bijtrekken, maar wat duurt het lang he!
Nou inderdaad wat een zorgen ik al heb gehad om die kleine.

Goed dat bij die van jou ook de voorkeurshouding weg is, dat is het belangrijkste. Als ze gaan zitten en kruipen gaat het inderdaad sneller weg. Hier speelde dochter vooral sinds ze zelf kon rollen eigenlijk alleen maar op haar buik en tijgerde ook tot voor kort.
Inmiddels kruipt ze meestal.

Ja ik vind ook dat het lang duurt. Had verwacht en gehoopt dat het gewoon al weg zou zijn. Ze krijgt inmiddels ook wat meer haar, al zit haar kruintje net ongelukkig op de afgeplatte kant :facepalm: naja groeit vanzelf wel meer haar overheen :)
Benieuwd of er nog meer ervaringen zijn... Dochter is morgen 8 maanden en al vanaf 6 wk fysio.. Ze ligt al maaaaanden op de juiste zijde, maar nóg is t hoodje plat.... Gaat dit nog wel bijtrekken? Soms vliegt het me aan.

Anderen bij wie het ook heel lang duurde...?
Update:
Dochter is nu ruim 13 maanden en de afplatting is met nat haar nog minimaal zichtbaar. Nu ze wat langer haar heeft valt het met droog haar totaal niet meer op.
Update: dochter is nu 2 geworden en de afplatting is nog een beetje zichtbaar als je van bovenaf kijkt met nat haar.
Gelukkig is het een meisje met langer haar, zodat het niet zo opvalt. Bij heel kort haar was dit wel altijd zichtbaar gebleven denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven